הימנון הקרב של אמא נמרה / איימי צ'ואה - סקירה

just Orli

New member
הימנון הקרב של אמא נמרה / איימי צ'ואה - סקירה


הימנון הקרב של אמא נמרה, איימי צ'ואה, שנת 2011, הוצאת מודן, 216 עמודים

הספר הזה היה מדובר מאוד עם צאתו, והגישה החינוכית שלו ממשיכה להיות מדוברת עד היום. על הכריכה כתוב "רב המכר שהסעיר את אמריקה", ולא בכדי. כי צ'ואה, "אמא נמרה" סינית מארה"ב (שגם נולדה בשנת הנמר ומזכירה את תכונות בני המזל הזה מדי פעם), שוטחת בספר הזה את משנתה החינוכית כפי שלמדה מאבותיה הסינים הקפדנים והנוקשים. חינוך שכמובן שום אמריקאי לא מקבל בקור רוח. בעמוד הראשון מציינת צ'ואה מה שתי בנותיה (בסוף הספר נערות מתבגרות) לא הורשו מעולם לעשות:
- לישון אצל חברות
- לשחק עם חברים אחרי שעות הלימודים
- להשתתף בהצגות בית הספר
- לצפות בטלוויזיה או לשחק במחשב
- לבחור פעילויות או חוגים
- לקבל ציון נמוך מ"טוב מאוד"
- לא לנגן בפסנתר או כינור
ועוד כמה מגבלות ברוח זו.

צ'ואה מנסה להסביר לאורך כל הספר כמה החינוך הסיני האדוק הוא טוב לילדים, כי "ילד יכול ליהנות רק ממשהו שהוא מצטיין בו", ולכן חשוב שהילדים יצטיינו בכל מה שהם עושים. זה גם כמובן פותח דלתות בחיים ומקדם את הילדים לפסגה העולמית בתחומים שבהם הם מצטיינים, ואיזה הורה לא רוצה שילדיו ירכשו כלים וקשרים להצלחה בעתיד? אז צ'ואה, אמא סינית קפדנית, פועלת בדיוק למען מטרה זו (היא נשואה לבעל יהודי אבל הוא לא כל כך פעיל בסיפור, כלומר לא מפריע לה להיות אמא סינית כמו שהיא רוצה). מלבד ההצטיינות בלימודי בית הספר, חוץ מבשיעורי ספורט ודרמה כמובן, היא שלחה את שתי בנותיה ללימודי נגינה מפרכים - הבכורה לפסנתר והצעירה לכינור - והשקיעה כסף רב בלימודים אצל טובי המורים ושעות רבות של עזרה בעצמה באימוני הנגינה שלהן.

כאן הנקודה המרכזיתשצ'ואה מנסה להעביר - שלהיות "אמא נמרה" סינית זה לא דבר קל או אנוכי כמו שאמריקאים חושבים, כי למעשה זה דורש מהאם אינסוף עבודה וגם השקעה כספית ניכרת כדי להביא את ילדיה לגדולה. אין ספק שהיא שכנעה אותי: בכל הספר נראה שצ'ואה מלהטטת בלי הרף בין עבודתה התובענית כמרצה למשפטים לבין לימודי הנגינה של בנותיה, כולל הסעות למאסטרים בכל רחבי אמריקה והשגחה על לימודי נגינה גם בחופשות משפחתיות (למשל באמצעות שכירת אולם כנסים של מלון כמה שעות בכל יום כדי שהילדה תוכל להתאמן בפסנתר שבו). ואין ספק כי בנותיה הגיעו רחוק - הבכורה הגיעה לרסיטלים יוקרתיים לפסנתר וזכתה בתחרויות נגינה עולמיות, והצעירה הדהימה את כל שומעיה בנגינתה בכינור וזכתה ללמוד אצל מורה אגדית מג'וליארד.

אבל לא הכול הלך חלק כי הילדות, נו, הן אמריקאיות. הבכורה עוד קיבלה על עצמה את הדין ולמדה להיות צייתנית, אך הצעירה המרדנית סירבה להיכנע לתכתיבי אמה, ושעות רבות עברו על השתיים מדי יום בצעקות ומריבות סביב הנגינה בכינור - שבמקומו העדיפה הבת לבלות עם חברים, ללכת למסיבות או לשחק טניס (שומו שמים). במשך רוב הספר הבת נכנעה בסופו של דבר לאמה, אך העימות הוביל לתחושה לא כל כך נעימה בעת הקריאה, ולפחות אני כקוראת מערבית שאלתי את עצמי - בשביל מה זה טוב?

