מאיר שם-טוב המצעד הלא רשמי

מאיר שם-טוב המצעד הלא רשמי

בחודש יוני בדקנו אילו ריקודים של ספי אביב הכי אהובים על חברי הפורום והתברר שריקודי המעגל האהובים ביותר הם "אהבת איתמר" ו"בהר הגלבוע" ובזוגות "לך לשפת הים". להלן דירוג המובילים מעגל: 1.אהבת איתמר+בהר הגבלוע 2.הורה מיכל 3.אחי בני תימן+נגני כנרת זוגות: 1.לך לשפת הים 2.לימון לימונרו+הרקיע השביעי 3.קסם המזרח+שובה של נטשה שימו לב איזו תוצאה טובה קיבל ריקוד קשה כמו "שובה של נטשה". אולי זהו מסר למדריכים להתחיל להכניס אותו יותר גם להרקדות הרגילות. וכעת אנו עוברים למאיר שם-טוב,מדריך ידוע שגם מחבר ריקודים כבר כ20 שנה ובהחלט תרם לנו ריקודים אהובים רבים. אז אתם מוזמנים להיכנס לקישור לבחור "שם-טוב מאיר" תחת מחבר הריקוד ולבחור מתוך רשימת הריקודים הארוכה את אלה שאתם הכי אוהבים.
 
הבחירה שלי

מאיר שם-טוב ידוע בעיקר בריקודי הזוגות שלו "יד קטנה" ו"רמז" אבל אני בחרתי להתמקד דווקא בריקודי המעגלים. לדעתי מאיר שם-טוב חיבר ריקודי מעגל רבים יפים מאוד שרק חלקם נקלט בהרקדות. אז הנה הבחירה שלי והפעם החלטתי גם לדרג את הריקודים. 1. הרבה מעל האחרים!!! .... דרך ארץ השקד ריקוד שלא אגזים אם אומר שהוא אחד מחמשת הריקודים הכי האהובים עליי. שילוב נדיר של צעדים פשוטים וזורמים למנגינה נפלאה. מסוג הריקודים שאדם העומד מהצד יתקשה להבין את קסמו אך מי שירקוד אותו יתאהב בו מיד. 2. תבורכי ארצי - ריקוד שקט ויפה שגורם לי עצבים בכל פעם שאני מגלה שהמדריך החליט שוב להשתמש בביצוע של דקלון ולא בביצוע המקורי של אילנית לשיר הזה. עדיין לא הצלחתי להבין את פשר ההתעקשות לדחוף ביצועים של דקלון כמעט לכל ריקוד אפשרי. למה לא להשאיר לדקלון שישיר רק את השירים שהם שלו במקור?! נו טוב כנראה שזה עניין של טעם. 3.הורה מחודשת - ריקוד שחובר בסוף שנות ה80 אבל רק בתחילת שנות ה90 התחיל לפרוח ולקבל את התנופה הגדולה שלו. אני ראיתי אותו לראשונה בהרקדה של גדי בביכורי העתים וישר התלהבתי. כיום לא תמיד יש לי כוח לרקוד אותו אבל עדיין אני חושב שהוא ריקוד מצויין 4.אנהיא - ריקוד שהיה נרקד המון בתחילת שנות ה90 ונעלם לחלוטין אני לא רואה שום הצדקה להעלמות הזאת כי באמת זה היה ריקוד טוב ואני רק מחכה שיהיה איזה מדריך אמיץ שייזכר ויחזיר אותו להרקדות 5.מזמור לילה - ריקוד טוב למרות העובדה שקצת הגזימו עם תדירות ההשמעות שלו 6.הבעל שם-טוב עדיין מדהים בעיניי שחובב נוסטלגיה כמוני מדרג כאן ריקוד משנות ה2000 אבל באמת שהריקוד הזה הוא ריקוד יוצא מן הכלל בעיני למוסיקה נפלאה ואילו לא היה חדש כל כך והיה "עומד במבחן הזמן" לא הייתי מהסס לדרג אותו אפילו גבוה יותר 7. כמו צועני את הריקוד הזה ראיתי אולי פעם פעמיים אבל החלטתי לדרג אותו בכל זאת כי למיטב זכרוני זה בהחלט היה ריקוד ממש חמוד
 
והבחירה שלי (שוב...קשה לבחור):

