בדידות ממושכת, הורגת !

רגע לפני שצולבים אותך

אני דוקא הבנתי את דבריו של סלסרו באופן שונה. כי אתה מדבר על הרגשת עליונות. באמת לא הבנתי על מה אתה מדבר. הוא תיאר מצב של תמיכה "חברית". התגובה שלך מתאימה לתמיכה כספית או חומרית אחרת. הוא מדבר פשוט על הקשבה, הזדהות, התייעצות <לא ייעוץ> ושיתוף חוויות רגשיות. אלו דברים, לפחות ממה שאני מכיר עד היום, בהחלט כמו שסלסרו תיאר "חוזרים אליך בריבית".
 
דברים כדרבנות...

תשובה כהלכה השבתני, יאה ונאה היא אף יותר מדברי הניחומים שהשפיעו עליי יתר חברי הפורום, צעירים וקשישים גם יחד. כבר נאמר כי "טובה תוכחת מגולה [הבאה מתוך] (מ)אהבה מסותרת". ניכר בדבריך כי הם באים ממקום חיובי וטוב, ולפיכך אף אם הם קשים במקצת מקבל אני אותם באהבה. אכן, משטחיות דבריי יכלה להשתמע כמיהה לליטוף, אולי רצון ל"תשומת לב" מהסובבים אותי וכדומה - [בינינו, מותר לרצות פעם גם דברים כאלו, זו לא מילה גסה], ולא היא; אין לי חוסר בתשומת-לב, ואף אין לי צורך לככב ולהפוך לאטרקציה, אדרבה ואדרבה, מתרחק אני מהוויה זו, ולעולם בחברת אנשים לא אמשוך (או אפעל למשיכת) תשומת לב, אם כי אני מוקף ידידים, ביניהם מעריצים רבים, במישרין וגם בעקיפין (אני די אוהב פרגון, ומקבל אותו במינון לא רע). אולם, כוונתי בדברי הייתה לבדידות הפרטית שלי, עם עצמי פנימה, ולא לבדידות במובן החברתי. הבהרתי כי תוך כדי השתלבותי בסובב אותי אני חש בתוכי את הבדידות הרעיונית, משל קיימת חומת זכוכית סביבי, אמנם אני בתוך הקהל אך למעשה מובדל ומופרש ממנו. יציאתי בשאלה היתה חגיגה מפוקפקת מאד, מה שאתה מנסה לקרוא לו "תהליך" היה ברמה של "זבנג וגמרנו", לא סתם השתמשתי במונח "המפץ הגדול", שכן ברגע אחד (כמעט רגע כמימריה) ניתקתי עצמי מכל עולמי הקודם, ועברתי לעולם אחר, סביבה אחרת, משפחה אחרת, וכיו"ב. בתקופה ההיא הייתי לכאורה בודד יותר מאי-פעם, שכן כל הסובבים אותי ניתקו עמי קשר באופן מוחלט, באיבחה חדה, ועם זאת לא חשתי את תחושת הבדידות אותה תיארתי. דווקא היום, עת רבים מאותם תינוקות שנשבו (כן, הם השבויים האמיתיים) מקיימים עימי קשר רצוף ויום יומי, ודווקא כאשר ביססתי לי מעמד ראוי ונאות בעולמי החדש, צפה ועולה לה התחושה המציקה הזו, משל יש לי הכל ואין לי כלום. תהליך היציאה לא היה "מרתק", לא חשתי כאילו מצאתי יערת דבש ואני חפשי לבלוע ממנה בכפות גדושות. יציאתי לא היתה כדי למלא חסכים בבילוי והנאות או לשם מציאת פורקן (למרות שזו גם יכולה להיות מטרה ראוייה), אלא באה כמעין קריאת תיגר רעיונית - אידיאולוגית, כאומר היה לי אצלכם הכל, תורה וגדולה במקום אחד, אך