לגלישה באתר בגירסה המותאמת לסלולאר
| הוספת הודעה
הגדרות תצוגה

הגדרות עץ הודעות

מאפייני צפייה

הצג טקסט בתצוגה
הצג תגובות באופן
עדכן
2578825,788 עוקבים אודות עסקים

פורום ספרים וספרות

ברוכים הבאים לפורום ספרים וספרות
הפורום נועד לחובבי קריאה ולדיונים על סופרים, ספרים, וספרות בכלל. נשמח לשמוע את דעתכם על ספרים שקראתם, סופרים שאהבתם (או שלא), ועל כל נושא הקשור לתחום הספרים והספרות.
 
אנא שימו לב:
הפורום לא נועד לסיוע בהכנת שיעורי בית - יש לפנות לפורום "לימודים ושיעורי בית".
יש לשמור על תרבות דיון, שפה נאותה ויחס מכובד ומכבד כלפי הגולשים האחרים.
הנהלת הפורום שומרת לעצמה את הזכות להכניס את סקירות המתפרסמות בפורום למאמרי הפורום, תוך מתן קרדיט לכותב/ת.
אין להעלות הודעות בעלות תוכן פרסומי ללא אישור המנהלים.
הפורום אינו במה לפרסום אתרים אישיים ובלוגים. ניתן לפרסם קישור לרשומה/מאמר בנוסף לפרסום הנוסח המלא שלהם בפורום. כמו כן ניתן לפרסם קישור לאתר אישי או לבלוג בחתימה.
בכל בעיה הקשורה לגלישה בפורום ניתן לפנות למנהלים.
 
גלישה נעימה

הנהלת הפורום:

אודות הפורום ספרים וספרות

ברוכים הבאים לפורום ספרים וספרות
הפורום נועד לחובבי קריאה ולדיונים על סופרים, ספרים, וספרות בכלל. נשמח לשמוע את דעתכם על ספרים שקראתם, סופרים שאהבתם (או שלא), ועל כל נושא הקשור לתחום הספרים והספרות.
 
אנא שימו לב:
הפורום לא נועד לסיוע בהכנת שיעורי בית - יש לפנות לפורום "לימודים ושיעורי בית".
יש לשמור על תרבות דיון, שפה נאותה ויחס מכובד ומכבד כלפי הגולשים האחרים.
הנהלת הפורום שומרת לעצמה את הזכות להכניס את סקירות המתפרסמות בפורום למאמרי הפורום, תוך מתן קרדיט לכותב/ת.
אין להעלות הודעות בעלות תוכן פרסומי ללא אישור המנהלים.
הפורום אינו במה לפרסום אתרים אישיים ובלוגים. ניתן לפרסם קישור לרשומה/מאמר בנוסף לפרסום הנוסח המלא שלהם בפורום. כמו כן ניתן לפרסם קישור לאתר אישי או לבלוג בחתימה.
בכל בעיה הקשורה לגלישה בפורום ניתן לפנות למנהלים.
 
גלישה נעימה

לצפיה ב-' מר להמן / סוון רגנר'
מר להמן / סוון רגנר
<< ההודעה הנוכחית
17/08/2008 | 00:50
49
11
מגרמנית: טלי קונס
הוצאת מטר, 2008
287 עמודים

התלבטתי, מה ואיך לכתוב על הספר הזה מרגע שסיימתי אותו בערב שבת. העניין היה שידעתי שאני חייבת לכתוב עליו, רק שבאמת לא ידעתי מה.

הספר הזה די חריג בין הספרים שאני קונה, כי הוא חדש והגיע בלי המלצות. אבל מה? עמדתי בשבוע הספר מול הדוכן של מטר, מוכרחה להגיע להחלטה. המבצע הכי משתלם היה של מטר, ואחותי, שקראה בינתיים את 'המשרד למקרים מיוחדים' של נתן אנגלנדר בהוצאה המשותפת של מטר וכתר, התאהבה. החלטתי להמר. את הספרים לא הכרתי כמעט בכלל, השולחנון היה עמוס בספרים שקשורים איכשהו לשואה, ולא רציתי. 'חיי החלום של סוחאנוב' כבר היה ביד, והיה צריך עוד שניים. בסוף, אחרי הרמה והורדה, והחלפה והתלבטות נלקח מר להמן (השלישי, למי שמקפיד על הספירה היה, חרף התנגדות, 'אפלטון ואתון' עבור חברה של אחותי). כבר מקריאת הכריכה האחורית היה ברור שהוא לא רגיל (כלומר: במיוחד בשבילי).

מר להמן, פרנק, ברמן שחי בצד המערבי של ברלין המחולקת-עדיין של 1989, מתקרב לגיל 30. לכן מתחילים כולם לקרוא לו מר להמן, פנייה שמכבדת את הגיל אבל במקרה שלו משמשת יותר כבדיחה על חשבונו. אז כולם קוראים לו מר להמן: קרל, החבר הכי טוב שלו, ארווין, הבוס שלו בפאב, החברים שמכירים אותו מהעבודה. מיותר לציין שבעיני מר להמן העניין לא מוצא חן כל כך ("אני חייב לומר שהשילוב הזה בין גוף שני ומר להמן הוא באמת הדבר הכי דוחה שיש" (עמ' 88 בין השאר)). מר להמן הוא איש של ודאויות, וכשכל מיני דברים מוזרים מתחילים לקרות, השגרה שלו הולכת ומתערערת - כל כך עד שלא ברור לו בדיוק מהי המציאות. ככה יוצא שהוא נקרה ערב אחד בדרכו של כלב אימתני בכיכר ריקה מאדם, שלא נותן לו להמשיך בדרך, פתאום הוא גם מכיר את קטרין, הטבחית שהוא עתיד להתאהב בה, ועוד ועוד.

