תהיות בנוגע לקריירה לאור מעבר לנישה שונה

yMaster

New member
תהיות בנוגע לקריירה לאור מעבר לנישה שונה

שלום לכולם, פתחתי כבר דיון בנושא אך אבצע תזכורת קטנה.
אני מסיים ממש עכשיו תואר ראשון במדמ"ח, ממכללה מוכרת אך ממה שידוע לי שמה בתעשיה הוא לא מהמבוקשים ביותר. ממוצע 90.
כבר שנה וחצי כמעט שאני עובד במשרת סטודנט בפיתוח תוכנה ( C#, פיתוח ב WINFORMS בעיקר, לאחרונה נכנסתי לפרוייקט WEBי ב JAVA) בעסק קטן של 4 אנשי צוות (פרט למנהל כולם סטודנטים).
במהלך השנה וחצי הללו הרגשתי שמבחינה תכנותית אני ממש פורח - אמנם לא לומד על טכנולוגיות ושפות חדשות אך בהחלט לומד להתמודד לחץ, משימות וכלים שאני לא מכיר (הרגשתי זאת גם בדרך ההתמודדות עם המטלות התכנותיות במהלך התואר, הכל הגיע ביותר קלות, וגם בעבודה בהתמודדות עם פרוייקטים גדולים שהיו קיימים ושדרוגם - הרגשתי יחסית בסדר עם קוד לא מתועד שהוא לא שלי) ובכללי אני מרגיש מאוד בנוח עם תחום התכנות (אנדרואיד, C#, JAVA, WEB, C++, אמנם לא כולם ברמה גבוהה אך בהחלט לא הרגשתי בעיה להתחיל פורייקט בכל אחד מהתחומים).
בין היתר אחד התחומים שעיניינו אותי הוא תחום הסייבר.
התקבלתי לחברה עם שם גדול מאחוריה לתפקיד חקירה.

הייתי מאוד שלם עם ההחלטה(ואני עדיין), רק שבימים האחרונים פתאום עלו בי מספר תהיות, שהייתי שמח לשמוע את דעתכם:
א. המעבר לתחום הזה דורש "נטישה" של תחום התכנות (או לפחות את תחום OO). מצד אחד אני חושב ומרגיש שאני מאוד טוב בתחום הזה, מצד שני יש לי גם עניין בתחום אחר שאם אני לא אכנס אליו בנקודה זו אני לא חושב שזה יקרה בעתיד וזהו תחום "נישתי" שאני יודע שאקבל המון ידע במקום עבודה הבא. ולהפך, בתחום התכנות אני כן חושב שאוכל להחזיק דברים מהצד (לדוגמה פרוייקטים עצמאיים מתוך עניין ) וכך לא להיות חלוד לחלוטין, כך שאני מנסה לשכנע את עצמי שזה לא נורא כ"כ. אז בעצם האם לדעתכם יהיה אפשרי לבצע זאת? כלומר לשמור על "כשירות" במהלך עבודה במשרה מלאה?
ב. יש לי עוד חשש. אני מגיע לצוות שכולם בו יוצאי יחידות טכנולוגיות. עלתה בי לרגע מחשבה שאני עשוי להגיע למקום שלא אוכל להוביל בו ולהיות שם "הזנב". שוב, לא מתוך כוונה להשוויץ, אך אני בהחלט חושב שאני טוב בדברים שאני עושה (וגם הפידבקים ממקום העבודה בהתאם), אך עדיין, משום מה הפחד הזה התעורר בי כי זהו תחום חדש שאני נכנס אליו (אם היה בצוות פיתוח לרגע לא הייתי חושש).

אני חושב שאולי הנקודה השניה עלתה לי בראש בגלל המעבר הזה, מבחינתי מדובר בצעד מאוד משמעותי לקריירה, סוג של שינוי כיוון (עד לפני חצי שנה לא חשבתי שאגיע לתחום כזה) שכולל בתוכו גם כמה ויתורים מצידי.

