על סבל, יצירה ומזוכיזם

על סבל, יצירה ומזוכיזם

אתה טוען שאתה חי ידידי היקר. אתה טוען שאתה חי את החיים בשלמותם, לא מפספס אף הנאה. יש לך חברים עד בלי מספר, יש לך אהבה, אתה לא בודד אף פעם. גם כסף לא חסר לך למלא את כל אשר אוותה נפשך. אתה גם טוען שכאשר תמות, תמות בשלווה ומתוך ידיעה שמיצית את החיים. עצמותיך יוכלו להאסף אל מקורן העלוב ובשרך הדשן יוכל להרקב לו באיטיות אינסופית, להתמזג ברגבי העפר ולהצחין עד תחיית המתים. ובלשון העם אכן לזה חיים ייקרא, אפילו חיים מלאים, טובים ושלמים. אבל בלשוני, ידידי, לא חיית כלל. אתה מופתע. וכי למה לא חיית? האם לא חווית אהבות גדולות מספיק? האם לא העשרת את נפשך? האם לא ביקרת בתיאטראות מפורסמים ושמעת מוזיקה מנוגנת על ידי טובי הנגנים בעולם? האם לא עידנת את לשונך ביינות יקרים מספיק? אני מאמינה לך. אני מאמינה לך שליבך יצא באהבות גדולות. אני מאמינה לך שהעשרת את נפשך ושביקרת בכל מקום שהוא וששכבת עם נשים יפות ושאכלת מעדנים ושתית יינות יקרים. אבל האם ליבך נשבר אי פעם? האם הוא נשבר לרסיסים קטנים כל כך שהרגשת כאב פיזי ממש? האם הרגשת פעם כאילו סכין חותכת אותך מבפנים? אתה בורח מהסבל. אתה רודף אחר הנאות החיים כדי שלא להתמודד איתו. אני מפלרטטת עם הסבל. תחושת הסבל, ידידי, היא התשובה היחידה לסיבת קיומי בעולם הזה. אמנם חווית אהבות גדולות אבל אהבה שאין בה סבל הרי אינה אהבה אמיתית. הרי כדי לחוש את מתיקותו של היין אתה חייב לשים לב גם למרירותו. אם מעולם לא חשת את הסבל הכרוך בכיסופים לאהבה או למשהו שאינו קיים, את תחושת הגעגוע הנוראה הזו שאינך יכול לשאת אותה אלא אם כן תלך ברחובות ותצרח כמשוגע, כיצד תוכל לאהוב באמת? כיצד תוכל להעריך ידידות אם לא חשת בדידות מעולם? האם יצרת משהו בחייך? כמובן שלא. הכיצד תוכל ליצור משהו בעל ערך אם לא חשת סבל? הרי אין יצירה שנוגעת באנשים באמת אם הסבל לא מקופל בתוכה. חיוכה של מונה ליזה מכיל בתוכו עצב עמוק וזה הקסם שלה, יצירות מוזיקליות גדולות מעוררות בבני אדם געגוע וכיסופים לסבל. הכיצד תוכל ליצור יצירה משמעותית אם ניטלה ממך היכולת לסבול? הסבל, אני טוענת, הוא בסיס קיומינו. חיים שאין בהם סבל בכלל, אינם ראויים להיקרא חיים. אוי, מה נורא השעמום שיש בחיים כאלו, ומה נורא הדבר שאינך יכול אפילו לחוש את הסבל שבשעמום. לך לך, עזוב את אהבותיך המזויפות, נטוש את מעוניך המפוארים ואת חבריך המצחקקים. שב לבד על שפת הים והאזן לרחש הגלים. אל תענה לצלצולי סלולארי, התרכז בעצמך ובים האינסופי. בתחילה תחוש צורך לעשות משהו, לזרוק אבנים לתוך המים ולשמוע את הנקישה, לשחק בחול ולבנות מגדלים. התאפק. אל תעשה זאת. ואז מעצמה תבוא אליך התחושה של הסבל. היא קיימת בכל אדם. בכל יצור אנושי עוד לפני צאתו מרחם אימו. היא קיימת גם בתוכך. מוקדש באהבה לכל הסובלים שבינינו.
 

איולי24

New member
נפעמת מהיכולת לתאר תחושות כאלה

במילים כה נוגעות, מוחשיות, אמיתיות. מסכימה עם חלק נרחב מדבריך - לפעמים חשה בעצמי כי הסבל הוא חלק הכרחי מחיינו, רק על-ידו ניתן להכיר בטוב שמגיע לאחריו.
 
מקסים ומרגש.

כולם פה מוכשרים כל כך? נראה שאאלץ לשבת בשקט.
 
אבל מצד שני אם לא תחיי, תחווי,

תאהבי ותמצי קודם, לא תדעי באמת מה זו תחושה של חיסרון. אם לא היה לך משהו שלקחו ממך, אם לא אהבת איך יישבר ליבך? צריך הדוניזם בשביל מזוכיזם.
 

