ספקות בדרך.

  • פותח הנושא spag
  • פורסם בתאריך

spag

New member
ספקות בדרך.

ספקות בדרך חזרה ליהדות?! רחמנא לצלן. הקדמה: אני יוצא כבר שנתיים-שלוש. כבר קיימתי את כל הלאווים ועברתי על כל מצוות עשה. אני מאוד קרוב לשלב שאראה את עצמי חילוני וכבר התחיל להמאס עלי - הטישים וההתאגדות "היוצאים". אז ככה: בשונה מיוצאים אחרים, היציאה שלי מהיהדות הייתה הרבה יותר איטית והרבה יותר "מסודרת". לא פשוט קמתי יום אחד ועזבתי את הישיבה, זה התפתח לאורך המון זמן, ובעקבות שיחות עם אנשים וכו'. תמיד הייתי גאה בכך שכדתי - נתתי לעצמי לשמוע ולחוות גם דברים אחרים וכחילוני - לא שנאתי את היהדות והמשכתי ללמוד ולהפגש עם חבר'ה מכל קצוות הקשת. לפני כחודש התפתח קשר עם בחורה דתיה, קשר של דיבורים. היא הייתה הבחורה הראשונה שהצגתי בפניה את כל הפילוסופיה שלי. בשבת האחרונה נפגשתי עם מישהו שאני מאוד מעריך, ואחרי שהצגתי בפני הבחורה ההיא את הכל, היה לי יותר קל להציג את זה גם בפניו. הבעיה: לא הצלחתי. מסתבר, שמאז שעזבתי את הישיבה הפסקתי לחשוב באמת על השאלות הקיומיות ועל השאלות שחשבתי שליהדות אין תשובה עליהם, לא חשבתי מאז על השאלה מאיפה באתי ולא לאן אני הולך. לא על חידת קיום עם ישראל ולא על מעמד הר סיני. כשגיליתי שליהדות אין תשובות שמספקות אותי - פשוט עזבתי את היהדות, אבל הפסקתי לחשוב באמת על השאלות האלה. כעת, בשבת האחרונה, זה שדיברתי איתו פשוט חזר על כל השאלות הרגילות, שגם לנו, היוצאים, אין תשובות ברורות ("אולי המפץ הגדול? ואולי לא!"). די הזדעזתי. התברר לי שעדיין אין לי תשובות לשאלות. והוצגו בפני שוב התשובות, הלא-כל-כך רעות של היהדות. אני מפחד. אני מאוד לא רוצה לטעות בטעות חיי ומאוד לא רוצה לגלות שכבר טעיתי בטעות חיי. אני בטוח שהרוב פה לא יבינו אותי, אבל הרי לכולכם ברור שאם תועמדו לויכוח נוקב מול כל הגדוילים - אתם עלולים להשאר בלי תשובות. לסיכום...אני לא בטוח שהיהדות טועה ולפעמים אני מרגיש שאני זה שטועה. לכן, אני הולך עכשיו להעלות פה כמה מהשאלות הגדולות. השאלות הנדושות. מי שנמאס לו, מוזמן לדלג על השרשור - זה בהחלט הולך להיות דיון פילוסופי בנאלי ומשעמם.
 

spag

New member
1) עם ישראל.

כמובן, זו לא הוכחה של ממש, אבל זו הוכחה הסתברותית. אם נביט על זה כמדענים: יש לנו שאלה, ואנו מחפשים תשובה. השאלה: איך זה שדווקא עם ישראל, מכל העמים, שרד כל כך יפה את כל התלאות שעברו עליו. איך זה שאחרי פיזור בכל קצווי תבל, כשבכל קצה תוקפים את עם ישראל צרות אחרות - עוני, עושר, מחלות, התיוונות, שואה, אנקווזיציה, התבוללות - ואחרי כל זה, כשתרבויות שנוצרו יותר מאוחר מספיקות לדעוך ולהמחק - עם ישראל שורד מכל בחינה שהיא? אחרי כל הטירטורים, עם ישראל חוזר ושורד כעם? הוא שורד גם באותה תרבות אורתודוקסית! בעוד שעממים ופלגים בתוך היהדות נמחקו, רק פלג אחד ביהדות שרד בשלמותו - החרדים. לא הצדוקים, לא הקראים, לא האסיים (שנחשבו הרבה יותר מתורבתים ומתקדמים מהחרדים של התקופה) גם לא המשכילים ולא הציונים - כולם לא שרדו, ומכולם בקושי נשארו מוזיאונים. הדבר היחיד ששרד בכל ההסטוריה המתועדת של האנושות - היהדות האורתודוכסית לגווניה. ישנם דתות אחרות ששרדו תקופות קצרות - וכעת אף אחד לא מאמין בהם באמת, וכל שנה, אם הן שורדות, הרי שהן מתפצלות לעשרות כתות ותתי-קבוצות שונות ומשונות. רק היהדות קיימת במלוא הדרה. יש פה שאלה, לי אין תשובה. ליהדות יש.
 