באתר טקסט המביא את גב הכריכה, מצוין גם סרט שנעשה בעקבותיו של הספר הזה, תוצאה של זה שהספר יצא בגרמנית כבר ב-2001 והגיע אלינו רק השנה.

אז למה אהבתי את הספר? הוא מצטיין בהומור עד כדי כך שהיו פעמים שצחקתי בקול. הוא אותנטי ואמין. אהבתי את הדמויות, את העומק שלהן, את העולם שבנה להן רגנר, את הייחוד שלהן.

מומלץ בחום!

שבוע טוב לכולם ותודה שקראתם
ספרים וספרות >>
לצפיה ב-'תודה '
תודה
17/08/2008 | 01:54
2

נשמע די טוב. עשית לי חשק.
ולא יכולתי שלא לשים לב שהמתרגמת היא זו שתרגמה את האחרון שסיקרתי, גלנקיל (:
לדעתי היא עושה עבודה טובה.
לא יודעת איך כתוב הספר במקור, אבל התרגום של גלנקיל היה בשפה גבוהה.

ספרים וספרות >>
לצפיה ב-' על ההמלצה '
על ההמלצה
17/08/2008 | 07:18
2
אין כיף גדול מלקנות ספר על עיוור ולהתאהב.
נשמע ממש חמוד.
ספרים וספרות >>
לצפיה ב-'שכחתי לצרף את תמונת הכריכה'
שכחתי לצרף את תמונת הכריכה
17/08/2008 | 11:44
1
לצפיה ב-'תודה על ההמלצה'
תודה על ההמלצה
17/08/2008 | 11:47
1
לא הכרתי את הספר...
ספרים וספרות >>
לצפיה ב-'תודה בת אדם'
תודה בת אדם
17/08/2008 | 14:25
1
שמתי עליו עין כבר כשיצא. מצטרף לרשימה.
ספרים וספרות >>
לצפיה ב-'אני אוהב הומור'
אני אוהב הומור
17/08/2008 | 19:20
1
ולא ספרי הומור, אפילו אחד טוב כזה לא מצאתי. רשמתי את הספר הזה, אני מאמין שלא אגיע אליו בקרוב.
ספרים וספרות >>
לצפיה ב-'יש לי בעייה עם ספרות גרמנית בת-זמננו'
יש לי בעייה עם ספרות גרמנית בת-זמננו
17/08/2008 | 19:49
38
1
זו  שאחרי 1939 שמציגה את 'הגרמני' כאחד האדם. [היוצא מהכלל הם  מה שנקרא אקזיל-ליטראטור או ספרות הגולים - אלה שעזבו\גורשו\ברחו  מגרמניה  ויצרו בארצות 'גלותם' ובחלקם -כמו ברכט- חזרו לגרמניה המזרחית,הקומוניסטית, זו שיצרה את התופעה ש'חייזרים נאצים' כבשו את גרמניה ולהם עצמם  לאיש מהם לא היה בכך חלק. . תופעת ה'חוזרים' משאירה לי טעם רע בפה אבל אולי עוד איכשהו  נסבלת בגלל אמונתם התמימה של החוזרים [היו להם שותפים במערב...] שיוכלו לבנות  עולם טוב יותר. שטות נוראה שטפחה באחת על פניהם]. ורק נזכיר עוד שבגיל 80 הודה לפתע גונטר גרס בעברו הנאצי. כמובן עם התירוצים המקובלים...

לא נראה לי שאתקרב לספר.
ספרים וספרות >>
לצפיה ב-'הגדילה לעשות בזמנו מישהי שטרחה להסביר לי'
הגדילה לעשות בזמנו מישהי שטרחה להסביר לי
17/08/2008 | 19:56
1
ברצינות מלאה אחרי שגינטר גראס, ככל הנראה אחד הסופרים האהובים עליה, יצא עם הגילוי הזה, שהוואפן אס אס היו רק יחידה של תועמלנים, מעין קומיסרים פוליטיים או משהו כזה בלבד.
לא יאמן...
ספרים וספרות >>
לצפיה ב-'רגע, אז אסור לגרמנים לכתוב?'
רגע, אז אסור לגרמנים לכתוב?
17/08/2008 | 20:10
13
1
אז אסור לנו לקרוא אותם? ואגב, האם הם לא "כאחד האדם"?
ספרים וספרות >>
לצפיה ב-'בודאי שמותר ורצוי לכתוב ולקרוא'
בודאי שמותר ורצוי לכתוב ולקרוא
17/08/2008 | 20:55
12
1
אבל ספרים שנכתבים על ידי גרמנים כדי להראות כי הסבל שלהם היה זהה לזה של אחרים? זו מגמה מתועבת.
מזכיר לי את הטיעון של רוצח הוריו המבקש רחמים כי הוא יתום.
מבחינה זו הרי הם אינם "כאחד האדם".

יודעת מה? גם ספרים כאלה שאינם נכתבים ע"י גרמנים.
ספרים וספרות >>
לצפיה ב-'תראה....'
תראה....
17/08/2008 | 21:12
11
1
אני אחזור על עצמי, אבל תנסה לקרוא את זה עם ראש פתוח.

במלחמת העולם השנייה, השואה הייתה אירוע רב משמעות וקשה מאוד. זאת נקודת הפתיחה שלי. הכי גרוע, הכי שיטתי, הכי מפלצתי.

