אירוח בפורום- גיא חסון

Guy Hasson

New member
קיקסטרטר, אוגדנים ומה אם אין אייפד?

שלום גם ברוטוס,

אני רואה שחלק מאוד גדול מהשאלות הוא על הפן הכלכלי. וזאת לא הזווית שאני רוצה שאנשים יסתכלו על הקומיקס שאנחנו יוצרים. אני יצרתי את New Worlds Comics כדי שיהיה מקום שבו אני ואחרים יוכלו ליצור עם חופש אומנותי מלא. מעבר לזה, אני רציתי ליצור חברת קומיקס שמתייחסת לקומיקס כאל אמנות, שיוצרת סיפורים שהם אומנות ושהציירים שלה יוצרים אומנות בכל עמוד. זה מה שחשוב שתדע על החברה, לא הצד הכלכלי שלה.

קיקסטרטר ודומיו? אם הייתי חושב שזה היה עובד, בשמחה הייתי עושה את זה. אבל נכון לכרגע, לי אין מספיק כח סוציאלי מספיק גדול כדי לגרום למספיק אנשים לבוא ולהשקיע. בינתיים, אנחנו מסתדרים בלי קיקסטרטר.

אוגדן? יש סיכוי מאוד מאוד טוב שנדפיס את החוברות בתור חוברות פיזיות, אבל זה ייקח כמה חודשים. אם אתה רוצה לחכות לאוגדנים, תצטרך לחכות כמה שנים.

מה אם אין לך אייפד? בסוף החודש ComiXology יוציא לאור את Wynter, שזאת ספינת הדגל שלנו. אתה תוכל לקנות ולקרוא את זה ברשת או בכל מכשיר שיש לך (אייפון, אנדרויד, קינדל, וגם ברשת כאמור.) אם אתה רוצה לתמוך בנו, עדיף לקנות עכשיו מאשר אח"כ. זה גם יעזור כלכלית, אבל זה בעיקר יאפשר לך לדבר על הקומיקס המדהים עם החברים שלך ולעזור להפיץ את הבשורה.

תודה רבה על השאלות!
 

AmitMosheOren

New member
שלום, גיא.

אני בן 17, ואני כותב קומיקס מתחיל. לפני שאני ממשיך לספר על עצמי, אני רוצה להודות לך נורא שאתה מתארח פה. אני עכשיו ממש בערך בעשר העמודים הראשונים של היצירה החדשה שלי The Stranger from the Valley שאותה אני כותב באנגלית. אני אשמח לשלוח לכם אפילו Submission לNew Worlds Comics ואולי יתמזל מזלי ותוציאו את היצירה שלי לאור, אבל אני קופץ מעל הפופיק עכשיו, אז ברצוני לשאול אותך מספר שאלות.

1. מה הטיפ הכי טוב שאתה יכול להביא לי מניסיונך בקשר ליצירת דמויות? פשוט לפעמים אני מרגיש שהדמויות שלי לא בנויות טוב מספיק בשביל ליצור את הדיאלוגים הטובים שאני באמת רוצה. הרי דיאלוג קשור תמיד בדמויות לא?
2. מה תהליך הכתיבה שלך. מהרעיון עד לפיינל דראפט? כמובן אתה לא חייב לפרט. אני יבין אם לא תרצה או שלא תוכל או משהו בסגנון, אז אני לגמרי יבין אם לא תענה לי על השאלה הזאת.
3. מה הטיפ הכי טוב שאתה יכול להביא לי מניסיונך בקשר למציאת שותפות עם אומן? כלומר, למצוא אומן שיצייר את החוברות שאני כותב.
4. כמה עמודים או כמה זמן אתה כותב בשבוע ואיך אתה מחלק את זה עם שאר היצירות שאתה עובד עליהם בו זמנית, לפי מה שאני מניח שעשית כבר כמה פעמים.
5. האם אי פעם אתה שקלת או שאתה עדיין שוקל לנסות את מזלך בחברות הגדולות Marvel או DC קומיקס או אפילו החברות האינדיז הגדולות יותר כמו Vertigo או Dark Horse וכו' וכו'?
6. האם יש כסף בעסק הזה של הקומיקס? כלומר, אפשר להתקיים מהעסק הזה או שזה ממש אבל ממש קשה?

