שמעון בוזגלו מכה את המומחה

siv30

New member
שמעון בוזגלו מכה את המומחה

בראיון רווי אמירות נוקבות, מכה שמעון בוזגלו - מתרגם ומשורר מוערך- את הימין, את השמאל, את האמנות, התאטראות והשירה. גם ממירי רגב הוא לא חוסך שבטו.

http://www.haaretz.co.il/gallery/literature/.premium-1.2795073

תגגלו בנייד ותוכלו לקרוא את הכל. אבל הנה כמה ציטוטים:

התרבות שנעשית כיום בארץ, בתחום השירה למשל, ראויה בכלל לתקצוב?

"כל אמנות ראויה לתקצוב. שירה חייבת לקרות גם אם היא גרועה, כדי ליצור את הקרקע העתידית הפוטנציאלית בשביל אותו אחד שיקום בעתיד ויעשה את המשהו האחר. כל ההשקעה הזאת שווה בשביל האחד הזה שיקום פעם".

בימין טוענים שהאמנות שנוצרת כיום בארץ משמשת שופר פוליטי. תעמולה שמאלנית שלא ראויה לתקצוב ממשלתי. מה דעתך?

"דיברנו על אוקסימורונים. אמן ימני זה אוקסימורון בעיני. כי מה שעומד בבסיס האמנות זה מה שעומד בבסיס התרבות, הספק. מה שעומד בבסיס האדם הימני השמרני בכל המקומות בעולם זו הוודאות".

השמאל לא טוען באותה הוודאות את הטיעונים שלו? לא בונה פולחן לערכיו?

"אני לא טענתי לרגע אחד שכל מי שנמצא בשמאל נשען על קרקע הספק, אבל אני אומר שהמהות הימנית איננה יכולה לאפשר בכלל אמנות ופילוסופיה במובן האמיתי והיסודי של המלה. בפילוסופיה אני מתכוון לאהבת החוכמה במובן העמוק; לניסיון להבין באמת את המציאות ואת מרכיביה השונים".

פינג־פונג תרבותי

לא רק הימין, גם קובעי הטעם בעולם התרבות ניצבים על הכוונת של בוזגלו. "אני רוצה לחיות בחברה שיש בה פינג־פונג תרבותי", הוא אומר. "הבעיה היא כשאין 'שוערים תרבותיים' מספיק טובים ואז הפופוליזם פשוט חוגג. קח למשל את המקרה של 'ערספואטיקה'. בני ציפר הוא פושע בעיני. הוא מועל בתפקידו. במקום לנצל את הבמה החשובה הזאת (מוסף 'תרבות וספרות' של 'הארץ' בעריכתו, ד"ב) לאירועים תרבותיים פינג־פונגיים אמיתיים, הוא מנצל את זה לפופוליזם. הפונקציה שלו כעיתונאי פופוליסט משתלטת על תפקידו כעורך ספרותי" (ציפר מסר בתגובה: "אני גאה להיות פושטק ספרותי ומעריך מאוד את עבודתו של שמעון בוזגלו כמתרגם מהקלאסיקה, גם אם קצת יותר צניעות לא תזיק לו").

רשימת ה"פושעים" התרבותיים של בוזגלו לא מסתכמת בזה. נדמה שאם זה היה תלוי בו, היו בונים בכלא מעשיהו תא מטאפורי שלם המיועד למשחיתי תרבות. עם אלה הוא מונה, בין השאר, את המנכ"לים של כמה מהוצאות הספרים הגדולות ובעיקר אלה הציבוריות. לעומתן, הוא טוען, הוצאת אבן חושן, שבה הוציא עתה את תרגומיו, מהירה, יעילה ואינה זונחת את המשורר גם בשלב יחסי הציבור וההפצה.

לדעתו, הן בהוצאות הספרים והן בתיאטראות דרוש רענון בצמרת: "קח את עמרי ניצן: 20 שנה המנהל האמנותי של הקאמרי. גם אם מדובר במאורות דור שלא נבראו כדוגמתם, אני חושב שניהול אמנותי של מקום אפשר להאריך בקדנציה אחת אבל לא יותר. אחרת זה נותן במה לכיוון אחד בלבד. ובקאמרי, הבימה, בית לסין — מדובר בכל דבר שבעולם חוץ ממאורות דור. מדובר באנשים מאוד חלשים".

אז הנה, השרה מירי רגב רוצה לקצר את הקדנציות ולעשות סדר.

"לא... (צוחק) מירי רגב רוצה את זה כדי להפחיד את האינטלקטואלים בישראל, כדי להטיל פחד ואימה, לשתק כל שיח חופשי, כל שיח ליברלי, כל מה שמאפיין בעבוע אמיתי של תרבות. היא רוצה לשתק את כל המקורות האלה וליצור סטגנציה".

עד מירי רגב היה שיח חופשי?

"גם זאת שלפניה לא היתה מציאה גדולה. לימור לבנת, שהגתה את הדבר המגוחך והנורא הזה שנקרא 'פרס הציונות'. הרי איזה מין דבר זה פרס לציונות באמנות? באמנות יש פרס אחד בלבד - כישרון. או שיש לך את זה או שאין לך את זה. איך אמר יגאל תומרקין כשהוא קיבל את פרס ישראל והאשימו אותו בכל מיני דברים שעשה? - 'אני לא מקבל את פרס ישראל להתנהגות טובה'. אתה אמן! ולאמן יש מדד אחד בלבד - אתה שווה או שאתה לא שווה. כל השאר - לא כלום".

בוזגלו אמנם מדבר בזעם תובעני על "השוערים התרבותיים" שלדעתו מועלים בתפקידיהם, אך הוא עצמו חבר במדור ספרות של מינהל התרבות, הגוף האחראי על תקצוב מוסדות ועמותות הספרות בארץ.

"מדינה בלי אמנות, איך אומר את זה במונחים מודרניים, זה רובוט בלי תוכנת הפעלה. מה שהופך ארץ לארץ זה האנשים שלה. ומה שהופך את האנשים שלה לאנשים שלה - זו התרבות. מה שהופך אותך מסתם חתיכת שק בשר שמהלך על האדמה הזאת לבין אדם שראוי לשמו, זו התרבות".
 

KallaGLP

New member
למען האמת, הקביעות המוחלטות והבוטות שלו אינן צביעות על כך

שהוא עצמו "עומד על קרקע הספק". עדיף שיעסוק במלאכתו.
 

siv30

New member
האמירות הקשות שלו זיעזעו אותי

מילא מחאה, אבל לשפוך את המים עם התינוק?
 

Arana

Active member
מנהל
זה אכן מה שצרם לי, הנחרצות הזו

זה דומה למקרים האלה בהם אנשים שמחשיבים את עצמם "פלורליסטים" לא מסוגלים בעצמם לקבל קבוצות מסוימות אחרות (כמו חרדים או ערבים).
&nbsp
ומה זה המדד הזה לאמן - "אתה שווה או שאתה לא שווה"? מי קובע מה זה "שווה"?
 
למעלה