סיפור מגילת אסתר ודאוס אקס מכינה בספרות

Arana

Active member
מנהל
סיפור מגילת אסתר ודאוס אקס מכינה בספרות


בפורים אנחנו קוראים (פעמיים) את מגילת אסתר, המספרת את סיפור הצלתם המופלא של יהודי האימפריה הפרסית ממזימת השמד של המן הרשע. במגילה לא נזכר שם האל ואפילו לא נכתב במפורש כי היהודים מתפללים אליו, אבל חז"ל פירשו כי למרות שאינו מוזכר במגילה - האל מסתתר בה ("אסתר אסתיר פניי" - מגילת אסתר), ובכל מקום בו מופיע רק "המלך" ולא "המלך אחשוורוש" - זהו רמז למלך-מלכי-המלכים.
המפנה בסיפור, שמתואר גם בדיאגרמה המצורפת, מתרחש בנקודה בה המלך אחשוורוש חווה נדודי שינה ומבקש לשמוע את דברי הימים בהם נרשמה הטובה שעשה לו מרדכי היהודי בחשיפת הקנוניה נגדו - לכאורה מקרה ממוזל, אבל לפי התפיסה היהודית זוהי פעולתו של האל מאחורי הקלעים.

האל המסתתר מאחורי המגילה הביא אותי לחשוב על "אל" אחר, שדווקא אינו מסתתר - "דאוס אקס מכינה", האל מתוך המכונה.

המונחון לספרות של ריבלין מגדיר "דאוס אקס מכינה":
"מושג בדרמה היוונית. "המכונה" היתה מצג בימתי דמוי מנוף, שברגע מסוים היה מוריד על הבמה את דמות-האל כדי להתיר את סבך העלילה באופן מפתיע. בהשאלה ובנעימת לגלולג משתמשים במונח זה כשמישהו מציע פתרון לא-צפוי ולא סביר."

ויקיפדיה כותבת:
מונח זה משמש לתיאור מצב בסיפור או דרמה, בו הכותב מכניס לעלילה גורם נוסף, שאינו נובע מהשרשרת הסיבתית העלילתית, על מנת לפתור בעיות עלילתיות. לדוגמה: באגדת העם "כיפה אדומה", מופיע בסוף הסיפור צייד, שמציל את הדמויות, אף על פי שהופעתו אינה נובעת סיבתית מתוך שרשרת האירועים הקודמים.

אני מניחה שנתקלתם לא אחת בדאוס אקס מכינה בספרים, אתם מוזמנים להיזכר בהם

על פניו דאוס אקס מכינה נראה כמנגנון ספרותי "בלתי מקצועי", אבל האם נתקלתם במקום בו הוא דווקא נראה לכם מתאים?

 

דיאנה1

New member
ממש מעניין מה שכתבת. נראה שבמקרה

של מגילת אסתר מדובר במקרה הפוך לדאוס אקס מכינה, סיפור שמסתדר בפני עצמו ללא נוכחות אלוהית, שחז"ל ניסו "לכפות" עליו נוכחות אלוהית בפרשנויות מפותלות כדי להצדיק את הכללתו בתנ"ך.
אני חושבת על שתי דוגמאות, אחת שמסתדרת טוב ואחת שבכלל לא, ומאחר ומדובר בארועים שמתרחשים בסוף הספר, בשני המקרים יהיה מדובר בספוילרים.
&nbsp
ל"בית האצילים" של ג'יימס קלאוול

&nbsp
העלילה המאד מורכבת הולכת ומסתבכת ונראה שאין סיכוי שיהיה לה איזשהו פתרון סביר, עד שמפולת קרקע טורפת את הקלפים ומכריעה לפחות חלק מהדילמות שיש בעלילה. זה מקרה שבו הארוע הזה נראה מתאים לספר ולא "תקוע".
&nbsp
&nbsp
ל"שומרת אחותי" של ג'ודי פיקו

&nbsp
&nbsp
תאונת הדרכים בסוף הספר שהורגת את הדמות הראשית ומאפשרת לאחותה לקבל תרומת כליה ולהציל את חייה נראתה ממש תקועה ולא במקום, מין דרך לצאת מהדילמות המוסריות הקשות שבספר בלי להתמודד איתן באמת. במקרה הזה לא אהבתי (למרות שמאד נהנתי מהספר עד הסוף שלו).
 

siv30

New member
בספרו של יהודה באואר

שטרם סיימתי אותו, הוא מקדיש מילה או שתיים או פסקה למגילת אסתר. לטענתו המגילה לא נכתבה על יהדות פרס שכן היה ידוע כי יהודי פרס לא סבלו מרדיפות או התעמרויות של השליט. מלכות פרס תמכה ביהודים ואפשרה להם לבנות מחדש את בית המקדש כנראה. זו היתה כנראה ביקורת כנגד השליט היווני.
&nbsp
&nbsp
 

ihtiyar

New member
על מגילת אסתר

נכתבו כבר בתקופות הקדומות גרסאות שונות. אותן ועליהן אפשר לקרוא למשל בספרים החיצוניים (מהדורת אברהם כהנא, כרך ראשון עמ' תקל"ט עד תקנ"ג) ובמבוא שם מוזכרות האפשרויות השונות למקורה של המגילה וגרסאותיה. אחת מהן היא זאת שהזכרת מספרו של באואר.
רבים מזכירים את אסתר ומרדכי והקרבה של שמותיהם לאישתר ומרדוך, האלה והאל החשובים במיתולוגיה המסופוטמית-בבלית-פרסית.