מקווה שתענה לי על השאלות. בברכה עמית משה אורן :)
 

Guy Hasson

New member
טיפים על כתיבה

שלום עמית,

קודם כל, אני שמח מאוד שאתה כותב ושאתה מנסה ליצור ומחפש במה. זה מצויין.

לפני שנמשיך אני אתן לך עצות שמבוססות על איך להציג את עצמך.
דבר ראשון: כותבים לא יכולים לכתוב בשגיאות. דברים כמו "אני יבין" במקום "אני אבין" יגרמו למוציאים לאור ולעורכים להפסיק לקרוא את מה שאתה כותב ולעבור לאדם הבא. כותבים הם אנשים שיודעים לעבוד עם הכלי שלהם (שפה). הם יודעים לאיית והם יודעים לשון יותר טוב מאחרים, והם תמיד משתמשים בה כראוי. בנוסף, שגיאות כאלה הן בדרך כלל אינדיקציה שהכותב לא קורא הרבה. אם אתה רוצה לדעת לכתוב, אתה חייב לקרוא מאות ספרים על כל ספר שאתה כותב. מאוד. ואם לא עשית את זה, יראו את זה בכתיבה שלך.
דבר שני: אל תתייחס אל עצמך כאל קטן ואל אחר כאל גדול. זה מיותר וזה לא עושה רושם טוב. תחזיק את התחושה הזאת בפנים ותלמד איך לא להראות אותה.

העצות האלה לא ניתנות כירידה עליך אלא כעצה שמנסה לעזור לך למכור את עצמך.

אנחנו כרגע לא מקבלים סיפורים חדשים. המצב הזה אמור להשתנות בכמה חודשים. תתעדכן בבלוג שלנו (http://NewWorldsComics.com/). אני מודיע לך עכשיו שאני אחפש אנשים שיודעים לכתוב את הסיפורים הטובים ביותר בעולם בקומיקס.

רוצה טיפים לכתיבה? יש לי הרבה. לפני לא מעט שנים ערכתי סדנה וירטואלית לכתיבה בפורום כותבי מד"ב של תפוז. בזמנו הסדנה אוגדה בסוף למאמר. לא הצלחתי למצוא קישור לזה כרגע. תפנה לעורכות של הפורום ותשאל איפה הסדנה שלי עכשיו.
הנה המון מאמרים שלי על כתיבה. הם לכאורה על כתיבה של משחקים, אבל למעשה הם על כתיבה: http://guyhasson.wordpress.com/?s=gamasutra תתחיל מהאייטם השלישי ותרד למטה.

מה תהליך הכתיבה? סיפור מתחיל מגרעין, מתחושה, מרגע בסיפור. למשל, Wynter התחיל ממחשבה ותשובה שקפצו לי לראש. דמיינתי נערה בת 17 שמרגישה: אני מיוחדת. ומיד קופץ לה פייסבוק עתידי שכזה (כי היא בעתיד הרחוק ויש גוגול אנשים לפחות ביקום) ואומר: 5 מיליארד אנשים פלוס הרגישו בדיוק את אותה התחושה בארבע השניות האחרונות. האם את רוצה לראות מיהם?
מיד נוצרה סיטואציה שלמה ועולם שלם שבו הדבר הזה קורה. נוצר עולם שבו יש כל כך הרבה אנשים, יותר מאפשרויות הדנ"א הקיימות, כך שבכל יום נולדים עוד שלושה אנשים עם הדנ"א שלך, ובעבר מתו כבר 300,000 אנשים עם הדנ"א שלך. בעולם כזה, ליז יכולה לבקש לראות את נראו אנשים עם הדנ"א שלה בגיל עשרים, שלושים... חמישים... שבעים... תשעים. היא יכולה לשאול האם מישהי עם הדנ"א שלה אי פעם עשתה משהו מיוחד? (תשובה: לא.) ואז נשאלת השאלה, איך הנערה (ששמה ליז ווינטר) תמצא דרך כן להיות מיוחדת.
מתוך זה בא הסיפור.
לפני שאני כותב את הסיפור אני יודע מה קורה בהתחלה, באמצע ובסוף. (לכל הסדרות שלנו יש סוף. אחרת אי אפשר לספר סיפור טוב, לדעתי.) ובכל פעם שאני כותב רגע או סיטואציה - אם היא יוצאת יותר טוב ממה שדמיינתי אז אני יודע שעשיתי עבודה טובה ואני יכול להמשיך הלאה.

