ספרים עם מספר נקודות מבט

Arana

Active member
מנהל
ספרים עם מספר נקודות מבט

חזרתה של "משחקי הכס" לעונה חדשה נותת הזדמנות לחזור לאחד מהמאפיינים של הספרים - point of view, נקודות המבט השונות שדרכן מתוארות העלילות המתרחשות במקביל בחלקים שונים של עולם הספר. גם באחד הספרים האחרונים שקראתי, "שחייה בעירום", היה שימוש במבנה הזה.

האם קרה לכם שקראתם ספר המכיל נקודות מבט שונות, ולא אהבתם את אחת מהן? האם זה היה בגלל הדמות בעלת נקודת המבט, או בגלל שקו העלילה שלה לא היה מעניין? ומה עושים כשלא אוהבים POV מסויים?
 

דיאנה1

New member
מאד אוהבת ספרים כאלה בתנאי שלכל נקודות מבט

פרק ייחודי משלה בלי קפיצות תכופות בין נקודות מבט באותו פרק שרק מבלבלות ומקשות להתקשר לדמויות (קראתי ספר כזה עכשיו ודי סבלתי).
בספרים כאלה, אם הם משובחים, לומדים לאהוב כל דמות ולראות את הדברים מנקודת המבט שלה. ב"משחקי הכס" דמויות שתעבתי התחלתי פתאום לחבב ולסמפט כשהסיפור עבר לנקודות המבט שלהן, כמו ג'יימי.
הספר הראשון שקראתי שהשתמש בטכניקה הזו היה "המאהב" של א.ב. יהושע, וזה היה לגמרי "וואו", לקח לי זמן להבין שזה מה שקורה שם כי עוד לא נתקלתי בספר כזה לפני כן.
 

KallaGLP

New member
מרטין עושה זאת נהדר.

ודווקא מה שיפה שגם לי יש דמויות שתיעבתי והתחלתי לסמפט בזכות נקודת המבט שלהן, אבל גם יש דמויות שממש לא. כלומר, כל דמות היא מורכבת וייחודית גם באופן שהיא מוצגת על ידי אחרים וגם באופן שהיא מציגה את עצמה וזה לא שאוטומטית כל דמות שיש לה POV היא דמות שאפשר לאהוד או לאהוב. למשל, בין דמויות שנהניתי לקרוא את נקודת המבט שלהן, אך לא חיבבתי: קייטלין, סרסי, תיאון.
 

דיאנה1

New member
נכון, אותם לא הצלחתי לסמפט גם לאחר הקריאה

מנקודת המבט שלהם. במיוחד סרסיי, אני זוכרת כמה התעצבנתי עליה בספר הראשון.
 

KallaGLP

New member
כעקרון מאוד אוהבת. מרטין עשה זאת נהדר עד כה

(ואני *לא* מדברת על סדרת הטלוויזיה העלובה - לא צופה בה כבר מסוף העונה השלישית, שהייתה מחרידה בעיניי).
באשר לאי אהבת POV - השאלה למה הכוונה: לא מחבבת את הדמות שמנקודת המבט שלה מסופר החלק או את האופן שבו כתוב ה-POV? אם אני לא מחבבת את הדמות (אצל מרטין לא חסר כאלה) אבל נקודת המבט שלה כתובה היטב ובצורה אמינה (שוב, כמו אצל מרטין) - הרי אין עם זה שום בעיה וזה טוב. אם ה-POV עצמה כתובה גרוע - גם אם הדמות אמורה להיות מקסימה וחביבה, זה לא יציל את הספר.
 

דיאנה1

New member
יש! אז יש עוד מישהו שאהב את הספרים ולא את סידרת הטלוויזיה

נטשתי בתחילת העונה השניה.
 

