מה קוראים בשבת

  • פותח הנושא Arana
  • פורסם בתאריך

roni64

New member
היה שבוע קריאה מוצלח

הראשון היה "כימיה" מאת וייקי וואנג, אודות התמודדותה של בת למהגרים סיניים עם הציפיות שנתלו בה ועם החינוך העקר מרגש שקיבלה. כתוב היטב.
הבא בתור היה "חיתוך הזהב" מאת מריו ליביו. במרכז הספר עומדים הקבוע המתמטי פי וסדרת פיבונאצ'י, והסופר מרחיב בתולדות המתמטיקה ובשאלות מרתקות נוספות. מומלץ.
האחרון היה "היעלמותו של יוזף מנגלה" מאת אוליביה גז, שכשמו עוסק בחייו של מנגלה אחרי המלחמה. שילוב של תחקיר היסטורי עם פרוזה סוחפת. מעיק ומומלץ.

שבת שלום
 
את הסוף של "סופר קאן", ספרו של באלארד

מותחן ארוך, אולי מדי. אבל מהודק, מעניין וגם זוועתי. כזה לקרוא בקיץ כשהנפש רוצה לעקוב אחר עלילת מתח וזהו. אבל זה יותר מאשר "סתם" מותחן, בזכות הביקורת של הסופר על החברה המודרנית.
בכל זאת, זוועות רבות. אז טוב שנגמר. אבל גם קצת חבל. נקשרתי לספר.

אני לא מסוגלת עוד לקרוא כלום. אבל כשאתחיל, כנראה סוף סוף, לאחר שנה וחצי, ספר פרוזה בצרפתית. הגיע הזמן.
 
פתח גדול מלמטה \ אסתר פלד


כשאספתי בספריית ההשאלה את זוכה פרס ספיר לשנת 2017, ציפיתי לחוות עונג אסתטי שספרות גבוהה אמורה להעניק. ברם, מה שחוויתי הוא תחושת חזרה בזמן לתחילת המילניום, כשהרשת הייתה מלאה בבלוגים של נשים משכילות ומרירות, שכתבו בשפה גבוהה ותוך שימוש בדימויים מתוחכמים על אכזבתן העמוקה מבני האדם בכלל ומן הגברים בפרט. איני מתכחש לדיכוי שסופגות נשים, גם לא לדיכוי שסופגים בני הגיל השלישי, אבל לדעתי, בספרות גבוהה צריך להיות עוד משהו פרט לזעקה נגד הדיכוי וחוסר הצדק שבעולמנו.

"פתח גדול מלמטה" כולל 34 פרקים, כל אחד מהם הוא סיפור קצר העומד לעצמו, כל אחד מהם מזכיר רשומה מאותם הבלוגים. שנון, אך מאד לא מצחיק. קריא וקומוניקטיבי, אך נוסך דיכאון וייאוש. ספוג בתרבות גבוהה (ונדמה לי שזה מה שזיכה את הספר בפרס), אך לא מוסיף דבר על היצירות הקאנוניות שעליהן הוא נשען.

רוצים לחטוף דיכאון? תפתחו עיתון.
 
בספר הזה יכולתי לקרוא רק שני עמודים, בקודם שרדתי סיפור-שניים

הקור, הקור הזה. כל כך לא רגשי. אפשר לנפץ זכוכית עם הכתיבה הזאת.

ראיתי אותה קוראת נאום מהדף, שנון, באירוע נשי מרגש. זה היה מעולה. אבל ספר צריך להיות יותר מזה.
 
כל כך לא רגשי? גם מרמור ומרירות הם רגשות ...


לגבי ההבדל בין הספר לבין הנאום - מחד גיסא, תמיד חשוב לזכור שהסופרת וגיבורת ספרה אינם בהכרח אותו אדם. מאידך גיסא, ממה שפורסם על הסופרת בכתבות היח"צ, הבנתי שיש הרבה קווים משותפים.

מסכים עם מה שכתבת לגבי בריחה מאחריות לומר משהו.
 
למעלה