לעניין "האל מן המכונה": על המושג ומימושו הטכני במחזאות היוונית אפשר לקרוא במבואות שכתבה דבורה גילולה למחזות יווניים בתרגומה (ובתרגום זיוה כספי, בהוצאת מאגנס). הדאוס אקס מכינה מופיע בכל המיתולוגיות, וזה כולל כמובן גם את המיתולוגיה היהודית. כידוע, האלוהים התנ"כי לא חדל מלהתערב בגורלו של עמישראל, ואם הוא נעדר מן הטקסט, הרי יוצרים "פרשנות" וכופים עליו להיכנס לעלילה, כמו במגילת אסתר.
 

Arana

Active member
מנהל
שמעתי ברדיו ראיון עם תמר עילם גינדין

לצערי רק חלק ממנו, אבל הנושא היה מגילת אסתר בראיה הפרסית, ולטענתה של עילם גינדין - אכן יש גרסה פרסית שמדגישה את ה"טבח" שביצעו היהודים, והיא קשרה באופן כלשהו (כאמור, שמעתי רק חלק מהראיון) את ה"סיזדה בדר", יום בו יוצאים כל האיראנים אל מחוץ לבית כדי "לברוח" ממזל רע בבית (ומנצלים את היום לפיקניקים ברחבי הארץ) לאותו "טבח" שבו ברחו מפני היהודים.
 

Arana

Active member
מנהל
בשבת הזו "מקור ראשון" הקדיש מספר כתבות לאיראן

ובין היתר היה כמובן ראיון עם ד"ר עילם גינדין גם לגבי הספר שלה, שאכן נראה מאוד מעניין. אני זוכרת משם פרט מעניין לגבי מדוע ושתי סירבה לבוא לפני המלך אחשוורוש: לפי היסטוריון יווני שתיעד את מנהגי חצר המלוכה הפרסית, ה"נשים החוקיות" נהגו לאכול במשתאות יחד עם הגברים, אבל כאשר הגברים רצו לשתות ולהתהולל - הנשים היו נשלחות בחזרה לחדריהן, ובמקומן הביאו את הפילגשים. לפי סיפור המגילה, כאשר המלך אחשוורוש ציווה להביא את ושתי, זה היה כבר בשלב בו הגברים היו שתויים, וזה לא היה לכבודה של "אישה ראשית" להיות במעמד כזה.
&nbsp
[ושמעתי עוד הסבר, לפיו השליחים שנשלחו להביא את ושתי לא היו במעמד מספיק גבוה מבחינתה, ולכן סירבה לבוא. והיה עוד הסבר שהתבסס גם על המדרש וגם על הטקסט עצמו: אחשוורוש לא היה למעשה בן לשושלת מלכותית, ואילו ושתי היתה בת מלך. בהגדה נכתב שאחשוורוש ציווה "לְהָבִיא אֶת-וַשְׁתִּי הַמַּלְכָּה" - מדגיש קודם את שמה, ואח"כ את תוארה. כשושתי מסרבת, נאמר: "וַתְּמָאֵן הַמַּלְכָּה וַשְׁתִּי" - היא מדגישה שהיא בעצם בת המלוכה האמיתית מביניהם, והוא פשוט-עם שעלה לגדולה]
 

DogsPCI

New member
לילה טוב. הודעה יפה ומעניינת :).

&nbsp
כבר המון זמן שלא קראתי ספר. אז מדבר בכללית.
&nbsp
גם לדעתי פתרון שמגיע משום מקום ופותר את כל סבך העלילה - זה סופר שפתח ופתח ופתח - ואין לו כבר מושג איך לסגור.
&nbsp
המצחיק הוא שבעבר כתבתי איפה שהו על בדרת הטלביזיה - Fringe, שעשתה בדיוק את זה - אבל זה היה דבר חיובי ביותר! בכל פעם שהגיעו למבוי סתום - פשוט חתכו, ועברו לקו עלילה חדש. ובצורה גלויה - כאילו אמרו לצופים - "שמעו, אנחנו פה מפליגים בדמיון בכיף. עד כאן הגענו בשלום. אז למה להפסיק להנות בלנסות למצוא הגיון ולסגור את כל הנ"ל... בואו נתחיל קו עלילה חדש - ופרוע". וזאת ביחס לתוכניות שניסו בכח לספק פתרונות צולעים.
&nbsp
&nbsp
מה שכן אני אהבתי בספרים מסויימים. שיש בילט-אפ רציני... סבך לא נרמאלי - ואז גורם מתערב חיצוני קטן אחד (או מספר קטנים) יוצרים מעין אפקט של דומינו - והופכים את הדינמיקה שהגיע לאיזה שיא סטאטי - למערבולת כאוטית :).
&nbsp
זכורה לי בעיקר בסגנון הזה - רובין הוב. שבמשך איזה 600 עמודים רק פותחת ופותחת, בשלב מסויים גם הכל מתחיל להתחבר עם הכל... ומגיעים לאיזה - רגע סטאטי - ואז משהו אחד זז - והכל מתחיל להסתחרר ולהתפרק :).
&nbsp
&nbsp
טוב, עד כאן אני מגיע.
צריך לחזור לקרוא שוב :).
&nbsp
פורים שמח ארנה וכולם.
&nbsp
 

ihtiyar

New member
האל מוזכר פעמים רבות בספר יהודית

למשל בפרק ד' פסוק 13: ויִשמַע יְיָ את קוֹלם וירא את לחצם וַיָּצָם העם ימים רבים בכל יהודה וּבִירושלים לפני מִקדש יְיָ אדון הכּל.

בתפוז לא שומרים תמונות, ולכן התמונה של קרווג'יו נעדרת מהחידה שחדתי פעם אודות יהודית בפורום אחר:
http://www.tapuz.co.il/forums/viewmsg/683/46140429
 
למעלה