מי הוא האדם המאושר?

המאושר...

"מותר האדם מן הבהמה אין לבד הנשמה הטהורה" פעם פעם פעם, לפני שירדנו מהעצים וגילינו את האש, צעדנו על דרך המלך לכיוון הקידמה. המשוב בין היד למוח הגביר את השימוש ביד וגרם לגידול במוח והפך אותנו לנזר הבריאה. יכולת ההישרדות שלנו הייתה ברגעי השיא שלה. היינו חכמים ביותר וגמישים ביותר. בשלב מסוים, כשהשיגה האבולוציה התרבותית את האבולוציה הביולוגית והחלה מדהירה אותנו קדימה נכנסנו לאטמוספרה תרבותית מזן שונה התאקלמנו, חילצנו חושים, שיכללנו והחילונו צועדים ברוורס. צועדים כמו שאבולוציה תרבותית יודעת להצעיד, בצעדי ענק. בשונה מהאבולוציה הביולוגית, האבולוציה התרבותית אחראית למעשיה היא סוללת כבישים ומכשירה לעצמה את הקרקע, כדי שתוכל לצעוד עליו מהר יותר. המחבל הראשון בהיסטוריה היה החלוץ לנעוץ יתד באמצע הדרך ולהזהיר: "רבותיי עצרו וחישבו האם יש טעם להתקדם". הראשון לומר לעצמו "טוב מותי מחיי" איש לא עצר ואיש לא חשב. רק התקדמנו והתקדמנו. איש לא חשד את הקוף בבחירה חופשית, איש לא יחס למעשיו טוּב או רוֹע היחס אליו היה כאל הטבע. התקדמנו קדימה הודות לאבולוציה הביולוגית שבחרה בנו מכל חי ורוממתנו מכל הלשונות והפנינו לה עורף. הפניית העורף קיבלה את ביטוייה ההולם כאשר הבדלנו את עצמנו מהכלל התכחשנו לעובדת היותנו חוליה בשרשרת אבולוציונית ביולוגית וייחסנו לעצמנו כוחות לא לנו, "כוח הבחירה". אך האבולוציה, חכמה מאיתנו, לועגת בשולי הדרך ומביטה בנו. ממרום מושבה יכולה היא לראות את שולי הדרך הרחבה שנעלמים מאיתנו, את תחילתה ואת סופה ולקבוע שאנחנו פוסעים בשביל הנגדי, צועדים אחורה ומחוררים את אוניית המסע. "רוצים לצעוד לבד? בבקשה! נראה אתכם! אני מצידי אשמור על הגרביטציה, אייצב את גרמי השמיים אשלח את השמש להאיר ביום ואת הירח לעמעם בלילה ואתם. אתם אם תרצו הקשיבו ואם תמאנו המשיכו לצעוד. אשלח איתותים, שימו לב אחוזי המתאבדים עולים. האבולוציה יודעת שאנו פוסעים אל התוהו שאת סופו לא יכפו עלינו השלגים שיופשרו או אדמות שירעדו. את סופו ישים כל אדם לעצמו. הבחירה החופשית, הקשר הישיר שקשר האדם בין מעשיו לבין ערכו הם שיצעידו אותנו אליי מוות ויטפחו את הפער - שנוצר יש מאין – בין ה"אני האנושי" ל"מודל" בין מי שהוא לבין מי שהוא שואף להיות. "הענקתי לכם מודעות, נתתי לכם אצבע, ואתם לקחתם את כל היד. אתם סך הכל מודעים לחלק קטן ממה שעובר עליכם וכבר נכנסתם לאשליות, החילותם לדמיין שיש לכם 'אחריות' ו'קשר ישיר' למה שעובר עליכם". היכולת שלנו להתאבד מסמנת את הפער ברמתו המכסימאלית. הרצון לחיות, שהוא אבי אבות הרצונות ראש וראשון לכל רצון, מסוגל לייצר רצון שסותר את הוויותו. אפילו אלוהים איננו מסוגל לברוא אבן שאיננו יכול להרימה, הרצון כן. כיצד? כיצד רצון לחיות, יכול ליצור יש מאיין דחפים אובדניים? הנוסחה פשוטה מאוד: ראשית יש להניח שיש אחריות וקשר בין מעשיך לערכך. יש לעצב מודל לחיקוי, לטפח את הנהייה אחריו, ומכאן הדרך אל המוות רצופה ניסיונות כושלים. את רוב האנשים הורגות המחלות עוד לפני שהספיקו למצות את חלון ההזדמנויות. ישנם אנשים שמבינים עוד לפני את המעגליות שבטבע, משתעממים מהמשוואות שרק המספרים בהם משתנים ומקדימים את המחלות. ככל שתדהר הרכבת האבולוציונית-תרבותית במעלה הקידמה ותספק בריכוז גבוהה יותר את שלל ההזדמנויות, ישכיל האדם למצות את עצמו בגיל צעיר יותר... היו שהקדימו תרופה למכה והמציאו את אלוהי הטוב והרע שממתין בפינה סמוך לבית הקברות ומוביל את המתים זה לגן וזה לכבשן. מה עשו אותם מקדימים? הציבו שרשרת חוקים נוקשים והאריכו את הדרך אל המיצוי בכמה מאות קילומטרים. פתח מילוט השאירו לחכמים יודעי העיתים ואמרו "אשרי העשיר השמח בחלקו"... השמח בחלקו עוצר את פסוקו ואיננו ממשיך "לבד הנשמה הטהורה" טוב לו עם "מותר האדם מן הבהמה אין" הוא איננו מבין על מה נפלה מהומה, חי את חייו באושר ושלווה. מחבק, אוהב, בוכה וצוחק. "רחפן, שלומפער, משועומם" אומרים עליו שונאיו "קום ותעשה משהו עם עצמך" מתחננים אליו אוהביו. והוא, הוא בשלו שותק ומבין, מבין שזהו חלקו וכך עלה בגורלו. "לקום?" בשביל מה? האם קשה להוכיח מעצם ישיבתי שאינני רוצה לקום? "לעשות?" מה בדיוק, מה שאתם רוצים? למה שלא אתם תעשו מה שאני רוצה? ומה אני רוצה? שתשבו? לא! אני רוצה שתמשיכו לקום ולעשות מה שאתם רוצים, שתמשיכו לומר לי קום ותעשה... אבל אני אקום כשיהיה לי פיפי או קקי כי אינני אוהב את הקור והגירודים שאחרי החמימות.
 
