אשמח לעזרה! חברות קבלן בהייטק

איטלקי8

New member
יש פסק דין של בית הדין לעבודה שאוסר על חברה לספק לקבלן את

העובדים.
&nbsp
ממליץ לקרוא.. נשמע שמנסים לעשות על גביך קופה.
 

BlackAdder1

New member
למה על גבו ולא על גב הלקוח?

אתה יוצא מתוך הנחה שגויה שהלקוח היה מוכן לשלם את אותו הסכום באופן ישיר - בפועל זה לא נכון. הם יודעים איזה שכר סופי סביר להציע (כלומר יאפשר להם להעסיק עובדים ברמה המתאימה) ומוכנים לשלם את הפרמייה על מנת להעסיק אותו דרך חברה קבלנית.
 

איטלקי8

New member
מה זה קשור?

חברה יכולה להתקשר עם קבלן כוח אדם כדי שזה יביא לה עובדים.
חברה לא יכולה לעשות את המיון בעצמה ולספק לקבלן כוח האדם את העובדים. הרי אם אתה עובד של חברת כוח האדם אז חברת כוח האדם יכולה לעשות איתך כרצונה. היא יכולה מחר בבוקר לקחת אותך ולהציב אותך במקום אחר. דבר זה נמנע מחברת כוח האדם כאשר מעסיק מסוים עושה את כל הליך המיון בעצמו ומתעקש שדווקא X יעבוד אצלו, וברגע ש X מסיים לעבוד אצלו אז לחברת כוח האדם אין מה לעשות עם X.
יש פסק דין מאוד מפורסם על זה: ע"ע 1189/00 אילנה לוינגר - מדינת ישראל ואח'.
&nbsp
בית הדין קבע שזו פעולה אסורה והכיר באילנה כעובדת מדינה באותו המקרה.. כיוון שזה היה הליך במסגרת ערעור לבית הדין הארצי - זוהי הלכה מנחה.
&nbsp
הפסק דין הזה נלמד גם בכל הפקולטות למשפטים בקורסים של דיני עבודה. זה משהו מאוד ידוע ומפורסם.
&nbsp
חברות פשוט מנסות את מזלם, או מבורות או מהנחה שעובדים לא יתבעו אותם...
 

user32

Well-known member
מנהל
מעניין מה שאתה אומר

אני מכיר הרבה שעושים את זה, לא שזה בהכרח אומר שזה חוקי. בלי לקרוא את הפס"ד (לא מצאתי אותו זמין ברשת), נראה לי שכל עוד העובד מקבל תנאים דומים כמו בחברת האם אז אין בעיה. כלומר, לעובד מדינה יש קביעות והסכמים קיבוציים אבל בהי-טק חברה יכולה לפטר את מי שהיא רוצה מתי שהיא רוצה. אז אם העובד הועסק דרך קבלן, קיבל תנאים דומים לשאר העובדים, פוטר בתנאים דומים לשאר העובדים אז גם אם יכירו בו כעובד חברה, מה זה יעזור לו? אפשר לפטר אותו מהחברה בדיוק כמו כל אחד אחר. אני מפספס משהו?
 

grishab

New member
כנראה שאתה מפספס משהו

אם חברת הייטק מוכנה לשלם לחברת קבלן הרבה יותר כסף עבור עובד מאשר הייתה משלמת לו הייתה מעסיקה אותו ישירות אז בלי להשקיע הרבה מחשבה אני יכול לומר שיש משהו בהעסקה דרך חברת קבלן ששוה לחברות הרבה מאד כסף.
קוראים לזה בשם הכללי גמישות ניהולית ...
בתור בעל חברה אתה תוכל להאיר כאן את עינינו למה זה שווה כל כך הרבה כסף ?
 

user32

Well-known member
מנהל
אני אענה מנסיון

כמי שמכיר את הנושא מאוד מקרוב.

לגבי המגזר הציבורי - הסיבות ברורות ולא נראה לי שצריך להרחיב.

