מחשבותיי אודות "שליחותו של הממונה על משאבי אנוש"

מחשבותיי אודות "שליחותו של הממונה על משאבי אנוש"

שבעה מדורים ישנם בגיהינום, אחד מהם הוא המדור למשאבי אנוש. מי ירד שאולה, ומי לא, ואיך לעזאזל נאכלס את כולם בתוהו האדום. השטן שולח את הממונה אל פני האדמה לאתר מועמדים, ולוודא שאין פקשושים (כמה אצילי מצדו), שם הוא מתאהב באישה התזזיתית ביותר שפגש.

זוהי פרשנותי לכותרת הספר, אולי כתולדה מטיול ארוך או זמן רב ללא כתיבה, אך לא בזאת עוסק הסיפור, אלא בגיהינום האישי שלנו, הסכסוך וההתמודדות עמו.
הימים הם ימי האינתיפאדה (לא הראשונה או הנוכחית, השנייה), ואישה אלמונית נהרגת בפיגוע בבירה. לאחר תהליך זיהויה, מוטלת על הממונה לכוח אדם במפעלה משימה (מורכבת משדימה), הוא יוצא למסע להביא אותה ואת עצמו למקום מנוחה.

העיסוק בסכסוך עצמו זניח, לעומת העיסוק בהשלכותיו – בהתמודדות הבלתי נמנעת עם המציאות, בנטל הרגשי הנשרך כמשקולת. אין אנו מודעים לשמות הדמויות, בדגש על גיבור העלילה. אולי מפני שחפץ הסופר לרמוז, שבאופן מסוים, כולנו ממונים, אחראים על הקורבנות, בין אם נבחר או לא, עבורנו, הם חלק בלתי נפרד.

כתיבתו של יהושע קולחת ומעשירה, מרנינה במשלבה. הוא מיטיב לתאר את התמונה במלואה, במלוא יופייה או עליבותה, לא בוחל באמצעים לתאר את העולם הנברא לפניו.

הכתב במקומון, הנחש המושמץ, התחבב עלי לקראת סוף הסיפור. באמצעותו פורש בפנינו יהושע, את פרשנותו האישית לאחת ממשנות אפלטון - אהבה אמיתית אינה זו המממשת את תשוקת אדונה, אלא זו שאינה מממשת, זו שנעדר בה, המושא. כל שאר האהבות ינבלו במהלך החיים או בתומם, רק זו המקדשת את הרגש גרידא, היא זו שתתקיים לעד.

קל להפוך אדיש בארץ שסועת מלחמות, להתעלם מפיגוע הדמים או מודעת האבל ברחוב. אולם לא הפעם. הדגש על אנושיות (או היעדרה), מאלץ את הממונה למשאבי אנוש לצאת ממבצרו, כאילו תפקידו, הוא להשיב אט אט, אלינו ואל עצמו את הרגישות האבודה, שהימצאותה עלולה לכלות אותנו, כפצצת אטום.

והוא מוצא אותה, בדמות אישה טטארית שלעולם לא יפגוש. שהאהבה אליה מתפשטת בנפשו כזיקוקים בשמיים, המבליחים הארה, כל פעם מחדש.

פגעי הגורל אינם מרפים. אור אסרף, לי זיתוני, שירה בנקי, כולם נצרבו בזיכרוני. כל אחד והמקבילה הטטארית שלו, החיוך, המבט, התום. אני רואה אותם לנגד עיניי, חיים, ופורחים, ושמחים, ובלי בכלל להכיר אותם, אני אוהב אותם, אהבה אמיתית, כמו של אפלטון, ובגלל זה כואב לי, כואב לי כל כך.
 

siv30

New member
החלק

הראשון של הספר היה מצויין ממש אהבתי אותו. אבל ממש התאכזבתי מהחלק האחרון וההתרה של העלילה. גם מבחינה רעיונית וגם מבחינה יישומית החלק האחרון היה ממש לא טוב בעיניי.
&nbsp
היכולת להיות אמפטי ולפתח כזו אמפטיה עמוקה לאדם שאנחנו לא מכירים נדירה בעיניי.
 
גם לי היו הרבה מחשבות על הספר הזה


די מחשבות כדי למלא רשומה בבלוג שלי.

