שאלה קראתם את " המטמורפוזות"?

nati6589884

New member
שאלה קראתם את " המטמורפוזות"?

אני זוכר שבתקופה שמאוד התלהבתי מהתלוגיה היוונית קראתי אותו. הייתי אז נער צעיר. לפני כמה זמן ראיתי הרצאה מעניינת על היצירה ודי השכלתי ופתחתי את הראש. אני באופן אישי רוצה לקורא את הספר שוב. אוהב את הסיפורים. אשמח לשמוע מה דעתכם.
 

siv30

New member
קראתי חלקים

זה אחד מהכתבים החשובים כי הוא השפיע עמוקות ברעיונות שלו על סופרים שונים.
עוד אגיע אליו
 

nati6589884

New member
כדי לך הוא מרתק.

הוא השפיע עמוקות על דנטה מזכיר אותו הרבה "בקומדיה האלוהית". חוץ מזה אני ממליץ לקורא גם את שאר ספרות יוון " אנטיגונה" " אדיפוס המלך" וכולי אלו יצירות מכוננות. ממליץ מאוד להתעמק בספרות יוון בעיני היא מופלאה.
 

siv30

New member
כתבתי לך הודעה ארוכה והתפוז קרס לי

קראתי את אנטיגונה ואדיפוס וכן את האודיסאה. בנוסף מאחר ואני בוגרת תואר בפילוסופיה כשהתמחתי בפילוסופיה מדינית, קראתי את כל כתבי אפלטון, אריסטו. כהקדמה למדתי את. את הפרגמנטים שנותרו מהפילוסופים הקדם סוקרטים: פיתגורס, הרקליטוס, זנון אנקסגורס.
 

nati6589884

New member
גם אני שהייתי נער.

התחלתי לקורא את המיתולוגיה - היוונית שהייתי בן 10 גם את רוב כתבי שקספיר. מאוד אהבתי ללמוד על אגדות והיצירה שהכי אהבתי בתור ילד הייתה " אגדות האחים גרים".
פילוסופיה למען האמת לא למדתי חוץ מיהודית " מורה נבוכים" וכל מיני כתבים קבלים.
וחסידות לא מעט. אני מתכנן לקורא את יצירות המופת בפילוסופיה החל מהעת העתיקה עד עכשיו. הספר האחרון שקראתי היה של הרחמל " מסילת ישרים". אני מתמד בעיקר ביהדות.
בדגש על הקבלה.
 

nati6589884

New member
אגב אני מאוד מתרשם מרוחב השכלתך.

הייתי חייב לומר לך את זה ואני לא מתרשם בקלות, אבל לפי מה שאני רואה קראת המון. וזה מרשים אותי. אז רציתי לומר לך שזה מאוד יפה.
 

siv30

New member
תודה

מאחר ואני בערך במחצית חיי, היה לי זמן להשקיע בקריאה ולימודים.
אני מקווה שגם מחצית חיי השניה תהיה פוריה כמו הראשונה.
&nbsp
אגב אם אתה מתעניין בקבלה, מומלץ לקרוא את כתביו של גרשום שלום.
 

nati6589884

New member
אני אגיע עליו.

בנתיים אני קורא בעיקר " כתבי הארי " "בעל הסולם" וכתביו של רבי נחמן מברסלב. אגב את מזכירה לי מאוד את אמי: היא הייתה קוראת כל יום ספר אחד לפעמים יותר. אישה מאוד משכילה. זוכרת בעל פה. למדתי ממנה שהיתי ילד. היא דחפה אותי ללמוד. והיא הושפע מאביה שהיה הרבה יותר משכיל ממנה וידע עשרות שפות. והיה איש באמת מלומד . אז אני הושפעתי מאמי והיא הושפעה מאביה. אני למשל יכול לומר שהייתי ילד היא רצתה שאני אלמד את פושקין ושנאתי אותו. עד היום אני לא אוהב אותו. אבל היום היא מרוצה כי אני קורא שירה. אני בעצם רוב היום לומד כי אין במילא מה לעשות. אז גם אני מבין את הרצון שלך שתהיה לך לימדה פוריה. רק שאני לומד הרבה יותר לאט ממך. וזה מבאס...
 

siv30

New member
תנסה גם את מרטין בובר

הגותו עסקה בעיקר במקומו של האני בחברה וגם עסקה במשיחיות ובחסידות. בספרו גוג ומגוג הוא מציג את העולם של החסידות כשהוא מציב את החוזה מלובלין מול היהודי הקדוש מפשסיחא. מרטין בובר השפיע רבות על ההגות היהודית. אפשר למצוא את השפעותיו גם היום בספר של חיים באר אל המקום שהרוח הולך.
&nbsp
גרשום שלום, חוקר קבלה מהידועים בעולם מתח ביקורת על התפיסות של בובר.
 

nati6589884

New member
אני לומד קבלה כבר 8 שנים.

