"הערצה יוצרת" - תופעת ה"פאן פיקשן"

Arana

Active member
מנהל
"הערצה יוצרת" - תופעת ה"פאן פיקשן"

במוסף "שבת" של לפני שבועיים התפרסמה סקירה של בכל סרלואי על הספר "מעריצה" מאת ריינבו ראוול, שעוסק בחייה של נערה שחייה סובבים סביב כתיבת fan fiction (ספרות מעריצים) הממוקמת בעולם של סדרת הספרים האהובה עליה:

https://musaf-shabbat.com/2017/02/19/הערצה-יוצרת-בכל-סרלואי/

סרלואי כותבת:

עם הקצב המהיר של התפתחות האינטרנט נולדה סוגה תרבותית שלמה בשם פאן פיקשן (fan fiction) – ספרות מעריצים. לפאן פיקשן עולם מונחים וכללים משלה: ישנו הקאנון – היצירה המקורית שאיש אינו יכול לערער עליה; הפאנדום (fan kingdom) – העולם העלילתי החדש שאותו יוצרים המעריצים, הבנוי על הקאנון ויש בו שיפים – מערכות יחסים חדשות (מן המילה relationship) או פרטי עלילה חדשים; אפשר לעשות בו צדק עם דמויות שוליות או מרושעות ועוול לדמויות המוכרות והאהובות. הפאנדום הוא תרבות נלווית לספרות המודפסת וחלק ממנה – זה שאינו לוקה במחלות ילדות של כותבים או פורנוגרפיה – ראוי לקריאה כפרשנות או כמעט כיצירה בפני עצמה.
הפאן פיקשן עונה על צורך רגשי חזק, וכתופעות אינטרנט רבות אחרות הוא ממכר מאוד. מעריצים רבים מוצאים את עצמם בו, כיוון שהוא מייצר עבורם חלופה למציאות הקיימת: הפאנדום סביב יצירה מסוימת הוא הרחבת האסקפיזם של העולם הדמיוני הקיים והעמקה שלו, והוא מאפשר לאדם השקוע בחיי לימודים ועבודה (גם מבוגרים כותבים, קוראים ומתמכרים) לשקוע בעולם דמיוני. הספרות הפנטסטית הרווחת כל כך היום, שמספקת את דרישת הבריחה של האדם ואת הצורך שלו בגיבורים פגומים וגדולים מהחיים, מציעה רק אפשרות מוגבלת. בעולם ספרות החובבים שברשת, האפשרות הזו היא אינסופית.


מה אתם אומרים על תופעת ספרות המעריצים? האם אתם כותבים או קוראים סיפורים מסוג זה?
 
לא אני לא מכיר

אבל בזמנו הייתי חלק מקבוצה של נערים שכתבה סיפורים על פי סרטים או משחקי מחשב זה אותו דבר כמו פה, יצא לחלקם לא רע למשל סיפורי פנטיזה בסגנון מרטין רק על סרט של דיסני וכל מיני כאלו, זה יפה אבל בשביל להיות סופר אמיתי צריך לבורא עולם משלך, ולא להיות חיקוי של עולם אחר, זה לפחות דעתי וזה מה שאני משתדל לעשות בעצמי ,כי גם אני מושפע מ - ייון העתיקה או מהמקרא אבל צריך לתת נימה אישית, לא רע להיות מוושפע מסגנון אפילו זה חשוב ברכט אמר שמשורר טוב זה משורר שלא גונב משורר אחד אלא גונב מאלף משוררים כנל גתה שהושפע משקספיר ואף לקח ממנו שיר שלם והוסיף לפאוסט אז יש קשר בין ציטוט טוב לבן יצירה טובה : , ( כלומר שאתה חוקר יצירה ומבין את המגנון " ומחקה " אותה זה טוב בתנאי ),שאתה נותן נימה אישית כמו שעשה עגנון למשל שהושפע מאוד מהמשנה התלמוד והמקרא ואף הזוהר אבל יצר שפה שונה ומשלו שמורכבת ומסועפת מהמקורות, זה דעתי .
 