מעגלים: והפעם, קשה קשה קשה לבחור מי מהם טוב יותר (פשוט, כל אחד טוב מהשני) 1. "הורה מחודשת"- (אחד מריקודי ההורה האהובים עליי ביותר. לצערי, מזמן לא רקדתי אותו). 2. "מאוהב" (חבל, שאת הריקוד הזה לא רוקדים בהרבה הרקדות). 3. "מזמור לילה" (אחד הריקודים היפים, שלאחרונה חודש ונלמד ע"י מרקידים רבים כמו ויקטור גבאי ויגאל טריקי). 4. "מגבוה" (וואו, איזה שיר! לצערי, את הריקוד הזה לא משמיעים כלל. ולמדתי/רקדתי אותו פעם אחת בלבד בהרקדת הפתיחה בחוג של רויטל גולן בגבעת שמואל). 5. "הבעל שם טוב"- (ריקוד עם צעדים משעשעים). * לדעתי- כל הריקודים שציינתי, חוברו ללחנים מקסימים. רובם, לא נרקדים מספיק. זוגות: 1. "רמז" 2. "יד קטנה"
והערה קטנה לזאב:
כל הכבוד
, שאתה מעלה (בכל תחילת חודש) את המצעד הזה. גם אם לא רבים משתתפים בו, אני בהחלט חושבת, שהוא מעלה את רמת הפורום.
 
ריקודי חובה-המקום להצביע להשפיע

לא מזמן דובר על רשימות של "ריקודי חובה" וותיקים,שישקפו את פולקלור ריקודי העם. דובר על אחידות הריקודים בחוגים השונים ,ועל ריקודי קונצ'נזוס . נראה לי , שהמצעד הזה הוא כלי נפלא לבחירת ריקודים ,שעונים לדרישות חתך רחב של רוקדים . פה המקום להצביע ולהשפיע על רפטואר ריקודים נבחרים ,שבעתיד יוכלו להוות את הבסיס לריקודי חובה. וגם קריאה למרקידים ,קחו רשימות אלה וקודמות לתשומת לבכם ,להעשרת הרפרטואר בחוגיכם .
 
הבחירה שלי

מעגלים -"מזמור לילה","תבורכי ארצי" ,"מאוהב" , "זר קוצים ","דרך ארץ השקד". זוגות-"מישהו חושב","רמז", "שיר לאחותי","יד קטנה"
 
הבחירה שלי

מעגלים: הבעל שם טוב הורה מחודשת תבורכי ארצי זוגות: יד קטנה רמז שיר לאחותי תני לו שורות: נשיקה טורקית
 
גם אני חושב שהוא נותן תמונה מעניינת

על ריקודים אהובים ויכול לעזור למדריכים שרוצים לקבל תמונת מצב. מבחינת כמות העונים למצעד אני חייב להגיד שעד החודש הקודם כמות העונים דווקא הייתה סבירה והיה שיתוף פעולה לא רע בעיני. דווקא היום נראה שהנושא פחות מעניין מבחודשים קודמים ויש פחות מצביעים. אני באמת מקווה שהמצעד לא נמאס עדיין כי יש לי עוד המון המון יוצרים במאגר ש"גם הם רוצים תשומת לב". בכל אופן תגובתי זו אמורה להעלות את השרשור מעלה זמן קצר לפני שהוא עושה דרכו באלגנטיות לעמוד 2.
 
הנה הבחירה שלי ../images/Emo27.gif

מעגל: הורה מחודשת מאוהב תבורכי ארצי הבעל שם טוב זוגות: שיר לאחותי יד קטנה
 
הבחירה שלי

הפעם בחרת יוצר שאני מאוד אוהבת, גם מהיכרות אישית... ואלו הנבחרים שלי: במעגל: הורה מחודשת דרך ארץ השקד מזמור לילה תבורכי ארצי מאוהב נדנדי בזוגות: שיר לאחותי זר קוצים תני לי בשורות: נשיקה טורקית
 
הבחירה שלי...

כיוון שאת מאיר שם-טוב אני מכירה מקרוב (רקדתי אצלו במשך שנתיים), אציין שמדובר באדם לבבי, בגובה העיניים, משרה חום ויוצר אווירה ביתית בחוגיו. מאיר הוא יוצר מוכשר, שהרבה מריקודיו נרקדים בחוגים. ובחירתי היא: זוגות: תני לי רמז מעגל דרך ארץ השקד הורה מחודשת תבורכי ארצי מאוהב כמו צועני (למדתי אותו לפני שנים, ולא ידעתי שהוא של מאיר שם-טוב) שורות נשיקה תורכית
 