כל עולמכם זה איננו שווה לי, ואני נאות לנטוש הכל ולהתחיל מבראשית - ובלבד שאוכל לחיות לפי צו מצפוני, בשלמות נפשית ורעיונית. אמת דיברת ידידי, ונכוחים דבריך. גם ממילותי הקודמות אתה נמצא למד כי חסיד האינדיווידואליזם אנוכי, ואיני בוש בכך. אך בניגוד למשתמע מדבריך, אינדיוידואליזם אינו בהכרח אגואיזם, הטיפוח האישי אינו חייב לבוא "על חשבון" האחר, ובמרבית המקרים אין התנגשות בין הדברים. אדרבה, כל עוד האדם אינו שלם עם עצמו ועם רגשותיו פנימה, אין הוא יכול לתת ולהעניק כראוי לאחרים. גם הדחף המניע לנתינה הוא - ברוב המקרים - הסיפוק האישי הנובע ממנה. לפי אותו עיקרון רק הנאהב יכול לאהוב ולהעניק אהבה, ומי שחש דחוי ע"י החברה לא יתרום לה ולא יקדיש מזמנו לפיתוחה והעשרתה. אך מה לכל זה ול"משמעות החיים" ?, האם אי פעם נרמז בדבריי כי איני מוצא משמעות בהם ? האם הבדידות היא תוצאה של חוסר משמעות בחיים ? מדוע סבור אתה כי אלטרואיזם טהור (96%) מעניק משמעות כל שהיא לחיים, ולמה תאמר שהעדר תרומה לחברה מביא לתסכול ולבדידות. שמא נתערב לך ידידי מין בשאינו מינו, סיפוק אינו מביא משמעות לחיים, והבנת המשמעות בחיים אינה בהכרח יוצרת סיפוק. שניהם גם יחד אינם מהווים פתרון לבדידות מהסוג שהזכרתי. תמיד חשתי סיפוק בחיי, כאז כן עתה. התמזל מזלי לעבוד בתחום שהוא גם ה"הובי" שלי (יש אומרים שהתחביב שלי הוא עבודה), להתפתח בו ולהגיע להישגים. לא "קיטרתי" על חוסר סיפוק, ואני מוצא סיפוק רב בעשייה והתפתחות אישית בד בבד עם סיוע ותרומה לזולת. אם נדרש אני לבחור בעבודתי בין שני "פרוייקטים", אעדיף את זה שיש בו סיוע לזולת ופתרון בעיות המעיקות על מאן-דהוא, על פני האחר שהוא חסר גוון שכזה, גם במחיר תמורה פחותה ויגיעה מרובה. אין זה משום שיש בי תכונה של נדיבות, אלא משום שבעזרה לזולת יש אתגר ענק, שהסיפוק האישי ממנו (כן, שוב ה"אישי") מעניק "טעם" אחר לעבודה, ורצון להמשיך ולפעול עוד. כיוצא בזה, לא התלוננתי מעולם על העדר משמעות בחיים. גם בעברי ה"פלילי" לא סברתי כי משמעות חיי היא עשיית רצון הבורא בשלמות. לא תתפלא אם אומר שפיצוח סוגיה סבוכה או כתיבת "מערכה" רבת אנפין גרמה לי עונג רב, יותר מאשר מהנחת תפילין או נטילת ארבעת המינים בסוכות, ולשניהם (או ארבעתם) אין דבר וחצי דבר עם "משמעות". גם כיום איני מוצא משמעות בתרומה לאחרים גרידא, ואיני סבור שפעולות אלו יפתרו את תחושת הבדידות האופפת אותי. תכל'ס, לא השבעתני בדבריך הנכוחים. חסר אני חבר וידיד אמת, שנוכחותו, שיחתו ורעיונותיו ישלימו לי את החסר (כן, שוב אני חושב על עצמי). בינתיים, החבר הזה הוא וירטואלי...
 