חוץ מהשואה (שהייתה הכי גרועה) כל אירופה הייתה במלחמה- רעב, פחד מפצצות, פחד מפלישה (פחד שפעמים רבות היה מוצדק), דאגה לקרובי משפחה שנמצאים בחזית, אבטלה, אינפלציה וכו'....... האם אנחנו לא יכולים להבין שהפחד הנ"ל הוא פחד כללי, שהיה בשורות של הצרפתים, הבריטים, הרוסים וגם הגרמנים?
ספרים וספרות >>
לצפיה ב-'מעניין הזכרון הסלקטיבי.'
מעניין הזכרון הסלקטיבי.
17/08/2008 | 21:44
3
1
אני נזכר בששון ובשמחה ששטפו את ערי גרמניה ואת ההמונים כאשר גרמניה הכריזה מלחמה. את שמחת הנצחון והכיבושים והשלל - אסור לשכח את השלל- והמזכרות שהביאו  חיילים גרמנים בחופשותיהם הבייתה.עד היום תמצאי שרידיהם בשוקי הפשפשים ובירידי העתיקות.במוזיאונים ובספריות ובבתים פרטיים.
אני זוכר את ההתלהבות האירפית למשטר החדש. מנורווגיה ועד הולנד ועד צרפת. [ כמה שמות הפכו אחר כך לשמות דראון] אני זוכר את שתוף הפעולה המתלהב של משמר הברזל[רומניה] וצלב החץ [ההונגרי] .החיים באירופה התנהלו  על מי מנוחות. הם לא נלחמו הם 'נכנעו'. מי שסבל היה היהודים אותם צדו, וגם את הספורים שעזרו להם. בפריז הייתה מלחמה? ראית בתים הרוסים? בבודפשט? יותר בתים נהרסו במרד ההונגרי ע"י הסובייטים מאשר במלחמה..
פחד? של מי? של הגרמנים מעונש כאשר התהפכה הקערה. לא מזיז לי.
הבריטים - כן. לכן אני מצדיק את דרזדן כחליפין  ראוי לקובנטרי.
ספרים וספרות >>
לצפיה ב-'או.קיי אני לא חושבת שיש כאן'
או.קיי אני לא חושבת שיש כאן
17/08/2008 | 21:49
2
1
"נכון" "לא נכון". תראה את הדברים שחור-לבן, כפי שזה משתמע מדבריך.

אגב, בדברייך חידשת לי כמה נקודות, ועליהן אני עוד צריכה לחשוב, אז
ספרים וספרות >>
לצפיה ב-'זה בסדר,גם סבתי יכולה לחדש לך כמה נקודות כאלה'
זה בסדר,גם סבתי יכולה לחדש לך כמה נקודות כאלה
17/08/2008 | 21:53
1
1
ולגבי הנכון ולא נכון - בדר"כ אין תמיד מקרה ברור של "טוב ורע" במלחמות של המין האנושי.

לעומת זאת, מלחמת העולם השניה היא אולי המקרה הברור ביותר בהיסטוריה האנושית כולה, שבו מובהק ההבדל בין "הטוב" ו"הרע". בין "הנכון" ו"הלא נכון".

ספרים וספרות >>
לצפיה ב-'לא מתביישת להודות שיש עוד דברים'
לא מתביישת להודות שיש עוד דברים
17/08/2008 | 21:58
1
שאני לא יודעת, שאני עוד צריכה ללמוד, ואולי אף פעם לא אדע כי לא הייתי שם.

אוריאל, אני מאוד מאוד מאוד אשמח אם תקרא את "האבודים" מעניין אותי לדעת מה תחשוב על ההרהורים שלו. מאוד.
ספרים וספרות >>
לצפיה ב-'בודאי שכל אירופה היתה במלחמה.'
בודאי שכל אירופה היתה במלחמה.
17/08/2008 | 21:49
6
1
בגללם. בדיוק הפואנטה.
אין ספק שגם אצלם אזרחים סבלו (ואני אפילו לא מדבר על מה שהצבא האדום עשה להם שם כשהגיע לשם. לא לחינם חיילים גרמנים עשו כל מה שביכולתם כדי להיכנע לבעלות הברית ולא לרוסים).
הנקודה היא שהמגמה הזו של "הסבל שלנו" (של הגרמנים כביכול) אינו זהה לסבל של כל שאר אירופה.

גם היתום בודאי מצטער בגלל שהוריו אינם איתו. רק חבל שלא חשב על כך לפני שרצח אותם.
כמה רחמים את מוכנה לתת לאותו בחור פסיכי שהגיע לחדשות לא מזמן בגלל שרצח את אביו?
כי אני - מאומה.
כעת תכפילי את הרצח הזה בעשרות על עשרות של מליונים ואז נדבר.
ספרים וספרות >>
לצפיה ב-'לגבי המשפטים האחרונים- מה ההשוואה?'
לגבי המשפטים האחרונים- מה ההשוואה?
17/08/2008 | 21:55
5
1
לא מבינה...
ספרים וספרות >>
לצפיה ב-'יש משפט מפורסם במסורת היהודית:'
יש משפט מפורסם במסורת היהודית:
17/08/2008 | 22:13
4
1
"כל שנעשה רחמן על האכזרים, לסוף נעשה אכזר על רחמנים"
האכזר אינו ראוי לרחמים אלא רק לדבר אחד -עונש.
ספרים וספרות >>
לצפיה ב-'נכון!'
נכון!
17/08/2008 | 22:15
3
1
אני לא ארחם לעולם על מי שהיה בס.ס, על מי שהיה נאצי בנשמתו, מי ששיתף פעולה וכו'.

אבל, למרות שהיטלר נבחר בבחירות דמוקרטיות, לא כולם התכוונו שיעשה מה שעשה.

נו, תלכו לקרוא את "מפיסטו".
ספרים וספרות >>
לצפיה ב-'בדיוק. "מפיסטו". היו את אלה שגלו מהארץ ונאבקו'
בדיוק. "מפיסטו". היו את אלה שגלו מהארץ ונאבקו
17/08/2008 | 22:30
2
1
בשלטון מבחוץ. מעטים.
היה גם את כל השאר. גרמנים.