המלצה (בקשה) לירון ורוויטל

רצוי לרכז את מצעדי להיטי הריקודים על פי שמות היוצרים, שעורך שפנדוזה מרדימון מידי חודש. כדאי לאגד יחד את השרשורים הקודמים ,או לפחות את נבחרי המצעד של כל יוצר בתוספת שמות הריקודים שהוזכרו ,אך לא נבחרו . כדאי להקצות בסרגל הפורום מקום עם קישור ישיר לרשימת הריקודים שנבחרו, לנוחות השימוש של הרוקדים והמרקידים . כפי שצינתי ,המצעד הזה יכול לשמש כלי נפלא כדי להעלות את המכנה המשותף בין ההרקדות השונות,וכדי לתת לרוקדים ולמרקידים רעיונות לרענון הרפרטואר הקיים. לאחר שנשלים את כל שרשרת היוצרים,יהיה לנו חתך של ריקודים הנרקדים והאהובים ,החתך ישמש בסיס לרשימות של הריקודים הנבחרים או "ריקודי החובה " בחוגים . כדאי להשאיר את הרשימה " נושמת" כלומר , פעילה ,ומי שטרם חיווה דעתו ויש לו תוספות מנומקות ,יוכל להוסיפם לרשימה .
 
רק הערה קטנה

לא נראה לי שזה מעשי להשלים בצורה מוחלטת את כל שרשרת היוצרים. ראשית יש ריקודים(כמו דבקה משולשת למשל) שמחברם אינו יודע או כפי שמכנים אותו בהרקדות הנוסטלגיה "עממי"(בהטעמה על ה-מ הראשונה) הדרך היחידה שריקודים אלה יופיעו במצעדים היא לעשות מצעד שיקרא: "עממי-המצעד הלא רשמי" מצד שני יכול להיות די משעשע לעשות מצעד כזה. שנית ישנם יוצרים שרשומים על שמם פחות מ10 ריקודי-עם. לטעמי יהיה קצת מוזר לערוך להם מצעד כי מה כבר יש לבחור אם אדון ברוך אגדתי חיבר רק ריקוד אחד?! אז או שאוהבים את "הורה אגדתי" או שלא. במקרה כזה יהיה צורך לחשוב על פתרון יצירתי אחר איך לשלב ריקודים כמו הורה גשר,הורה אגדתי,שיר על עץ,מים מים ועוד באופן שנוכל להצביע להם. שלישית,ישנם יוצרים שאומנם חיברו מעל 10 ריקודים אבל 99% מתוך אותם ריקודים חוברו ב10 השנים האחרונות ואני סבור שמבחינה זו הם עדיין לא עומדים במבחן הזמן וקצת לא רלוונטי לעשות מצעד עבור ריקודים שאנשים מתלהבים מהם רק בגלל שהריקודים עדיין חדשים.
 
כשנגיע לגשר נחצה אותו

ובנתיים נעשה את כל הדרך הארוכה אל הגשר. כלומר ,נתחיל עם היוצרים המקובלים, שאין בעיות איתם . אחר כך נפתח סעיף של עממי -המצעד הלא רשמי .אפשר לתת רשימה של ריקודים העממיים שיבחרו מתוכם,ואם למשהו יש תוספת יוסיף שם של ריקוד). אחר כך אפשר לתת רשימה של אחרים או שונות ,שתכלול יחד שמות ריקודים של יוצרים שונים,שחיברו מספר ריקודים קטן,כלומר לאחד כמה יוצרים. ריקודים של יוצרים מהשנים האחרונות -משנת 2000 ואילך מהווים בעיה כיוון שלא עמדו במבחן הזמן ,אבל בכל זאת מצעד יתן איזה התרשמות אילו ריקודים מועדפים. אולי כדאי להגביל את הרשימה עד שנת 2000 ,ובכל סוף שנה לבחור את הריקודים (לא על פי יוצרים),שיתווספו לרשימה .כלומר ריקודי שנת 2001 יבחרו בסוף 2006 ,ריקודי שנת 2002 בסוף שנת 2007 וכו,
 