ה- 1.50$ שלי

אני טוענת שאין דבר כזה אושר תמידי, כי החיים שלנו הם תקופות וגלים, יש הרבה דברים בעולם המעיבים על האושר דרך קבע, גם אדם החי חיי שגרה של שלוות חולין צריך לתחזק את אושרו (ראה: לה פיי, כאן, שם). מצד שני אני טוענת שיש לו לאדם הרבה רגעי אושר, הרבה יותר מאלה שהוא טורח לשים אליהם לב. על פי כל זאת אני קוראת לאדם מאושר אם הוא משכיל לשים לב לכל אותם רגעי האושר הקטנים החולפים על חייו, ולהנות מהם בזמן ובמקום בו הם מופיעים. וכמובן - לא כל מה שנראה לי סיבה לאושר יראה לזולתי ולהפך. וגם - לא כל דבר צריך לאלץ ולסובב בכדי שיתאים להקרא כאושר. >ספל חמאה שלמה עם עצמה (על חריטותיה)<
 

Le Fay

New member
../images/Emo9.gif

האמת שכשאת בסביבה הרבה אנשים סביבך מבחינים ביתר קלות שממש טוב להם (מעניין אם זה עובד גם בשבילך או רק בשבילנו).
 
../images/Emo99.gif היי מותק

קחי קרדיט ואחריות על החלק שלך! >ספל חמאה יודעת שמה שלא עובד מחליד<
 

uri80

New member
../images/Emo45.gif הוצאת לי את המילים מהפה

במיוחד לגבי כל הרגעים הקטנים האלה שסתם חולפים להם לפעמים. הנה משהו שכתבתי לפני חודשיים בערך (כן, אני יודע. זו פרסומת חסרת בושה לבלוג שלי): "שמתי לב שבדר"כ ביום-יום רובנו מתמקדים בדברים היותר מעצבנים בחיים: לחצים, עבודות, לימודים, כסף וכו`. החיים בישראל לחוצים ולפעמים אתה חושב : למה בעצם? לא חבל? למה אנחנו לא מנסים להתמקד יותר בדברים הקטנים שמסבים לנו אושר? זה לא חייב להיות רגע חשוב במיוחד, אלא פשוט משהו נחמד. לדוגמא: חמישי האחרון. יש לי מצב רוח טוב במיוחד (הסופ"ש הגיע, מה לא ברור?) לא יצאתי באותו יום. השעה בערך 4:00 בבוקר וממש לא מתחשק לי לישון. יצאתי החוצה למרפסת רק במכנסיים קצרים. יחף ובלי חולצה. אחלה מזג אויר. קריר קצת בחוץ. אני אוהב את הקרירות - נעים. צמרמורת עדינה, עור ברווז. חושך, אבל יש אור חלש מפנסי הרחוב בהמשך. רעש ציקדה נעים מגיע מהגינה. מביט למעלה בירח, מסתכל בעננים מעלי. אפשר לראות אותם חולפים ממש במהירות, הרוח צריכה להיות ממש חזקה שם למעלה. פה למטה הרוח קרירה, נעימה ומלטפת. כיף. אחת השבתות. אני יושב במרפסת הדרומית בסביבות 10-11 בבוקר. (כן, אותה מרפסת ממקודם. אני מאד אוהב אותה כמו שאתם שמים לב.) יום אביבי עם שמש נהדרת. מסביב לי רואים רק ירוק מכל עבר, עצים ושיחים בלי יותר מדי אנשים מסביב. שקט מוחלט המופרע רק על ידי ציוצי ציפורים מפעם לפעם. אין רדיו,מכוניות, צפירות. רק שקט. נשענתי אחורה על הכיסא. ביד יש לי ספר טוב ולידו מגש עם כוס קולה קרה. אין כלום על הראש - לא עבודה, צבא, דד-ליינים, מבחנים, עבודות, אנשים, חברים, חברות - רק אני, הספר, והשקט מסביב. אוירה של שלווה עילאית. לרגע, הכל ריק. לו יכולתי לעצור את הזמן באותו רגע, הייתי עושה זאת. ואז זה תפס אותי - כמה מעט באמת צריך אדם לעיתים כדי להיות מאושר. כמה קל לספק אותי לפעמים. צריך רק לדעת לשמור את הרגעים הקטנים האלה. לצבור עוד כמה כאלו."
 