isaac 80

New member
עם ישראל והשקרים

עפ"י התנך היו במתן תורה למעלה משני מיליון יהודים (גברים, נשים וטף). לפי חשבון פשוט: אם לכל זוג נולדו ארבעה ילדים בלבד, אחרי 3300 שנה היינו אמורים להיות יותר ממליארד. למה נשארנו רק כמה מיליונים בודדים??? מה לעשות הצרות גרמו שנהייה רק 2-3% מהמצופה. בנוסף, ללמוד קצת היסטוריה ממש לא יזיק לך. הבודהיזם, הדת העתיקה בעולם, שרדו טוב יותר מהיהודים. כמובן שלא נשכח את הנצרות שהתחילה "רק" לפני 2000 שנה ויש לה יותר ממליארד מאמינים. אגב, דאגת גם לשקר ולהכריז שהאורתודוכסים (פחות ממיליון), היחידים על המפה. לידיעתך, הזרם הרפורמי, או "משכילים" בלשונך, מונה מיליונים וזהו הזרם הגדול ביהדות. אז תעשה טובה לעצמך תפסיק לשקר, ותתחיל ללמוד היסטוריה. אגב מומלץ בחום שתגלוש לאתר הבא:www.daatemet.org.il
 

spag

New member
תודה.

יש הרבה הגיון במה שאתה כותב. אין לי כשרון להציג דברים בצורה ברורה והחלטתי לכתוב את הדברים במהירות, ופשוט לשפוך את זה, כצפוי, יצא מבולגן ודי חסר הגיון. שוב, תודה.
 

neko

New member
סליחה? היהדות האורתודוקסית

שרדה 2000 שנה? נסה 200 שנה, בלחץ. הרחבתי על כך כאן.
 

magic1an

New member
בנוגע לנוצרים אתה מתעלם

מהעובדה שעמים פגאנים אימצו את הנצרות ( גם בדרך של כפיה) ולכן יש מספר רב של נוצרים. אם תכלול כיהודים את אילו שמתגיירים לשיטת הרפורמים אתה צודק,אך מלכתחילה אותו נוצרי שקנה את יהדותו שלא בשיטה האורתודוכסית הקשה -אינו יהודי - ויש לי קרובי משפחה בחו"ל שנישאו נישואים מעורבים וילדיהם עברו תהליך גיור. אז לכל אחד האמת שלו והבחירה להתעלם מנתונים נוספים,אל תומר לאדם "תפסיק לשקר" אלא תבחן גם אתה את העובדות במלואן.
 

spag

New member
יפה דיברת, ../images/Emo140.gif

אבל דיוק העובדות פחות חשוב לי, כי אין לדבר סוף. השאלה שלי יותר עקרונית כנ"ל.
 

Hallie

New member
למה נשארנו רק כמה מיליונים בודדים??

תשובה: 1. הרצח שעבר העם פעם אחר פעם, כל פעם על ידי אויב אחר. 2. התבוללות עצומה. דוגמא פשוטה: לפני השואה, רוב היהודים בגרמניה היו מתבוללים. ותראה מה קורה עכשיו בארה"ב.
 

שמווליק

New member
בגלל שהיינו צריכים ללמוד לקח ...

הלקח הוא - מהרסייך ובונייך ממך יצאו ,לא לשנוא את רעך בלבבך .
 
אה.... אייל.

היסטוריה: issac, לפני שאתה תוקף בורות, תקרא קצת. הבודהיזם הוא לא הדת העתיקה בעולם. בודהה חי בסביבות המאה השישית לפנה"ס. ובכל מקרה הבודהיזם התפתח מההינדואיזם. ההינדואיזם היא דת מאוד מאוד עתיקה. ולגופו של עיניין.spag, אני די בטוח שאם תחקור תגלה שגם האורתודוקסים של היום ממש לא חיים כמו הרמב"ם. אבל זה נושא שולי. השאלה, SPAG, אם אתה מאמין או לא. זה לא עיניין של הוכחות, זה עיניין של אמונה. ולעיניין המשמעות של הכל. אולי אני עומד לזעזע אותך, ואולי יש גישות חילוניות אחרות שימצאו חן בעיניך יותר. אבל אין משמעות. אני לא אומר שהחיים שלי ושלך לא חשובים, אבל אין משמעות. אין יד מכוונת, אין מטרה. אחרי שנמות, כל מה שישאר מאיתנו זה מזון תולעים. אני יודע שזאת גישה מכעיסה. אולי מעליבה. אין מה לעשות. לא מעליב אותי שאני בנוי מאטומים, לא מעליב אותי שלי ולשימפנזה יש הורה קדמון משותף, לא פוגע בי שאין מישהו ששם אותי פה. כל העובדות האלה לא משנות את מי שאני כאן היום. אם בכל אופן אתה בוחר להאמין שיש אלוהים/יד מכוונת- אז למה להאמין דווקא לאלוהי היהדות ? רק כי נולדת בקופסא הקטנה כאן ? למה שלא תלך לכנסייה, תשאל אותם את כל השאלות הקיומיות שיש לך, תרשום לעצמך הערות, צא, לך למנזר בודהיסטיתשאל אותם את כל השאלות הקיומיות שיש לך, תרשום לעצמך הערות, צא, לך למסגד...טוב אל מסגד כדאי שתוותר. בכל אופן אחרי סקירה של כמה פילוסופיות תחליט.
 

