האם מדובר בהטעיה-לכאורה?

האם מדובר בהטעיה-לכאורה?

שלום רב
היום הייתי בסופר, ונתקלתי במוצר שתמונתו מצורפת לפוסט (ובשמו, למקרה בה התמונה לא עולה: iChoc Feel Free)
בעבר קניתי אותו, הסתמכתי על האייקון של Vegan Friendly והנחתי שהוא טבעוני. לא בדקתי את הרכיבים. לקחתי בחשבון שאם המחיר די יקר ויש את האייקון, משמע הוא טבעוני. אלא שהיום, כמה חודשים לאחר הפעם ההיא, כששבתי לקנות אותו, כן הסתכלתי ברשימת הרכיבים ואז גיליתי שהוא "כשר חלבי לאוכלי אבקת חלב נוכרי". מיותר לציין שלא קניתי. אז איך טבעוני עם כשר חלבי?

האם יש כאן הטעיה-לכאורה והמוצר אינו טבעוני?

תודה רבה



 
רשימת המרכיבים בעברית ובאנגלית נראית תקינה

שווה לשלוח שאלה ליבואן/יצרן - יכול להיות שעל אותו פס ייצור גם מכינים שוקולד מחלב/אבקת חלב ולכן הכשרות היא ״חלבית״.
 
מה שחשוב הוא רשימת הרכיבים

במקרים רבים נותנים הכשר חלבי גם למוצרים טבעוניים כי הם יוצרו על פס ייצור חלבי אבל הם אינם מכילים רכיבים חלביים ולכן הם טבעוניים.
&nbsp
אגב, מחיר של מוצר הוא לא מדד לבדוק אם הוא טבעוני או לא. יש מוצרים "עממיים" שהם טבעוניים וגם יש עליהם את התו של ויגן פרינדלי (לדוגמא ממרח שוקולד השחר פרווה, חטיף טורטית ועוד..)
אם אין את התו של ויגן פרינדלי, רצוי להסתכל ברשימת הרכיבים כאמור.
 
אני חוזר בי, אין הטעיה-לכאורה

כפי שאמרתם - יוצר על פס יצור חלבי.
לפי האתר של ויגן פרינדלי, מותר לבעל עסק לשים את התו אם הרכיבים הם טבעוניים אך עם זאת אפשר לייצר על פס ייצור שהיה בעבר חלבי. זה נורא מטופש בעיניי - אם עדיין נשארו שאריות חלב\אבקת חלב, הבעיה פה היא לא היצרן - אלא התו. אני כבר לא אסמוך יותר על התו הזה, פשוט אסתכל ברכיבים.

באמת שאני לא מבין מה ההיגיון: הרכיבים יהיו טבעוניים והפס לא יעבור איזושהי הכשרה לפרווה (עם ניקוי יסודי מחלב או מבשר. ביצים עוד בסדר, הייתי מוכן להבליג אפילו שאני ממש לא מוכן להתקרב גם לזה). מה עשינו בזה?
 
ההיגיון הוא המהות

קודם כל נתחיל מהשאלה, למה אתה טבעוני ולמה חשוב לך להימנע ממוצרים ורכיבים מהחי? אם זה מטעמי מוסר, כי אתה לא רוצה לקחת חלק בפגיעה בבעלי חיים, אז במוצרים שאין בהם רכיבים מהחי, אין פגיעה בבעלי חיים. העובדה שהם עלולים להכיל איזושהי מולקולה של רכיב מהחי בגלל פס ייצור לא אומרת שבעלי חיים נפגעו או נוצלו כדי לייצר את המוצר הזה ולכן הוא טבעוני.

אם מדובר באלרגיה או ענייני כשרות דתית זה כבר עניין אחר. אבל ויגן פרינדלי עוסקים בענייני טבעונות ומהבחינה הזאת מוצרים שלא מכילים רכיבים מהחי הם טבעוניים.
כשרות מהבחינה הדתית/יהודית זה כבר בסמכות אחרת ולא קשורה לויגן פרינדלי.
 
אני טבעוני מההיבט האידיאולוגי.

