"מטווח קרוב" / גרג הורביץ

Arana

Active member
מנהל
"מטווח קרוב" / גרג הורביץ

"מטווח קרוב" / גרג הורביץ
They're Watching \ Gregg Hurwitz

הוצאת ידיעות ספרים, 2013, 430 עמודים, מאנגלית: יואב כ"ץ

הספר התקבל לסקירה מתפוז

פטריק דיוויס, המספר, הוקסם מהקולנוע עוד בילדותו. תמיד ידע שחלומו הגדול הוא לעשות סרטים, והוא אכן עמל ללא לאות על כתיבת תסריטים, עד שמזלו התמזל לו: תסריט מתח בשם "מטווח קרוב" על בנקאי אפור שנרדף על ידי ה-CIA, נקנה על ידי אולפן חשוב, שהחל להסריט אותו בכיכובו של קית' קונר, שחקן הוליוודי צעיר ולוהט. אבל כאשר פטריק, שמוצא את עצמו על תקן שמרטף לכוכב הקפריזי, מסתבך איתו – הוא נזרק מאתר הצילומים בליווי תביעה על סכום בן שבע ספרות. הוא חוזר לבית שעליו נאלץ לקחת משכנתא שניה כדי לממן את הגנתו המשפטית, למשרה עלובה של מרצה לתסריטאות בחוג לקולנוע, ולאישה שיחסיו עמה מתפוררים מבלי שיידע כיצד להציל אותם.
ואז מגיע הדיסק הראשון.
דיסק תמים למראה, לא מסומן, ומכיל קטע וידאו אחד בלבד – קטע קצרצר בו מצולם פטריק מבעד לחלון חדר האמבטיה שלו. מתיחה לא מוצלחת? תעלול אכזרי? הדיסק השני שפטריק מקבל כבר מראה אותו בוחן את המקום ממנו צולם הסרטון הראשון. יהיה גם דיסק שלישי. והדברים לא יסתיימו שם.
פטריק ואשתו הולכים ושוקעים לתוך מה שנראה כמו התסריט שלו: גורמים עלומים שעוקבים אחריהם בכל מקום, יודעים עליהם כל פרט, ולא בוחלים להשתמש בכך כדי להפעיל את פטריק למטרותיהם העלומות לא פחות. אבל פטריק נחוש להשיב מלחמה, והקרב שלו יוביל אותו לרשת של מזימות, בגידות ואינטרסים, בה כל צעד שגוי עלול להיות גם האחרון.

את גרג הורביץ לא הכרתי, וכנראה גם קוראי העברית לא ממש מכירים, מכיוון שזהו בסך הכל ספרו השני שתורגם לעברית (הראשון הוא "אבל מי זוכר"). באנגלית, לעומת זאת, "מטווח קרוב" הוא ספרו העשירי (יצא במקור ב-2011), ואחריו הגיעו עוד חמישה. ועל זה נוספים עוד קומיקסים שכתב עבור ההוצאות הידועות DC ומארוול, ותסריטים לקולנוע ולטלויזיה. כך שמדובר בסופר מצליח ומשופשף היטב. עם זאת, השפשוף הזה לא ניכר בספר בתחילתו. הספר פותח בקטע של "שיא המתח", משאיר את הקורא תלוי באוויר, וחוזר עשרה ימים לאחור, לתחילת הסיפור – שיטה שאני אישית לא מחבבת. שם הוא מתאר בעצלתיים את חייו של פטריק מילדותו עד הלום, במקביל לקורות אותו יום גורלי בו קיבל את הדיסק המסתורי הראשון. החלק הזה שופע מידע ולעתים אף מעייף, כאשר הורביץ מפר ברוחב לב את הכלל show, don't tell. אבל ברגע שהסיפור נכנס לקצב הנכון, העלילה מתחילה להתגלגל וקשה להניח את הספר מהיד. התחכום של הרשת בה מסתבכים פטריק ואשתו הרשימה אותי; על כל צעד ושעל פטריק מגלה עוד ועוד עד כמה המזימה סביבו עמוקה ומתוכננת היטב בידי אנשים שכלל הנראה לא סובלים משום מגבלה של כסף, זמן, איכות ציוד או מצפון. כמות הגילויים, תפניות העלילה והחשיפות שומרת על רמת מתח מהנה ועניין מתמיד. אמנם פטריק הוא בסך הכל מרצה מתוסכל ותסריטאי סוג ב', אבל כמו כל גיבור מזדמן של ספרי מתח הוא מפגין חדות אבחנה, תעוזה ורעיונות מקוריים לא פחות מכל כוכב של סרטי מתח הוליוודיים. ואם מזכירים את הוליווד – תעשיית הסרטים והשקרים משחקת כאן תפקיד לא קטן, כמו גם העיר לוס אנג'לס בה מתגוררים פטריק ואשתו, ובה מתרחשת רוב העלילה. יתר הדמויות צפויות בספרים מסוג זה, כולל אשתו של פטריק (יפהפיה, חכמה, שברירית-אך-חזקה) וחבריו (שוטר לשעבר אלכוהוליסט, עיתונאית חוקרת לשעבר עם קשרים וכדומה). יוצאי דופן מעט ומוסיפים ממד קומי היו הבלשית סאלי ריצ'רדס (לסבית חד-הורית מהירת-תפיסה בעלת חוש ציני ענק כממדי גופה) ומרצ'לו, חברו לסגל של פטריק, שקריין עשרות אלפי קדימונים לסרטים, ונוהג לקריין לא פעם גם את מעשיהם היומיומיים של מכריו.

סיכומו של דבר: למרות ההתחלה האיטית, מדובר במותחן מעניין מאוד, שופע רעיונות מתוחכמים, מזימות ותפניות, סוחף ובהחלט מומלץ.

לקריאת פרק לדוגמה

דף הספר באתר ההוצאה

 

siv30

New member
תודה


רשמתי לי לתקופות שאני צריכה ספרים שישחררו לי את המח ממתחי היום. תמיד נעים לקרוא על מתחים של אחרים ולא להתעסק במתחים המציאותיים שלנו.
&nbsp
 

KallaGLP

New member
תודה, נשמע מעניין אף על פי שמותחנים אצלי

אינם בעדיפות ראשונה. אשמור למועד שבו ארצה לשטוף את הראש.
 
למעלה