ספרי ברידג'ט ג'ונס / הלן פילינג

KallaGLP

New member
ספרי ברידג'ט ג'ונס / הלן פילינג

Bridget Jones's Diary / Helen Fielding
יומנה של ברידג'ט ג'ונס / הלן פילדינג
תרגום מאנגלית: דנה אליעזר
בהוצאת זמורה ביתן, 1999
269 עמ'

Bridget Jones: The Edge of Reason / Helen Fielding
ברידג'ט ג'ונס: עובדות החיים / הלן פילדינג
תרגום מאנגלית: מרינה גרוסלרנר
בהוצאת זמורה ביתן, 2002

***הערה: הספרים נקראו באנגלית, ועל כן אין ביכולתי לתת חוות דעת על הגרסה המתורגמת. אך לנוחיותכם, הובאו לעיל פרטים שהצלחתי למצוא על הספרים בעברית.

זהו אחד המקרים הנדירים יחסית שבהם ראיתי את הסרטים לפני שקראתי את הספרים. זהו גם אחד המקרים הנדירים יחסית שבהם נהניתי למדי לצפות בקומדיות טיפשיות ומופרכות לכאורה, אבל יחד עם זאת חביבות ומשעשעות. לא הזיקה גם הידיעה שהן נוצרו בהשארת ספרי האהוב גאווה ודעה קדומה. כך שהסרטים בהחלט עוררו בי את הרצון לקרוא מתישהו את הספרים, אף כי לא ממש בעדיפות עליונה. לא ברור מתי, אם בכלל, הייתי ממששת את הרצון הזה אילולא תקופה מסוימת שבה חשתי מותשת פיזית ונפשית וחיפשתי חומר קליל לקריאה.

אז הספרים בהחלט רעננים ומבדרים ביותר, ומפעם לפעם אפילו מצחיקים. יש משהו שובה לב באישיות הגיבורה הראשית אף על פי שנראה שהיא רחוקה מלהיות הגרסה המודרנית של אליזבת בנט חריפת השכל ושופעת הקסם: היא פתטית, רדודה ושטחית למדי, וכל מה שמעסיק אותה בחיים זה בחורים, מראה חיצוני ובגדים. יתר על כן, בניגוד לבת דמותה הפרוטוטיפית, לא נראה שהיא מתפתחת או לומדת משהו מחוויותיה הרבות והמגוונות, כי היא ממשיכה לחזור על אותן טעויות שוב ושוב. אבל איכשהו היא מצליחה לעורר אהדה והזדהות חרף כל המגרעות המאוד משמעותיות שלה.

בריג'ט היא רווקה בשנות השלושים המוקדמות, הכותבת יומן על חייה. היא מגושמת, היא מלכת הפשלות, היא מתוסכלת ומתוסבכת בעקבות מחסור חמור במערכת יחסים יציבה ואינה מפסיקה להתלונן על מר גורלה. היא סופרת באובססיביות קלוריות, סיגריות ומנות אלכוהול שהיא צורכת, אך אינה מפסיקה לזלול, לעשן ולשתות, ואחר כך להיות בדיכאון מזה. יש לה חברות רווקות כמוה והן אינן מפסיקות לרכל ולקשקש בלי סוף על גברים ועל מערכות יחסים שאין להן או שיש לאחרים. ואם לא די בכך יש לה אמא איומה אפילו יותר ממרת בנט ואבא חסר אונים ועלוב אפילו יותר ממר בנט, אשר לפחות כיפר על אי מסוגלות הורית בחוש הומור סרקסטי משובח. בשלב כלשהו ברידג'ט פוגשת את מארק דארסי (כן, שם המשפחה אינו מקרי), עורך דין מפורסם ועשיר העוסק בזכויות אדם. כצפוי, בתחילה שניהם אינם מתרשמים אחד מהשני לטובה, בלשון המעטה, אך אסור לשכוח בהשראת איזה ספר נכתבו שני הרומנים הללו. וכמובן שאי אפשר ללא איזה ויקהאם אחד מרושע שיטרוף את כל הקלפים עוד יותר, ולכן את תפקידו ממלא בהצלחה מסחררת עמית של ברידג'ט לעבודה, דניאל קליבר. קליבר הוא נבל טיפוסי של "דפוק וזרוק", שברידג'ט כרוכה אחריו מסיבה בלתי ברורה כלשהי, שכן בניגוד לוויקהאם המתחזה והמתוחכם, אופיו הבוגדני, קל הדעת והלא אמין של דניאל גלוי וידוע מלכתחילה.

אם הרומן הראשון עוסק בדרך החתחתים שברידג'ט עוברת כדי להתקרב לדארסי, הרי שהרומן השני מתמקד במשבר ביחסים ביניהם. למען האמת, הרקע למשבר הזה מעט מעורפל ולא ממש אמין, אבל הספר עדיין משעשע וברידג'ט אינה מפסיקה להיות מגושמת, חסרת ביטחון, מתוסבכת ומתוסכלת כדרכה בקודש.

