ספקות בדרך.

  • פותח הנושא spag
  • פורסם בתאריך

Le Fay

New member
לא ברור בכלל. תראה לאן העולם המערבי

נוסע ללמוד (בארבעים השנים האחרונות).
 

spag

New member
לא הבנתי/לא הבנת

לי יותר נוח לחפש קודם לידי, מתחת לפנס. כי פה אני נמצא וכאן נולדתי כאן נולדו לי ילדי כאן בניתי את ביתי בשתי ידי. אני פשוט אוהב ומכיר את היהדות. בלי ספק אוכל לפתח רגשות כאלה גם לדת אחרת, אבל...למה לא לחפש קודם מתחת לאף?
 

Le Fay

New member
הבנתי. אבל זה לא הגיוני

אם היה לי חרא בבי"ס שלמדתי בו, כשאשקול לחזור ללימודים מעדיפה לעיין בידיעונים של בתי ספר אחרים. לא לרוץ להירשם - לקרוא איזה פקולטות יש בהם ומה אמורים ללמוד שם. והכי הגיוני ודחוף - לברר לעצמי מה הקטע שלי עם לימודים. זה הרבה יותר חשוב לי מכל הדתות בעולם, כי לפני כל מה שאולי יש, או אין, מחוצה לי, אני קודם כל חיה את כל החיים האלה עם עצמי.
 

spag

New member
זו הנקודה,

כתבתי את זה גם לאלוהימית החמודה - לא היה לי חרא. נהניתי ביהדות. נהניתי ביסודי ונהניתי בישיבה. ברוך השם.
שוב, זה מה שכתבתי בהתחלה-בהתחלה שאני שונה מיוצאים אחרים: יצאתי כי חשבתי שזה לא נכון, לא כי סבלתי ביהדות.
 

Le Fay

New member
אז...

למה מה שקלאסיק אמר - שמתאים לך לחזור - הרגיז אותך? הוא אמנם נשמע כועס, אבל אתה יודע שזה כי איכפת לו ממך (לפחות כך זה נשמע לי). זה לא כוכך שייך לשאלות שלך, אבל אני סקרנית (תמיד הייתי).
 

spag

New member
אז ככה:

אני אוהב את היהדות. וכיף לי איתה. אבל גם כיף לי עם החילוניות. קורה! - אפילו שזה לא נפוץ בפורום. לא יצאתי מהיהדות כי סבלתי - אלא כי לא האמנתי וחשבתי שהכל טעות. השרשור הזה עלה, כשפתאום, אחרי שנתיים של יציאה עברה יל בראש המחשבה "אופס, אולי זו לא טעות". הבעיה היא שהפעם זה הגיע בעקבות שיחה עם מישהו, שהעדפתי לא לענות לו, ואחרי השיחה הייתי עמוס במחשבות. לכן הוחלט להציף ת'פורום בדיעות ובאימרות שלא בדקתי ושחלקן ברורות לי כשגויות, במטרה לקבל פידבק לאיזון. זו לא פעם ראשונה, ואני מקווה גם לא אחרונה שאני מטיל ספק בדרך שלי. בהחלט לא התכוונתי לחזור בתשובה בקרוב, גם אם לא היו פה תשובות כל כך נכונות. התרגזתי על קלאסיק, כי כמו שהוא מכיר אותי ויודע מה הדיעות שלי, הוא יודע גם מה מרגיז אותי ומנסה להשתמש בזה - מה שהוא שכח...שגם אני מכיר אותו
אל תדאגי, הריב שלנו ישן וכבר השלמנו
זה חלק מהכיף - לריב.
 

Le Fay

New member
הפסקתי לדאוג כשהבהרת

שהטיעונים של מישהו אחר, לא שלך (לרגע חשבתי שאולי כדאי CT). זהו, אזלו סופסוף הבחינות, ארבעה ימים חופשה?
 
אבל ספאג..

דבר ראשון היהדות היא לא אחת מהדתות הגדולות. היא אחת מהדתות המונותאיסטיות הגדולות. אבל הנצרות, איסלאם, בודהיזם, הינדואיזם, טאואיזם, ועוד המון דתות גדולות בהרבה מהיהדות. ובקשר לסיבה שאתה מחפש בקשר לפנס- היא לא הגיונית מסיבה אחרת: אם אתה בוחר להאמין, ולא להיות דתי, אז זה באמת לא משנה איך תקרא לאל שלך, ולדבוק במה שבאת ממנוזה הכי טבעי. אבל אם אתה גם דתי-אז למה לא לפחות לנסות,תקרא ספר שנכתב ע"י אישיות חשובה לפחות לדתות מרכזיות. יכול להיות די באסה להיות יהודי חרדי, לוותר על בילויים בשבתות, על אוכל טעים, על אורך חיים חופשי, ובסוף לגלות שנידונת לגיהינום כי לא הטבלת את הילד שלך, או מסיבה איזוטרית אחרת....
 

הקורא

New member
כי היהדות הרבנית ידעה ללכת לפי

הקו שהיתווה השלטון, ברוב הפעמים. ברומא, בבבל... ועוד ועוד. אני יודע שהקראים שרדו, ויבוא היום שבו כולם יהיו קראים.
 

spag

New member
העובדה שהיהדות הרבנית

ידעה להתאים עצמה, אינה גורעת בעובדה שהיא שרדה את כל הצרות. אלה הסיבות להשרדות. זה בדיוק מה שאמרתי - היהדות גמישה וקשיחה כשצריך. ולכן, כחברה, יש לה יציבות יותר מתרבויות אחרות. בקשר לקראים - עד כמה התכוונת לכך ברצינות?
 