במגזר הפרטי זה מאפיין בעיקר חברות גדולות ובורסאיות שהליך גיוס העובדים אצלם הוא בירוקרטי ומסורבל, בדרך כלל העובדים נהנים מתנאים טובים מאוד ונשארים שם לזמן ארוך. הבעיה בחברות כאלה בהעסקה ישירה:
1. השפעה על מניית החברה. דוחו"ת החברה כוללים הוצאות שכר. בדרך כלל לפי כללי הדיווח, משכורות נרשמות כהוצאה תפעולית ובצדק. פגיעה ברווח התפעולי בהחלט יכול להשפיע על מחיר מניה. לעומת זאת, אפשר לרשום הוצאה ל"חברת ייעוץ" כ"השקעה" ולא להכיר בזה כהפסד. זה גם טריק שיכול להשפיע על דברים כמו קווי אשראי לחברה ועלויות מימון.

2. מוניטין. חברה כמו גוגל שנאלצת לפטר אפילו עובד אחד בשל צמצוצים פוגעת קשות במוניטין שלה גם בשוק (מה שיכול להשפיע על המניה) וגם לא פחות חשוב בעיני העובדים והמועמדים. לפעמים עדיף לשלם פרמייה ובלבד שהשם שלך לא יופיע בעיתונות בהקשר של צמצומים.

3. צמצום סיכונים. רוב ההעסקות שאני מכיר זה כשחברה מחליטה להשקיע X מליונים בפיתוח חדש. אם הפיתוח יצליח הם מתכוונים לקלוט את העובדים בהדרגה. אם הוא נכשל, לא קורה כלום והעובדים משוחררים בלי ההשלכות שיש לפיטורים. נדיר שחברה תעסיק בקבלנות לשנים ארוכות למרות שגם זה קורה לפעמים.

4. בתקופות של צמצומים, פיטורין, הקפאות וכו' חברה לפעמים לא יכולה לפרסם שהיא מגייסת עובדים חדשים אבל בכל זאת צריכה עובדים לצורך מסויים. גם כאן, קבלנות זו דרך לעקוף את הבעיה "עד שנקבל תקנים".

5. ספציפית בישראל יש מצב מעניין של סניפי פיתוח מבוססות סטארטאפים שנרכשו על ידי ענקיות הי-טק. הסניף הישראלי ממשיך לעבוד בחצי מתכונת סטארטאפ ובעל הבית האמריקאי בעצם נותן להם להוכיח את עצמם כל פעם מחדש. ככה ה"סטארטאפ" בארץ מקבל אתגר, אבל ההנהלה האמריקאית מסרבת לאשר גיוס 20 עובדי חברה חדשים רק כי המשוגעים האלה מישראל טוענים שיצליחו להרים מוצר של XYZ. אז הם אומרים: "קחו 5 מליון דולר, תפתחו את המוצר ונראה מה ייצא". אם המוצר מצליח כולם חוגגים ואם הוא נכשל אז עובדי הקבלן הולכים.

העלות לא שווה "כל כך הרבה כסף". כשמדובר בחוזה קוסט פלוס מלא, כזה שהחברה עושה את כל תהליך הגיוס ורק ההעסקה הסופית היא דרך קבלן אז זה בדרך כלל עד 10%. לא מדבר על אאוטסורסינג ממש שחברת ייעוץ מספקת את העובד אלא כזה שהחברה מגייסת בעצמה ורק מחתימה את העובד אצל הקבלן. זו פרמיה לא גבוהה בהתחשב בהשלכות שהזכרתי למעלה ובדרך כלל גם זמנית למדי. כמובן שבמקרים האלה החברה שומרת לעצמה את הזכות לקלוט את העובדים בכל עת והם גם מממשים את זה בהרבה מקרים.
 

grishab

New member
מעניין, אז איך אתה מסביר חוזים שחברת הקבלן עושה את כל הגיוס?