ספר חשוב.
ספרים וספרות >>
לצפיה ב-'מצחיק דרך אגב שהזכרת את הספר הזה.'
מצחיק דרך אגב שהזכרת את הספר הזה.
17/08/2008 | 22:33
1
1
הוא מדבר בדיוק על הביקורת של קלאוס מאן (הומוסקסואל שברח מגרמניה) על גיסו המתקרנף שלמען טובתו האישית שיתף פעולה עם השלטון.
למעשה לא יכולת לבחור ספר טוב יותר כדי להדגיש את טענתי.
ספרים וספרות >>
לצפיה ב-'את ספריהם של אביו ושל דודו - שרפו.'
את ספריהם של אביו ושל דודו - שרפו.
17/08/2008 | 22:43
1
לצפיה ב-'אבל זאת בדיוק הבעייה'
אבל זאת בדיוק הבעייה
17/08/2008 | 20:16
18
1
הם אכן כאחד האדם וזה מה שעצוב ומייאש כל כך
ספרים וספרות >>
לצפיה ב-'מה עצוב בזה? אני באמת לא מבינה...'
מה עצוב בזה? אני באמת לא מבינה...
17/08/2008 | 20:24
17
1
לצפיה ב-'שזאת האנושות'
שזאת האנושות
17/08/2008 | 20:35
1
שזה האדם. שסלחו להם כל כך מהר על פשעים שהדעת לא תופסת.
ספרים וספרות >>
לצפיה ב-'זו בדיוק הבעייה. השחיקה בזכרון ההיסטורי שלנו.'
זו בדיוק הבעייה. השחיקה בזכרון ההיסטורי שלנו.
17/08/2008 | 20:42
15
1
ולא - הם לא כאחד האדם. לא לגבינו. הם צאצאי הרוצחים.אנחנו צאצאי הנרצחים. אם אנחנו פה - זה רק בגלל 'שהם' לא הספיקו. לא בגלל שהם  לא רצו.  
ספרות -כמו שאר האמנויות- הוןא אמצעי קומוניקטיבי שבמקרים מסויימים חורגים מתחום היוצר היחיד והופך ךתעודת זהות או כרטיס ביקור של עם.
השלב הראשון גרמניה נפלה בידי הנאצים. גרמניה הייתה הכיבוש הנאצי הראשון. [חייזרים כאלה...]
המגמה היום -להראות את הסבל שעבר על הגרמנים במלחמה,אחרי ההפסד במלחמה.. להראות שככל האדם הגרמנים.
השלב המקביל - היתה שואה? באמת הייתה שואה? בפולין היתה שואה? הפולנים...?
והשלב הבא. נו, אם היה משהו, ואנחנו כל כך נחמדים [ראה ספרות] אז הם אשמים. [שימי רק לב מי זה אנחנו ומי זה הם].
הכל אישי.
ספרים וספרות >>
לצפיה ב-'אני ממש לא רואה את זה ככה'
אני ממש לא רואה את זה ככה
17/08/2008 | 20:59
13
1
מה היית מצפה שיהיה היום, שישים שנים לאחר המלחמה?

(אני כותבת ומוחקת, כותבת ומוחקת. נזהרת מאוד שלא לפגוע באף אחד. אבל מאוד מאוד לא אוהבת את ההחרמה הזאת. שלדעתי לא עוזרת. אני חושבת שיש להוקיע את התירוצים, ההכחשות וכו' אבל באמת חושבת שצריך איכשהו לעבור הלאה. ללמוד כדי שזה לא יקרה. זה קורה, אז מה זה שווה כל ההשענות שלנו על השואה שלנו?)
ספרים וספרות >>
לצפיה ב-'למען האמת, אני לא מבינה את הטיעונים האלה'
למען האמת, אני לא מבינה את הטיעונים האלה
17/08/2008 | 21:10
7
1
שהם כל כך נפוצים - "איכשהו לעבור הלאה. ללמוד כדי שזה לא יקרה".

לעולם לא נתגבר על זה. לא מתוך אידאולוגיה של להיאחז בזה או מתוך אובססיה. אי אפשר להתגבר על זה כי זה קרה!
אי אפשר להתגבר על זה כי העם הזה לא התאושש מזה גם אחרי 60 שנה (שבסופו של דבר הם מעט מאוד, אפילו לא תוחלת חיים של אדם). איך "מתגברים" על השמדה טוטאלית כזו? השמדה של כמעט כל יהדות אירופה (למעט רוסיה)???
ספרים וספרות >>
לצפיה ב-'רגע, אז מה את מציעה לעשות?'
רגע, אז מה את מציעה לעשות?
17/08/2008 | 21:20
6
1
לאחוז במושג הזה עד קץ הימים- ולעשות איתו מה????

אני לא מכחישת שואה, ומי שמכיר אותי יודע כמה הנושא חשוב לי וקרוב לליבי. אבל אני חושבת שצריך לעבור איזהשהו מטהקוגניציה, כדי שהמושג הזה לא יהיה רק "אוי אוי אוי, הייתה לנו שואה". ה"אוי אוי אוי" מקובל עליי רק אם אני שומעת את זה מדור ראשון, שהיו שם- הם שיבכו עד מחר, ואנחנו צריכים לעזור להם (לא שאנחנו עושים את זה, אבל זה משהו אחר). אבל כל השאר צריכים להתקדם, ללמוד, להבין, להשמיע, ולא להגיד אוי אוי אוי
ספרים וספרות >>
לצפיה ב-'לעשות מה? לזכור. למנוע זאת שנית.'
לעשות מה? לזכור. למנוע זאת שנית.
17/08/2008 | 22:26
1
אני נתקל שוב ושוב באנשים שטוענים שזה משהו חד פעמי. היה ונגמר. יאללה, צריך להתקדם הלאה.
אני לא מצליח להבין אותם.

