כבר לא עם הספר

  • פותח הנושא siv30
  • פורסם בתאריך

siv30

New member
כבר לא עם הספר


פרסמו ב YNET סקר של הלישכה המרכזית לסטטיסטיקה לקראת שבוע הספר.
הממצאים די עגומים - כ- 30% מהישראלים לא קוראים ספר אף פעם
עוד 20% קוראים פחות מפעם בחודש.
רק כ- 21% קוראים בכל יום.
נשים קוראות יותר מגברים (47% לעומת 33%) ויהודים קוראים יותר מערבים (44% לעומת 23%).
מאכזב ביותר ביחוד לנוכח הנתון על הספרים הפופולאריים ביותר בספריות, ותסלחו לי על הציניות, אבל אני לא רואה בכדור הבדולח שלי פריחה במדעני חלל אצלנו.
הכתבה
הספרים הפופולאריים ביותר בספריות

 
זה מחויב המציאות. מציאות דיגיטלית עם הסחות דעת כל כך

תכופות, עם התקצרות היכולת להתרכז לפרקי זמן ארוכים, אין לה אלא להוביל לתוצאות כאלה.

אני מרגישה זאת גם אצלי, כשאני עושה מאמץ מודע להתנתק מהאינטרט כל יום לשליש יממה לפחות ואם אפשר יותר, ולפחות 24 שעות שלמות בשבוע ללא אינטרנט, עדיף 48. מאז שיש לי סמרטפון, אוגוסט 2016 - מאוחר לכל הדעות - אני מרגישה ממש איך קשה לי לשמור על ההתחייבות הזאת לעצמי כי אני משאירה את הנייד פתוח למקרה שתהיינה הודעות או שיחות. ואז, כמובן, גם הגלישה זמינה יותר. ובכל זאת, אני לא מפסיקה להיאבק בזה, יום יום. כי זה מאוד מאוד חשוב לי.

רק כך אני יכולה לקרוא ספרים. יש לי גם תשוקה גדולה אליהם, בוודאי, אבל אם לא הייתי נשמרת לסנן את הסחות הדעת והמידע אליהם אני נחשפת מדי יום, לא הייתי קוראת ספרים.
 

KallaGLP

New member
לדעתי 21% מתוך כלל האוכלוסיה שקוראים ספר *כל יום*

זה מאוד גבוה. ביחד עם אלה שקוראים לפחות פעם בשבוע או פעם בחודש מגיעים ליותר מ-50% מהאוכלוסיה. זה נראה לי אישית בסך הכל המון אנשים שקוראים, כנראה יותר מאשר בקרב אוכלוסיות רבות אחרות בעולם. כשלמדתי באוניברסיטה, הפרופסור הצרפתי שלימד אותנו את תולדות צרפת בהקשר הספרותי טען בתוקף ש-80% מהצרפתים אינם קוראים ספרים בכלל, לעולם, למשל. חשוב לזכור שעד לפני זמן לא כל כך רב ספרות הייתה נחלתם של העשירים המשכילים בלבד, וחלקים נכבדים מהאוכלוסיה כלל לא ידעו קרוא וכתוב, וגם אם כן - לא היה להם פנאי וכסף לספרים.
בהתחשב בעובדה שיש כיום המון חלופות קלות ומהירות לבידור ופנאי, זה שבכל זאת בין חמישית לרבע מהאוכלוסיה קוראים בכל יום (!) ויותר מחצי קוראים לפחות פעם בחודש זה הישג די מרשים לדעתי.
אגב, אסור גם לשכוח שבזכות האינטרנט אנשים קוראים המון, לא בהכרח ספרות יפה, אך מגיע אליהם הרבה יותר מידע מגוון מאי פעם בכל מיני נושאים שפעם בכלל לא היו נחשפים אליהם ללא עניין וטרחה מיוחדים.
אני אישית משתמשת במחשב ובאמצעים אלקטרוניים אחרים גם כדי לקרוא ספרים (לא במקום המודפסים, אלא בנוסף) ובזכותם יש לי נגישות גבוהה יותר לכמות הרבה יותר גדולה של ספרים. וגם מעבר לזה שאפשר כיום לרכוש (או אף להוריד בחינם אם מדובר בקלאסיקה ותיקה יותר) כמעט כל ספר שרוצים בלחיצת כפתור וירטואלית והוא יהיה נגיש וזמין לקריאה מיד עם ביצוע הרכישה או ההורדה, אז גם כשיוצאים מהבית רבים מהספרים השמורים בקינדל (או בטלפון או בטאבלט וכו') יכולים להיות זמינים כל הזמן לקריאה בכל מקום שהאדם נמצא בו. אז נכון שמצד אחד יש כיום ריבוי חלופות לבילוי שעות הפנאי, אך יש על כך פיצוי בקלות, בנוחות ובמהירות שהאינטרנט, המחשב וההתקנים האחרים מאפשרים לגשת לספרים ולמידע כתוב מסוג אחר, ומבחינתי זה מצב אופטימלי. כעת, למשל, יש לי אפשרות לרכוש ספר בעברית וברוסית מכל פינה מרוחקת בעולם, ומבלי לצאת בכלל מהבית, פעם זה היה צריך להיות מבצע שלם, ורק מי שהנושא באמת היה מאוד חשוב לו היה מטריח את עצמו להזמין דרך קטלוגים או לחפש במיוחד חנויות ספרים מרוחקות שאולי יש בהן את הספרים בשפות כאלה ואחרות. ומצד שני, אם קראתי ספר ואני יודעת שיש גם סרט שמומלץ לצפות בו על פי אותו ספר, אני יכולה ליצור לי חוויה משולבת ושלמה יותר בזכות כך שאני יכולה לצפות בסרט במחשב באותה קלות שאני יכולה לקרוא ספר. דוגמה רק מהימים האחרונים: סיימתי את "אשמת הכוכבים" וכבר באותו ערב צפיתי בסרט. אותו הדבר עם "מרדות" - סיימתי לקרוא ומצאתי סרט רוסי משנות ה-50 באינטרנט על פי הספר וצפיתי בו מיד. לפני זה היה זה "עגבניות ירוקות מטוגנות", וכו'. זה מדהים עד כמה המכלול החוויתי הזה נגיש כיום בכל זמן ובכל מקום.
 
עם הספר = עם שמגדיר עצמו לפי ספר ... ה-ספר


בניגוד לרוב העמים, שמגדירים עצמם לפי טריטוריה.
 

motior

Member
בדיוק מה שרציתי להעיר. הספר = התנ"ך

ואין קשר בין הכינוי "עם הספר" לקריאת ספרים
 
מעניין מי קורא שירה

כאלו כמה אחוזים ושירת מופת בעיני פחות מאחוזים בודדים מכלל אכולסית העולם , אני כמו קאלה דווקא מופתע לטובה מהנתונים 21 אחוז קוראים כל יום זה יפה מאוד , אך השאלה מה קוראים אני משער ספרות מבדרת ולא כבדה ככה זה העולם מעטי מעת מתעסקים בדברים ברומו של עולם בפילוסופיה זה בכלל נחלת יוצאי דופן .. ומי שלא לומד פילסופיה באונברסיטה כנראה לעולם לא אכיר פילוסופיה מלבד הבסיס בווקפדיה או בהרצאות , אז יש תחומים שהרבה פחות נגשים לקהל הרחב בטח לעומת פרוזה גם מופתית .
 
למעלה