זו הביקורת העיקרית שלי על שיטת החינוך הזו, כפי שעלתה מתוך הספר: אכן, ילד (וגם מבוגר) כנראה יכולים ליהנות באמת רק ממשהו שהם טובים בו. ואין ספק שכדי להיות טובים במשהו צריך להתאמן הרבה. וגם אין ספק שהצלחה בלימודים זה חשוב, ופיתוח תכונות כמו התמדה, סבלנות וחריצות זה חשוב אפילו יותר. אבל למה, בשם אלוהים, הייתה חייבת צ'ואה לשלוח את בנותיה דווקא ללימודי נגינה שבהם השקיעו את כל המרץ והזמן והיכולת שלהן? הספר כולו סובב סביב תיאורי נגינה, החל מהאימונים הקפדניים ועד הרסיטלים ובית הספר היוקרתי למוזיקה. בסופו של דבר האימונים עשו את שלהם, ושתי הבנות ניגנו מדהים לגילן וגרפו תשואות בכל מקום. אבל הבחירה במוזיקה נראתה לי כמעט שרירותית, כמו משהו שהיה נראה לאם יוקרתי או מכובד, וזו כמובן לא הייתה בחירה של הבנות עצמן (אף על פי שהיא טוענת ששתיהן מאוד מוזיקליות). אז ברור שאם הילדה מתאמנת שעות בכל יום בכלי נגינה, ולומדת עם טובי המורים, בסופו של דבר היא תנגן טוב; אבל באותו אופן שרירותי היא הייתה יכולה לעסוק בשחמט, או בשחייה, או בלימודי שפות זרות או במדעים. למעשה, כל דבר שנלמד בשיטתיות ובקפדנות במשך שעות בכל יום עם טובי המורים, נשתפר בו במידה ניכרת. אז מה כל כך מיוחד במוזיקה שהאימא הזו התעקשה לטפח? ולמה היו צריכות להתנהל מריבות יומיומיות עם הבת הצעירה במשך שנים סביב לימודי הכינור שלה, אם באותה מידה היא הייתה יכולה להצליח במשהו אחר - משהו שהיא בחרה?

הרי זה כל הבסיס של החינוך הסיני, והוא הרבה פחות טוב לילדים ממה שהיה נדמה בהתחלה: לדעת צ'ואה (והסינים), הילדים צריכים לכבד את הוריהם, לציית להם בכל דבר, להשקיע את מירב המאמצים לשמח אותם, ולא חשוב מה הילדים עצמם חושבים. זו גישה שאני יכולה להבין, אבל בהחלט גם יכולה להבין למה ילדה עם מזג עצמאי וסוער שגדלה באמריקה תסרב להשתתף במשחק הזה. אז בסופו של דבר הספר מתחלק בין סיפורי הצלחה של הבנות בנגינה (נראה שרוב תחומי הלימודים האחרים לא ממש עניינו את צ'ואה, למרות שהיה לה חשוב לציין שהן הצליחו גם בהם) לבין תיאורי המריבות ההרסניות בין האם לבת הצעירה. לא השתכנעתי מזה ששיטת החינוך הזו טובה במיוחד, למרות שיש כמה מאפיינים שלה שהייתי מאמצת (ושאני אף מכירה באופן אישי מהחינוך הרוסי). מצד שני, גם לא הייתי הופכת את הספר הזה למוקד של דיון סוער. נראה שהוא פרובוקטיבי לאמריקאים כמעט במודע, כי צ'ואה כל הזמן משווה בין שני סוגי החינוך וטוענת כמה שלה יותר טוב. נו, שיהיה...

קראתי את הספר במהירות, בתוך פחות מיום אני חושבת. הוא זורם וקליל למדי, וגם לא ארוך. אבל לא זכורות לי ממנו הרבה תובנות חינוכיות גדולות, וגם לא הנאה מיוחדת בקריאה באופן כללי, אלא רק תחושה של מירוץ שלא ברור מה מטרתו. אולי כך הרגישו גם הבנות שלה. אני, בכל אופן, שמחתי לסיים את הקריאה ולחזור לחיים הנינוחים שלי, שהם לא מרדף אחר הצטיינות אלא פשוט חיים.

