מה בעצם מקבלים בתמורה למניות?

slepax

New member
זה החלק שחסר לי - איך אני שותף לרווחים?

פרט למחיר המניה שמשתנה, מה אני מקבל מהחברה? למיטב ידיעתי כלום, או שאולי אני טועה?
&nbsp
(שוב בהנחה שדיבדנדים כרגע בצד)
 

ANZ1

New member
בעל המאה הוא בעל הדיעה

זה הבסיס של הכלכלה,
אם יש לך 500 אלף ואתה רוצה כמה שיותר השפעה,
תקים חברה משלך, תהיה לך 100 אחוז מההשפעה,
או תקים עם שותף חברה ותחזיק 50.1 אחוז מהמניות, ככה תוכל להיות בעל שליטה של 100 אחוז למרות שאתה הבעלים רק של חצי,
או לחלופין תנפיק חברת רמאות כמו סנאפצט שלא הנפיקה מניות, אלא ניירות בלי כל המהות של בעלות, אין הרבה כאלו, אבל מי שקנה מניות של סנאפ וחושב שהוא הבעלים טועה.

למרות שאני מציע לך במקום להיות עם שליטה, לקנות מניות של חברה גדולה שהוכיחה את עצמה , שיש לה מנהלים טובים ולכן לא צריכה להיות לך שליטה, אתה נותן את השליטה לאנשים שאתה סומך עליהם.
 

ANZ1

New member
לא

1. התפקיד היחידי של חברה היא לייצר לבעלי המניות רווח,
זה התפקיד היחיד של החברה.
לחברה לא צריך להיות שום עתיד אחר פרט לייצור רווח.
2. הבעלים ממנים את ההנהלה, אם הבעלים מינו מנהל גרוע, הם אשמים, והם אשמים אם הוא נשאר שם, הבעלים מחליטים כמה כסף יקבל המנהל, הוא לא מחליט לעצמו.
3. התפקיד שלך בתור משקיע זה להשקיע בחברה טובה, שיש לה הנהלה טובה ודירקטוריון טוב.
 

dw2322

New member
עקרונית הדיבידנדים הם השיתוף שלך ברווחי החברה

 

slepax

New member
מה בעצם מקבלים בתמורה למניות?

אני מכיר את הנושא של מניות, סוחר פה ושם אבך לא המון, אני יודע שמניות עולות, תשואה, דיבדנדים וכו".

אבל לאחרונה חשבתי על זה קצת יותר, ואני לא מבין את זה. כשאני נותן את הכסף שלי לחברה מסוימת ומקבל מניות בחזרה, מה אני מקבל בעצם? זה רק נייר (גם זה לא היום) אבל מה בדיוק הערך בו?

כמובן שערך המניה יכול לעלות ולרדת, אבל פרט לזה יש משהו אחר שמשקיע מקבל מהחברה?

כן, יש זכויות הצבעה, ויש דיבדנדים, אבל האם יש עוד משהו?
 

slepax

New member
סבבה, את זה אני מבין

אבל יש מספיק מניות שלא משלמות דיבדינדים. מה הרעיון לקנות מניות של חברות כאלה?
&nbsp
הרעיון שמחיר המניה משקף את ביצועי החברה ברור, אבל אחרי שהחברה הנפיקה מניות וקיבלה את הכסף, מה בעצם מונע מבעלי החברה לזרוק אתה יודע מה, לקחת את הכסף, ולטוס להוואי?
&nbsp
דוגמא רלוונטית מהעבר הלא רחוק - סנאפ, אנשים קנו מניות ב-~$20, וקיבלו מה? החברה הרי לא משלמת כלום בחזרה.
&nbsp
או למשל אם אני מחליט לקנות מניה אחת בברקשיר התוואי, שילמתי $100K ומה אני מקבל מהחברה?
 

3718

Member
כעקרון כל המניות אמורות לשלם דיבידנדים לבעלים מתי שהוא.

אלא מה, יש הרבה חברות שבהם המנכ"לים טוענים שהם יכולים לעשות תשואה טובה על הכסף על ידי השקעות שונות ולכן הם מבקשים להשאיר הרווחים בחברה , בהסכמת הבעלים כמובן (שזה הדירקטוריון).
&nbsp
יש פה הרבה שרשורים על הנושא, חפש אותם.
&nbsp
 

slepax

New member
זאת לא הנקודה

חברה הרי לא חייבת לשלם דיבדנד. אין שום הסכם שכזה. יוצא שאני משלם לחברה כסף מבלי התחייבות של החברה לפצות או להנות אותי בשום צורה. עכשיו או בעתיד. אני משלם כסף ולא מקבל שום דבר קונקרטי. רק ציפיה שהבא אחרי ירצה גם להשקיע בחברה כי יש סיכוי לגידול ברווחים (שמהם אף אחד לא הבטיח שאני או זה שאחרי נקבל דבר). האם אני מפספס כאן משהו?
&nbsp
עברתי 10 עמודים אחורה, וגם חיפשתי לא מעט ברשת, לא מצאתי שום דבר שלמעשה מסביר מה אני, כבעל מניה, מקבל. אני לא מזלזל במניות וברור שאמשיך להשקיע, אבל הקונספט נראה לי פשוט אוורירי משהו.
 