אנחנו נמצאים בתקופה בה ישנם כבר עכשיו, זמן קצר כל כך  אחר כך, מנהיגים של אומות שמכחישים את עצם הקיום של השואה (עייני בקורות חייו של אבו מאזן "המתון" למשל. זה די מעניין אני מבטיח לך), שמכנסים כנסים בהם כל הנושא מוגדר כשקר אחד גדול. בטלוויזיה האיראנית רואים אנשים עם פאות שוחטים ילד מוסלמי כדי להשתמש בדמו לאפיית מצות (מזכיר למישהו משהו? שנת 2008 להזכירכם)

בעיתונות המוסלמית הגלובלית יש קריקטורות שהדמיון שלהם מצמרר. את רואה יהודי חרדי דמוי תולעת עוטף את הגלובוס כולו בציפורניו. במצריים "הפרוטוקולים של זקני ציון" הם רב מכר כבר עשרות שנים וזה במדינה שיש לה הסכם שלום איתנו.
רק כמה עשרות קילומטרים ממך ישנם ילדים המחונכים ברגע זה ממש על כך שאת צאצאית לבני קופים וחזירים.

אותי זה מדאיג וחשוב מכך - זה אומר ש"אין להתקדם". המחלה הזו עדיין פה ואנחנו כאן כדי לזכור ולהזכיר את זה.

ספרים וספרות >>
לצפיה ב-'קץ הימים? מושג קצת מעורפל עבורי.'
קץ הימים? מושג קצת מעורפל עבורי.
17/08/2008 | 22:41
1
השורה האחרונה שכתבת, מצטער על הערתי,, בגרמנית זה מצלצל הרבה יותר טוב. ונשמע מהם כל כך הרבה פעמים...
ספרים וספרות >>
לצפיה ב-'ואיפה שמעת ממני אוי אוי אוי?'
ואיפה שמעת ממני אוי אוי אוי?
18/08/2008 | 00:07
1
ממש או במשתמע? את עושה מזה בנאליזציה כשאת אומרת שהתגובה שלי היא בגדר "אוי אוי אוי".

אני כבר ציינתי פה אני חושבת, שנושא השואה רק הופך בשבילי יותר קשה עם הזמן. איכשהוא, כשהייתי יותר צעירה הנושא היה יותר "ברור". קשה לי להסביר למה אני מתכוונת ב"ברור". עם כל שנה שעוברת, זה נעשה יותר קשה, יותר אבסורדי, יותר נורא. עם הזמן שעובר אני קולטת יותר את גודל האובדן וגודל הזוועה ואיך אין כפרה ואי אפשר לתקן או לפצות בשום דרך. אני חושבת שהשכחה של זה, "ההתגברות" ו"ההלאה" בשביל יהודים ולא יהודים היא בסופו של דבר עייפות וחוסר רצון להתמודד עם המשמעויות  של האובדן הזה, חוסר רצון להכיר באחריות ולהתרחק כמה שיותר מזה. להרחיק את זה עד שזה לא יראה יותר. כשזה לא יראה יותר זה גם לא יהיה קיים יותר ובעצם לא היה מעולם. סתם איזו עובדה היסטורית "עתיקה".

כשזה יקרה זה אומר שאין שום משמעות לחיים של אינדיבידואל או אפילו של עם.
ספרים וספרות >>
לצפיה ב-'מה זאת אומרת להתקדם ולהבין אינגה?'
מה זאת אומרת להתקדם ולהבין אינגה?
18/08/2008 | 06:50
2
1
את יודעת שאם זה לא היה קורה, לפחות חצי מהנרצחים וצאציהם היו חיים איתנו היום? שאלו אנשים שהם מאוד קרובים אלינו ? ואת יודעת מה עזבי את העניין הזה שלנו כמדינה כי זה משני יותר.אני מבין את הבנת הסבל שלך את החיבור שלך לילדה קטנה שאבא
שלה נשלח לחזית , יש לך רגשות כאלה כלפיהם כי את מתנהגת באנושיות, אנושיות שלא הייתה לרבים מאזרחי גרמניה כשהם בחרו
בהיטלר הם לא בחרו רק ב"הצלת הכלכלה וסילוק הדפלצייה" הם בחרו כשהם יודעים טוב מאוד מה המשמעות של התנועה.
ויעידו על כך כל שירי הנאצה ליהודים לפני הבחירות.את יודעת שאותו חייל שהוא "אב" יכול להיות מאוד שכשהוא היה בחזית מה שהניע אותו להילחם היה לסלק את היהודים, קבוצה שרירותית של בני אדם שלא עשו לו כלום ולא הכיר את פניהם וקולם מהעולם?

שנאה על גבי שנאה היא אף פעם לא דבר טוב, זה מה שיכול לגרום לעוד שואה בעיני לא פחות משאננות וסלחנות, אבל אני אישית
לא מסוגל לסלוח ולהבין איש מהגרמנים שחיו באותה תקופה, לא רק שהם גרמו למלחמה בעצמם והביאו הכול על עצמם
(או שאולי סבתא של אוריאל ומשפחתו אשמים במלחמה ואנחנו לא יודעים ?) הם גם גרמו למלחמת העולם ה1 שהביאה אותם להרס העצמי הזה.

איזה רחמים יכולים להיות כלפי מדינה כזאת. היו בה קולות שפוים זה נכון, תומס מאן למשל. לא היו מספיק, או שלפחות הם לא תקעו בשופר שלהם חזק מספיק, ולכן גם הם אשמים.