הנה כמה מהן:

מדובר בספר לא ארוך, אבל התקשיתי לקרוא יותר מכמה עמודים בבת אחת בגלל ריבוי הדמויות, גודש הפרטים והקצב המהיר של ההתרחשויות. גם הנושאים שהספר נוגע בהם רבים מאד, אולי רבים מדי, וכולם כבדים למדי: פיגועים, מוות, עשירים ועניים, יהודים ונוצרים, דתיים וחילוניים, הורים וילדים, ממונים וכפיפים, אנטישמיות, גיל , גירושין.
מכיוון שכל הנושאים האלה רלבנטיים לי, מצאתי את עצמי הרבה פעמים עוצר ומהרהר. תחושתי היא, שהגודש גרם לכך שכמה התחלות נשארו בלתי גמורות, בבחינת אקדחים שמונחים על השולחן ולא יורים עד סוף הספר. למשל, מבטו של הממונה בבן של הנרצחת מתואר בסגנון מאד הומואי, מאד מזכיר את תיאור הנער טדזיו ב"מוות בוונציה" של תומאס מאן. בשביל מה? לא ברור.
בכלל, הספר גדוש בהרבה התייחסויות לטכסטים קלאסיים של תרבות המערב, כמה מהן מפורשות, כמה מהן מרומזות, שהתפרשו לי רק אחר כך, מקריאה על הספר באינטרנט. גם השימוש היפה ב"מקהלה יוונית" אומר לקורא שיש לו עסק עם סיפור בעל הקשרים אירופאים. מדובר בקטעי טכסט בגופן שונה, שמובאים בשם "אנחנו" כלשהו, כל פעם "אנחנו" אחר, שאינו כולל אף אחת מהדמויות. כיוון ששאר הקטעים מסופרים מתודעתו של הממונה, קטעי "המקהלה" נותנים לקורא אפשרות לשים לב לזוויות מבט אחרות על העלילה ועל הממונה.
נדמה לי שיש גם התייחסויות לטכסטים קודמים של יהושע ולדמויות שחוזרות בהן. המסע מזרחה הזכיר לי את הנסיעה המטורפת ב"חתונתה של גליה", ובסיומו הממונה שומע דברים קשים מבעלה של הקונסולית, שמזכיר מאד את הדברים ששמע המספר ב"חתונתה" מפי הנהג: הגזמת, נסחפת, שים גבול לעצמך. בעלה של הקונסולית הוא דמות שחיבבתי במיוחד, והיא מזכירה דמות שחוזרת הרבה בספרים המאוחרים של יהושע: גבר בא בימים, נמרץ ושרמנטי, שמשמש כקול ההיגיון. אולי זו דרכו של הסופר לדחוף את עצמו לסיפור.
מה שאהבתי מאד בספר, וזה דבר שכמעט לא נזכר במה שקראתי עליו, הוא התיאור העדין והחומל של התהליך שעובר על גבר אחד באמצע חייו. הממונה, כמעט בן גילי, עובר ממצב של הסתגרות קשוחה כלפי העולם והתגוננות מתמדת מפגיעותיו, למצב של התחברות שלמה עם אנשים ונכונות לפעול למענם ובתוך מערכת יחסים איתם.
הוא נכנס לתהליך הזה כמעט בעל כרחו, מתומרן בידי אב מטאפורי ישיש שיודע לעשות שימוש בדפוס הריצוי שלו. אבל הוא נמשך להשקיע בתהליך יותר ויותר מזמנו ומרצו, וזאת מכוחה של היקסמות מאישה מתה, אישה שהוא מכיר בעיקר ממה שסיפרו לו עליה: שהייתה יפה, שהייתה תמיד שמחה, מחייכת, אופטימית. כל הדברים שלא נמצאו לו אצל אמו שלו, שאצלה הוא מתגורר מאז גירושיו.
הממונה פוגש לאורך הספר המון אנשים, אולי יותר מדי, ונדמה שכל אחד מהם מקדם אותו במשהו, כשכל הזמן אוחזים בשתי ידיו האב המטאפורי הישיש והאם המטאפורית המתה. לפיכך, הספר מגיע לסיום נכון כאשר הממונה יכול לומר לאביו המטאפורי: עד כאן עשיתי דברים בדרכך, או לפחות ברשותך, ומכאן אעשה דברים על פי דרכי והבנתי.
 

KACHIMU

New member
דווקא המחשבה שלי היתה די צנועה:אכזבה. מיותר. עוד א.ב. מפוקשש

 
אני קראתי אותו כשרק עברנו לארה"ב

והספר הזה ליווה אותי בשבוע הראשון פה.
אין ספק שהוא ספר שגורם להרבה מחשבות ותהיות, אבל מרוב עודף פרטים וסויטאציות-משהו התפספס שם וזה הפך להיות מייגע.
 

Arana

Active member
מנהל


תיאור העלילה שלו מעניין ומסקרן, אך עד כה לא הגעתי אליו...
 
למעלה