 

KallaGLP

New member
תודה על הביקורת המרתקת. מזדהה מאוד. אפתח בדיסקליימר.

אנחנו מתגוררים עכשיו באיזור עם המון סינים, אני חושבת שאלה אנשים משכילים, תרבותיים ונעימים מאוד וילדיי התחברו אליהם ממש יפה. אבל מה שהולך בבתי ספר באיזורים עם רוב סיני דומה מאוד למה שמתואר בספר הזה: הלימודים הכי חשובים, על בילויים וחברים אפשר לוותר, לא צריך לצאת לטיולים בית ספריים, צריך כל הזמן לשבת וללמוד ולהביא ציונים גבוהים, לקחת מורי עזר ולהגיע להצטיינות בכמה שיותר תחומים. בחופש, במקום לבלות, לנוח ולישון, צריך ללכת לחוגים ולשיעורים כדי להתכונן לשנה הבאה.
כמוך, אני בעד השקעה בלימודים ועבודה קשה, אך אני גם בעד פרופורציות. אני חושבת שלא פחות חשוב שיהיו לילדים ילדות והתבגרות כייפיות, שזו תקופה יפה שלא תחזור. חשוב שיהיו להם חיי חברה מפותחים ושיקבלו הזדמנות לחוות דברים ולא רק ללמוד עליהם (טיולים, מסעות, ביקורים באתרים ומוזיאונים וכו'), אני בעד לתת להם מנוחה בחופש ובעד ללמוד קשה, אך לא להגזים ולא להרוג את עצמם כדי להצטיין בכל דבר, ובעד זה שהם יבחרו את תחביביהם בעצמם. ובסופו של דבר, יש בחיים ערכים ודברים חשובים יותר מלימודים.
הייתה לי שיחה עם שכנה מסין שאמרה שבזמנו היא הגיעה לפה בדיוק כדי לברוח מהלחץ הזה המופעל כל הזמן כבר מילדות מוקדמת, אך כיום היא מרגישה שסין הגיעה אחריה לפה.
ולאמא שכתבה את הספר הייתי אומרת שעם כל הכבוד היא אמורה להיות אמא אנושית ולא אמא נמרה (ואני בכלל בספק גדול שאמהות נמרות מתעללות ככה בגוריהן הצעירים). בקיצור, לא בבית ספרי.
 

just Orli

New member
מה שמעניין הוא שלדעתה היא לא מנעה מבנותיה ילדות נעימה

זאת אומרת, הם כן יצאו לחופשות משפחתיות בחו"ל, לטיולים באגם, חגגו חגים וכל שאר הדברים שעושים את הילדות נעימה; רק שבכל הדברים האלה שובצו לימודים קפדניים, בעיקר בנגינה. פה ושם היא עושה חשבון נפש ומנסה לחשוב האם בנותיה יזכרו מילדותן רק את לימודי הנגינה התובעניים, או שיעלו בזכרונותיהן גם החופשות והבילויים. השאלה שאותי מעניינת היא למה כל כך היה חשוב להצטיין דווקא בתחום ספציפי זה, ובנוסף - למה רכישת כישורים חברתיים היא לא עניין חשוב בעיני האם? אמנם, נדמה מתיאורים לקוניים פה ושם ששתי הבנות היו אהודות בבית הספר, היו להן חברים וכו'. אבל בכל זאת, החברה הסינית היא חברה מאוד קולקטיביסטית, אז מוזר לי שסינים במדינות מערביות מייחסים כל כך מעט חשיבות להשתלבות בפעילויות פנאי חברתיות כבסיס להתחברות. או שאולי הם תופסים השתלבות בחברה בצורה אחרת (למשל מנקודת מבט של רכישת מקצוע שתורם לכלל)? תשובות לכך כמעט שלא עולות בספר, אך זו בהחלט נקודה להרחבה בנושא.
 

