שאלות לדורית אורגד - לכאן

תשובות למי שיודעת לשאול

למי שנכנסה רק כדי לשאול, וברוכה הבאה גם את, אם היה ספר שהשתעשעתי בכתיבתו היה זה דווקא ספר על רפואה, "רופא בדרך" שמו, כי המצאתי מצבים שהצחיקו אותי. כשכתבתי את "טרז מחכה לאות" הייתי דרוכה ובשיא הריכוז, ואני אוהבת מאוד את הדמות שיצרתי בהשראת דמות אמיתית. אבל אין זה אומר שאהבתי את הספר הזה יותר מאחרים - כל ספר שהוצאתי לאור קרוב ללבי. אם המצאתי דמות והייתי רוצה שתהיה אמיתית? זו שאלה מדהימה. ובכלל כל שאלותייך מיוחדות. אני מאמינה שאילו היה בידי להחיות דמויות ספרותיות היה העולם מתמלא באנשים אלה, שאני מתארת על הנייר, כי איכשהו לכל דמות כזאת מתאים להתהלך על האדמה, וזה היה יכול להיות כיף גדול להתחבר איתן ממש. "להרוג" דמות יהיה לי קשה יותר. לפעמים נחוץ שיהיה מישהו רע בתור ההפך של הטוב. האם צריך להתמודד עם זה, את שואלת. מעולם לא נתתי את דעתי על כך - הכתיבה זורמת ולא נעצרתי לשאול. מעתה אולי אעשה זאת, בזכותך! באשר לתהליך הכתיבה, לפעמים הסיפור קיים בראשי מתחילתו ועד סופו, ולפעמים ההתפתחות מפתיעה אותי עצמי, ככה היה בספרים אחדים, וגם ב"טרז מחכה לאות", מצאתי את עצמי מופתעת לעתים קרובות. העצות שאני יכולה לתת לסופרים צעירים - דבר ראשון, להרבות בקריאה, ודבר שני, לכתוב על כל מה שעולה על הדעת, ואחר כך, כעבור תקופה, לנפות ולהשאיר מה שנראה חשוב, יפה ומעניין. ההיסטוריה מעניינת אותי ובעיקר תולדות עמנו. אפשר ללמוד המון ממה שהיה, וכמו שכבר נאמר - "עם שאין לו עבר אין לו עתיד".
 
הספרים על החיות -

האם הספרים על החיות, "ידידתי זהובת הסנפיר", "ידידתי זהובת הפרווה" ו"אורחת לשנה אחת" מבוססים על ניסיון אמיתי? כלומר, האם באמת גידלת צפרדעים, דגים, שרקנים וקופי ים (הכי אהבתי את ההתנסות איתם - חיה, שעד קריאת הספר ומאז לא שמעתי עליה)? בתור ילדה שמאוד רצתה כלב, הספרים האלה היו מעין קבוצת תמיכה, מה גם שלמדתי מהם המון על גידול החיות הנ"ל (מצד שני, הבית שלי היה תמיד מלא בחתולים, ככה שלא הייתי נטולת חיות לגמרי
).
 
ספרים על בעלי חיים

שלום אן, דברייך עוררו בי הזדהות רבה - את מספרת על החתולים שמילאו בילדותך את ביתכם,וגם בביתנו היו חיות, ולא רק חתולים. זכיתי לגדול עם עזים (בחצר), כלבים, חתולים, ארנבות, יונים, ועוד. ועד היום אני קשורה לטבע ולבעלי חיים. לאחר שנישאתי גידלנו דגים, אוגרים, שרקנים, וניסינו גם ליצור קופי ים מאבקה, בדיוק כמו שכתבתי בספרים, וגם צפרדעים היו לנו זמן מה. כיום, כשאני באה הביתה, רצים לקראתי כשבעה חתולי רחוב שפרנסתם עלי.
 

avnit13

New member
נימית מחכה לאות ALORS?