ספרים וספרות >>
לצפיה ב-'מסכימה עם כל מ שכתבת.'
מסכימה עם כל מ שכתבת.
18/08/2008 | 11:21
1
1
א-ב-ל, היום זה קורה עוד פעם ואנחנו (כן, גם אתה) יושבים בחיבוק ידיים ולא עושים כלום. אז מה כל זה שווה? נוח לנו לשפוט אותם? נהדר. מגיע להם כל סוג של משפט, אבל צריך גם להסתכל על עצמנו. אנחנו גם לא תוקעים בשופרים, אז מה, אני אשמה ברצח העם בדרפור? בגיארגיה?
ספרים וספרות >>
לצפיה ב-'קצת מוזרה לי ההשוואה שלך'
קצת מוזרה לי ההשוואה שלך
18/08/2008 | 13:52
1
אני לא אצא כאן בהצהרות שהייתי חסיד עומות העולם ולוקח את כל יהודי השכונה ומחביא אותם בבית שלי אני לא יודע מה הייתי עושה, אני מקווה שהיה לי האומץ לעשות משהו כזה, אבל אני לא באמת יודע. הצהרות שונות ממעשים,מקווה שהמצפון היה מנצח.
בכל מקרה אינגה קצת לא ברורה לי ההשוואה שאת עושה כאן, אני ואת לא אזרחים בדרפור, אני אף פעם לא טענתי שאדם אחד
יכול וצריך לתקן את כל העולם, זה ממש לא דומה כשאת אזרחית של המדינה שעושה את הדברים האלה ובחרת במפלגה שאשמה בזה, (אפילו אם לא בחרת) אם ממחר הממשלה תחליט להוציא ככה סתם 200 ערבים ישראלים בלי משפט כל יום במשפט מבוים
בלי שום סיבה בייריה מטווח אפס ואנחנו נדע ונשתוק כמו שהם ידעו ושתקו את רוצה להגיד לי שלא נהיה אשמים ? בעיני נהיה אשמים מאוד ואין לנו מחילה.

את חייבת להבין הם לא חיו במדינה אחרת! הם אזרחי המדינה את שוכחת שכמה שאנחנו כבני אדם אוהבים להסתתר מאחורי מילים כמו "מדינה" "המערכת" "החוק" בסופו של דבר בתאכלס המדינה היא אנחנו. והמדינה של גרמניה הנאצית הייתה מדינה של גרמנים!
לא של נאצים של גרמנים! והייתה להם השפעה אדירה כי הם האנשים במדינה! לא אנשי האס אס ש"מפילים עליהם מורא ומשתיקים אותם"

כשהגרמנים ראו את בני משפחותיהם הצולעים, העייורים החרשים, ההומאים הקוקסינלים נרצחים ונעלמים בשביל "טיהור הגזע" אני לא זוכר שהם פחדו להביע את המחאה שלהם, הם פתאום לא פחדו מה"השד הנאצי שהשתלט על המדינה" ומה עשה השד הנאצי?
הפסיק, כי לא הייתה לו ברירה אחרת ההתנגדות לו בתוך גרמניה עצמה הייתה גדולה מדי, הוא היה מת.

אם אזרחי גרמניה האומללים והמסכנים "שלא אשמים" ברצח היהודים היו עושים את אותו דבר עבור השכנים שלהם עבור היהודים שלהם תאמיני או לא היטלר מהר מאוד היה משנה כמה כללים נורא בסיסים בחוק הגזע שלו, או שאת באמת מאמינה שהוא מצליח לרצוח את כל המליונים האלה בהנחה שהיו באמת מיליוני מתנגדים לנעשה? זו נאיביות.

כשראשי מדינות ביקשו מהיטלר שלא יגע ביהודים שלהם הוא התקפל ודחף את התורה שלו את יודעת לאן, את יודעת למה בגרמניה הוא לא עשה את זה? לא כי הם היו אדישים שם, הם פשוט רצו את זה. הם רצו. הם האמינו בזה בלב שלם רובם הגדול הענק.







ספרים וספרות >>
לצפיה ב-'לי אין 'ציפיות' מהם. יש לי -אולי- ציפיות'
לי אין 'ציפיות' מהם. יש לי -אולי- ציפיות
17/08/2008 | 21:26
4
1
מאיתנו.
אני לומד מההיסטוריה על החרם שהטילו חכמי היהודים על ספרד - ומשווה. וכנגדם את מסעות הביקורים והטיולים והקניות של ישראלים בגרמניה.
במקרה יוצא שאני מקבל עתונות רבה מגרמניה בתחומים מסויימים, ובגליונות יש תמיד מן  פרק 'חברתי'  אזכורי ימי הולדת, או נקרופילים.. ותראי איזו תופעה מדהימה. בגליון האחרון של כתב עת שקבלתי חגגו יום הולת 90 למאן דהו. פירוט חייו לפרטי פרטים, לימודים, השגים ת]פקידים. א ב ל  השמטה קטנטנה 1936-1946. אז הוא כנראה היה על הירח ואין תיעוד.  וזו תופעה שחוזרת ונשנית.- שנים. השנים האלה לא קיימות בביוגרפיה של איש מהמוזכרים. לאורך עשרות בשנים....
יותר מזה - יצא לי להשתתף בספר שנה ב2004. במאמר שאני כתבתי הקדשתי בכוונה חצופה ובלתי רלבנטית לחלוטין לנושא קטע ארוך לתולדות משפחתי. העורך השמיט כמעט  הכל פרט ל6 שורות ומילה אחת בשורה שביעית.וכמובן ריכך...
הוא הסביר בסוף המאמר - במילים שלו - זה קטע שאני לא כתבתי בכלל- על החשיבות ל'קבור את המלחמה והשנאה ולהסתכל קדימה אל העתיד [אף אחד מצאצאיהם שלא נולדו של קרובי הנרצחים לא יכול לעשות זאת..]
קטע שמאוד הובלט במאמר הקצר היה ביקורת - אות לידידות ושתוף פעולה והבנה- שנאמרה בטלביזיה הישראלית בשפה הערבית על ספרי שיצא לפני שנים רבות.  עם רמז עבה - יכולה להיות ידידות מעבר לאיבה ולמחלוקת [לא שמו לב שדובר בטלביזיה ישראלית]..
כן. אני קורא גתה. כן היינה ואלזה לסקר שילר כתבו גרמנית. גם בטהובן בך ברהמס מוצרט וואגנר היו גרמנים - ואני שומע אותם בחביון ביתי. לא אני לא נוסע לגרמניה.
ואמרתי קודם. הכל אישי.
ספרים וספרות >>
לצפיה ב-'יש לי בעיה אחת עם טיעונייך'
יש לי בעיה אחת עם טיעונייך
18/08/2008 | 13:48
3
1
כשאתה מתייחס ל"הם". אני מתייחס לכל אדם לגופו, על פי מעשיו והתנהגותו. לא על פי התנהגות הוריו או סביו או הסבים-רבים שלו, וגם לא על פי מוצאו הלאומי. לכן, אני יכול להמשיך לאהוב ספרות גרמנית, מוסיקה גרמנית וקולנוע גרמני (ואחד מ-5 הסרטים האהובים עלי ביותר הוא גרמני - מלאכים בשמי ברלין). אני לא שופט עמים וגזעים, אלא בני אדם. פרטים. ואני גם לא בעד להעניש את בניהם ואת נכדיהם וניניהם של הרוצחים. מר X לא אשם שאביו או סבו היו בס"ס ועשו פשעים נוראים, ולא צריך להעניש אותו על זה. לזכור ולהזכיר - כן. להעניש - לא.