גמישה וקשיחה?

מי מחליט איפה להתגמש ואיפה לא? ועד כמה היא גמישה ומתאימה את עצמה לתקופתינו? בכל מקרה, עם הקשיחות שלה לגבי נשים וחוסר השוויון ועם כל תופעות הלוואי שלה אני לא בטוחה שהיציבות כזאת חשובה. אני לא רואה היום רבנים חרדים שמעזים לצאת נגד תופעות חברתיות שמנוגדות לדת עצמה ואלו שכן לא יכריזו על כך והאחרים יגנו אותם. היהדות החרדית רקובה מבפנים וזאת עובדה. אגב מה שאני לא מבינה זה איך אתה, שראית את כל התופעות החברתיות שם חושב שיש שם תשובות או אמת במשהו. אני מדברת על החברה בלבד ולא על הדת שלגביה יש לי את דעתי שלי. אם אי פעם אחליט לחזור ולחיות לפי הדת זה לא יהיה בחיים החרדיים! אין קשר בין העקרונות הבסיסיים של היהדות לבין החרדים שהפכו את היהדות לכת שחורה וקיצונית.
 

spag

New member
אני פשוט לא חושב שהיהדות החרדית

רקובה. אני מכיר צדדים מאוד יפים שלה. ראיתי תופעות חברתיות גרועות - אבל גם יפות. ואולי זה מה שהתכוונתי כשתבתי בתחילת דברי ש"אני, בשונה מיוצאים אחרים...". אמנם, גם לי ברור שאם אי פעם אחזור לאיזושהי דת, ואם אם אם זה יהיה יהדות - בטוח לא אהיה חרדי שחור רגיל. אולי אפילו אהיה קיצוני, אבל לא שחור.
 
וואלה, בהצלחה

גם אני מכירה צדדים יפים ללא ספק אבל התופעות החברתיות ה"גרועות" כל כך מגעילות אותי ואפילו אותם. אני לא יודעת איך אתה לא רואה את זה אבל אם ככה אז בהצלחה לך. אגב אין בי שום שנאה כלפיהם אני פשוט חושבת שהתופעות החברתיות שם מקלקלות את כל הצדדים היפים.
 

הקורא

New member
כל שאמרת נכון. אבל...

היהדות הרבנית ידעה להתאים עצמה. אין לי ספק. השאלה היא למה אני צריך דת שהיום שונה אלפי מיילין מזו שניתנה למשה בסיני, ועוד מקדשת שינוי זה כאילו הוא ניתן למשה בסיני?!?! להזכירך: "כל שאמר תלמיד חכם בדורו כבר נאמר למשה בסיני". אין בין היהדות הרבנית של היום לבין האמונה היהודית המקורית כל וכל. בקשר לקראים - התכוונתי לזה בשיא הרצינות. עוד יבוא היום שבו כל העם יחזור אל התורה ויאמין באלוהים ולא בבני אדם. כל זה הובטח לנו ע"י נביאי השם.
 

spag

New member
אתה קראי?

אני לא יודע בדיוק מה זה קראים - אולי תסביר? מה הובטח לנו על ידי נביאי השם? במה אתה מאמין?
 

Le Fay

New member
א. מה זה "עם ישראל" ומה ממנו שרד?

אתה באמת מאמין שאתה ואני צאצאי יעקב? אז מאיפה בדיוק התגלגלו אלינו כל הבלונדינים וכחולי העיניים? היחידים בינינו שנראים כמו העברים מתקופת בית שני הם ס"טים. כן, אלה שנחשבים סוג בי"ת במקום שבאת ממנו. ואתה משתייך אליהם בערך כמו העובדים הזרים כאן. באשר ל"יהדות" - זו היהדות האורתודוכסית שטוענת שהיא נראית ומתנהגת כמו העברים שחיו פה בתקופת המקרא, אבל המקורות ההיסטוריים שיש בידינו גורסים אחרת. בקצרה: לא אותה יהדות, ובטח לא אותו עם. ב. הטענות ביחס לעליונות על כל התרבויות האחרות הן שקר וכזב. הסינים שמרו על תרבותם הרבה יותר זמן מהיהודים, בכמויות גדולות יותר, ובלי להתערב בעממים שכנים; בני המאיה החיים במרכז אמריקה נראים כמו אבותיהם הקדומים ומחזיקים באמונתם ובמנהגיהם כמעט בלי שינוי; וחלק מההודים מחזיקים בתרבות קדומה משלנו. לא שאני מוצאת בזה מקור לגאווה: מה שאתה קורא המשכיות ויציבות נראה בעיני כמו מים עומדים. החוכמה היא להתקדם לאנשהו, לא לדרוך במקום.
 

puppet

New member
אז, מאיפה הם הגיעו

ומאיפה אגב הגיע אנתוני פארקר, שבינו לבין טל בורשטיין אני תמיד מתבלבל, אם לא מאותם כושים שהגיעו לארה"ב לפני מאות שנים. בטח, בתור מישהו שמאמין בדארווין והאבולוציה, אני הייתי מצפה להבנה מינימלית של שינוי אבוציונלי בטווח זמן גדול כל כך. זה רק הגיוני. (בעיקר, אם תוסיף גם גרים למשוואה)
 
למעלה