אני יכול לומר שרוב הלימוד הקבלי שלי הוא מתורתו של בעל הסולם. אני הייתי לומד פעם כל היום. היום כבר פחות. התחלתי להתעניין גם ברבי נחמן מברסלב אבל הוא קשה ולא תמיד מבין אותו " ליקוטי מהורן" ספר מורכב אבל אני מתאמץ ומבין. את

אהבה שלי לקבלה/לתורה קבלתי מהבית, אני יכול לומר שגם בדור הזה, יש לי במשפחה בני משפחה שהם תלמדי חכמים גדולים. הבולט ביותר הוא דוד של סבתי. שיש בביתו הרבה מאוד ספרים, אני מאמין יותר מכמה אלפים , רובם קבלה/הלכה/חסידות.

והיא בקיא גדול מאוד. ויצא לי לראות אותו מלמד, היה גאון גדול בתורה מצטט ספרים בעל פה. בעל רוחב ידעה עצום. והוא בא משורשים מאוד עמוקים ביהדות משפחה מאוד מיוחסת.גם מצד סבא( מצד אמי אבל הם יותר חילונים חזרו בשאלה אחרי השואה). אז אני מתחבר לעולם הזה מהבית. זה מה שאני מנסה לומר שיש לי משיכה מהבית.
 

nati6589884

New member
הפתיחה "בריאת העולם".