SupermanZW

Well-known member
יש דתות עתיקות יותר

דת הוודה התפתחה לפני 4000 שנה עם תיעוד היסטורי מוכח לכך, ויש דת באפריקה הנקראת וודון הטוענת שהתפתחה לפני 10000 שנה, אך מקורותיה אמינים פחות.
 

SupermanZW

Well-known member
לא

מהוודה התפתחו דתות רבות נוספות, ביניהן ההינדואיזם, אך עדיין חיים בהודו כ-30000000 איש המאמינים בדת הוודה המקורית. אגב, דת הוודה היא מונותאיסטית וההינדואיזם הוא פוליתאיסטי.
 

Le Fay

New member
ספר עוד!

לגבי הפוליתאיזם ההינדי: עזריאל קרליבך סיפר שהכיר בהודו מקרוב מורה דת הינדי, ולפני שעזב שאל אותו - איך יתכן שאדם חכם כמוהו מורה לתלמידיו לעבוד פסילים. המורה אמר - היישויות שאנחנו מקדשים מופשטות בדיוק כמו האל שלך, אבל זו דרכם של מאמינים. אני מורה באצבעי על מרחבי היקום ואומר להם "הנה האלוהים", והם משתחווים מיד לאצבע.
 

spag

New member
"ככה זה לא צ'ובה"

אולי באמת אין יד מכוונת להכל, אבל בצורה דומה ניוטון יכול היה לענות על נפילת התפוח "ככה" וכל המדענים בימינו יכולים לענות על חידות הטבע "ככה" וללכת לדוג. אמנם, אחרי אלפי שנות מדע מתועד, ברור לכל מדען מתחיל שאין סיכוי שלפני שימות ימצאו תשובות לכל השאלות, ואולי ברור שאי אפשר לענות אבל אני אשתדל, אני מקווה, כל חיי, למצוא תשובות, להבין את הסיבה. גם אם אין תשובה ברורה, אני לא מסוגל בלי לשאול את השאלות. עצם החיפוש אחר התשובה...זה הכיף, כמו חיזור - לעומת זוג נשוי. כשאמצא ת'תשובה המוחלטת, אדע שאני טועה בדרך (אולי
) התגובה שלך, שניתן לסכמה במילה "ככה" אולי נכונה, אבל אינה רלוואנטית לשרשור, כי אני אלוהי-השרשור-הזה, והחלטתי כן לשאול את השאלות
, בהנחה שכל מדען עושה - שיש תשובה, אם לא מוחלטת, הרי שיותר קרובה לאמת/להגיון/לטבע שלי/למוסר שלי.
 
היא מאוד רלוונטית לקישור

כמדען אני אומר "סיבה היא לא מעייני". סיבת נפילת התפוח היא בדיוק "ככה". השאלה שמדען (חכם) שואל היא לא "למה?" אלא " איך אני יכול לתאר את הטבע, ולחזות התנהגות של ניסוי שלא עשיתי " . כוח המשיכה הוא לא הסיבה לנפילת תפוח. כוח המשיכה הוא שם שנתנו לתופעת נפילת התפוח. ניוטון הציע תיאור מתמטי לתופעה, תיאור שנחשב טוב, עד שגילו שהתיאור לא תואם לתופעה. אתה שואל "למה אנחנו כאן ? למה יש כוח משיכה ? האם יש אלוהים ? האם האלוהים שישנו הוא האלוהים היהודי ?" ומה שעניתי הוא שזאת לא שאלה שאפשר להוכיח אותה כמו עיניין מדעי, וגם אי אפשר להפריך אותה. לכן אני לא מבין את הניסיון שלך למצוא מי משכנע אותך. וגם אם אני מקבל שאתה רוצה שיכנוע, אני לא מבין למה אתה מחפש מתחת לפנס. למה לא ללכת לפתרונות אחרים ? אתה משווה פתרון (יהודי) מול החילוניות, אבל החילוניות היא לא פתרון. החילוניות היא להגיד "אין מטרה, אין כוח עליון". למה לא תברר גם על פתרונות אחרים?? למה ??? (אז בסוף אני בכל זאת שואל "למה" ..)
 

spag

New member
../images/Emo13.gif

אני מחפש מתחת לפנס, כמו שכתבתי כי שם יותר נוח לחפש. הרי ברור שאם אתחיל לעבור על כל הדתות - לעולם לא אסיים ומצד שני ברור שהיהדות היא בין הדתות החזקות והגדולות, וגדלתי ונולדתי בה, אז למה לבזבז כסף על נסיעה להודו לפני שאני קונה את העולם הבא בצדקה לאדמו"ר פד"ה רחלין? L
L
 
למעלה