סלסרו

New member
דומני שמיד הבנתי את הרגשתך

כי גם אני מרגיש כמוך לעיתים, והיו תקופות (אמנם בעבר הרחוק) שאני בעצמי יכולתי לכתוב את מה שכתבת מילה במילה. לא התכוונתי ואף לא רמזתי שהינך אוהב להיות באור הזרקורים, שהינך אגואיסט, שעזבת בגלל "תאווה" או חיפוש פורקן, ושטיפוח אישי חייב לבא על חשבון אחרים. כלל וכלל לא! אכן, הבנתי מיד שהמדובר בבדידות פנימית ולא זו הנובעת מחוסר תקשורת עם אחרים וחוסר חיי חברה (בסגול) או חברה (בפתח). (כך, אגב, אתמול התחלתי לכתוב בתגובה להודעתך הראשונה, אך היא נמחקה לפני שסיימתי אותה והבוקר לא יכולתי לכותבה שוב.) לכן אינני חושב שהפתרון הוא מציאת מאן דהו שישלים את החסר, כפי שהינך חושב, אלא בשינוי פנימי מסויים, כפי שאסביר תיכף. נדמה לי שגם אם תמצא מישהו כלבבך, עד כמה שזה נחמד (ונחוץ), ותהנה מחברתו, עדיין תרגיש בודד במדה מסויימת ועל כך ברצוני לדבר כעת. יכול אדם להיות בחברת אלפי איש ולהרגיש בודד, ולהיות לבד ולא להרגיש בודד. כך שתחושת הבדידות איננה נובעת כ"כ מהעדרם של אנשים אלו או אחרים, אלא מהצורה שבה אנחנו מתחברים לעולם שסביבנו, כולל האנשים שסביבנו. אנסה לנתח את הדברים בהרחבה מעט, למרות שאסתכן בכך שהורציוס יאשים אותי בפילפול... כי יש כאן כמה דברים שאולי אנשים אינם מודעים אליהם ויכולים להועיל. ואם לא לך - אולי למישהו אחר... קיימות כמה זוויות שבהן אנחנו רואים את העולם באופן מנטלי. זווית אחת נקראת "אסוצאטיבית" - כלומר, הצורה שבה אתה רואה את הדברים דרך העינים שלך. זווית שניה נקראת "דיסאסוצאטיבית", כלומר שבאופן מנטלי אתה מרגיש כאילו שאתה צופה בעצמך, כצופה מן הצד. אלו הן זוויות ראיה מנטליות נפוצות מאד, ודומני שכולנו חווים את העולם משתי זוויות אלו בזמנים אלו ואחרים. קשה מאד להרגיש בדידות כשחווים את העולם באופן "אסוצאטיבי". כי האדם אז מרגיש את החוויה באופן מיידי, ואליה הוא קשור. הואאיננו מרגיש כאלו שהוא נפרד מעצמו או מהעולם שסביבו, אלא שכל כולו, כל ההוויה שלו, היא זו שפועלת וחווה, והוא חלק אינטגרלי מהעולם שסביבו. קשר זה לסובב אותו מונע ממנו להרגיש בדידות, גם כשהוא נמצא לבדו. בכדי להרגיש בודד, גם בחברת אנשים ואף ידידים, האדם חייב באופן מנטלי לחוות את העולם באופן "דיאסוצאטיבי" - להרגיש כאילו שהוא מתנתק מגופו, ולראות את עצמו כאדם מן הצד. הדבר מנתק אותו מהחוויה המיידית, והופך אותו למעין זר לחוויה עצמה, כאילו שקיים חייץ בינו לבין החוויה עצמה. התיאור שכתבת קולע מאד לחוויה דיאסוציאטיבית: "משל קיימת חומת זכוכית סביבי, אמנם אני בתוך הקהל אך למעשה מובדל ומופרש ממנו." אציין שאין זה משל גרידא, אלא הצורה שבאופן מנטלי אתה למעשה חווה את העולם במצבים אלו. בעייניי רוחך (אולי באופן תת הכרתי ובלתי מודע לעיתים) הינך רואה את העולם דרך חומת זכוכית המבדילה בינך לבין הסובבים אותך. במילים אחרות, התחושה של בדידות נובעת לא ממה שהאדם מרגיש באותו הרגע באופן מיידי, אלא מכך שבמצב מסויים הוא חושב על או אודות איך שהוא מרגיש. כשהאדם כמה למשהו שחסר לו, בעיקר כמה למשהו שחשוב לו, וחושב אודות הכמיהה, הוא חש בדידות. זו טבעה של הבדידות. החשיבה "אודות" הכמיהה היא זו שמנתקת אותו באופן מנטלי מהחוויה, ומאפשרת לו להרגיש בודד. האדם חייב לחשוב אודות עצמו (ובאופן ספציפי, אודות הכמיהה שלו) בכדי להרגיש בודד. אם מחשבתו ממוקמת על אחרים, הוא לא יחוש בדידות. מוכרחני לציין שאופן החוויה הדיסאסוציאטיבי מצוי הוא עד למאד בקרב בחורי ישיבה, בפרט ה"טובים" שבהם (הלמדנים, החסידיים..). בישיבה למדנו לחוות את העולם מהצוואר ולמעלה. הגוף נחשב