סיימתי לקרוא את "ללכת בדרכך" מאת ג'וג'ו מויס ולא אהבתי

motior

Member
סיימתי לקרוא את "ללכת בדרכך" מאת ג'וג'ו מויס ולא אהבתי

זה אולי היה צפוי מראש כי הכרתי את העלילה עוד קודם וידעתי שזה ספר "מרגש", "נוגע ללב" ואפילו "רוחני" וכמובן "רב מכר" שאלה תארים שמרתיעים אותי, אבל רציתי לדעת למה הספר הפך לרב מכר - כעת אני יודע: הספר מאוד קריא. זורם מהר ללא הפתעות (לפחות אני לא הופתעתי) ולא מצריך חשיבה של הקורא.
נראה לי שזה משהו שמשותף לכל רבי המכר של השנים האחרונות.

מאוד לא אהבתי שהדמויות בספר מאוד שטוחות. למרות הנושא הטעון אין בספר הזה התלבטויות מוסריות, אין מחשבה מעמיקה, לא ברור מה מניע את הדמויות.

סתם דוגמא שהיא לא מעיקר העלילה - לגיבורה יש בן זוג כבר שבע שנים. היא כנראה לא אוהבת אותו, הוא כנראה לא אוהב אותה. טיב היחסים ביניהם לחלוטין לא ברור. הם עוברים לגור יחד ונפרדים. איך זה משפיע עליהם? למה הם עושים את זה? מה גרם להם להיות בני זוג בעבר? למה ה לא נפרדו קודם? הספר לא מתיחס (או כמעט לא מתיחס) לכל השאלות האלה.

אותו עיקרון עובד גם לשאלות המרכזיות וכבדות המשקל שהספר לכאורה דן בהן.

לסיכום: לא סבלתי, קראתי את הספר מהר (9 ימים ברוטו, אני מערך שכמה שעות בודדות נטו), לא אהבתי, לא קיבלתי תובנות ולא חומר למחשבה.
 

siv30

New member
כנראה שאלה הספרים שלה

קראתי את אחד ועוד אחד שהיה שטוח כמו פיצה. שום דבר מאתגר חשיבה. שום הפתעה. סכריניות ברמת גועל נפש בחלק מהקטעים. קליל וזורם אבל שום דבר מעבר לזה
 
זו הסיבה שאני לרוב נמנע מלקרוא ספרות כזו

כלומר מה שאתה מתאר כספרי רב מכר קלילים שהצליחו לסחוף המונים מניסיוני ספרים איכותיים הם ספרים שקוראים מעתי מעת ואני מעדיף לקרוא את היצירות שנחשבות לספרות שירת
מופת ועברו את מבחן הזמן ולא לקרוא ספר קליל וזורם שבטח היה לי הרבה יותר קל לקרוא אותו אבל לא אקבל כנראה תבונות וחומר למחשבה , אין לי המון זמן לקרוא ואני מעדיף בזמני המועט לקרוא מה שיכול לפכח אותי ולהשלים גם פערים , אך אני שם לב שרוב האנשים מעדיפים את הסוגה הזו אותי זה לא תופס כלל .
 

Arana

Active member
מנהל
לא יודעת אם הייתי מכלילה את "כל" רבי המכר

לא שקראתי את כולם (או אפילו את רובם). האם אתה מבסס את האמירה הזו על הספר הזה,, או על ספרים נוספים? כי הבעיות בספר הזה בהחלט יכולות להיות בעיות של הסופרת עצמה (כמו ש-siv30 ציינה לגבי ספר אחר שלה), ולא בהכרח מייצגות את יתר רבי המכר של תקופתנו.
בכל אופן, לפעמים אנשים אוהבים ספרים שלא מצריכים יותר מדי חשיבה.
 

motior

Member
אולי לא כולם, אבל רוב או כל אלה שקראתי בשנים האחרונות

דוגמאות שאני זוכר כרגע - איש ושמו אובה, הזקן בן המאה שיצא מהחלון ונעלם, פרויקט רוזי, מלכת היופי של ירושלים - לכל הארבעה מאפיינים דומים למה שכתבתי
 

KallaGLP

New member
אבל כנגד זה אפשר למצוא גם הרבה דוגמאות של רבי מכר

עכשווייים שהם בהחלט גם ספרות רצינית. למשל, ממה שקראתי בתקופה האחרונה, אפשר לציין את "סיפור על אהבה וחושך" של עמוס עוז, "משמרת בית" של מרילין רובינסון, ספריה של מאיה ערד, ו"פרשן המחלות" של ג'ומפה להירי.
אגב, אני חושבת שזה נכון בכל תקופה שיש ספרים רבים שאינם איכותיים, הם פשוט נשכחים, ומה שנשאר הוא רק מה שעומד במבחן הזמן.
 

motior

Member
יכול להיות שאת צודקת

מהשלושה שהזכרת קראתי רק את "סיפור על אהבה וחושך" והוא כבר די ותיק (15 שנה).ובהחלט מוצלח.
על השניים האחרים שהזכרת בשם לא שמעתי עד עכשיו. אני מניח שלספרים שאני ציינתי יש "באזז תקשורתי" - שמעתי עליהם הרבה לפני שקראתי אותם. אלה ספרים שנראה כאילו כולם קוראים. יש להם פרסומות ברדיו והם מככבים ברשימת הספרים הנמכרים ביותר של צומת ספרים וסטימצקי.
רק כדוגמא, על "מלכת היופי של ירושלים" אפילו אבא שלי שכמעט לא קורא ספרים המליץ לי. הוא לא קרא אותו, אבל לדבריו הוא שמע מהרבה אנשים שזה ספר מדהים...
 

KallaGLP

New member
לא יודעת, משום מה השם של הספר הזה מרתיע אותי.

ולאחר מה שכתבת עליו יש לי עוד פחות חשק לקרוא אותו.
 
למעלה