אימרה קרטס ("ללא גורל")

דניעל

New member
אימרה קרטס ("ללא גורל")

יהודי הונגרי, ניצול שואה, זוכה פרס נובל לספרות - אימרה קרטס - הלך אתמול לעולמו.
מה קראתם ממנו ומה לקחתם איתכם?
אני קראתי רק את "ללא גורל" והופתעתי מהתמימות שבה קרטס נאסף למחנה אושוויץ. בדרכו לעבודה עצר אותו שוטר ולקח לנקודת איסוף. שם אימרה פגש חברים שלו והם התחילו לצחוק על הסיטואציה בתמימות מעוררת השתאות. זה החלק היחיד שאני זוכרת מהספר. לא קראתי באף ספר אחר על אנשים שנעצרו ונשלחו לאושוויץ ושמרו על מורל גבוה עד לרגע שהבינו לאן הגיעו.
לא קראתי אבל שמעתי. ניצולת שואה מסלובקיה סיפרה לי פעם שהיא נשלחה במשלוח הראשון של יהודיות לאושוויץ. זה היה משלוח של נערות ונשים צעירות רווקות. כל הנסיעה הן התרגשו כי היו בטוחות שהן נוסעות לבילוי בצוותא של שלושה חודשים במחנה כלשהו. אמרו להן שיעבדו, אבל זה לא הטריד אותן.
אותה אישה סיפרה לי שפעם ביקרה בבודפשט. על המדפים עמד הספר של אימרה קרטס עם שלטים מאירי עיניים - "זוכה פרס נובל!". זה היה כבר בתקופה שהונגריה נודעה בהתעוררות האנטישמיות בקרבה. היא ניגשה למוכרת ואמרה לה - זוכה פרס נובל לספרות היחיד שלכם הוא יהודי ואתם מעזים להיות אנטישמים!
(בדקתי עכשיו אם זה נכון בויקיפדיה והתברר לי שמתוך שבעה זוכי פרס נובל בכל התחומים, שהם מחשיבים כיוצאי הונגריה - ששה ממוצא יהודי!)
 

roni64

New member
התמימות היא אחד ההיבטים שנחקקו בזכרוני

המספר מתנהל לאורך כל הספר, לא רק ברגע שנתפס, בעיניים פקוחות בתמימות, לא מבין מה נפל עליו ולמה. קרטס היטיב מאוד להעביר את חוסר היכולת לתפוס את העוול ואת הזוועה.
 

siv30

New member
קראתי

על הצלת יהודי הונגריה אצל באואר שטוען שכל הניסיון מכלתחילה היה עקר ולמעשה לא היה סיכוי. מאוד עצוב.
יהי זיכרו ברוך.
 
למעלה