ולגבי גינתר גראס שהוזכר למעלה בשרשור - קראתי את תוף הפח שלו, ואהבתי מאד. זה היה לפני ששמעתי על עברו. האם הייתי קורא את הספר אם הייתי יודע על העבר שלו? אני לא בטוח. אבל אני כן בטוח שאם לא הייתי קורא, הייתי מחמיץ חתיכת יצירת מופת אדירה וספר שאני ממש אוהב (אבל את הסרט יותר... נגיש וידידותי יותר מהספר, לדעתי).
ספרים וספרות >>
לצפיה ב-'הדגשתי יותר מפעם אחת . הכל אישי.'
הדגשתי יותר מפעם אחת . הכל אישי.
18/08/2008 | 14:10
2
1
מאחר ואני לא ניחנתי ברגשות נאצלים כמוך  אז אני למשל מתייחס לכולם כאל 'הם' קולקטיבי מתמשך אחד .
הסופר האהוב עלי מכולם הוא תומאס מאן.
הזמרת האהובה עלי ביותר מרלן דיטריך. השיר האהוב  'פיטר הדלק לי סיגריה'
אני קורא ספרות גרמנית. את זו שנכתבה לפני.
אני קורא שירה ופילוסופיה שנכתבו בגרמנית.
אני מעריץ גדול של אמנות הציור הגרמנית האקספרסיוניסטית מראשית המאה ה20.
קראתי את גינתר גראס והיינריך בל .ועוד כמה.
אני שומע מוסיקה 'גרמנית' - הזכרתי.
והזכרתי עוד כמה דברים אישיים..

אני מסרב לפגוש בהם. אנימ תכתב אבל בצורה מאוד קורקטית קפואה מנומסת.לא-אישית
אני לא נוסע לגרמניה. אני נוסע במופגן באוטו צרפתי.
השכלתי 'הקולנועית' שואפת לאפס [פרט לקצת בלשים]. כך שלצערי אין לי מושג על הסרטים שדברת עליהם.ואין לי כל נקודת התייחסות.
אני מתעב ספרות שמציגה גרמנים כבני-אדם. כי הם לא.
אני לא עקבי. אז מה? גם את זה אני יודע
אני לא סולח. לא שוכח.
הכל אישי..
ספרים וספרות >>
לצפיה ב-'דברים, כ"ד, ט"ז:'
דברים, כ"ד, ט"ז:
19/08/2008 | 00:16
1
1
לֹא-יוּמְתוּ אָבוֹת עַל-בָּנִים, וּבָנִים לֹא-יוּמְתוּ עַל-אָבוֹת:  אִישׁ בְּחֶטְאוֹ, יוּמָתוּ.
(זה ככמה מילים על ענישה קולקטיבית בראי היהדות)

האמת, כבר שלוש שנים בערך אני קוראת סמויה פה, והפעם לא התאפקתי מלהגיב. "'הם' קולקטיבי מתמשך אחד"? הכללות שכאלה בדיון על שנאת חינם? ואז אחר-כך, שלילת האנושיות. והרי האנושיות היא שמאפשרת לנו בחירה חופשית ועל ידי כך, משליכה עלינו אחריות מוסרית. אז זהו: כבר אין לאשמים אחריות מוסרית? רק עונש? וגם למי שנולד הרבה אחרי?
אני לא מבינה.

ו על ההמלצה, בת אדם.
ספרים וספרות >>
לצפיה ב-'סמרטוט יקר - זה לא שנאת חינם'
סמרטוט יקר - זה לא שנאת חינם
19/08/2008 | 14:30
1
, מאחר ןואפילו השטן יוכל למצוא לעצמו צידוקים בכתבי 'הקודש' אז כפרקליטו אני זוכר דווקא זכור את אשר עשה לך עמלק, וחורבן סדום שבטח היו שם זקנות עם בתולות ועוללים יונקי שדיים. וגם משהו קטן שקרה ביריחו.
אז יש לי הצעה לרקומה הסמויה, נעזב בצד את דברי אלוהים חיים שנכתבו ביד כהנים נאורים ,ונזכור רק את מתינו.  
לאשמים - אין אחריות 'מוסרית' יש להם אחריות.
ומה עם פוקד  עוון אבות על בנים ועל שילשים ועל רבעים??
אז גם לצאצאי הרוצחים יש 'אחריות' 'מוסרית' [אני לא כל כך יודע מה זה]
לא הכל צריך להבין.והבחירה החופשית מאפשרת גם לשנוא.