בריאת העולם
5 טֶרֶם יַבֶּשֶׁת וְיָם יִבָּרֵאוּ וּשְׁחָקִים מִסָּבִיב,
אֶחָד אַךְ הָיָה וְיָחִיד יְסוֹד הַיְקוּם עֲלֵי-תֵבֵל, –
כָּאוֹס זֶה שְׁמוֹ, וַיְהִי אַךְ גֹּלֶם אֵין תֹּאַר וּפָנִים,
נֵטֶל לֹא יָמוּשׁ מִמְּקוֹמוֹ, מוּצָק, בּוֹ נִקְבְּצוּ בָאוּ
זֶרַע וִיסוֹד לְכָל דָּבָר, נִפְרָדִים וְשׁוֹנִים גַּם יָחַד.
10 טֶרֶם עוֹד יִתֵּן הַטִּיטַן אֶת אוֹרוֹ לַתֵּבֵל וּמְלוֹאָהּ;
טֶרֶם גַּם תַּעֲלֶה פֶבֵּי לְחַדֵּשׁ חֲלִיפוֹת קַרְנֶיהָ;
טֶרֶם הָאָרֶץ, נְשׂוּאַת כֹּבֶד מְטִילָהּ, תְּרַחֵף
תְּלוּיָה עַל בְּלִימָה בָאַוִּיר; גַּם אַמְפִיטְרִיטֵי לֹא שָׁלְחָה
עוֹד זְרוֹעוֹתֶיהָ לְחַבֵּק יַרְכְּתֵי גְּבוּלוֹת הָאָרֶץ.
15 אָמְנָם גַּם אַוִּיר וָיָם גַּם אַדְמַת יַבֶּשֶׁת שָׁם הָיוּ,
אָכֵן אֵין עֶמְדָה בָאָרֶץ, הַגַּלִים לֹא יִשְּׂאוּ הַשֹּוֹחֶה,
תֹּהוּ הָאַוִּיר אֵין אוֹר; גַּם טֶרֶם תְּכוּנָתָם נָכוֹנָה:
אֶחָד בְּאֶחָד נִפְגָּשׁוּ, וּבְתוֹךְ גּוּף אֶחָד יִלָּחֲמוּ
חֹם – בְּצָרָתוֹ הַקָּרָה, לֵחַ – בְּחֹרֶב יַבֶּשֶׁת,
20 קָשָׁה – בָּרַךְ, וְהַכָּבֵד בַּאֲשֶׁר כָּבֵד אֵינֶנוּ.
יָד אֱלֹהִים בַּיְקוּם הִיא כוֹנְנָה הַשָּׁלוֹם וַתַּבְדֵּל
בֵּין הַשָּׁמַיִם לָאָרֶץ, בֵּין אֶרֶץ וּמִקְוֵה-הַמַּיִם,
גַּם בֵּין הַשַּׁחַק הַזַּךְ ומַעֲבֵה הָאַוִּיר, וַתּוֹצֵא
אוֹתָם מֵעֵרֶב הַתֹּהוּ: הִפְרִידָה בֵינֵיהֶם, אַף שָׁבָה
25 יַד אֱלֹהִים וַתְּקַבְּצֵם וַתְּכוֹנֵן בְּרִית-שָׁלוֹם בֵּינֵיהֶם.
אֵשׁ מִשָּׁמַיִם פָּרָצָה, אֵשׁ חִדְלַת-מִשְׁקָל מִכִּפַּת
שְׁחָקִים, וַתַּעַל אֶל מְרוֹמֵי-שִׂיאָם – שָׁם אִוְּתָה לָשֶׁבֶת.
כָּבֵד מֵאֵשׁ הָאַוִּיר – וַיָּבֹא וַיִּשְׁכֹּן עַל יָדָהּ;
עָבָה מֵהֶם הָאֲדָמָה, וְכָל יְסוֹד עָצוּם וְכָבֵד
30 בָּהּ הוּא, וַתִּכְרַע תַּחְתֶּיהָ וַתַּשְׁפֵּל לָשֶׁבֶת, וְנִקְּוּוּ
בַּיַּרְכָּתַיִם הַמַּיִם וּגְבוּל לַיַּבֶּשֶׁת הִצִּיבוּ.
אָז אֵל פַּלְמוֹנִי – יְהִי אֲשֶׁר יִהְיֶה, שְׁמוֹ לֹא יָדַעְנוּ –
יָבֹא וְגָזַר אֶת כָּל הַקְּבוּצָה הַזֹּאת לִגְזָרֶיהָ:
רֵאשִׁית מַעֲשֵׂהוּ וְצָנַף אֶת הָאֲדָמָה לִצְנֵפַת
35 כַּדּוּר, לְמַעַן הֱיוֹתָהּ שָׁוָה אֶל כָּל עֲבָרֶיהָ;
יָפִיץ אֶת מִקְוֵה-הַמַּיִם וְהָיוּ לְיַמִּים, יַקִּיפוּ
רַחֲבֵי אֲרָצוֹת וְסַעַר מִתְחוֹלֵל מַכֶּה גַּלֵּיהֶם;
גַּם הַמַּעְיָנוֹת יָפֻצוּ, הַיְּאוֹרוֹת וְאַגְמֵי-הַמָּיִם;
שׁוֹטְפִים הַנְּהָרוֹת גַּם הֵם, עֲקַלְקַלּוֹת יִלָּפְתוּ דּ&#1463
 

nati6589884

New member
המשך.