לטפל ואולי אף פסול. לא עודדו אותנו לחוות את העולם דרך חמשת החושים, אלא דרך עייניי ההגיון והשכל. למדנו איך לשפוט מעשים אלו ואחרים, איך לנתח סוגיה זו או אחרת, לקבוע מה מותר ומה אסור ומה הגיוני ומה לא, וכד'. כל זה נעשה מהצוואר ולמעלה, לא עם כל הגוף. וכפי שתארת, פיצוח סוגיה סבוכה או כתיבת "מערכה" רבת אנפין גרמה לך עונג רב. אין זה עונג חושני, אלא עונג "מופשט" הנובע מjudgments אודות משהו. באופן פסיכולוגי הדבר מרגיל בחורי ישיבות להרגיש שכל מה שהם חווים, למעט חוויות אינטלקטואליות, הם חווים כאנשים מהצד, כשופטים, כמתנותקים מהחוויה. כשאדם נמצא בתוך החוויה, קשה לו לדבר עליה. בכדי לדבר אודות חוויה ולנתחה, האדם חייב להתנתק ממנה ולראות אותה כצופה מהצד. אם תשווה את תרבות הישיבה לתרבות הלטינית למשל, תראה את ההבדל באופן חד. התרבות הלטינית שמה דגש חזק מאד על ריקוד ומוסיקה. כל לטיני לומד לרקוד מגיל אפס, ומי שלא יודע לרקוד, חבריו ומשפחתו מסתכלים עליו בבוז. והריקוד צריך להיות חושני ופלרטטני, לא מכני. הלטיני ימשיך לפלרטט עד יום מותו. ראיתי לטינים בני 90 שמפלרטטים (גם עם זקנות.. אבל בעיקר עם צעירות), ואף מנסים לרקוד איתן. בלתי אפשרי גם לרקוד וגם להרגיש "דיאסוציאטיבי" בחדא מחתא. זו חוויה מיידית. כשהאדם רוקד, האדם חייב לשמוע ולהרגיש את המוזיקה בעצמותיו, בגופו, הוא חייב להרגיש את החוויה המיידית, באופן ישיר ומיידי. הוא איננו יכול להרגיש מנותק ממנה. ברגע שבאופן מנטלי הוא יתנתק מהחוויה, הוא לא יוכל לרקוד. אולי הוא יהפך לבובה מרקדת, אבל לא יוכל לרקוד ממש. לכן, בחברה הלטינית אנשים מורגלים לחוות את העולם באופן "אסוציאטיבי". דבר זה מתבטא בכך שהרבה לטינים לא מצטיינים בלימודים (כי לימודים מופשטים במהותם דורשים יכולת שיפוט של דברים מופשטים, קרי, התנתקות מהחוויה המיידית), בכך שקשה ללטינים לתכנן לטווח ארוך (ע"ע מדינות אמריקה הדרומית..), בכך שזו חברה מאד פיזית וחושנית, ובכך שזו חברה שאיננה מעודדת אינדיבידואליזם - כי כל החוויה היא מיידית ופיזית בעיקרה, דבר השווה כמעט לכל נפש, ואין הרבה מקום לפיתוח אינדיבידואליזם. בחברה החרדית גם אין הרבה מקום לאינדיבידואליזם, אבל באופן שונה ומסיבה שונה. החברה החרדית דווקא מטפחת "עילויים" (כפי שהינך יודע..), וכל עוד וה"עילוי" לא חורג ממוסכמות חשיבה מסויימות, הרי שהחברה החרדית תעריך אותו מאד על הצטיינותו האישית. וזו, לדעתי, אחת מהסיבות לבדידות שאותה אתה מתאר. יתכן שהשינוי שעשיתך לא היה עמוק דיו. כאחד שכל חיו חי בישיבה, וחי על שכלו ומוחו, קשה להיות יותר "אסוציאטיבי" בין רגע. דבר זה דורש הרבה יותר מאמץ נפשי מאשר התנתקות בנוסח "זבנג וגמרנו!". זה דורש שינוי דק, פנימי ויסודי. דבר הנוגע יותר בנבכי הנפש. כל עוד והיית בישיבה/בעולם החרדי, הרי שמטבע הדברים היו לך אנשים רבים סביבך, יכולת לדבר עימם בשפה משותפת, ולכן לא הרגשת בדידות. אבל כיום אתה נמצא במצב שבו קשה לך למצוא אנשים בעלי שפה משותפת, ואזי תחושת הזרות צצה ועולה. כי עדיין הינך רואה את העולם שסביבך דרך משקפת, או משקפיים. ולכן כל עוד ולא תשנה את זה, גם אם תמצא חבר זה או אחר, ותהנה מחברתו, בעומק יותר תמשיך להרגיש ניתוק מהסובב אותך. לכן חשבתי שבמקום להתמקד על כך שאין לך חבר כזה, עצתי שתעבוד לשנות את עצמך באופן שבו תרגיש יותר קשור ומאוחד לכל הסובב אותך. אני כשלעצמי פיתחתי לעצמי כל מיני טריקים מנטלים מורכבים לשנות זאת בעצמי, ואכן במהלך השנים חוללתי בעצמי שינויים אלו (ואחת מתוצאות-הלווי היא שאני כמעט ולא מרגיש בודד), אך איני יכול לכותבם על הניר.
 