עובבי

New member
זה משתנה.

כשהייתי בן שש חשבתי שזה השכן שהטיס בכל צהריים טיסן קטן וממונע עם שלט רחוק. (אמא,גם אני רוצה!) אחר כך גדלתי והבנתי שהדבר שהופך את האדם למאושר זה כובע בורסלינו מקטיפה ואם אפשר אז בצבע כחול. (מנייק.כל הבחורים בישיבה מסתכלים עליו) כשעזבתי את הישיבה העולם החילוני פקח את עיניי והבנתי שהאושר טמון בכלל ביצור שגובהו מטר ושבעים,עיניו כחולות וגדולות,מבנה גופו רזה,שדיו תפוחים ושערו בלונדיני. (נראה באחרונה יוצא עם אנשים שאינם עומר) היום אני יודע שהכל שטויות חומרניות שאין בהם לעשות את האדם מאושר באמת. הרדיפה הזאת מייצגת חלל פנימי עמוק מה שגורם לזה שברגע שהוא משיג את אותם 'אושרים' שוב הוא מרגיש את אותו חלל מה שמאלץ אותו לחפש את האושר במקום אחר. האושר צריך להתחיל בתוכנו. רק ע"י השלמות הפנימית של כל אינדוידואל וההכרה של הסיפוק העצמי נוצר אותו מצב צבירה של מולקולות כימיות שאנשים מכנים אושר. ע"י התובנה הזאת גיליתי היכן באמת האושר טמון. הוא נמצא בת"א,רחוב יגאל אלון,היכל נוקיה,שורה a1, כסאות המכובדים. והוא מגיע בצורה של עשרים כרטיסים בצבע צהוב שכתוב עליהם: 'מנוי למשחקי מכבי ת"א בליגה ובאירופה'. אלוהים.תהפוף אותי למאושר.
 

mr lonley5

New member
בעיני (ולא לדעתי)

קראתי את כל(!)התגובות ואין ספק שזה אחד השירשורים המעניינים.אז בעיני האדם המאושר(אם קיים דבר כזה)זה עניין די אישי.אני מכיר אנשים שבהחלטה הפכו את חייהם להרבה יותר מאושרים.חלק מהם חיים בסרט שהחיים שלהם מאושרים אבל עובדה שזה עוזר.בסופו של דבר הם אנשים שמחים יותר אפילו שהם עובדים על עצמם.
 

mr lonley5

New member
...המשך...

ואנשים אחרים שפשוט שמחים בחלקם ומאושרים ואחרים שמאושרים וזה לא מפריע להם לרצות ולשאוף.אני ממש לא אדם מאושר.
 

מחממנוע

New member
יש כזה אדם?

מסופקני, כמו שאין צדיק נעזב, וכמו שאין צדיק אשר לא יחטא, וכמו שצדיק ורע לו רשע וטוב לו, וכמו פרצופיהם שונים כך דעותיהם שונות של בני האדם, ואין אדם מושלם, ואין מושלם בעולם. אני חושב שמי שמאושר, הוא מי שיודע לנתב ולנווט. היינו , אפילו אם אתה אדם ממורמר, והצער גורם לך עונג, נמצאת מאושר כשם ששנינו, בכי אסור בשבת, אבל אם הוא גורם להזדככות הנפש והתעלותה, הרי הוא נחשב עונג.. ומותר. אני משאיל את שבת לכאן - כל אחד והעונג שלו. ויש שיאמרו שזהו סיפוק הגשמה עצמית, ולא אושר, אם כן - נמצאנו שואלים: מהו האושר בכלל? מה הגבול הדק בין האושר לריגוש והסיפוק? האם אושר הוא רגעי, או חייב להיות נצחי, ואם נצחי האם רגע נצחי נחשב? המלך , שיצא בבגדי פשוט, ויצא לתור בתוך עמו, מצא את הסנדלר היחף מאושר כל ימיו. ושאל אותו מהו סודך... ואמר לו שמסתפק במועט. גם אם יהיה לך כסף עדיין יהיו צרות. אבל, במקום שיש עשירים תראה יותר חיוכים. מזויפים? יתכן, אבל עדין חיוכים... הכל שאלה של השקפה, והכל יחסי, ואפשר למצות מכל גרגר את המירב. ומיהו יהודי? - שעונה על שאלה בשאלה.
 
למעלה