&nbsp
דַּרְכֵיהֶם
40 יֵשׁ וְאֶל חֵיק הָאֲדָמָה יִשָּׁפְכוּ וּבְלָעָם עֲפָרָהּ,
יֵשׁ וְעַד מֶרְחַקֵּי יָם זֶה רְחַב-הַיָּדַיִם יָבֹאוּ,
יִשְׂאוּ שָׁם דָּכְיָם וּלְחוֹף הַסֶּלַע יְנֻפְּצוּ גַּלֵּיהֶם.
צִוָּה הָאֵל וַיִּשְׂתָּרְעוּ הַשָּׂדוֹת, עֲמָקִים הֶעֱמִיקוּ,
עָטְפוּ יְעָרוֹת עֲלֵיהֶם וְהַרְרֵי-סְלָעִים הָגְבָּהוּ.
45 אָזַר הַשַּׁחַק אֲזוֹרָיו – שְׁנַיִם יְמִינָה וּשְׁנַיִם
שְׂמֹאלָה, וְלֹהֵט מְאֹד הָאֵזוֹר הַחֲמִישִּׁי בַתָּוֶךְ.
כֵּן גַּם בִּצְנֵפַת הָאָרֶץ רַבַּת-הַכֹּבֶד הִבְדִילָה
זְרוֹעַ הָאֵל אֲזוֹרֶיהָ וַיִּהְיוּ גַם הֵמָּה חֲמִשָּׁה;
שָׁמֵם הָאֵזוֹר הַתִּיכוֹן מִשָּׁרָב, לֹא יֵשֵׁב שָׁם אָדָם,
50 שֶׁלֶג יְכַסֶּה הַשְּׁנַיִם, וּשְׁנַיִם אֲשֶׁר בֵּינוֹתֵיהֶם
מָזְגוּ קָרָתָם וְחֻמָּם חֵלֶק כְּחֵלֶק גַּם יָחַד.
יַעֲטֶה אַוִּיר אֶת כָּל הָאֲזוֹרִים, וְהָיָה מִשְׁקָלוֹ
כָּבֵד מֵאֵשׁ, כִּכְבֹד הֶעָפָר מִכֹּבֶד הַמָּיִם.
יִדַּע הָאֵל לַעֲרָפֶל מְקוֹמוֹ וּמִשְׁכָּן לֶעָבִים,
55 דֶּרֶךְ לְקוֹלוֹת וּבְרָקִים כִּי יִתְּנוּ חִתִּיתָם בָּאָדָם.
אָז גַּם לְרוּחַ וָסַעַר, מְחוֹלְלֵי שֹׁאָה וְקָרָה,
יִיעַד אָרְחוֹתָם, לְבִלְתִּי יִפְרְצוּ פֶּרֶץ בָּאַוִּיר,
כִּי גַּם כָּעֵת, אַף אִם יֵדַע רוּחַ וָרוּחַ נְתִיבוֹ,
אַךְ בְּדֵי-עָמָל יֵעָצֵר שֶׁטֶף זִרְמָתָם, הַשּׁוֹאֵף
60 לַעֲרוֹץ אֶרֶץ ומְלוֹאָהּ, כִּי רַבָּה מַשְׂטֵמַת הָאַחִים:
אֶוְרוּם בִּזְבוּלֵי אוֹרוֹרָה יִשְׁכֹּן וַיֵּט עַד מַמְלֶכֶת
פָּרַס וּבְנֵי-הַנְּבָטִי וְהַרְרֵי בֹקֶר זוֹרֵחַ;
זָפִיר יְבַקֵּשׁ אֶת קִרְבַת וֶסְפֶּר וְאֶרֶץ נוֹשֶׁקֶת
קַרְנֵי הַשֶּׁמֶשׁ בְּבֹאוֹ; יַרְגִּיז בּוֹרֵיאַס הַזּוֹעֵם
65 סְקִתְּיָה וּמִשְׁכְּנוֹת עַיִשׁ, וְאוֹסְתֵּר בְּיַרְכְּתֵי תֵימָן
יַעַל נְשִׂיאִים וָעָנָן וְהִמְטִיר רְבִיבֵי נְדָבָה.
מָרוֹם מִמַּעַל לָאַוִּיר שָׁם שַׁחֲקֵי-הָאֶתֶּר נִטָּיוּ,
חִדְלֵי-הַכֹּבֶד וּשְׁקוּפִים וּטְהוֹרִים מֵחֶלְאַת אֲדָמָה.
כָּכָה יְחַלֵּק הָאֵל וַיַּצֵּב לַכֹּל אֵת גְּבוּלוֹתָיו.
70 אָז גַּם הֲמוֹן הַכּוֹכָבִים יִתְפָּרְצוּ מִתַּחַת מַשָּׂאָם,
הִכְבִּיד עֲלֵיהֶם הַתֹּהוּ, וְהִבְרִיקוּ בַשָׁחַק. וַיִּתֵּן
יוֹצֵר הָאֵלִים גַּם נֶפֶשׁ חַיָּה לְכָל מֶמְשְׁלוֹתָיו:
אֵלִים וּצְבָא הַכּוֹכָבִים יִזְבְּלוּ אֵת הַשָּׁמַיִם,
דְּגֵי קַשְׂקֶשֶׂת נוֹצֵצָה יֶחֱצוּ הַגַּלִים, וְתִשְׁכֹּן
75 חַיַּת הַשָּׂדֶה בָאָרֶץ וְעוֹף בָּאַוִּיר יִתְעוֹפֵף.
 

siv30

New member
כל מיתוס טוב חייב להתחיל בבריאת העולם

זו התשתית האונטולוגית ליצירת היש מתוך האין או הכאוס. אחר כך אפשר להמשיך ולספר סיפורים על העולם והיצורים החיים בו. אבל קודם חייבים ליצור את העולם
לכל תרבות ישנו המיתוס שלה. רובם דומים בתמות המרכזיות שבהם.
 

nati6589884

New member
כן זה מאוד מזכיר מיתוסים אחרים.

את קוראת אפוסים? אני ממליץ לך מאוד לקורא. זה מרתק.
 
למעלה