סלסרו

New member
חלק ב' - המשך

כמה רעיונות פשוטים יותר. דרך אחת היא, כפי שכתבתי מקודם, היא להפסיק להתמקד על עצמך, דבר הגורם לבדידות, ולהפנות את המחשבה שלך כלפי אחרים. ואין הכוונה רק להיות אלטרואיסטי ולהעדיף פרוייקט העוזר למאן דהו, או רק לתרום כסף, אלא להתעסק באופן פעיל בעזרה לאחרים, בגוף ובנפש. להתנדב, להקריב מזמנך הפנוי מחוץ לעבודתך, לדאוג שמישהו בעולם מחייך בזכותך, שהחיים של מישהו טובים יותר בזכות המגע האישי שלך, שהעולם טיפה יותר טוב בזכותך. לצאת מהבועה העצמית, ולהתפנות לאחרים. האם זה אומר שתפסיק להיות בודד? לאו דווקא. אבל ככל שתפנה את האנרגיה שלך כלפי אחרים, ולא רק בשימוש עם המח אלא עם כל הגוף, הדבר יחייב אותך להיות יותר קשור לחוויה שסביבך, ויעזור לך לנפץ את חומת הזכוכית שבנית לעצמך. תראה דברים באופן שונה. כשעוזרים לאחרים קורה משהו משונה - זה גורם לך להיות כנה יותר, עם עצמך ועם אחרים. זה משחרר אותך. פתאום תגלה שקיימים אנשים אחרים בעולם, אנשים מענינים ומדהימים, שמהם ניתן ללמוד ושאיתם ניתן להתחבר. דרך שניה היא לפנות לתחום אמנותי. ההצעה של "בני ילד רע" לפנות למשחק, יכולה לעבוד, מהסיבה הפשוטה שקשה לשחק וגם להיות דיסאסוציאטיבי בחדא מחתא. כשחקן, אתה חייב להרגיש את הדמות שאתה מגלם באופן מושלם, במחדו"מ. חומת הזכוכית חייבת להיות פרוצה, ולא, לא תוכל לשחק. בנוסף, זה מחייב אותך לתקשר עם אחרים. אינך יכול להיות שחקן לעצמך. מסיבה זו כל תחום אמנותי מועיל. מוסיקה, ריקוד, ציור, פיסול וכד'. כולם דורשים מהאמן לחוות את העולם באופן מיידי (אם כי ציור ופיסול לאו דווקא), אבל עדיף תחום הדורש ממך לתקשר עם בני אדם אחרים. לדידי, סלסה שינתה אותי בהרבה. זאת גם דרך לבטא את עצמך בלי מילים. וכמה שאולי נדמה לך שזה בכלל לא הכיוון שלך - תפתיע את עצמך! במקום לקרא תיגר על החברה, תקרא תיגר על עצמך! דרך שלישית היא לדמיין את חומת הזכוכית, ולדמיין שאתה מנפץ אותה ויוצא ממנה. תת ההכרה שלך מציב את החומה הדמיונית הזאת בכדי לשמור עליך. יש לזה מטרה חיובית, שאולי אינך מודע לה. יתכן שתת ההכרה רוצה להגן עליך שלא תאבד את ייחודך ותהפך לאחד העם. יתכן שבאופן תת הכרתי הינך מפחד מקשר עמוק, למרות שבאופן הכרתי אתה מאד רוצה בו. מי יודע? אני לא יודע מה מתרחש אצלך בתת ההכרה, אבל אפשר באופן הכרתי לדמיין שאתה פורץ את החומה, משתחרר מכבליה, והופך לאדם חופשי אמיתי. כל פעם שתחושה זו נחותת עליך, תדמיין מיד שאתה פורץ את הזכוכית, מושיט יד, ויוצא ממנה. אני לא יודע אם אני מבטא את מה שאני רוצה לבטא.. יש בי הרבה מחשבות וקשה לי לסדר את כולם ולומר אפילו חלקיק ממה שעומד לי בראש. אבל תקוותי שמה שכתבתי לפחות יעורר מחשבות בכיוון... ותן לחכם וגו'..... צבי
 
התחלת לעסוק בתקשור תת מודע?

