משהו שהיה לי להגיד

../images/Emo45.gif וגם ../images/Emo31.gif

בוודאי שטבעונים אינם קדושים. שום דבר ובטח שלא אף אחד יזכה לתואר קדוש - זו מילה מיותרת לפי דעתי, פשוט כי לא קיים דבר כזה. אני לא רואה בטבעונות שלי משהו מיוחד, כמו שאני לא רואה בפמניזם שלי או בהתנגדות שלי לגזענות משהו מיוחד. כולם פשוט התנהגויות ותפישות עולם שנגזרות באופן ישיר מעיקרון השוויון בו אני מאמין. אכן, אוכלי בשר או צמחונים תורמים כסף רב לתעשיות הסבל הגדולות. אני לא חושב שזה בגלל חוסר רגישות מצידם - אני גם לא חושב שאני יכול בקלות להצביע ולהגיד מה בדיוק גורם להם להמשיך לתרום לסבל. חלקם מהרגל, חלקם מכורים לבשר (ידוע כיום כבר כי מדובר במזון שממכר פיזית, בדומה לסמים נרקוטיים, בהקשר הזה נתון סטטיסטי מעניין: במחקר שנערך בארה"ב, 30% מאוכלי הבשר סירבו לוותר על אכילת בשר לשבוע גם תמורת 1,000 דולר!), חלקם מבורות, וחלקם, ובזה אני אעבור לפסקה הבאה: מחוסר הסתכלות. וייתכן שיש גם חלק קטן שזה נובע מתוך אדישות רגשית (=רשעות?) במהלך השירשור הזה תיארת מספר לא קטן של מכרים שלך, אולי חלק מהם אתה מכיר כאנשים רגישים במיוחד, אשר עובדים בתעשיות הסבל, חלקם גם אחראים ישירות על גרימת סבל (שוחטים למשל שתיארת). האנשים הללו סובלים ממה שדון בארנס, שעבד 16 שנים כמדען בתעשיית התרופות כנסיין על בעלי-חיים, Conditioned Ethical Blindness. עוד כילד, מתאר בארנס, שגדל בחווה ועד לסיומי הדוקטורט שלו הוא למד שבעלי-חיים שאינם בני אדם הם אמצעים לשירות מטרותיו של האדם. כשלמד באוניברסיטה נוספה לזה גם שפה שלמה שתרמה לעיוורון שלו: הקופים בהם הוא התעלל כחלק מעבודתו היו "מושאי מחקר" (המונח הישראלי המקובל אגב הוא: מודל חייתי), המכות חשמל שהוא העניק להם היו "חיזוק שלילי", וניסיונים (הכושל כמובן) לברוח היו "התנהגות הימנעותית". כמו שבארנס מספר: במהלך ה-16 שנים שלי במעבדה, השאלה האם השימוש בבעלי-חיים במעבדה הוא מוסרי או לאו, מעולם לא עלתה. לא בצורה פורמלית, וגם לא בצורה אי-פורמלית. עד שאני העלתי אותם לקראת הימים האחרונים של תקופתי כויוסקטור. בארנס היום אגב, עומד בראש האגודה הבריטית נגד ניסויים בבעלי-חיים. מלבד "עיוורון מוסרי מותנה", הייתי רוצה להוסיף עוד סוג של עיוורון, או ליתר דיוק ניתן לקרוא לו "נקודת מבט ספישיצנטרית". עיוורון זה הוא מסוכן במיוחד, מהסיבה הפשוטה שגם רבים מפעילי הזכויות בעלי-חיים נוטים ללקות בו. זו אי היכולת להסתכל על מצב בעלי-חיים מנקודת המבט של הצרכים שלהם, וחשוב להבין שלבעלי-חיים שונים צרכים שונים. מה שמתאים לבן-אדם לא מתאים לתרנגולת. ומה שמתאים לתרנגולת לא מתאים לחזיר. יותר מכך, בין בני-אדם יש הבדל בצרכים. בין תרנגולים יש הבדל בצרכים. ובין חזירים יש הבדל בצרכים. בין בני-האדם רובנו כבר למדנו לצאת מהעיוורון הזה - אני לא מכיר אנשים שלא יודעים שאותה צ'פחה שתיתן לחברך שלך כשאתה פוגש אותו - אתה לא תיתן לתינוק. אבל לרובנו יצא להיחשף לתינוקות ולצרכים שלהם. לכמה מאיתנו יצא להיחשף לתרנגולות? ועוד מנקודת מבט המודעת לצרכים שלהן? כמה מאיתנו למשל יודעים שתרנגולות מסוימות, כשתינתן להן ההזדמנות, יעדיפו להטיל את הביצים בפרטיות? כמה מאיתנו למשל יודעים שתרנגולות אינן מסוגלות לזכור יותר מכמה פרטים, ולכן לשים אותן בתוך להקת תרנגולות גדולה במיוחד - תהיה פגיעה בצרכים שלהן? כמה מאיתנו יודעים על המשחק הנפוץ של בריכות בוץ שתרנגולות נוהגות לשחק בו? כשאנשים אומרים לי: "ראיתי מחלבה זה לא כזה נורא!" או "ביקרתי פעמים רבות במדגרה של ביצי 'חופש', הלוואי עליי תנאים כאלו!" זה לא משכנע אותי. לא שאני לא חושב שלראות בעיניים שלך מה מתרחש בתעשיות הסבל זה לא חשוב. אבל לפני שאדם בוחר לעשות את זה הוא חייב להסתכל עמוק בתוך עצמו ולמחוק מעצמו שתי התניות שהוא מאוד רגיל אליהן: אי ההתייחסות השרירותית לבעלי-חיים שאינם בני אדם כבעלי מעמד מוסרי (ולכן התעלמות מוחלטת מהרגשות או מהצרכים שלהם) והסתכלות על המצב מנקודת מבט אנושית-אישית (ולכן "הלוואי עליי תנאים כאלו" כאשר לבעל-החיים הנדון, תנאים כאלו אינם מספיקים בכלל)
 