זה אבסורד בעיניי שאסור שהמוצר יכיל רכיבים מן החי אבל כן "יחליקו" אם יכינו אותו בכלים שהכינו בהם קודם לכן משהו חלבי (או בשרי או כל חלק אחר). ואם הייתי מתעלם מהאידיאולוגיה, מבחינת גועל היה מגעיל אותי פחות לאכול דבר שיש בו ביצים מאשר חלב.
אגב, אנזימים לצורך העניין גם לא טבעוני - ועדיין מצאתי באותו סופר בדיוק לחם שגם כן התהדר בתו ויגן פרנדלי ומכיל אנזימים.
הכשרות לא מעניינת אותי, אבל אני חושב שאם מגדירים מוצר כטבעוני - כמו שאין פשרות בענייני כשרות - כך גם אסור שיהיו פשרות בענייני טבעונות. אותי זה מטריד ואני בטוח שזה יטריד או מטריד גם רבים אחרים.
 

ימימה

New member
אתה אוכל אוכל טבעוני במסעדות לא טבעוניות?

למשל ברשתות כמו "קפה קפה""גרג" או "לנדוור" או כל מסעדה אחרת שהיא לא טבעונית בהגדרה? כי אם תחשוב על זה, גם שם מבשלים לך באותם כלים שבישלו קודם בשר, גבינה או ביצים, ורוב הטבעונים אוכלים את זה, ולא בודקים האם המקום מחזיק סט כלי בישול והגשה מיוחד לבישול טבעוני (מן הסתם הם לא...).
בעצם זה שאתה מזמין מנה טבעונית ויוצר ביקוש לאוכל טבעוני על חשבון אוכל סבל, אתה פועל אידיאולוגית להפחתת סבל - גם לא צרכת מוצר מבע"ח וגם יצרת למקום מוטיבציה למכור עוד מוצרים טבעוניים, וזה גם אם בכלי שבו הכינו לך שקשוקה טבעונית, הכינו קודם שקשוקה לא טבעונית ואולי אולי דבק במחבת גרגר גבינה או ביצה שלא נשטף היטב...
&nbsp
 
ועדיין לא ברור

גם אם נניח שבאותם מוצרים יש שאריות של פירורים מיקרוסקופיים של רכיבים מהחי בגלל פס הייצור, איך זה סותר את האידיאולוגיה? לא מימנת מכספך מוצר שהשתמשו ברכיבים מהחי במיוחד כדי לייצר אותו, אלא תוצרי לוואי שרוב הסיכויים שגם לא קיימים אבל גם אם נניח שכן, איך זה פוגע בבעלי חיים?
ולא שיש לי אינטרס להגן על ויגן פרינדלי אבל במקרה הזה הם מסמנים מוצרים שהם לחלוטין טבעוניים ולא סותרים את האידיאולוגיה.
 
קצת סדר בדברים

נכון שמרצוני לא מימנתי. אבל בעיקרון כשאני בא לעסק "מעורב" ואומר לעצמי - "תבליג על זה", אני למעשה סוג של עוצם עין. בעל העסק יכול חלילה ליפול על טבעוני לא סימפטי במיוחד כדי לפעמים לפעול מנקמנות (כמו שלמשל מלצרים פועלים ואני הכרתי מלצרים שהיו נקמניים במיוחד) - וברגע שאחד פגע בו, הוא יסמן את כולם. תקראי לזה פרנויה אבל יש מקרים גם כאלו.

אין בעניין הזה שאלה של פגיעה בבע"ח או לא: יש כאן עניין שאחרי שאתה נחשף לאמת ולזוועות אתה בוחר במודע להתרחק מזה, ויש כאלה - כמוני - שגם מפתחים תחושת גועל וחלחלה בעת ההתקרבות ל"מוצרים מן החי". ואת מדברת פה עם מישהו שבצעירותו היה כל החיים אוכל רק במקומות כמו KFC ואנזימים לא היו מזיזים לו. היום כשאני לגמרי בצד השני, אני רוצה גם להתנקות מזה מצפונית - מהעוול שעשיתי כל אותם שנים, וגם בריאותית ופיזית - אני לא רוצה לצרוך אותם במודע-לא במודע.

"תוצרי לוואי שלא קיימים": אם הם לא קיימים למה יש "עלול להכיל" ו"כשר חלבי לאוכלי אבקת חלב נכרי"? סימן שקצת מחפפים פה ושם. בית העסק הרי יודע שהוא לא חייב לנקות את הכלים או להכשיר אותם, אותי זה מרגיז. וזה למה השוויתי לכשרות: אם בעל עסק כן יכול להתחשב בציבור הדתי לצורך העניין וברגשותיו - למה שלא יתחשב גם בציבור הטבעוני או האלרגני, וכשאני אומר בציבור הטבעוני - כוונתי היא לטבעונים כמוני שכן מפריע להם מאוד שיהיה גם שאריות מזעריות מיניאטוריות בלתי נראות לעין של רכיבים מן החי באוכל. בחרתי במודע לעבור לטבעונות - הדבר האחרון שבא לי זה שיצרן או בית עסק מסוים יקלקל לי את אורח החיים "בשקט" מבלי שאדע. אז אולי לא מימנתי התעללות ישירה בבעל חי, אבל איכשהו בכל הסיפור הזה מימנתי בעקיפין: בעל העסק ימשיך לייצר במקביל מוצרים מן החי, והם יכנסו לאוכל ה"טבעוני" שהוא מייצר כי על פי ויגן פרינדלי זה סייג.