מפסטו

New member
רק שאם לא תחיי, תחווי,

תאהבי ותמצי קודם, לא תדעי באמת מה זו תחושה של חיסרון. אם לא היה לך משהו שלקחו ממך, אם לא אהבת איך יישבר ליבך? צריך הדוניזם בשביל מזוכיזם.
 

uri80

New member
נראה לי שהסבל והאושר כרוכים זה בזה

ללא הפרדה. מעולם לא פגשתי אדם שידע רק אושר לבד ללא סבל, או אדם שידע רק סבל ללא נקודות אושר בחייו.כל אחד מאיתנו בוחר במה להתמקד בחייו. נראה לי (יתכן ואני טועה) כי מרבית האנשים נוטים להתמקד דווקא בסבל שבחייהם ולא באושר. לא חושב שניתן להעריך אהבה ואושר ללא הסבל שיתן להם משמעות מסוימת, אבל הוא לבדו איננו משמעות החיים אלא רק חלק ממכלול מסוים. "מעדנים ויינות יקרים"? למרות שאינני מזלזל בכך, אינני חושב שאלה הדברים שתורמים לאושר, לפחות עבורי. יש דברים אחרים שאני מעריך הרבה יותר. ים? אצלי הים דווקא מרחיק את העצב. נראה שהוא מעורר בי תחושה הפוכה ממה שתארת.אני מנסה להתמקד דווקא באותם רגעים של אושר ושמחה, מאחר והם נראים לי יקרי ערך יחסית. משמעותיים ונדירים יותר. נ.ב. אוהב את כתיבתך. מאד.
 

סידארתא

New member
תודה לך

מדהים אותי כל פעם מחדש, איך אנשים זרים לי כאילו מסוגלים לקחת את כל אותן מחשבות ורגשות שמתרוצצות בי בלי כיוון ובלי צורה, ליצוק אותן לתוך מסגרת של מילים, ולהוציא אותן לעולם. אני רק מקווה שמילים אלו לא באו מתוך מצוקת סבל, אלא באמת, כמו שנראה, מתוך עמדה שלמה, עגולה, יציבה ואמיתית, של עיכול והכלת הסבל בתוך החיים מבלי שישתלט עליהם.
 

אבזץ

New member
רציתי לכתוב תגובה בדיוק כזו,

כשלך - סידארתא. איכשהו תמיד מסתבך עם עצמי ואף פעם לא מצליח לומר את המילים הפשוטות, שברצוני לומר. דפוק אני, דפוק.
 

מחממנוע

New member
ליצנות

אחת. דוחה אלף תוכחות. אני גם רציתי לכתוב תגובות כמו שלך אבל מה לעשות תמיד יוצא לי מה שיוצא לי.
 

אבזץ

New member
נקמת ההומלסים...

וכבר חז"ל אמרו: "הזהרו בבני עניים שמהם תצא תורה" (נדרים פא' ע"א). מאחל רק טוב והרבה אושר לכותבת המוכשרת. נצל"ש, במקום אחר אמרו חז"ל: "אין עני אלא בדעת" ומכאן אתה למד שגם בלי דעת למדים תורה. אך זה למעשה שייך לפילפול אחר. שנה טובה וצום קל, ישראל
 

Le Fay

New member
יפה. רק שבעצמי רוחשת מעט מאד חיבה

לסבל, וכשהוא בא במנות גדולות מדי הוא פשוט תוקע הכל. גם את היכולת לתפקד ברמה הכי בסיסית, קל וחומר ליצור. במקרה לגמרי יוצא לי לראות את זה עכשיו מקרוב, לא מעודד בכלל, ולקרוא לצד זה את The Beljar של סילביה פלאת'. אז כן, זה רומן גדול, אבל מיד אחריו בא הבוקר ההוא, כשפלאת' הכינה אוכל לשני ילדיה ואז הלכה והניחה את ראשה בתנור. לא שיש משהו מעניין באסתטיסטים שטחיים ממין הנמען שלך, בזה את צודקת, כושר החיות שלהם מוגבל מלכתחילה; אבל בין שני הקצוות שתיארת יש מניפה שלמה של אפשרויות. אז אולי זה לא רומנטי לבחור בדרך האמצע, אבל בטווח רגשות מוגבל במקצת יש יתרון בולט אחד: יכולת לחוות דברים עד הסוף לא מאד מועילה כשהנפש כמהה ללכת לישון לתמיד, בלי לקום.
 

Le Fay

New member
ולך יש פריסת שלום חמה מעקרב אחד

שסיים את ה-assignments שלו במזרח התיכון וחזר לרומא.
 

pinkli

New member
תוקע זה טוב..

(יחסי) כמה מהעצב והסבל בעולם הביא לידי פשע וכאב לאחרים? כל אחד יגיב לכאב בצורה שונה, מלפגוע בעצמו(מוות נראה לי דווקא פתרון קל לעומת עינוי עצמי-פיזי ו-או נפשי מתמשך.) להכנס למיטה לנצח,לעצור את העבר,ההווה והעתיד או עד למצב של אפתיה כזו שרק כדי 'לחיות',להרגיש שאתה הוא זה שלוקח שליטה על הכאב ולא הוא שולט עליך תכאיב לך או לשני. (בטח לפרפקציוניסט יותר קשה יהיה לבחור בדרך האמצע..)
 

Mr Majar

New member
לא

מזה חגיגת הסבל הזו? זה חלק מהחיים אבל מפיך זה נשמע כמו החיים עצמם. שנית, אם יש אדם ששמח וטוב לו, למה להרוס לו? מה מפריע לך? אני אומר תשאר עם חבריך המצחקקים, תצחקק בעצמך ותהיה מאושר.
 
למעלה