תיקון חשוב...

יש כמה שגיאות ניסוח וכתיב בהודעה שלי - אבל אתם תסתדרו לבד, אתם מספיק אינטיליגנטים. בארנס אומר בראש האגודה הוושינגטונית נגד ניסויים בבעלי-חיים, ולא הבריטית.
 
לא טענתי אחרת

אבל כן הסברתי לך למה אדם יכול להיות מאוד רגיש וטוב ועדיין להתעלל בבעלי-חיים. ושכדי באמת לראות את תעשיות הסבל צריך קודם כל להבין את צרכי הבעל חיים שבו מתבוננים וכמו כן למחוק את העיוורון המוסרי המותנה אליו כל כך הורגלנו. (במיוחד אנשים שגדלו בקרב תעשיות הסבל). והסכמתי איתך שטבעונים אינם קדושים. אגב אם אתה מסכים שתעשיות המזון מן החי מפירות את צרכיהם של בעלי-החיים (משמע מתעללות בהן). מדוע אתה ממשיך לממן אותן?
 

בלין

New member
אין פה מה להסביר

לפי המוסר שלך לאכול בעלי חיים זה רצח. לפי המוסר שלי לאכול בעלי חיים זה בסדר.
 
בטח שיש פה מה להסביר...

לא בוחרים עיקרון מוסרי "סתם כי בא לי", יש לזה הסבר הגיוני. אם אין לו הסבר הגיוני הוא לא בגדר טיעון מוסרי.
 

shakra

New member
לך הקיבוצניק יש הרבה מה ללמוד על

בעלי חיים.אז אולי מאחר שאתה קיבוצניק אתה גם בטוח שאתה ילד טבע(??) שמכיר ומבין בעלי חיים יותר מאחרים.אבל תאמין לי שאתה יותר גרוע מאחרים שאומרים בריש גלי שלא אכפת להם מבע"ח ,אתה עוד מתיימר להיות חבר של החיות ומגן על ההתעללות שלך בהם.קודם כל בן אדם שאוכל בשר לא יכול לאהוב בע"ח .נקודה.כל מה שתנסה אתה או אוכלי בשר אחרים להגיד הוא סתם ניסיון פתטי ועלוב לשכנע את עצמך שאתה כזה.אגב אתה לא חייב לאהוב בע"ח ע"מ להבין שיש להם זכויות שאין לך זכות לקחת מהם - חיים, חופש(ואל תספר למישהו שרפת ,לול או אורווה הם חופש)ועוד.אז תאמין לי שככל שתנסה להסביר רק תסתבך.רד מזה. צימחונים לא נהיים צמחוניים כדי להרגיש יפים יותר, או קדושים.ואם צריך להיות קדוש כדי לא לרצוח מישהו אז המצב קשה.אגב , אם מרגיזה אותך התגובה שלהם, תחשוב כמה " מרגיז " לאותו עגל להישחט לו ולדמם למוות.
 

בלין

New member
ואו ואו ואו

קודם כל, תרגעי נרגעת? יופי. עכשיו- קראת בכלל מה שכתבתי? אמרתי שאני ילד טבע? לא. אמרתי שאני מכיר בע"ח יותר טוב מאחרים? לא, אבל אמרתי שאני מכיר את מה שקורה בלולים וברפתות כי אני רואה את זה בעיינים שלי. תסכימי איתי שעדיף מראה עיינים על משמע אוזניים. אמרתי שאני חבר של חיות ומגן עליהן? לא. אמרתי שלולים ורפתות זה חופש? לא, ואמרתי שיש התעללות ואני לא מכחיש. ניסיתי ליפות את עצמי? לא. בקיצור, המצאת עליי סיפור שלם. ו"אתה לא יכול לאכול בעליי חיים וגם לאהוב אותם". מה את אומרת פה? שבגלל שאני אוכל בשר אני לא יכול לאהוב את החתולה שלי?
 
למעלה