ספרים וספרות >>
לצפיה ב-'זה נכון שלגבינו אישית'
זה נכון שלגבינו אישית
17/08/2008 | 21:05
1
הם לא כאחד האדם וקשה לי להאמין שאי פעם הם יהיו. לפחות אני מקווה שהם לא יהיו.
ספרים וספרות >>
לצפיה ב-'בעניין ספרות'
בעניין ספרות
18/08/2008 | 10:50
1
הגרמנים שבהכללה הם בין העמים היותר קוראים באירופה, קוראים ספרות עברית יותר מכל עם אחר.
ובכלל היחסים בין גרמניה לישראל מזכירים יחסים של אחים מקראיים - שונאים ספור אהבה.

לעצם הדיון הגרמנים בעיני הם ההפך מהמשפט הידוע. הם אשמים כל עוד לא הוכחה זכאותם.
וההצפה של ספרות גרמנית מלאת מסכנות, והנסיון שלהם להפריד בין גרמנים לבין נאצים, וכמה גם אנחנו הגרמנים
סבלנו מהנאצים (זה איזה כשל לוגי, לא?) , רק מחזקת את הדעה שהם מעולם לא ניסו באמת להפנים את אות הקין שטבועה במצחם לנצח נצחים.
ספרים וספרות >>
לצפיה ב-'גינטר גראס נאצי? '
גינטר גראס נאצי?
19/08/2008 | 09:55
2
1
קראתי את "תוף הפח" כשהייתי בתיכון (לפני 18 שנים בערך) ואני זוכרת אותו בתור אחד הספרים האהובים עלי. משום מה, התרשמתי שהוא אנטי-נאצי. יש ספרים שאני לא זוכרת מהם כלום. אם ספר עושה עלי רושם, אני זוכרת ממנו משהו. מ"תוף הפח" אני זוכרת בעיקר את הפרק שנקרא "חתול ושמו ביסמארק". גראס כותב שם באופן ציני על חבר במפלגה הנאצית שראו אותו "רוצח" חתולים באכזריות כי הם שיגעו לו ת'שכל ביללות שלהם (קשר אותם בשק והכה את השק במקל עד שהיללות חדלו ואז זרק את השק לפח בחצר). הלשינו עליו, והוא גורש מהמפלגה, כי אין מקום במפלגה הנאצית לאנשים שמסוגלים להתעלל בחתולים!
ספרים וספרות >>
לצפיה ב-'עדות בעל דבר'
עדות בעל דבר
19/08/2008 | 14:50
1
לצפיה ב-'נזכר רק לפני שנתיים להודות שהיה בוואפן אס אס'
נזכר רק לפני שנתיים להודות שהיה בוואפן אס אס
19/08/2008 | 18:53
1
אע"פ שכנראה היום נאצי הוא לא.

במקרה או שלא במקרה, בדיוק לפני הוצאת ספר חדש שלו.
נשמע שזה אחלה מקדם מכירות. עוד משהו המצביע על הצביעות הגרמנית.
ספרים וספרות >>
לצפיה ב-' נשמע בהחלט יוצא דופן, קשה לי'
נשמע בהחלט יוצא דופן, קשה לי
18/08/2008 | 02:03
1
להתרשם אם הוא יהיה לטעמי.
ספרים וספרות >>
לצפיה ב-'תודה על ההמלצה'
תודה על ההמלצה
18/08/2008 | 12:05
1
ראיתי אותו בחנות והוא מאד סיקרן אותי.
לא יזיק לי לצחוק קצת, זה לא קורה לי הרבה בקריאה
ספרים וספרות >>
לצפיה ב-''
18/08/2008 | 21:29
הם הספר הולך לכיוון היותר-הזוי / פנטסטי? (מבחינתי זה טוב אם כן)
ספרים וספרות >>
לצפיה ב-'תודה על ההמלצה. לצחוק בקול בזמן קריאה זה כייף'
תודה על ההמלצה. לצחוק בקול בזמן קריאה זה כייף
19/08/2008 | 10:38
1
אמיתי, זה קרה לי עם "ארכיטקטורה..." המומלץ.
ספרים וספרות >>

הודעות אחרונות

20:23 | 18.11.18 שיר19921
13:00 | 17.11.18 ירושליםסגל
21:00 | 15.11.18 Arana
05:01 | 15.11.18 החזרה למוטב
19:34 | 08.11.18 Arana
08:37 | 06.11.18 צוללתעמוק
08:29 | 04.11.18 ihtiyar7
13:47 | 02.11.18 Arana
20:44 | 25.10.18 Arana
15:15 | 19.10.18 ihtiyar7
20:19 | 18.10.18 Arana

חם בפורומים של תפוז

חפשו אותנו גם באינסטרגם
חפשו אותנו גם...
פודי תפוז - האינסטגרם החדש כל התמונות של...
חפשו אותנו גם באינסטרגם
חפשו אותנו גם...
פודי תפוז - האינסטגרם החדש כל התמונות של...
בפייסבוק שלנו כבר ביקרתם?
בפייסבוק שלנו כבר...
רוצים להיות תמיד מעודכנים במה שקורה בתפוז?
בפייסבוק שלנו כבר ביקרתם?
בפייסבוק שלנו כבר...
רוצים להיות תמיד מעודכנים במה שקורה בתפוז?

מקרא סימנים

בעלת תוכן
ללא תוכן
הודעה חדשה
הודעה נעוצה
אורח בפורום
הודעה ערוכה
מכיל תמונה
מכיל וידאו
מכיל קובץ