כמו שכתבתי בשרשור אחר, הייתי בעבר מועסק כעובד קבלן כשהחברה משלמת שכר של 100$ על כל שעה שלי, זה בערך פי 3 מהשכר החדשי הגלובלי שאני קיבלתי כשמחשבים לפי שעה.
 

user32

Well-known member
מנהל
בחלק מהמקרים זה עיוות של השוק

לא יודע מה היה המקרה הספציפי שלך ואיזה שיקולים היו מאחורי הקלעים. יכול להיות כל מיני דברים: אולי שבאמת הלקוח (החברה) לא רצתה להתחייב באופן קבוע ונוח לה להעסיק במיקור חוץ או סיבות אחרות. בחברות הי-טק קטנות (סטארטאפים וכו') יש סוג של עיוות או חוסר יעילות שמתבטא בכך שחברות OS פשוט טובות יותר באיתור וגיוס אנשים ולפעמים הן מקדימות את החברה ומאלצות אותה להעסיק מישהו דרכן באמצעות חוזים.

חברת קבלן למשל יכולה לאתר מועמד שמתאים כמעט לדרישות, אחד שכנראה הקו"ח היו מסוננים בחברה ולעשות לו שיפוץ. בהכוונה נכונה, שכנוע של הלקוח, וקצת קשרים אפשר להכניס עובד שלו היה מתמודד באופן עצמאי כעובד ישיר כנראה שלא היה מגיע לתהליך הגיוס בכלל. זה פשוט מעוות שאותו מתכנת שהיה שמח לעבוד בחברה מסויימת לא מצליח להגיע לתהליך אבל אחרי כמה טלפונים שלי הוא עובד באותה חברה שמבזבזת הרבה יותר כסף.

המספרים שהצגת נדירים. כנראה שלמעסיק שלך הלך קלף משוגע אבל זה לא המצב הנפוץ.
 

user32

Well-known member
מנהל
המספרים ידועים לכולם

בסביבות ה200-250 ש"ח לשעה למתכנת מנוסה עם חוזה ארוך טווח (כזה שהעובד מועסק פול טיים אצל הלקוח). כמובן שיש יוצאי דופן כמו בכל דבר.
 

איטלקי8

New member
אין שום בעיה עם עובדי קבלן...

הדבר היחיד הוא שאם חברה בוחרת להעסיק עובדי קבלן היא יכולה אולי למיין את העובדים שהקבלן מביא לה ולברור מבינהם את הכי מתאימים... אבל היא לא יכולה לעשות את כל תהליך הגיוס מול העובד, להתנהל מולו בצורה מלאה ובסוף לומר לו ההעסקה שלך היא דרך קבלן ואנחנו נספק אותך לקבלן.
&nbsp
שים לב שהעבריינית העיקרית בהיבט הזה היא דווקא המדינה... ובית הדין שם לזה סוף.
&nbsp
עובד קבלן הוא עובד של חברת הקבלן והמבחן הכי פשוט לבדוק אם אדם הוא באמת עובד קבלן הוא אם מחר בבוקר הקבלן יכול לקחת את X ממך ולשים אותו במקום אחר. האם ההחלטה הזאת היא בלעדית של הקבלן.
 

user32

Well-known member
מנהל
זה ברור

אני מדבר על מצב שלקוח מרים אליי טלפון ואומר "תחתים לי את משה בשכר X" כשאני אפילו לא יודע איך הוא נראה. הרבה חברות הי-טק עובדות ככה. אני לא יודע איזה חוק זה נוגד, אני אתייעץ עם העו"ד שלי בעניין ואני בספק אם יש בזה בעיה כל בהנחה שהעובד מקבל תנאים זהים לשאר העובדים מכל הבחינות.
 

grishab

New member
איטלקי אתה טועה כאן, לבית המשפט יש הרבה מבחנים שהוא בודק

למשל - מי סיפק את כלי העבודה ? את המחשב העכבר המקלדת , התוכנות, סביבת הפיתוח, - במקרה של עובד היי טק,
האם העובד הגיע כל יום באופן קבוע ובשעות קבועות לחברה ?
האם היה לו מקום קבוע בחברה - חדר , כסא שולחן , קיוביק ?

תסתכל על עובדי קבלן בניקיון או בשמירה - הם מקבלים את חמרי הניקוי המטאטא השואב וכו מחברת הקבלן, או את האקדח והמדים במקרה של שומר.
יש עוד לא מעט מבחנים שבסופם השופט הוא זה שמחליט אם העובד ייחשב לעובד חברה או עובד קבלן.
 
למעלה