דורית יקירתי איזו הפתעה ,,,חזרתי הביתה פתחתי המחשב לקבל דןאלים - קפצתי לבקר באתר אנשים של תפןז המקסים אותי ברעיונותיו - והנה,,,,דמי חנוכה הזדמנות לשוחח עימך וירטואלי,,,,בהצלחה ברכות וחיבוק,,איך שלא יהיה אני זורמת איתך ועם עמוס - למרות שירשורי היום יום אני מקווה לאכול אתכם סופגניה ביי ביי מתי נימית [נמ ה ]
 
דורית אורגד

שלום לכולם, אני שמחה מאוד להזדמנות שניתנה לי להתארח אצלכם ולהשיב לשאלותיכם. קיבלתי כבר שאלות רבות ומענינות ויהיה נהדר אם תהייה לי הזדמנות לשוחח עימכם על טרז, גיבורת "טרז מחכה לאות", שכן הספר הזה, שיצא לא מכבר לאור, הוא אחר מכל הספרים שכתבתי עד כה, ורבים סיפרו לי שמרגע שהתחילו לקרוא בו הם לא יכלו להניחו, והתרגשו מאוד. היו גם שבכו, ובכי בקריאת ספר הוא קטרזיס נפלא. אני עצמי הזלתי דמעות רבות בשעת הכתיבה, אבל אני לא אוביקטיבית. ערב מהנה לכולכם. דורית אורגד
 

erannnnnn

New member
שאלות לדורית

שלום דורית , ערב טוב! 1. רציתי לשאול אם יש לך מחזה אהוב במיוחד? 2.האם את הולכת לתיאטרון, אילו הצגות אהבת? ובאיזה סיגנון? 3. איזה ספרי ילדים את הכי אוהבת? 4.למה שלא תכתבי מחזה לילדים?? זאת יכולה להיות התנסות נפלאה בשבילך.
 
תיאטרון

לאוהב התיאטרון שלום, המחזה לפי ספרי "שבועת האדרה" ריגש אותי כמובן. אני אוהבת מאוד תיאטרון ומחזיקה במנוי לאחד התיאטרונים. אהבתי הרבה הצגות שראיתי, במגוון סגנונות. ספר ילדים שאהבתי מאוד הוא "האבן הקטנה". תודה עבור ההצעה לכתוב מחזה לילדים, אבל כרגע אני ממשיכה בכתיבה למבוגרים. "טרז מחכה לאות" זו התחלה חדשה ואני - לאור התגובות - נמשכת לסוג כתיבה זה.
 
מאדם לסופר.

שלום דורית, אני אוהב את ספרייך, קראתי כמה מהם כשגדלתי ואני זוכר לך זאת לטובה
. שאלתי היא שאלה אישית קצת, אך אני מקווה ללמוד ממנה, איך הפכת לסופרת? ומה דעתך על סופרים צעירים ישראליים? תודה מראש.
 
להיות לסופרת

לדי אנ איי היקר, תודה על המילים היפות. נעים לקרוא שזוכרים לך לטובה יצירות שכתבת לפני שנים. נעשיתי סופרת כי מאז שהתחלתי לקרוא כילדה הרגשתי שיש בי משהו המבקש לצאת, לספר על עצמו, לשתף אחרים בחוויות שהעשירו אותי. המשהו הזה הוא שעשה אותי לסופרת, אולי זה הדחף להביע את עצמי (דחף בלתי נשלט), ואולי זו ההנאה לראות דמיוני מעין סרטים שהופכים אחר כך לסיפורים. דעתי על הסופרים הישראלים הצעירים משתנה מסופר לסופר, יש ביניהם מוכשרים ביותר, כמו, למשל, אתגר קרת.
 

meri האחת

New member
שאלה לדורית אורגד

האם היית רוצה שיעשו מחזמר/הצגה, על אחד מהספרים שלך?
 
המחזה

למרי האחת, אני מניחה שכל יוצר שמח לראות את יצירתו במדיומים שונים ואינני יוצאת דופן. הצגות כבר עשו, המחיזו את "הנער מסביליה", "עמליה וג'ו" ו"שבועת האדרה". לדעתי, גם "טרז מחכה לאות" יכול להתאים מאוד להמחזה.
 

Guy K

New member
תודה רבה לדורית אורגד!

ותודה לכולם על השתתפותכם באירוח הסופרת. בהצלחה לדורית עם ספרה החדש, טרז מחכה לאות - ושבוע טוב לכולנו
 
תודה לכם

נהנתי מאוד להעביר אתכם את הערב. זכיתי לשאלות מקוריות ומרגשות. שלכם בברכה לבבית, דורית.
 
למעלה