חלק מהרעיונות פשוטים ליישום

אבל חלק קצת יותר בעייתיים. למשל לרכז רשימה של ריקודים של יוצרים שחיברו פחות מ10 ריקודים זו קצת עבודת נמלים מה גם שצריך לסנן מתוכה את היוצרים שריקודיהם חדשים מדי. לגבי שנות ה2000 ואפילו הייתי מחמיר ואומר ריקודים שחוברו אחרי 95' לדעתי ההתעסקות איתם מיותרת. זה קצת מזכיר לי את מצעדי הריקודים שגדי עושה בסוף כל שנה או את מצעדי הפזמונים ברדיו. העובדה ששיר או ריקוד מסויים מתקבלים בהתלהבות ואף נרקדים במשך שנה שלמה אינה מעידה דבר וחצי דבר על יכולת ההישרדות של אותו ריקוד בטווח הארוך ומבחינה זו מייתרת לחלוטין את הרלוונטיות של מצעדים לגביו. צריך לעשות הפרדה מוחלטת בין יצירה שבנויה על גימיק כזה או אחר ושגורמת התלהבות ראשונית עזה לבין נכס צאן ברזל שלעתים לוקח קצת זמן ללמוד לאהוב אותו. לא פעם קרה לי שנדלקתי על ריקוד וממש רציתי כל הזמן להנות ממנו אך בטווח הארוך הם נמאסו עליי מהר מאוד כי לא היה בהם מספיק עומק לשרוד לאורך זמן. מהצד השני היו ריקודים שלא בהכרח תפסו אותי מיד בהתחלה אך במשך הזמן למדתי לאהוב אותם מאוד והתמכרתי אליהם. כזה הוא למשל ריקוד המעגל "בוא בשלום" של יואב אשריאל שאין בו שום דבר שיכול למשוך את העין מהרגע הראשון ובכל זאת מהרגע שאתה רוקד אותו אתה מבין שמדובר בנכס אמיתי שתמיד תמיד יהיה לך נעים לרקוד אותו. כל זה קצת מזכיר לי את מצעד המצעדים לשירים לועזיים שעשו פעם ברשת ג' ושבחר במקום הראשון את הלמבדה:) שהיה השלאגר בהא הידיעה באותו שנה. ברור הרי לכולם שבחירה זו היא חסרת משמעות לחלוטין בדיוק כפי שאף אחד לא יזכור בעוד 10 שנים את שיר האירוויזיון שנבחר השנה רק בגלל שהזמרים התחפשו למפלצות ובדיוק כפי שמרבית האנשים לא זוכרים ריקוד כמו "שטיח פרסי" שהיה אולי שלאגר היסטרי באמצע שנות ה90 אבל לא היה לריקוד הכל כך מורכב הזה שום סיכוי להפוך לנחלת הכלל והוא נשאר ברובריקת "ריקודי מומחים" בלבד. אני באמת חושב שהתעסקות עם מה שחובר ב10 השנים האחרונות סתם תיתן תוצאות מעוותות ולא משקפות.
 
קוצו של יוד

הויכוח הוא על קוצו של יוד .ריקודי שנת 2000 ,או ריקודי שנת 1995 ,מה עמד במבחן הזמן ? העיקרון הוא העיקר. והעיקרון הוא להכין רשימת רקודים נבחרים ,אפילו חלקית. לאחר שמספר חלקים בפאזל יהיו מחוברים ,אפשר ביתר קלות להרכיב את הפאזל בשלמותו.
 
על העיקרון אנחנו בודאי מסכימים

יחד עם זאת בסופו של דבר יהיה צורך לתרגם את העקרון הזה לשפה מעשית ואז לא יהיה מנוס לדון גם בשאלות כמו מה לעשות עם ריקודים חדשים מדי. אני רק הבעתי את דעתי בנושא אבל בכל מקרה זה עוד לא הזמן לדון בזה.
 
שפנדוזה -שלב ראשון- יוצאים לדרך

בדעתי להתחיל לאגד את הנתונים שנאספו עד עתה . האם תהיה מוכן לעזור לי? אני פונה לעזרתך מפני שמפעל ה"מצעד" הוא רעיון שלך ,ומן ההגיון שתרצה לטפח אותו. האם באפשרותך להפנות אותי בקישורים ,או ע"י הפניה לעמודים בארכיון בהם הופיעו השרשורים בדבר מצעדי הריקודים שערכת,וכן ריכוז נבחרי המצעד ? אני אערוך את ריכוז רשימות הריקודים הנבחרים עד כה של כל יוצר + ריקודים נוספים של אותו יוצר שנזכרו ,וכדאי לתת גם עליהם את הדעת . ליד כל ריקוד אציין לבקשתך את שנת חיבורו .
 
יוזמה ברוכה

לגבי איתור המצעדים אין דבר קל מזה רק תכתבי בחיפוש הפורום את המילים "הלא רשמי" וכבר תקבלי את כל המצעדים שנערכו עד היום(כולל אולי הודעה או שתיים לא רלוונטיות). אשמח לעזור בכל שאלה ואני בהחלט מקווה שמצעדים אלה גם אם "גודל המדגם" שלהם קצת קטן יתנו איזו תמונה שנפיק ממנה תועלת.
 
למעלה