Arana

Active member
מנהל


די קצת מטריד לקרוא על שיטת חינוך כזו, אכן, כפי שכתבת, מזכיר את מה ששמענו על החינוך הסובייטי, בעיקר על האימונים של הספורטאים למיניהם. מצד שני, גם הצד השני של הסקאלה - חינוך ללא גבולות וללא איזושהי מידה מסוימת של משמעת ואפילו לחץ להצלחה בתחומים מסוימים (אצל היהודים לאורך הדורות היה מתן דגש רב על לימוד תורה) - מן הסתם אינו אידיאלי.
&nbsp
באמת תהיתי, כשקראתי את הסקירה, למה דווקא נגינה? היא באמת לא מסבירה את זה?
 

just Orli

New member
לא יודעת למה נגינה

בהתחלה חשבתי שזה מין חוג לשעות הפנאי, רק כזה שמשקיעים בו קצת יותר - כמו שצ'ואה מציינת בבוז, הורים אמריקאים מרשים לילדיהם להתאמן בנגינה רק חצי שעה ביום, בעוד שהיא הקפידה על שלוש שעות יומיות גם בסופי שבוע וחופשות - אבל ככל שהתקדם הספר נראה שהבנות לא עושות כמעט שום דבר חוץ מזה, וכתוצאה ישירה הן התקבלו לכל מיני רסיטלים בינלאומיים ולימודים יוקרתיים בנגינה. דבר שכנראה היה קורה עם כמעט כל דבר אחר שהיו בוחרות לעשות בשקדנות כזו (יחד עם כישרון מולד בתחום, כנראה). אני בכלל לא נגד לפתח אצל הילדים ערכים כמו חריצות, התמדה ועמידה ביעדים, ומההתרחשויות בסוף אכן ניכר כי הערכים הללו - הרבה יותר מאשר תחום הלימוד הספציפי - הם שתרמו להצלחתן; ובכל זאת, אני לא מבינה למה דווקא מוזיקה מכל הדברים בעולם, ולמה זה הפך להיות מעין סמל עבורה לכך שבנותיה מוצלחות.
 

דיאנה1

New member
אני זוכרת אותו בעיקר כספר מצחיק מאד

היו קטעים שצחקתי עד דמעות (למשל כשהיא מאמצת כלב ומחליטה לעשות גם אותו כלב גאון כמו הבנות שלה, אבל מה לעשות שקשה להפעיל את המניפולציות שלה על כלב)
יש לה המון מודעות עצמית והומור עצמי. היא לא עושה לעצמה הנחות ומאד אהבתי את זה.
היא מודעת לחלוטין לחסרונות של השיטה שלה ולכך שהיא עשויה להכשל ולא להתאים.
רשימת ה"כללים" שמצוטטת בזעזוע בכל ביקורת על הספר נכתבה למעשה בדיעבד באופן אירוני.
אני לחלוטין לא מזדהה עם השיטה החינוכית שלה ולמעשה נמצאת בקצה השני של הסקאלה, אבל זה לא להפריע לי להנות מאד מהספר.
 

just Orli

New member
יש לה מודעות עצמית בהחלט

אבל זה לא ממש עוזר רוב הזמן, לפחות לא בזמן אמת (הספר נכתב בלשון עבר ואכן בסופו התבצעו כמה שינויים, אבל הם כנראה תולדה של מאבקי הבת - ולאו דווקא שינוי בגישה של האם).
הספר היה משעשע לפרקים, ולא ממש הזדעזעתי ממנו כי היה נדמה שהתנהגותה המוזרה של האם פחות או יותר מקובלת במשפחה הזו, אבל אין ספק שלא התרשמתי מהגישה שהיא ניסתה להציג. פשוט הגעתי למסקנה שהרציונל שלה די שרירותי ולא מספיק משכנע, כי היא בעיקר מחפשת כבוד וצייתנות ולאו דווקא הישגים למען עתיד בנותיה. אחרי שהבנתי את זה נהניתי מהספר פחות ופחות, למרות שהוא לא קשה לקריאה וכאמור סיימתי אותו בתוך שעות.
 

catch 2 2

New member
Practice doesn't make perfect

אם למישהו אין כישרון מולד, לא יעזור שום דבר, הוא לא יהיה באחוזון של העילוי. כמה ג'ורדן, מסי, פלפס, בולט, אוצ'ימורה, קספרוב, בטהובן, מוצרט, שייקספיר, איינשטיין, מיכלאנג'לו יש בעולם? האמריקאים אוהבים לפמפם את "העבודה הקשה" והרבה פחות את הכישרון המולד (למרות כל הקונספט של האינדיבידואל האמריקאי). כי זה משהו שאפשר למכור לאנשים. אי אפשר למכור כישרון. או שיש או שאין. ברור שצריך לפתח כישרונות מולדים וברור שלעבוד על זה כל יום במשך שעות זה הכרחי (וכמה ילדים מסוגלים בכלל להבין או לרצות את זה? רק בודדים, וזה חלק מכישרון מולד) אבל מכאן ועד לעבודה קשה היא מהות הכל, נו באמת.