סלסרו...מעולם לא נפגשנו. אז איך זה שאתה מכיר אותי כ"כ טוב?
אני רוצה לתת לתמיד בעד את הקרדיט. אני אדבר כאילו בשמו כשבעצם אני מדבר על עצמי <דרך הזכוכית> כנראה שבתת המודע, הוא מודע לדברים אלו. חיפוש החבר שהוא מדבר עליו זה ה"טריק" הלא מודע שהוא מחפש כדי להגיע דרכו למימוש אסוציאטיבי. כי כדי להיות אסוציאטיבי כהגדרתך. זהו מצב הדורש קודם כל הערכה עצמית ברמה שתאפשר לך להרגיש חופשי לתקשר אסוציאטיבית עם העולם הסובב. נראה לי כי זה בעצם הוא מחפש. חבר שיהיה אוזן קשבת, כשתפקידו של החבר הוא במובן מסויים אבסורדי. בטווח הקרוב החבר אמור לגרום לו להיות אגואיסט או אינדוידואליסט. לצורך ההערכה העצמית. כדי שיגרום לו להפוך לאסוציאטיבי בטווח הרחוק... מה דעתך? אגב עולה לי בראש כרגע טריק שאני נוהג להשתמש בו. לא כדרך חיים אלא כמצב שמלמד ונותן לי לפעמים לטעום את ההרגשה האסוציאטיבית. האלכוהול. כמות לא גדולה של בירה יכולה קצת להמיס את חלון הראוה שסביב. וגורמת לחוויה ישירה וטהורה של חיבור בלתי אמצעי עם הסובב. ללא עכבות מופשטות כמו שקראת להם. אני חייב לומר לך גם כי באותו זמן אפשר לחוש באופן עוצמתי את תחושת המראה(Mirror) והפידבק <הריבית עליה דיברת> שאתה מקבל מהסביבה והסובבים מקביל באופן ישיר לעוצמת האסרטיביות שאתה משדר. <שמת לב שהתחלתי לדבר בגוף ראשון ו"החלקתי" לגוף שני. ושלישי...>
 

סלסרו

New member
אלכהול גורם בדיוק ההפך

אלכהול מקהה את החושים ובכך גורם להרגיש דיסאסוציאטיבי "כי כדי להיות אסוציאטיבי כהגדרתך. זהו מצב הדורש קודם כל הערכה עצמית ברמה שתאפשר לך להרגיש חופשי לתקשר אסוציאטיבית עם העולם הסובב" לא. לא נדרשת שום הערכה עצמית. נדרש רק לחוות את העולם באופן ישיר, כחלק מהחוויה ולא כמנותק מהחוויה. לשם הדגמה, תזכר במשהו שעשית בו היית כה שקוע שלא הרגשת איך שהזמן טס. כעת תדמיין שאתה נמצא באותו המצב ותראה את העולם דרך העינים שלך (כלומר אל תראה את עצמך בתמונה).. תרגיש את מה שהרגשת בגוף, תנשום באותה צורה שבה נשמת.. תרגיש כאילו שאתה זז באותה צורה שבה זזת.. וכל זה כאילו שאתה עושה את זה בזה הרגע.. ושים לב לתחושה שלך. ועכשיו, תזכר באותו מצב, אבל כעת תדמיין שאתה רואה את עצמך כצופה מן הצד, כאילו שה"אתה" שכה שקוע בחוויה הוא אדם אחר... ואתה הוא זה שמתבונן באדם הזר הזה.. ושים לב לתחושה שלך. האם התחושות זהות? . . . זהו ההבדל.
 
למבוגרים בלבד

כשמזדיינים לחשוב על סקס ועל דברים מגרים ורק על מה שמחרמן כאילו אין מחר זו היתה דוגמא לאסוציאטיביות וזה גם מה שמקבל מי שקרא הכל
[הדובר שלי התפטר
]
 
לא נכון !

