אירוח בפורום - ד"ר ערן מגון

דוגמה רעה מאוד

דווקא ילדיהם של הכושים העבריים הם ממש דוגמה רעה לאיך לגדל ילדים בצורה בריאה על תזונה צמחית. היו תופעות די מאסיביות מתועדות של רככות, אנמיה וכו' בקרב ילדי הכושים העבריים. הסיבה אגב איננה הטבעונות לכשעצמה אלא הדרך שבה הם מקיימים אותה כמו למשל שבמשך שנים הם סירבו לתסף בי-12 לתזונת ילדיהם (או לתזונתם עצמם). אבל אכן ניתן לגדל ילדים על תזונה צמחית מלאה ובריאה. אני מברך את השואלת על זה שהיא לא מקבלת תשובה פשוטה בפורום ורוצה הוכחה טובה יותר. אז הנה קצת רפרנס: למשל בנייר העמדה הזה של ארגון התזונה האמריקאי (ארגון התזונה הגדול בעולם) בשיתוף עם ארגון התזונאים הקנדים יש חלק שלם של Vegetarnism Throughout the Life Cycle שמתייחס לגידול תינוקות כטבעוניים. למשל במאמר הזה של ד"ר בנג'ימין ספוק המנוח, מחבר ספר גידול הילדים המוכר, ככל הנראה רופא הילדים המפורסם והמוערך בעולם הוא ממליץ על גידול ילדים על תזונה צמחית. אגב, במהדורה השביעית והאחרונה של Baby and Child Care המלצה זו גם מופיעה. יש עוד הרבה רפרנס שניתן לתת, הרבה ממנו מופיע בקישורי הפורום. ישנם הרבה ספרים טובים ואמינים באנגלית שאני יכול להמליץ עליהם לגבי הריון, הנקה וגידול ילדים כטבעוניים. (ואני מדבר על ספרים מדעיים לציבור הרחב, לא על ספרי ניו איג' למינהם). אם את מעוניינת, אמרי. בכל אופן, כפי שנאמר פה, הכי מומלץ זה למצוא את הרופא ילדים/תזונאי ילדים שמבין בעניינים אלו ומוכן לשתף פעולה בצורה נעימה.
 

einav2h

New member
שמעתי על זה../images/Emo119.gif

אבל בינתיים - זה הדגש: רק שמעתי. תביא איזו אסמכתא לזה אז יהיה על מה לדבר. בינתיים יצא לי רק להתקל בדיווחים בעיתונות שמהללים את צורת החיים שלהם. (אני כמובן מתכוונת לחלק הראשון של הודעתך, על ה"דוגמה הרעה").
 
הנה רפרנס יותר אמין מעיתונות יומית

Zmora E, Gorodischer R, Bar-Ziv J. Multiple nutritional deficiencies in infants from a strict vegetarian community. Am J Dis Child 1979; 133:141-4. Shinwell ED, Gorodischer R. Totally vegetarian diets and infant nutrition. Pediatrics 1982; 70:582-6 רק ייאמר ששני המחקרים האלו הם מסוף שנות ה-70 תחילת שנות ה-80, המצב אז של ילדי השחורים העבריים היה ממש נוראי - המחקרים מצביעים על ילדים עם התעכבות בגדילה, מחסור אנרגטי, מחסור בחלבון, אנמיה כתוצאה ממחסור בבי-12, רככות ואוסטאופורוזיס ועוד. אני יודע שהיו ניסיונות של רופאים שטיפלו בילדי הקהילה לבנות יחד איתם תזונה מסודרת יותר, אני לא יודע כמה השינויים האלו הצליחו או תפסו. אני כן יודע שבי-12 הם לעולם לא הסכימו לתסף לתזונתם.
 

einav2h

New member
אוקיי, אבל../images/Emo119.gif

מה לגבי 20 השנים האחרונות? ואיך ניתן להסביר את העובדה שלמרות מה שהמערב ראה בילדים שם, הקהילה הזו גדלה ומתפתחת, ללא דיווח על אחוזי תמותה חריגים - בטח לא של ילדים - וללא דיווח על מחלות מיוחדות? נהפוך הוא: במה שקשור למחלות לב וסרטן, היו שם מקרים בודדים ב-50 השנים שהם שם.
 
אני לא יודע

אם מצבם השתפר ב-20 השנים האחרונות בזכות העובדה שהחוקרים מסורוקה הצליחו להתאים להם את התזונה, מה טוב. בכל אופן, העובדה שהם מסרבים לתסף בי-12 לתזונתם בהכרח אומרת שישנן בעיות תזונתיות רבות בקרב האוכלוסייה (הן בעיות הקשורות באנמיה והן בעיות הקשורות בעודף הומוציסטאין ו-MMA הן מה שצפוי למצוא). כמעט כל שאר מה שכתבת בהודעה הוא ספקולציה שמבוססת על מה שדווח בעיתונות היומית שזה לא בדיוק מקור אמין לידיעות רפואיות. ישנן דוגמאות מצוינות לנוכחות נמוכה של הורגים נפוצים בקרב טבעוניים, ישנו מידע רב וטוב על היכולת לגדל ילדים על תזונה צמחית בצורה בריאה (ואף בריאה יותר מן הממוצע). למה לפנות לדוגמה הכי קיקיונית ובעייתית שיש? למה לקשר אוטומטית תזונה צמחית לחיים דתיים-פנאטיים-ניו-איג'יים-אנטי-רפואה-מערבית? (ובמקרה של הכושיים העבריים גם גזעניים ופטריאכליים)
 