BloodyRose

New member
רוב כותבי הפאןפיקים לא "מתיימרים" להציג את היצירה כשלהם

הם לא טוענים שהם "סופרים אמיתיים" (כדברייך), אבל הם גם לא "מחקים" או "מושפעים".
הם משתמשים בעולם קיים ובדמויות קיימות כדי ליצור סיפורים חדשים. הם לא ממציאים את הגלגל, הם פשוט לוקחים אותו לעוד כיוונים.

תחשוב על זה מכיוון של תכניות טלוויזיה למשל - הפאןפיקים הם בעצם פרקים נוספים לתכנית.

יש כאלה שהם בהחלט מספיק מוכשרים כדי להתפתח ולהצליח בתחום הכתיבה, אבל המטרה של הפאןפיקים היא לא "להתפרסם כסופר". אלא לקחת עולם שאתה אוהב, לקחת דמויות שאתה אוהב, וליצור להם סיפורים נוספים. זה אקט של הערצה ויצירתיות, לא חושבת שיש מישהו שמתיימר לתייג את עצמו כסופר בגלל זה.
 
זה לא הטענה שלי

אני מדבר באופן כללי ומביא דוגמאות על השפעות מסגננות ועל איך צריך להביא גם נימה אישית . כאמור אני לא מכיר את התופעה הזו אלא מכיר תופעות דומות ואליהם אני מצביע ומקשר לפי מה שנראה לי קשור למה שהוצג ועל פי ניסיוני עם ממשכי סיפורים ידועים או יותר סרטים של דסני...
 

BloodyRose

New member
תופעה מדהימה בעיני (לא קוראת ולא כותבת, ועדיין)

בכלל עולם הפאנדום הוא עולם מרתק - אם לפני עשר שנים ראית סדרת טלוויזיה שאף אחד מסביבך לא הכיר או לא אהב, לא היה לך עם מי לדבר על זה.
האינטרנט שינה את חוקי המשחק, וגם אם אין בסביבה המיידית שלך אנשים עם אותם תחומי עניין, אתה יכול להכיר ברשת אנשים שיבינו אותך ותוכל לדבר איתם על אותם דברים.

ואם כשאנחנו היינו ילדים היינו מדמיינים הרפתקאות חדשות של חסמ"בה, היום יש במה לפרסם את זה ולקבל פידבקים.

אני לא קוראת פאןפיקים, אבל אני חושבת שזה נהדר שתכניות טלוויזיה או ספרים מצליחים לעורר כזו יצירתיות ומקוריות אצל המעריצים, שמצידם לוקחים את זה צעד נוסף קדימה.
 

KallaGLP

New member
בדרך כלל לא קוראת.

היצירה היחידה שקראתי כל דבר שניתן עליה ובעקבותיה, כולל "פאן פיקשן", היא "גאווה ודעה קדומה". הופתעתי שהיו אפילו כמה יצירות לא רעות בכלל.
 

מאיה961

New member
קראתי פאנפיקים בעבר

ועד היום זכורים לי פאנפיקים שקראתי ומאוד אהבתי, ושאם היו משנים את השמות של הדמויות הם היו יכולים להיות רומנים מעולים. יש גם כותבים שאני זוכרת לטובה עד היום, וחושבת שיש להם סיכוי טוב להפוך לסופרים מעולים, אם הם יחליטו ללכת לכיוון של כתיבת ספרים.
פעם גם כתבתי כמה פאנפיקים קצרים, אבל היום אני כבר לא עושה זאת, וגם לפני וגם לאחר מכן כשאני כותבת אני כותבת דברים מקוריים.
 
את עוסקת בכתיבה בתור תחביב ? או באופן מקצועי ?

כלומר רוצה להיות סופרת
 

מאיה961

New member
בתור תחביב

אבל בהחלט יכול להיות שאני ארצה להוציא לאור ספר בעתיד.
 
הבני, שהיה בהצלחה בהמשך

הרבה התחילו מתחביב ונהיו סופרים אז אם תרצי ללכת בדרך הזו אני מאחל הצלחה .
 

מאיה961

New member
תודה רבה!


 

siv30

New member
לא ניסיתי

אני יודעת שזו תופעה מאוד פופולארית אבל זה עיניין של תיעדוף.
 
למעלה