[ציטוט] אבל במקרה שלך, דומני שתחושת בדידות זו מוכפלת ומשולשת מכך שבעצם, ואני מקווה שלא אשמע קשה מדי - אני מדבר רק מרחשי ליבי - שעולמך סובב סביב עצמך [סוף ציטוט] טעות !! בדידות אינה תוצאה של מצב בו עולמו של אדם סובב סביב עצמו, אלא להפך. אדם שעולמו סובב סביב עצמו מוצא דרכים למלא את זמנו בתוכן והרגשת המועקה של הבדידות נדחקת מפני התעסקויותיו האחרות. לעומתו אדם שמפתח איטראקציה עם אנשים אחרים ומבלה את זמנו בהשקעה עבור אחרים כאשר עולמו הפנימי אינו מלא, מעצים את הרגשת הבדידות. אני מתייחס להרגשת הבדידות כהרגשה סובייקטיבית יחסית, כלומר לדעתי יש מצב בו אדם מבודד באופן אובייקטיבי (פיזית) אך לא מרגיש בדידות, ולעומתו יכול להיות אדם מוקף באוהבים שמרגיש בודד, כמו כן גם אדם המרגיש בודד הרגשה זו יכולה להתעצם או להתעמעם במצבים שונים. אחת הטעויות הנפוצות בקרב בני האדם היא לחשוב שבגלל שבדידות היא מילת הפך מחֶברה הפתרון לבדידות היא הוספת חברה או הוספת איטראקציה חיובית עם החברה (כגון פעילות התנדבותית בהצעה שלך), ולא היא. כאשר לאדם אין תכנים שמגרים את האינטלקטואל שלו הוא צריך תחליפים, התחליפים האלה הם בדרך כלל האינטאראקציה (מה המילה העיברית?) עם החברה שסביבו, אם הפעילות החברתית שלו לא ממלאת את זמנו הוא מרגיש בודד, ככל שחסרה לו הפעילות החברתית שאמורה להיות תחליף לדבר האמיתי (אהבת עצמו) הוא ירגיש בודד יותר, לכן גם פעילות התנדבותית ברוכה ככל שתהיה (שהיא בבחינת הענקה ממך לאחרים) לעולם לא תספק את הצורך המקורי שהוא מילוי העצמי, לעומת זאת תרגילים באהבה עצמית דווקא כן יעזרו, כי דרכם האדם ממלא את החסך המקורי. פעילות התנדבותית לא צריכה לבא כפתרון לבדידות (כי היא לא), היא מתקיימת מאליה כאשר אדם מלא עד כדי הענקה מעצמו לאחרים. "תמיד בעד" אמר שכאשר שקטו סערות מוחו הוא התחיל להרגיש בודד, דבר המוכיח את התיאוריה שלי שאומרת שאם אתה עסוק בעצמך אתה לא בודד. אני אישית תמיד הייתי ועדיין איש בודד מנטלית (כנראה שלתמיד), אבל כאשר הפסקתי לצפות מהסביבה שלי למלאות לי את החסך כולל מהאנשים שאני אוהב ואוהבים אותי, כאשר התחלתי לעסוק בדברים שבאמת מעניינים אותי (ולא בדברים שאחרים היו רוצים שיעניינו אותי) הרגשת המועקה שמתלווה לבדידות הפסיקה להיות מנת חלקי.
 

סיטרא

New member
ידידי,

פעם הרגשתי בדיוק כמוך, היום זה עבר לי לחלוטין. כי החלטתי שאני האדם המאושר בכל היקום הנראה לעין, המושמע לאוזן והמורח לאף. כי אם אתה לא תחליט לצאת מהבדידות שבה הקפת את עצמך - היא לא תצא ממך מעצמה, זה בטוח. תסתכל החוצה, תראה באיזה עולם מדהים אתה חי. תראה את כל האנשים שם, שעוברים ברחוב. תסתכל על העיר הלילית מהחלון. תסתכל על כל אלה באמת, תחליט לעצמך שאתה מעל לכל זה, או אז תרגיש אושר ושלווה.
 
../images/Emo24.gifכי מגיע לך!!!

אוי ויי... תפסת אותי עייף!!! יש לי המון מה לומר לך... לדעתי, צא מהביישנות ותתחיל להתערות כאן... להזיק זה לא יזיק...
 
למעלה