למרות נקודות הדמיון בין הספרים של פילדינג ל"גאווה ודעה קדומה" ואפילו ל"הטיית לב", ואף על פי שבשניהם יש כמה קטעים המועתקים כמעט אחד לאחד מהמקור הקלאסי, הם בכל זאת עומדים בזכות עצמם, גם מבחינת העלילה וגם ובעיקר מבחינת סגנון הכתיבה. למען האמת, העלילה פחות מעניינת ומשכנעת. הצורה המיוחדת והמשעשעת שבה כתוב היומן, המתובלת בהומור אבסורדי ומגוחך, היא הדבר העיקרי ההופך את הספר הזה למושך וראוי לקריאה בעיניי. איני יודעת אם וכיצד הצליח התרגום לשמר את הקסם הזה, שחלקו הגדול נובע משימוש ייחודי בשפה, אך כדי שיהיה עם מה להשוות אצטט כאן הדגמה קצרה מאחד הקטעים שאהבתי במיוחד, שנכתב על רקע יום הולדתה ההולך ומתקרב של ברידג'ט (המכיל מעין סתירה פנימית משעשעת מהסוג הכה אופייני לה):
Also worried about how to celebrate birthday... Oh God. What to do? Wish had not been born but immaculately burst into being in similar, though not identical, manner to Jesus, then would not have had to have birthday. Sympathize with Jesus in sense of embarrassment he must, and perhaps should, feel over two-millennium-old social imposition of own birthday on large areas of globe.

הספר נוגע בצורה קלילה והומוריסטית בכמה נושאים כאובים באמת: במעמד החברתי של רווקים בכלל, ונשים רווקות בפרט, במגבלות שחיי המשפחה והאמהות מטילים על נשים, בהתערבות הסביבה בחיי הפרט, בחוסר נאמנות, בצביעות וכד'.

לסיכום, הרומנים רחוקים מלהיות ספרי מופת או חובה, אך הם חביבים ומומלצים למי שמרגיש חשק לשטוף את הראש ולהשכיח מעצמו את צרותיו באמצעות שקיעה בבעיותיה ודאגותיה המגוחכות והמבדחות (או שלא, תלוי בנקודת מבט) של ברידג'ט. ולמקרה של ספק כלשהו, אני עדיין מעדיפה לאין שיעור את העומק, האינטליגנציה וההומור האירוני המעודן, המתוחכם והמשובח בהרבה של אוסטן, שיצירתה באמת גאונית בעיניי.



 

siv30

New member
קראתי את הספר הראשון

אני חושבת שהוא התחיל גל של ספרות נשים רווקות מתוסכלות שמחפשות את האביר ומקומן בחברה. אחריו קראתי שלל ספרים שיצאו בעברית שמאוד דמו לבריגיט אבל אף אחד לא היה משעשע ורווי סרקזם מוצלח כמוהה.
&nbsp
אני באמת חושבת שהוא הצליח כי הוא נוגע באחת הרעות החולות של החברה המערבית הלחץ למצוא זוגיות ובגיל צעיר מ 30.
 

siv30

New member
וסליחה

מרוב התלהבות, תודה על ההמלצה פתאום בא לי לקרוא את הראשון ולהיזכר ולהמשיך לשני.
 

KallaGLP

New member
מה יהיה? מקלדת דפוקה. בכותרת היה צריך להיות: הלן פילדינג

 

KallaGLP

New member
אף על פי שנהניתי, אני בהחלט יכולה לראות

איך אפשר לא לאהוב. סך הכל הספרים רחוקים מלהיות יצירות מופת והם לחלוטין עניין של טעם ומצב רוח. אני גם בדרך כלל לא מתה על ספרים בסגנון הזה, בנוכחיים בכל זאת מצאתי משהו טיפה מעבר.
 

גםצופה

Member
מנהל
אני קראתי את הספרים לפני שראיתי את הסרטים...

הספר השני היה דווקא חביב - אם כי הראשון היה הרבה יותר טוב.
לעומת זה הסרט המבוסס על הספר השני היה נוראי ביותר - גם לא אהבתי את זה שהדמות אותה גילם יו גרנט קיבלה המון זמן מסך - בעוד שבספר עצמו הוא הוזכר בערך בכמה עמודים בודדים...
 

KallaGLP

New member
מה לעשות, הוא שחקן נהדר. הסרט ניתן בצפייה במידה רבה בזכותו.

 

גםצופה

Member
מנהל
אבל עשו את זה בהגזמה....

הסרט עצמו היה גם לגמרי מוגזם... מאד בוטה.
 

KallaGLP

New member
לא יודעת איך הוא, וגם לא דחוף לי לקרוא.

והביקורת הזאת שמצאתי עליו לא מוסיפה חשק. נראה, לפחות מהביקורת, שברידג'ט איבדה חלק גדול מקסמה.
 

גםצופה

Member
מנהל
ההתלבטות אם לקרוא

היא בעקבות כך שעתיד לצאת סרט ע"פ הספר...
&nbsp
ממה שהבנתי רנה וקולין אמורים לשחק בסרט - כאשר יו גרנט לא ישתתף בו ובמקומו לוהק פטריק דמפסי...
לא יודעת אם פטריק ישחק את התפקיד שיו גילם בסרטים הקודמים או שהוא יגלם דמות אחרת...
 

KallaGLP

New member
מעניין. למיטב הבנתי שני הגברים (ולכן גם שחקניהם)

לא אמורים בכלל להיות רלוונטיים בחלק הזה.
 

KallaGLP

New member
לא, כאמור לא דחוף לי לקרוא,

במיוחד לאור הביקורת שאליה קישרתי. רק קראתי על הספר ומשם הבנתי בכללי את התוכן.
 

Arana

Active member
מנהל


קראתי את הראשון לפני שיצאו הסרטים, והוא היה נחמד ומצחיק, אבל לרוב אין לי סבלנות ל"צ'יק-ליט"בסגנון הזה, אז לא המשכתי לספר השני (ויש גם שלישי). בזמנו לא קראתי עדיין את "גאווה ודעה קדומה", כך שלא היה לי את הבסיס לסיפור, והתייחסתי אליו as-is.

אגב, הסרט תמיד יזכיר לי את "רנה" המשעשע של אריאל הורוביץ


 
למעלה