למה לא פניתי לחברות הגדולות? רציתי חופש אומנותי, לי וליוצרים אחרים, נקי משיקולים של חברה וכסף. רציתי ליצור מקום שנותן חופש אומנותי ויותר מזה: שנותן חופש ליצור אומנות אמיתית.

איך מצאתי אומן? מצאתי אותם ברשת. ב-Deviantart וב-Behance. עדיף לך למצוא מישהו בארץ. טיפים לגבי עבודה איתם? אתה בן 17. אתה מגלה מה יש בך ואיך אתה עובד עם אנשים. תתחיל לעבוד עם אנשים ותגלה מה מתאים לך ומה לא.

האם זה רווחי? התשובה שלי היא: מה אכפת לך? אתה בן 17. אתה רוצה לכתוב? תכתוב! אתה רוצה להרוויח כסף, לך לעסקים/רפואה/מה-שלא-יהיה. אם אתה באמת רוצה וצריך לכתוב, אתה צריך להיות מוכן לשטוף כלים עבור פרנסה לארבעים השנים הקרובות עד שיגלו אותך, אם בכלל. וגם אם יגלו אותך, אף אחד לא מבטיח לך שתרוויח כסף. ואם תרוויח כסף, אף אחד לא מבטיח לך שזה לא יהיה לזמן קצר בלבד. אתה צריך לכתוב? תכתוב! אתה לא צריך לכתוב? אל תכתוב!

תודה על השאלות. בהצלחה לך!
 
קישורים לתרגילים של גיא

באחת מהתשובות שלו, גיא הזכיר סדנה וירטואלית לכתיבה בפורום כותבי מד"ב ופנטזיה של תפוז.
אז מצאתי כמה קישורים מתוך המאמרים של הפורום. בכל קישור יש שורה של מאמרים (שהם בעצם תרגילים, אם הבנתי נכון). כמעט את כולם גיא חיבר:

אפיון דמויות:
http://www.tapuz.co.il/forums2008/articles/default.aspx?forumid=438&cId=9569&sId=4417

ארכיטיפים:
http://www.tapuz.co.il/forums2008/articles/default.aspx?forumid=438&cId=9569&sId=4418

דיאלוגים:
http://www.tapuz.co.il/forums2008/articles/default.aspx?forumid=438&cId=9569&sId=4422

הסברים בדיאלוג:
http://www.tapuz.co.il/forums2008/articles/default.aspx?forumid=438&cId=9569&sId=4423

כתיבה מהבטן:
http://www.tapuz.co.il/forums2008/articles/default.aspx?forumid=438&cId=9569&sId=4419

נקודת מבט:
http://www.tapuz.co.il/forums2008/articles/article.aspx?forumid=438&aId=103437

עלילה:
http://www.tapuz.co.il/forums2008/articles/default.aspx?forumid=438&cId=9569&sId=4420
 

spidey 82

New member
היי, גיא.

תומר, 31, קורא קומיקס כ-25 שנה. כמובן שהחלום האולטימטיבי הוא לכתוב (ו\או לצייר) קומיקס, אבל בינתיים אני מסתפק בביקורות, אף שכיום ההתמקדות שלי היא בעיבודים טלוויזיוניים. בעבר כתבתי טור שבועי עבור האתר של מגזין וויזארד זצ"ל והייתי שותף מייסד של אתר בשם Panels on Pages. כאמור, כיום כותב ביקורות על סדרות טלוויזיה מבוססות על קומיקס (קישורים בחתימה).

1. על אילו סדרות קומיקס ו\או יוצרים גדלת? האם מישהו\משהו מהם היווה לך השראה לעסוק בתחום, ואם כן מי\מה?
2. מדגימת אתר החברה אני רואה שכרגע אתה מפרסם שני כותרים בכתיבתך. האם יש תכניות להרחבת הליין שכבר נמצאות בהרצה?
3. מה הם (או יהיו) תנאי הבעלות על יצירות מקוריות של כותבים\יוצרים תחת העסקתך? או שמא המטרה היא להעסיק כותבים על דמויות וכותרים שאתה יצרת ותיצור?
4. כבר הועלו שאלות בנידון, אבל אם לכסף לא הייתה חשיבות - האם הייתה בוחר בקומיקס מודפס או בכל מקרה מפרסם את הסדרות שלך דיגיטלית?
5. איך משתלבים שאר תחומי העיסוק הנוספים שלך עם כתיבת קומיקס, אם בכלל? יש השפעות של מחזאות, למשל, על כתיבת קומיקס, ולהיפך?
6. אתה מתכנן לפרסם קומיקס לכל הגילאים, ואם כן, האם הם ייצאו לאור גם בעברית?
 