Arana

Active member
מנהל
דווקא עכשיו הגיעו לשלב מסקרן

שבו התסריטאים כבר לא מתבססים על ספר (כי אדון מרטין לא טרח לסיים אותו
), ומאוד מעניין לראות לאילו כיוונים הם מתכוונים לקחת את קווי העלילה של הדמויות.
אני מסכימה שיש בעיות בסדרה, בין היתר עירום מוגזם, אבל חלק מההנאה שלי היא לראות את העיצוב הויזואלי היפה של המקומות והתלבושות, ואת הדמויות המסוימות שהשחקנים מבריקים איתן, כמו טיריון.
 

דיאנה1

New member
באמת מעניין לאן יקחו את העלילה

אבל לא מספיק בשביל להשלים שלוש עונות שאני לא נהנית מהן...
חוץ מזה, אם מה שיקרה שם זה מה שיקרה בספרים, עדיף שלא יהיו לי ספוילרים.
 

Arana

Active member
מנהל
אני לא יודעת אם מרטין ייקח מהסדרה רעיונות לספרים

נראה לי סביר שכבר היה לו תכנון לגבי העלילה של הספרים הבאים עוד לפני שנכתבה העונה השישית של הסדרה (אלוהים יודע כמה זמן היה לו, לרשע, לתכנן את הספר הבא), וכנראה שהם יוצאים עכשיו לדרכיהם הנפרדות, וכל אלה שצופים בסדרה ולא קראו את הספרים יפסיקו לפחד שהקוראים יספיילרו להם

כמו זה למשל (לא ספוילר):
http://www.holesinthenet.co.il/holesinthenet-media-story-19949
&nbsp
היום קראתי באינטרנט (מקור אמין, כן, אני יודעת
) לגבי דבר מסויים שקרה בעונה החמישית ולא נמצא בספר, שמרטין אישר שהוא אכן התכוון שהוא יקרה בשלב כלשהו בסדרת הספרים. אז הם כנראה החליפו רעיונות, אבל אני מקווה שבזה זה נגמר.
 

דיאנה1

New member
קראתי איפשהו (כן, עוד מקור אמין
)

שג'ורג' מרטין אמר ליוצרי הסידרה לאן הוא מתכוון לקחת את העלילה בגדול, ולפי זה כתבו את העונה החדשה. כך שבהחלט ייתכנו ספוילרים. לא שזה היה כזה נורא אם הייתי נהנית מהסידרה, אבל מאחר ואני לא, אני מעדיפה לחכות לספרים בשביל לדעת מה קורה.
 

Arana

Active member
מנהל
נניח וקו העלילה של ה POV לא מעניין

אצל מרטין זה קרה לי עם קו העלילה של משמר הלילה (בשלבים שהתחילו קרבות מכל כיוון), לא ממש התעניינתי בסיפור, לא עקבתי אחרי השמות וכל הקרבות התבלבלו לי. דווקא ג'ון היה דמות שאהבתי (בספר - בסדרה הוא נהרס, לדעתי), אבל כל החלק הזה היה קצת משעמם. אז קראתי, כי בכל זאת הייתי צריכה לדעת מה קורה, אבל מתוך חובה.
 

KallaGLP

New member
מבחינתי, אם לא מעניין כנראה שכתוב גרוע.

אך זה כמובן סובייקטיבי כי לא קרה שלא היה מעניין אצל מרטין.
 

Arana

Active member
מנהל
כשאני חושבת על זה

גם לי היו נושאים שבאופן עקרוני לא מעסיקים אותי ולא מעניינים אותי, אבל כשקראתי ספר טוב שעסק בהם - נהניתי, אפילו שמידת העניין שלי בנושא לא גברה. לדוגמה: מסעות בים וקרבות ימיים מעולם לא עניינו אותי, אבל מאוד נהניתי מכמה ספרי "הורנבלואר" שקראתי. כך שאני מבינה את העמדה שלך.
ספציפית בנושא של מרטין, אני לא חושבת שהקטעים האלה ששעממו אותי היו כתובים לא טוב, אבל הם לא משכו אותי. אולי כי בהשוואה לקווי עלילה אחרים הרגשתי שהייתי רוצה יותר לדעת מה קורה במקום אחר בעולם של הספר, ולא בחומה.
 
למעלה