ANZ1

New member
יש לך טעות בסיסית

הסברתי בהודעה נפרדת את כל העניין,
אבל כשאתה קונה מניות אתה לא משלם כלום לחברה, אתה משלם לבעלים הקודם שמכר לך את המניות.
החברה תשלם לך דיבידנד אם אתם (הבעלים) תגידו לה לשלם דיבידנד, החברה לא עושה שום דבר על דעת עצמה, אתה הבעלים שלה ואתה קובע מה החברה עושה.
 

ANZ1

New member
מניות = בעלות

זה לא שונה אם אתה קונה חלק מדוכן פלאפל,
את כל הדוכן או רק חלק ממנו,
אתה הבעלים של החלק היחסי של העסק,
אם אתם ,הבעלים תחליטו לחלק את הרווחים שהעסק הרויח, אתה תקבל את החלק שלך,
אם תמכרו את העסק אתה תקבל את החלק שלך,
אם העסק יפשוט את הרגל, אתה תאבד את החלק שלך,
יש לך טעות בסיסית, העסק לא נותן לך ולא מקבל ממך , אתה הבעלים שלו, והוא עושה את מה שאתה אומר לו, אתה (הבעלים) ממנים את הדירקטוריון והדירקטוריון ממנה את המנכל ואומר לו מה לעשות.
רק שאם אתה קונה חלק קטנטן בעסק אז אין לך הרבה השפעה, ואם תקנה חלק גדול במניות, אתה תקבע מה יעשה העסק, אתה תקבע את המדיניות, את ההנהלה וכמה כסף העסק יחלק לך או כל דבר אחר.
 

slepax

New member
אוקיי, זה בהחלט יותר ברור

כלומר לי יש חלק בחברה (ואני מניח שזה מסתדר טוב יותר עם המונח האנגלי share) מה שנותן לי יכולת להשפיע. ביחד עם אחרים, או לחוד, תלוי במספר המניות.
&nbsp
אכן אני מקבל מדי פעם מכתבים שמציעים לי לבוא להצביע, אבל אף פעם לא התעמקתי בכמה כח יש לי (כמובן לא לבד, יחד עם שאר בעלי המניות) להשפיע על כיוון החברה. אני זוכר שיכולתי והצבעתי על מינויים כאלה ואחרים, הטבות וכו.
&nbsp
אני לא רוצה להישמע עצלן (אני אחפש ואקרא על זה, מבטיח) אבל בעיקרון כשחברה יוצאת להנפקה אז אני מניח שהמקימים מקבלים מספר מניות שמשאיר להם עדיין שליטה מסוימת בחברה, והשאר נמכר לציבור. זה הרעיון בכללתו?
&nbsp
אוקי תיקון, עכשיו אני גם זוכר שיכולתי להצביע על הנפקת מניות נוספות. אני לא 100% בטוח. לא ברור לי מי מעלה את ההצעות לעשות מה (הדירקטריון אני מניח) אבל זה בהחלט משהו להתעמק בו יותר בעתיד. ובעצם אני מניח שזה הרעיון בהשתלטות על חברה? טוב יש פה הרבה לחשוב על ...
תודה על התשובות!
 

ANZ1

New member
תשובה

אני לא רוצה להישמע עצלן (אני אחפש ואקרא על זה, מבטיח) אבל בעיקרון כשחברה יוצאת להנפקה אז אני מניח שהמקימים מקבלים מספר מניות שמשאיר להם עדיין שליטה מסוימת בחברה, והשאר נמכר לציבור. זה הרעיון בכללתו?

תלוי, בדרך כלל, בהתחלה הבעלים הראשונים של החברה מנסה להחזיק את רוב המניות כדי לשמור על שליטה, אבל ככל שהחברה גדלה הם מוכרים מניות, ובחברות גדולות, מספיק להיות בעל של 10-20 אחוז מהמניות ואתה תקבע את הכל, כי אתה תהיה בעל השליטה הכי גדול.
יש מספר מועט של חברות, שמרמות את המשקיעים, סנאפצט היא דוגמא הכי טובה, הם יצרו 2 סוגי מניות, הראשונה מניות עם יכולת הצבעה, והשניה זה מניה בלי יכולת הצבעה ומכרו רק את הסוג השני, זה שיש מטומטמים שקנו מניות של סנאפ זה בעיה שלהם אבל זה מקרה מאד מיוחד ולא רגיל בשוק, אבל גם עם מישהו יקנה את כל מניות סנאפ שנסחרות הוא לא יוכל להשפיע על כלום.
 

הפרבולה

New member
עד כמה שידוע לי אז חברה שנסחרת בבורסה

צריכה לעמוד בכמה התחיבויות לפי החוק, כמו למשל לפרסם דו"ח כל רבעון שכולל רווח \הפסד ועוד הרבה נתונים עסקיים כולל משכורות של בכירי החברה.
חוקים אלו נועדו לצמצם את האפשרות להונאות ומעשי שחיתות ופגיעה בזכויות מיעוט מחזיקי המנית שזה בד"כ הציבור הרחב, ולהגדיל את השקיפות .
&nbsp
חברות שמגזימות ב"מעשים לא נאותים" כמו למשל תשלות משכורות מנופחות לבכירים בזמן שיש הפסדים, ערך מניותיהם יורדות , מה שצריך לדרבן את מחזיקי מניות הרוב לבצע פעולות לתיקון המצב ( כמו למשל פיטורים של עובדים שפגעו ברווחי החברה, או שינוי מדיניות עיסקית וכו )
 
למעלה