מה חשבתי שהלכתי אצל......המדבר / נעם פרתום

מה חשבתי שהלכתי אצל......המדבר / נעם פרתום

מדובר בקטע שאמור להיות שיר שמכיל אלמנטים סקסואלים כך שאם יש מי שנרתע מתכנים בוטים מומלץ שידלג. כאשר הייתי נער היו מילים שלא השתמשו בהם במיוחד בנוכחות נשים,למשל כאשר דיברו על ספרים של דב"א כמו לא שם...

לפני מספר שבועות נתקלתי בחדשות בן עזר במה שאמור להיות שיר פרי עטו של אהוד בן עזר.מה שהיה אמור להיות שיר היה גיבוב מילים מלא גסויות. במהלך הדיון הוברר שאהוד בן עזר שמחזיק עתון אינטרנטי עם גלריה של כאלה שיודעים לכתוב, נושא על גבו קופה של שרצים ביחסיו לנשים והשיא היה בהכחשת אונס של משה קצב.

נעם פרתום אינה מחדשת דבר בתכנים ,הדברים שהיא כותבת הם בבחינת כלב נשך אדם ולא אדם נשך כלב. החידוש הוא השפה שמאזכרת בצורה מוגזמת אברי מין של גברים ונשים.

הדברים דומים למטאפורות העלובות של רועי חסן דוגמת שריפת ספריו של נתן זך. הדברים שאני כותב לא היו נכתבים אילו נעם פרתום היתה מוציאה ספר שירה בכוחות עצמה, ספרה של נעם פרתום יצא בהוצאת חרגול/עם עובד. לא די שנעם פרתום הוציאה ספר/ספרי שירה בהוצאה מכובדת,היא קיבלה את פרס שרת התרבות למשוררים בתחילת דרכם.

לדעתי השופטים הלכו רחוק מידי במתן הפרס לנעם פרתום ורועי חסן,ובכך הם נותנים לגיטימציה לכתיבה לא ראויה.

כמו במקרה הקודם אני לא מעלה נושאים שכאלה בלא להתייעץ,וקיבלתי אישור כדי לא לגרום מבוכה.

את ה"שיר" של נעם פרתום עם תגובות אפשר לקרוא כאן

נעם פרתום פירסמה בהעוקץ "שיר" נוסף שכתוב עם הרבה מילים

תמיד אפשר להפסיק באמצע, לקריאה כאן
 

KallaGLP

New member
נו, כנראה זה מה שדרוש כדי לזכות בפרסים היום.

להיות כמה שיותר סנסציוני, פרובוקטיבי ומזעזע. עצוב שזה לא רק המסר מלמטה, מה"עמחה", אלא גם מלמעלה, מקובעי האג'נדה התרבותית.
אני מציעה שהפורום הזה יתרום למאבק בתופעה הזאת. בואו נביא לכאן דברים ראויים מבחינה ספרותית, ולא דברים שכל "ערכם" הוא בפרובוקציה ובזעזוע שהם מעוררים.
אני יודעת שזה לא קל, זו אחת הסיבות שהקמנו את "בגלל" - כדי למחות ולהכריז שאנחנו לא רוצים ללכת בדרך הזאת, גם אם פירושו שנהיה פחות פופולאריים. למען האמת, לא היו לנו שום ציפיות, אך הפלא ופלא - בניגוד לכל החששות התברר שאנחנו ממש ממש לא לבד.
מה שאני רוצה להגיד הוא שלא חסרים כאלה ששוחים נגד הזרם העכור הזה. כל מה שצריך הוא לתת להם להישמע, לקדם אותם. לתת להם כמה שיותר במות. אז כל מי שמביא לפה ציטוטי שירה בת זמננו, כדאי שיחפש אנשים כאלה וייתן להם קדימות. לכל אחד מאיתנו יש אפשרות להשפיע בדרכו הקטנה והרבה טיפות בסוף יהפכו לים.
 

nati6589884

New member
היא סך הכל חיקוי זול.

