מכתבים אל לוקיליוס - סנקה

ihtiyar7

New member
מכתבים אל לוקיליוס - סנקה

סיימתי לקרוא את הכרך הראשון של מכתבי סנקה, בתרגום המוער והמואר של דבורה גילולה. הכרך השני טרם ראה אור, ויש למה להמתין.
מכתבים אלה עוסקים במגוון עצום של נושאים ברוח הפילוסופיה הסטואית המאוחרת. הסטואיקה - אם לתמצת זאת למינימום ההכרחי - תפקידה לחנך את האדם לחיות עפ"י הטבע, להסכין עם ההכרח תוך שליטה עצמית מודעת ומבוקרת.
זאת לא פילוסופיה במובנה המודרני, כי אם חינוך לדרך חיים פרקטית, "פילוסופיה מעשית". צורת המכתבים היא אידאלית להעביר את המסרים הללו. הם קריאים, אנושיים, ואינם דורשים העמקה בפילוסופיה מופשטת.
סנקה מזכיר גם זרמים אחרים השונים מהסטואיקה אבל אינו מתפלמס איתם, כיאה לאדם המבין שאין לו חזקה מוחלטת על האמת כולה - דרך חניכה מעולה שהרבה מורים "רוחניים" שוכחים.
בהחלט מומלץ ומגרה חשיבה.
אם ואיך לממש זאת בחיי היומיום, זאת כבר שאלה אחרת...
 

KallaGLP

New member
תודה! אולי אגיע לזה פעם

אף על פי שאני פחות נמשכת לספרי הוראה וחניכה מהסוג הזה (כלומר כשהחניכה מכוונת כלפי הקורא).
 

ihtiyar7

New member
לא מדובר בספר חניכה או הוראה כמקובל.

עבור חלק נכבד מהפילוסופים הרומיים, הפילוסופיה היתה עיסוק בחיים הראויים עצמם. (כמו שרמזתי כאן למטה תחת הכותרת פילוסופיה קאמרית).
אחדים בחרו שדבריהם יופיעו בצורת שיחות (אפיקטטוס למשל), אחרים כיומן-הרהורים (מרקוס אורליוס), איגרות לאנשים ספציפיים (אפיקורוס), נאומים, אפוריזמים, פולמוסים וכו'.
המכתבים של סנקה יתכן שלא נכתבו כלל לאדם ספציפי. כל מכתב מוקדש ברובו לנושא מסויים, כתיבת המכתב מקבלת נופך אישי, ולקורא יש תחושה שהדברים מכוונים אליו.
חשוב להזכיר שהפילוסופיה הזאת - עיקרה היא בחייהם עצמם. תלמידיהם ראו במו עיניהם כיצד המורה מממש הלכה למעשה את דרכו הפילוסופית בחיי היומיום.
 

ihtiyar7

New member


 
למעלה