einav2h

New member
טוב. אין לי מה להוסיף../images/Emo119.gif

גם בגלל שאין לי (או לך) שום עדויות על מצבם ב-20 השנים האחרונות, וגם בגלל ששכנעת אותי עם סוף ההודעה
###ישנו מידע רב וטוב על היכולת לגדל ילדים על תזונה צמחית בצורה בריאה (ואף בריאה יותר מן הממוצע). למה לפנות לדוגמה הכי קיקיונית ובעייתית שיש? למה לקשר אוטומטית תזונה צמחית לחיים דתיים-פנאטיים-ניו-איג'יים-אנטי-רפואה-מערבית? ###
 

dannabanana

New member
../images/Emo108.gifבהחלט!../images/Emo9.gif

אני מוכנה לעבוד על האנגלית שלי לשם מטרה זו
 
בשמחה

העלאתי את זה כבר כמה פעמים לפורום, על-אף ההבטחה למקום של כבוד, אני סמוך ובטוח שאצטרך לתת את זה עוד כמה פעמים מחדש
יש כאן קישורים למאמרים, לאסופת מאמרים ולשלושה ספרים. הריון, הנקה וגידול ילדים טבעוניים: מאמרים: http://www.pcrm.org/health/veginfo/vegetarian_kids.html http://www.pcrm.org/health/veginfo/veg_diets_for_children.html http://www.vrg.org/nutshell/kids.htm http://www.pcrm.org/health/Info_on_Veg_Diets/pregnancy.html אוסף מאמרים: http://www.ivu.org/articles/children.html ספרים מומלצים: http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/0743224523/002- 0120273-2385619?v=glance ספר על הריון טבעוני של ד"ר קלאפר . http://veganbooks.safeshopper.com/5/719.htm?250 ספר על גידול ילדים כטבעונים של ד"ר ניל ברנרד, נשיא ועידת הרופאים לרפואה אחראית. כולל גם פרקים על הריון והנקה. http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/1570671036/104-2319110-7603168?v=glance "להיות טבעוני" ספר של התזונאיות מלינדה וסנטו וברנדה דוויס. ספר מאוד מומלץ! כולל גם פרקים על הריון טבעוני, הנקה וגידול ילדים.
 

tafustafus

New member
ותשובה לשאלה השנייה: ודאי שזה מומלץ

איך עושים את זה נכון -- כדאי להתייעץ בתזונאי שאינו עויין, ובאופן כללי, פשוט להאכיל את הילדים באוכל טוב ומגוון.
 

dannabanana

New member
../images/Emo108.gifתודה../images/Emo13.gif

אבל קצת קשה לי לקבל בקלות קביעה כזאת כשהיא באה מזב"חניקים.
 

iviz

New member
מיגרנה

שלום ערן, רציתי לשאול אם יש לך רעיונות לשיפורים ושינויים שאפשר לעשות באורח החיים כדי להירפא ממיגרנה? מה לדעתך הגורמים ומה הדרך לתקן אותם?
 
מיגרנה

מיגרנה נוצרת משילוב של מתח ורעלים הבאים אל המוח כתוצאה מעיכול לא תקין של המזון. לכן יש לקבל ייעוץ אישי כיצד לחזק את מערכת העיכול, לבחור מזון מתאים לטיפוס ולמערכת העיכול, ולטפל במתח. לעיתים חליטות ג'ינג'ר עוזרות. בברכת בריאות מושלמת, ד"ר ערן מגון
 
צימחונות

שלום ד"ר מגון, כחלק מהתקדמות בנתיב הדהרמה הבודהיסטית לקחתי על עצמי לפני כחודש לערך לא לאכול בשר מהחי. מתוך אחריות לבריאותי פניתי לרופאת המשפחה שהציעה לי לערוך בדיקות כלליות ולגשת לדיאטנית להמלצה על אורח חיים תזונתי מאוזן בהתאם לדרכי החדשה. קראתי קצת בפורום כאן, ובאתר נוסף בנושא וכאמור יש אינפורמציה מלא החופן. ובכל זאת - לאחר שהסברתי את מקומי הייתי שמח לשמוע ממך עיצה למתחילים, מה חשוב לשים לב, להיכן כדאי לפנות, וכל דבר שמנסיונך אני עתיד לפגוש בתחילת דרכי זו ותוכל לסייע לי מבעוד מועד. אני משוכנע שהשאלה שלי היא בסיסית ואולי יש כאן בפורום אנשים שחיים את הנושא ויוכלו גם הם לתרום לי אשמח לשמוע גם מכם. תודה ויום מבורך.
 
צמחונות ודהרמה

אבי יקר, במקרה שלך כדאי לקבל אבחון והמלצות ממטפל איורוודי מוסמך - מהוא טיפוס הגוף שלך, ואיך מערכת העיכול שלך, ועל פי זה תותאם לך התזונה. בהצלחה בדרך! ד"ר ערן מגון
 
כן צפוי

גם אני התלבטתי בעיניין הניסוח לא לאכול בשר יכול להשתמע כלא כולל יצורי ים, דגים וקל וחומר סי-פוד למיניו בשר מן החי הופך את זה לכללי יותר יחד עם זה אני מבין שהזמנתי את השאלה שלך
יום מבורך
 

mindreader

New member
טופו.. ואני לא צוחק...

ד"ר מגון שלום, חבר שלי אמר לי שדוקטורים ופרופסורים רבים חושדים שגבר שאוכל טופו כל יום, יצמיח לו קרמת שד. הוא אומר שיש בטופו חומר שנקרא פרוגסטרון המתחקה לאסטרוגן וזה גורם לכל מיני תופעות מוזרות. האם יכול להיות איזשהו שמץ של היגיון בדבריו?
 
למעלה