ולא יפה של יונה וולך להזכיר אותה ואת יונה באותה נשימה זו בושה. היא לא משוררת ממש לא היא לא יודעת לכתוב. אני שמעתי ראיון איתה ברשת א. אני הייתי עוד חצי יושן. עד עכשיו אני זוכר את דברי הבל שנכנס לי לראש. בקשר ל" בגלל" אתם כתב העת שאני קורא בו הכי הרבה. אני מאוד אוהב לקורא בכתב העת למשל אלי בר יהלום שהוא אחד המשוררים וגם אחד מהנהלים כותב נפלא, ומשעשע. או " בית אור" ויש עוד שאני לא זוכר את שמם. אבל מה שהיא כתבה זה חרא וזבל טהור. קשקוש. מקווה שתופעות כאלו יעלמו מעולם. אבל נראה שזו הדרך היום עלק " משוררת" על מי אתם באים לעבוד?
 

nati6589884

New member
ני לחלוטין מסכים איתך ואני מביא רק טובים.

כמו שמת לב אני מביא את גדולי המשוררים. שירים נפלאים. לא מביא אף פעם שירים כאלו. גם לא מביא בדרך כלל שירים של משוררים צעירים. א. כי אני לא ממש מכיר ב. אני מעדיף להביא של משוררים מוכרים ומעורכים.
 

siv30

New member
זו

לא שירה בעיניי. זה ביוב שעלה וצף והבאיש את השכונה בגלל חוסר טיפול בתשתיות.
&nbsp
לא מדהימה אותי העובדה שהשיר פורסם, או שהגב׳ הוציאה ספר שירה בהוצאה מכובדת. מדהימה אותי העובדה שיש כאלה שחושבים שזו שירה ראויה ואיכותית. משהו השתבש אצלנו בתודעה התרבותית הקולקטיבית אם זה המודל הראוי לפרסים. משהו השתבש קשות אם זו הירושה שהתרבות שלנו רוצה להותיר אחריה.
&nbsp
וזו אחת הבעיות של העידן הנוכחי, כל אחד יכול לפרסם ברשת, בטוויטר, פייסבוק, בלוגים ולקבל אלפי לייקים. אנחנו מוצפים במליוני בייטים של כתיבה בלתי ראויה. לכן התפקיד של מובילי התרבות הופך קריטי יותר. אלה אמורים לסנן ולהציף את השמנת, והם חוטאים לתפקידם. גם הם נופלים במקסם השווא של אהבת ההמונים.
 

SOMEN

New member
אני סבור שהיא כותבת שירה לא מוצלחת מסיבה אחרת.

פרתום בעלת כשרון מילולי-ניסוח וניכר שיש לה כח הבעה לא מבוטל. עם זאת, החולשה של היא בכך שהיא ״מתענגת״ על השפה, לשה אותה באמצעות כשרונה ולא נותנת לשיריה צורה, ואיננה מודעת לעוצמת הצמצום. זו לוליינות. יש לקוות שהיא תתקדם הלאה מהמקום הזה.
 

nati6589884

New member
יש לה יכולת אחרת לקחת את הרגיל ולשנות אותו.

להתחרע עליו זה מאוד יפה. אבל שהכל בוטה וחסר תוכן זה לא שווה כלום, אפילו שכמו שאתה אומר יש לה יכולת הבעה. אני מסכים אבל התוכן זבל בעניי.
 

nati6589884

New member
אני לא מסכים.

אני לא חושב שיש לה כשרון אני חושב שי לה פה ענק, וראש פורה ויצרתי. ושילוב של פה גדול ויכולת לשבש הכל ולהשתגע על המילים מוצא חן בעניי המבקרים המודרנים. כי מה לעשות השירה שאני מחשיב לטובה מיושנת. ולטעמי אי אפשר להשוואות בין השירה ההיא לשירה העכשווית. שחלק - גדול זה פח אשפה גדול.
 
