אצל דוסטוייבסקי הכל קצת יותר מורכב
1. כפי שכתבנו, הוא לא ידע מראש מה יקרה בעלילה ולאן יתפתחו הדמויות במפגשן זו עם זו. במקרה של אידיוט, כפי שכתוב במהדורה העברית, בתחילת הכרך השני לא היה לו מושג מה צפוי לקרות בהמשך, והוא כותב ביומנו: "הנסיך כספינקס".
2. בכל הספרים של דוסטוייבסקי המוכרים לי מופיע נושא הרצון החופשי, או למעשה חוסר הרצון החופשי. הצידוק-העצמי של מעשיהם מופיע אצל גיבוריו תמיד בדיעבד.
הנה למשל ההופעה הראשונה של מחשבת הרצח אצל רסקולניקוב: רסקולניקוב יצא במבוכה גמורה. המבוכה גברה עוד ועוד. כשירד במדרגות, נעצר פעמים אחדות, כאילו הלם בו משהו פתאום. בסוף, כשירד לרחוב, קרא: "הו, אלי ! כמה מאוס כל זה ! והאם, האם אני... שטות, הבלים !" אמר בנחישות. "כלום יכולה זוועה כזאת לעלות על דעתי? איזו זוהמה מסוגל להעלות ליבי ! העיקר: מזוהם, מלוכלך, מאוס, מאוס ! ואני חודש תמים..." כלומר, פתאום הוא נעשה מודע לאיזו מחשבה מודחקת שמקננת בו כבר חודש תמים, ומרגע זה ואילך היא מבצבצת לתודעה, לובשת צורה, משתלטת עליו, הוא מחפש הצדקה לביצוע, והשאר ידוע.
כך אצל כל הדמויות באידיוט. למשל, מה הם ולמה הגורמים של נסטאסיה לקפריזיות שלה? להפכפכות (השתלטנית) של ליזאבטה פרוקופייבנה? שלא לדבר כמובן על מישקין. כך זה אצל הקרמזובים, זהו בסיס אופיו של אלכסיי איוונוביץ' המהמר (הקוביוסטוס, בתרגום הישן), וכן הלאה וכן הלאה.