סליחה על החפירה, תודה על התגובות
 

choo

Active member
קצת פרופורציות - בינתיים, רק טעמת את קצהו של עולם הפיתוח

&nbsp
יש הבדל גדול בין להיות מוביל בין 4 סטודנטים חסרי נסיון מקצועי, לבין לעבוד עם אנשים בעלי מספר שנות נסיון בפיתוח תוכנה. עד עכשיו היית, כמו שזה נשמע, ראש לשועלים. עכשיו אתה הופך להיות זנב למשהו מתקדם יותר. אם אתה מעוניין לאתגר את עצמך, ואם אתה מעוניין ללמוד ולהשתפר - עבודה עם אנשים מנוסים יותר ממך (ו/או חכמים יותר ממך) היא מנוף ללימוד ולהשתפרות. זה משהו שממש לא צריך להדאיג אותך. ראה את זה בתור אתגר, ולא בתור מיכשול.
&nbsp
לגבי מעבר המקצוע (ממהנדס תוכנה לאנאליסט אבטחת מידע?) - סביר להניח שאם תרצה בעתיד לחזור לפיתוח תוכנה, תוכל לעשות את זה, כל זמן שלא תתנתק לגמרי מפיתוח תוכנה, וכל זמן שלא יעבור "יותר מדי זמן". כמה זה יותר מדי? אני מעריך ששנתיים הן לא יותר מדי. מעבר לזה - עניין מאוד אינדיוידואלי. אם מדובר בפרק זמן קצר - זה יכול להוות יתרון לתפקידי פיתוח תוכנה שנוגעים בשני התחומים (למשל פיתוח תוכנה שעוסקת באבטחת מידע).
&nbsp
דבר אחד חשוב - ה"שם" של החברה, בפני עצמו, לא באמת מעניין. מה שחשוב הוא מה ש*אתה* תעשה שם. בכל חברה, גם בעלת שם גדול, יש הרבה תפקידים שוליים, נישתיים ולפעמים גם חסרי תועלת מקצועית. ובהרבה חברות, גם בעלות שם קטן מאוד, יש תפקידים מרכזיים, רוחביים ובעלי תועלת מקצועית משמעותית.
&nbsp
 

yMaster

New member
בנוגע לפרופורציות

נכון, עד היום מדד ההשוואה שלי היה סטודנטים (בין אם בעבודה איתי, גם כשהיו 2 בוגרים וגם אם חברי למכללה) ובמקום הזה אין ספק שהרגשתי בנוח.
אני לגמריי לוקח את העבודה הבאה בתור אתגר, רק כמו שכתבתי בימים האחרונים עלו לי מחשבות נוספות מהסוג הזה... (לפני כן הייתי מאוד שלם)

אני בהחלט אשתדל לא להתנתק מעולם הפיתוח, יש לי כבר רשימה של דברים שהייתי רוצה ללמוד ולעשות (לדוגמה פיתוח ב unity עם שילוב למובייל), אני רק מקווה שביצוע פרוייקטים כאלו באופן עצמאי יתפסו כניסיון. הרי אם כרגע אני ממוקם במשרת ג'וניור, בעוד 5 שנים נניח אם ארצה לחזור לעסוק בפיתוח, תיאורתית אכוון למשרות סניור? או שאין פה שחור ולבן לדתעכם?

בהחחלט מבחינתי אני מצפה לא לשבת בחיבור ידיים ולגמריי להוכיח את עצמי במקום עבודה (כל מקום עבודה מבחינתי, גם ללא קשר לשם החברה)

ותודה רבה על התגובה הפרופורציונלית, בהחלט עזרה לי.
 

choo

Active member
אחרי 5 שנים ב"לא פיתוח" - תתקשה להגיע למשרות סניור בפיתוח

&nbsp
משרת סניור בפיתוח דורשת מישהו עם נסיון מקצועי עמוק ומשמעותי בפיתוח תוכנה. אם עבדת שנה וחצי במשרת סטודנט בפיתוח, ו-5 שנים בתור אנאליסט אבטחת מידע - יהיה הגיוני יותר לגשת למשרות פיתוח שדורשות 2-4 שנות נסיון בפיתוח - כי ב-5 שנים של "תיכנות מהצד" סביר שלא תתקדם יותר מזה במצטבר עם מה שעשית עד היום (אלא אם בכוונתך להשקיע בזה 20+ שעות בשבוע על בסיס קבוע במשך כל ה-5 שנים)
 

yMaster

New member
עצות להתקדם?

כמו שחשבתי

אז נניח ובאמת תהיה את הבעיה הזו, מה הדרך הכי טובה לשמור על "כשירות"? לנסות להשקיע מעט בקוד פתוח? לפתח דברים עצמאית?
אגב, אני יודע שבתפקיד יהיה גם פיתוח תוכנה (מניח C ופייתון), פשוט זה לא עיקר התפקיד.
מוזר לי לדבר על עוד 5 שנים, עוד יכול להיות שאני גם לא אזוז מילימטר מהתחום הזה...

אני מנסה להבין האם מבחינתך יש הבדל בין אנליסט לבין חוקר? (cyber security researcher)
תיאורתית, בעיניי, אנליזה מסתכמת בהתבוננות על נתונים והסקת דברים מכך (בהיבטים של הגנה לדוגמה)
חקירה בעיניי היא שונה, אני אגדיר את זה שמדובר בעיניי בגישה תוקפנית יותר.
האם אני צודק?
 