ארשה לעצמי להביע דיעה מנוגדת לאלו כאן

ראשית לא הזדעזעתי, אני גם סבורה שהמחזור הנשי הוא נושא לגיטימי בספרות, באמנות בכלל, ובכלל הגיע הזמן שיוצף בשיח החברתי, ולא יישאר בבחינת "טאבו" מסוים. מבחינה זו, השיר תורם לשחרור הרוח בחברה.
ובכלל, זהו שיר פמיניסטי, לדעתי. היא יוצאת נגד אשה מגעילה בשמרנותה החושבת שכביסה זהו תפקידה של בת, לא עולה בדעתה לתחוב לבן שלה את הסדין שיכבס, וכמו כן מה היא בכלל מתערבת בחיי המין של הבחור והבחורה, וכי הם נתונים למרותה? כמוכן היא מגרשת את הבחורה מביתה, את הבן כמובן לא , כאילו הבחורה היא האשמה במין בין שניהם. האשה עושה את הבחורה לקרבן (גישה נפוצה בשכבות חברתיות שבאו מארצות מוסלמיות).
בקיצור, לדעתי זהו שיר מחאה בעל ערך, וגם כתוב היטב.
 

KallaGLP

New member
אפשר ורצוי לכתוב על הכל, השאלה איך.

התוצאה המתקבלת דוחה. וזה חבל כי יש כאן כישרון ופוטנציאל, אך הכל מתבזבז למען יצירת זעזוע ורייטינג.
 

KallaGLP

New member
נו, אז גם הם דוחים. מה זה קשור למגדר?

תיאור דוחה רק למען התיאור והפרובוקציה, שאין לו ערך בפני עצמו, לא אהבתי וכנראה לעולם כבר לא אוהב.
 

nati6589884

New member
פורנו? כדי מאוד.

קשור איך סאפפו המשוררת הגדולה כתבה שירה ארוטית מופלאה. איפה היא ואיפה היא? כתוב " מים שקטים חודרים עמוק" עדיף לכתוב שקט ורגוע, ולא לצעוק בכולי קולות. פרובקציות לא עובדות עלי. לא קשור גבר או אישה.
 

KallaGLP

New member
אין לי שום דבר נגד אירוטיקה, יש לי משהו נגד לכלוך מילולי.

 

nati6589884

New member
בדיוק, ממש מזדהה שירה צריכה להיות נעימה וחודרת.

לטנף את הפה בשירה זה דרעק, תראי את שירה של סלאביה פלאת " אבא "שיר מזעזע, מצמרר, מעורר. יש קצת קללות אבל השירה שלה אולי הכי נוגעת וכואבת. השיר הזה שלה הוא גאונות. וזו יצירת מופת. ובגלל זה מעריך את סליבה.
 

siv30

New member
שירה לא צריכה להיות נעימה

היא יכולה ורצוי שתהיה לא נעימה, שתהיה מטלטל, גורמת לחוסר נוחות אצל הקורא.
&nbsp
הדבר הזה לא שירה בעיניי. סתם פורנוגרפיה זולה.
 

KallaGLP

New member
אני לא בטוחה שבהכרח רצוי שתהיה "לא נעימה".

בשביל זה צריך להגדיר מה זה בדיוק "לא נעימה". בכל מקרה, אין בעיה שתהיה גם לא נעימה אם זה משרת את המטרה, אך לדעתי שירה טובה יכולה גם להיות נעימה. נעימה, הכוונה לא צורמת לאוזן מבחינת הלשון. התוכן יכול להיות מטלטל, אך גם תיאור טבע או מצב רוח טוב, למשל, יכול להיות שירה טובה. הכל תלוי בשיר הספציפי.
 

siv30

New member
אני לא יודעת מה הערך

בשירה שהיא נעימה, מתחנפת לקורא, שאינה מוציאה את הקורא מהמקום הנח והנעים שלו.
&nbsp
אני לא מבינה גדולה בשירה ובעצם לא מבינה בכלל.
 

nati6589884

New member
זו לא הכוונה.

הכוונה היא לצורה תקראי לזה אסתטיקה השיר הזה הוא לא כזה, הוא מלא יותר מידי, גס לא רק התוכן אלא הצורניות. שירה צריכה להיות אסטטית. ונעימה, ויפה וגם חודרת, זה לא קשור להתחנפות, הראי אני מעריץ של בודלר אבי שירת הזוהמה שקראתי את " פרחי הרע, נכנסתי לעולם של חולה רוח, ואיש בעל עולם אפל מאוד אותו דבר פו. הבדל הוא הדרך. ולה אין את זה זו פרוזה זו לא שירה פרוזה פרונגרפית בוטה.
 
למעלה