באופן אירוני, היא מוכרת לאמריקאים בספר הזה את המשמעת הבלתי מתפשרת של הסינים והאמונה העיוורת שאם נחזור על מנטרת ה"עבודה הקשה" דה פקטו טריליארד פעם, כל החלומות שלנו יתממשו.

הטענה שלה שמישהו יכול להנות באמת ממשהו רק אם הוא מצטיין בו היא משעשעת. אפשר לשחק עם ילדים כדורגל, תופסת, לנגן סתם מוזיקה מומצאת, לצייר בפנדה והם מאוד יהנו מבלי "להצטיין". וגם בבגרות ההנאה לא קשורה להצטיינות.
 

just Orli

New member
אתה צודק לגבי החלום האמריקאי

אצל הסינים זה כנראה יותר עובד, אולי כי הם יותר מוכנים לעבוד קשה (הרבה יותר ממה שהאמריקאים מכנים "קשה", לפחות לטענתה של צ'ואה). אגב, בספר השני שלה היא טוענת שמיעוטים ומהגרים בכל העולם המערבי מתקדמים בחיים יותר מבני קבוצות הרוב, כי הם נכונים יותר לעבוד קשה ולהוכיח את עצמם חרף המכשולים שעומדים בפניהם - והיא מביאה כדוגמה גם את הסינים וגם את היהודים. אני לא בטוחה אם זה נכון, וגם הספר הזה גרר המון ביקורת (בין היתר האשמות בגזענות), אבל יש בזה היגיון מסוים.

לגבי ההנאה, אני דווקא מבינה למה היא מתכוונת. קשה להגיע לרמה גבוהה של הבנה את מה שאתה עושה אם אתה לא מיומן בו מאוד, ואני חושבת שההבנה הזו תורמת לחיבור עמוק יותר בינך לבין הפעילות - בין אם זה כדורגל, ציור או משחק שחמט - כך שתוכל להפיק ממנה הנאה עמוקה בצורה של סיפוק, התעלות, מימוש עצמי. ברור שאפשר להנות ברמה שטחית יותר מכל דבר אחר, אבל זה לעולם לא ישתווה להנאה שתחווה מפעילות שיש לה משמעות אמיתית עבורך.
 

siv30

New member
הוא זכור לי כמשעשע ומזעזע בו זמנית

בעיקר הזדעזעתי מעצמי כשחשבתי ליישם כמה מההצעות שלה. כאמא לבנים מתבגרים אני חייבת להתוודות שלימודים זה מהם והלאה. נסיונותי עלו בתוהו ואולי נכשלתי במשימה הפעוטה הזו להדביק אותם לכיסא ולו באמת הייתי נוהגת כמוה מצבנו היה שפיר יותר.
&nbsp
הילדים של היום, ממה שאני רואה אצל הילדים שלי, עסוקים במחשבים, במשחקים ופחות מעניינים אותם הלימודים וההצלחות בלימודים.
 

just Orli

New member
גם הילדים של פעם היו עסוקים במשחקים...

ואולי אפילו יותר מהיום, כי עד לפני כמה עשרות שנים לא היה מקובל בארץ שכולם ימשיכו מעבר לכיתה ח', ואוניברסיטה בכלל הייתה מסלול קריירה למלומדים (ולעשירים) בלבד. שלא לדבר על הסללה לתיכון מקצועי ללא בגרות. אני רואה את זה למשל בספרים מאותה תקופה (כרגע ב"החיים כמשל" של פנסח שדה) או מאחרים שכתבו עליה (למשל מאיר שלו שתיאר את ילדותה של אמו במושב).

בקיצור, אני לא חושבת שהבנים שלך מיוחדים בהקשר הזה
אם כבר, לדעתי עיסוק במחשבים יותר מועיל מלשחק כדורגל וללכת מכות בשכונה. בן הזוג שלי למשל למד לתכנת בעצמו בגיל 14 מתוך התעסקות במחשבים בכל ילדותו המוקדמת (אלה היו ראשית ימי המחשבים, והוריו היו עסוקים מכדי להתעמק במה שהוא עושה במקום ללמוד).
 
למעלה