choo

Active member
הכותרת לא מאוד משנה - אם לא פיתחת תוכנה, לא פיתחת תוכנה

&nbsp
נסיון באבטחת מידע יתפס כמשהו מהותי אם תלך לתפקידי פיתוח תוכנה בתחום אבטחת מידע, או שהמעסיק הרלוונטי יהיה זקוק מסיבה אחרת לנסיון שלך בתחום אבטחת מידע. במקרה כזה יהיה לך יתרון על מפתחים אחרים. זה בסך הכל ייתן לך כיוון כיצד להגיע לתחום של פיתוח תוכנה בעתיד, אם וכאשר תהיה מעוניין בזה.
&nbsp
אם התפקיד ממילא כולל גם פיתוח תוכנה בתוכו - זה יעזור למנוע את הצטברות החלודה, למרות שאני מנחש שמדובר יותר בפיתוח של הרבה תוכנות עזר קטנות ולא בפיתוח פרוייקט תוכנה גדול ומורכב. מצד שני, אם התפקיד כולל הרבה ממאוד קריאה של קוד מקור של תוכנות - יש לזה ערך מהותי יותר.
&nbsp
בשורה התחתונה - אין לך מה להיות מודאג - פשוט היה ראלי, ואם מה שאתה רוצה לעסוק בו כיום הוא אבטחת מידע, לך לעבודה הזו ורק דאג להיות עם אצבע על הדופק במהלך הזמן.
 

ipv6

Member
לגבי הפסקה האחרונה שלך

"דבר אחד חשוב - ה"שם" של החברה, בפני עצמו, לא באמת מעניין. מה שחשוב הוא מה ש*אתה* תעשה שם. בכל חברה, גם בעלת שם גדול, יש הרבה תפקידים שוליים, נישתיים ולפעמים גם חסרי תועלת מקצועית. ובהרבה חברות, גם בעלות שם קטן מאוד, יש תפקידים מרכזיים, רוחביים ובעלי תועלת מקצועית משמעותית."

יש כמות קטנה של חברות נורא מוערכות שעצם הקבלה והעבודה שם מהוות איזשהוא תו איכות תקן לגבי המועמד גם אם התפקיד שם בפועל לא נשמע הכי משמעותי או מעניין. זה לא רק גוגל או פייסבוק.
מה שמעניין לא פחות מי מה *אתה* עושה, זה *מי* יושב לידך עושה לך review ויכול "להזין" אותך בידע ופה אני מאמין שיש קורלציה דיי טובה ליכולת של החברה לשלם.
אני לא אומר שיש אופרטור השווה בין כל 2 חברות היי טק, אבל אם יש למשהו תפקיד מרכזי באאוטסורסינג אלמוני בטכנלוגיה מעניינת, לבין משהו יותר אפור ונשתי בגוגל, שילך על גוגל. באינטגרל זה ישתלם לו.
 

choo

Active member
יש פרמטר שנקרא "עניין ואתגר בעבודה" ששכחת לקחת בחשבון ;)

&nbsp
מעבר לזה, בסופו של דבר תצטרך להרשים בראיונות. אם עשית עבודה רצינית יותר טכנולוגית - סיכוייך להרשים בראיונות - גדולים יותר. זה שתשים שם של חברה מפורסמת בקורות החיים כנראה יעורר עניין ויגביר את סיכוייך להגיע לראיונות ואולי יפתח ציפיות - אבל אם לא תוכל לגבות את זה במהלך הראיונות, זה לא ממש יעזור לך לקבל הצעות עבודה קונקרטיות.
 

ipv6

Member
לא ממש הבנתי

אתה הולך להיות security researcher או אנליסט?
אני לא יודע בדיוק מה זה אנליסט אבל "חוקר" בחברות אבטחת מידע זה ממש לא תפקיד משני או זוטר.
הכוונה לחבר'ה שמבצעים מחקר balck box-י \ reverse engineering שימוש ב-state of mind קצת שונה מתפקיד פיתוח קלאסי. מדובר בתפקיד מרכזי מאד בחברות שמתעסקות בזה ויש כאלה שבהן החוקרים הם ה"גזע העליון" והמפתחים הם קופי קוד שמשמישים \ עושים את העבודה השחורה בשביל אנשי המחקר.

הקוד שהאנשים האלה כותבים בדרך כלל לא מתעלה לרמה גבוה. הוא בדרך כלל כותבים השמשות \ POC-ים למינהם למנגנונים שהם חקרו. זה אנשים שמכירים טוב מנגנונים של מערכות הפעלה, פרוטקולים נפוצים ספריות פופולאריות ככה שהידע שתצבור, יהיה גנרי יחסית וישמש אותך במקומות הבאים.

זאת כן שבירת כיוון מ"פיתוח". לטעמי התפקידים האלה לא פחות מאתגרים ומוערכים מתפקידי פיתוח ואם תשאר בתעשיה של אבטחת מידע כמעט בטוח שתוכל לעבור לתפקיד שעיקרו קידוד.

מה שכתבתי מתייחס למצב שאתה בתפקיד חוקר קלאסי, בחלק מהמקומות יש יותר דגש על פיתוח, כלומר רק חלק מהחוקרים "חוקרים" 100% מהמזמן והשאר גם כותבים השמשות.

כמו שכתבתי בהודעה אחרת, המדד הכי טוב זה מי עוד עובד בחברה הזאת, אם התרשמת שהם חבר'ה רציניים, יוצאי יחידות של חיל המודיעין, הייתי הולך על זה למרות שהחשש שזה לא ממש פיתוח.
 
למעלה