מקווה שתצליחי להבין מה כוונתי
 

l coyote l

New member
מזדהה עם הגועל.

הגועל שלי אולי מורחב יותר למוצרים מעובדים באופן כללי והחומרים שבהם שנראים לי לא קשורים לאוכל בכלל.
באופן כללי המושג "פס יצור" הולך ומגעיל אותי יותר ויותר.
&nbsp
מגעילות אותי למשל רשימות הרכיבים הארוכות והמוזרות שיש היום בדבר בסיסי כל כך כמו לחם, והעובדה שקשה להשיג לחם אמיתי.
לא רק בגלל הרכיבים, אלא שהמרקם של הלחמים כבר לא לחמי במיוחד.
לאט לאט (על פני שנים) אנחנו (כחברה) מתרגלים לאכול קרטונים וניירות "בטעם" ובכאילו, שעכשיו אולי כבר לא זוכרים איך מוצרי אוכל אמורים להיות במקור.
&nbsp
מובן לי למה התרגלנו לקבל את "עלול להכיל" כ"טבעוני", וגם למה חלקנו מסכימים להחליק דברים כמו אנזימים, ולמה מוצרים כאלה מקבלים תו ויגן פרנדלי ולמה רובנו כן אוכלים אותם.
הסיבה לכל זה היא ההרגל המודרני בתרבות שלנו לחיות על מוצרים קנויים, ואם קשה להשיג משהו בדיוק לפי ה"כללים", אז מעגלים פינות, כדי לא להפוך את העניין לבלתי אפשרי.
&nbsp
אין לי ציפיות מיצרני מוצרים מעובדים, בשום דבר. מה שמגעיל אותי אני לא קונה.
&nbsp
&nbsp
&nbsp
 
מסכים, אבל(!) -

לא רק בלחמים מעובדים יש אנזימים.
אני שקלתי לקנות לחם "בריאותי" ממחלקת GREEN של שופרסל, שהוא היה הכל חוץ מבריא

הלחמים שאני קונה זה רק אחת לכמה זמן מ"ניצת הדובדבן", שם כתוב בבירור שהלחם הוא קמח, מים, אולי איזה תוספת של אגוזים או משהו (או משהו אחר שיחסית בריא) וסלמאת - בלי כל האנזימים ו-ויטמין A B C D E F (המצאתי עכשיו ויטמינים שלא קיימים אבל כל כך הרבה ויטמינים שמי אמר שצריך אותם בכלל?) וכל אלה
 

ימימה

New member
קנה מכונת לחם

ברצינות - פעם פעמיים בשבוע תכניס בערב את כל החומרים למכונה, ובבוקר יהיה לך לחם טרי וטוב בלי שום דבר שלא התכוונת אליו.
&nbsp
 

RSPA

New member
להכנת לחם לא חובה מכונה ואפשר בקלות להכין בידיים

אם כי מכונה עוזרת ומפשטת תהליכים.
ישנם לחמים שגם בידיים הם פשוטים וקלים להכנה ולא דרוש לשם כך תואר דוקטור מהרווארד. כל שנדרש זה כמה אביזרי עזר ובעיקר רצון ומעט זמן.
מצרף לך לינק לדוגמת הכנת לחם פשוט מא-ת.
http://tinyurl.com/ybml2xj4
נסה ותהנה.
 

l coyote l

New member
תודה על האינפו על הלחם בניצת


אני אגב כן בכיוון של מכונת לחם (מקווה להשיג חינם מאגורה).
זה נועד לאנשים שלא יודעים כלום על אפיית לחם ו/או שלא בקטע של תהליך אפיית לחם.
רק מכניסים רכיבים והמכונה עושה הכל לבד.
 
הלחם בניצת לא זול אבל שווה את זה,

מה שכן, אולי אבדוק גם אפשרות למכונת לחם.
מה טווח המחירים של מכונה כזו?
 
למעלה