Guy Hasson

New member
וואו, כמה שאלות!

שלום ספיידי משנות השמונים! (זה אומר שכתב אותך פיטר דייויד?)

כל הכבוד על הפעילות העיקשת בתחום הקומיקס. בהצלחה!

1. היו המון המון סדרות כשגדלתי (בשנות השמונים). באמת המקום קטן להכיל את כולם. העובדה שאהבתי אותן, אגב, לא אומרת שאני כותב כמוהן. בכל מקרה, אציין את אלה שעולים לראש מייד: מאוד אהבתי את השהות בת המאתיים שנה של Claremont ב-X-Men. כשהוא היה טוב, הוא היה מאוד טוב. הייתי שם כשגיפן ודמטיס התחילו את ה-JL המצחיק, ו-Goof, אגב, הוא נסיון לכתוב משהו מצחיק באותה מידה, אם כי לגמרי אחר. ואהבתי מאוד את פיטר דייויד. אלן מור, כמובן, היה ונותר הטוב מכולם.
אבל האמת היא שקומיקס לומדים לכתוב גם ובעיקר ממדיומים שונים: קריאת ספרים מלמדת על בניית עלילה, צפייה בסרטים, טלוויזיה ותיאטרון מלמדים עוד המון המון דברים. אם אתה לומד רק מלכתוב קומיקס, אתה לומד מתוך מקבץ מאוד קטן של אנשים שכותבים רק כמה עשרות שנים. אם אתה לומד מכל אמניות הסיפור, אתה שואב מחוכמה וכשרון של אלפיים וחמש מאות שנה.
2. יש בתכנון עוד שתי סדרות, וסדרה אחת נוספת של graphic novels. כרגע אנחנו עובדים על ה-graphic novel ואחת מהסדרות.
3. מעניין שהתשובות לשתי השאלות שאתה שואל בסעיף אחד נמצאות בעמוד אחד, שהוא גם הצהרת העקרונות שלנו: http://newworldscomics.com/?page_id=7
4. אם כסף לא היה בעיה, הייתי דואג שכל אחד ואחד מכם היה מקבל את הקומיקס לביתו בחינם. זה נשמע כמו התחכמות, אבל זה לא. אם כסף לא מגביל את מעשיי, כל מה שנותר הוא הרצון שכולם יקראו.
5. למדתי המון מכתיבת תיאטרון, מפרוזה ומקולנוע. ולמדתי גם להתאים את עצמי למדיום. כתיבה לתיאטרון שונה לגמרי מכתיבה לקולנוע, ושניהם שונים לחלוטין מפרוזה. ושלושתם שונים מכתיבה לקומיקס. בגילי המופלג, למדתי מהחיים ולמדתי מהכתיבה, והכל מופיע בכתיבה שלי.
6. סדרת ה-graphic novels שאנחנו עובדים עליה מיועדת לכל הגילאים. זה אומר שהיא טובה לילדים, אבל היא טובה לא פחות לבני עשרה ולמבוגרים. חוץ ממנה, כל השאר מיועד לבני עשרה ומעלה. גם הסדרה ההיא, גם הנוכחיות וגם מה שבתכנון - הכל מיועד ליצור סיפורים אינטליגנטיים, אמיתיים, לאנשים חושבים ולגילאים גדולים. לאנשים בשנות העשרה ומעלה שלהם אין באמת הרבה חומרים אמיתיים טובים ומותאמי גיל. לדעתי.
בעברית? אני לא חושב. הקהל בארץ יודע אנגלית טוב, בעיקר קוראי הקומיקס וחובבי המד"ב.

תודה על השאלות!

גיא
 

spidey 82

New member
תודה על התשובות!

ספיידי מודל 82' זה יותר רוג'ר סטרן, לא? האמת היא שזה היה שם המשתמש שלי בכל מקום ברשת במשך שנים, אבל מזמן עברתי לשם המלא האמיתי שלי - ברשתות חברתיות ומחוצה להן - ורק תפוז וכתובת המייל שלי מהווים תזכורת לכינוי ההוא.

1. כמובן שהכוונה שלי לא הייתה להשראה בבחינת העתקת סגנון הכתיבה, אלא השראה כללית ליצירת קומיקס. סכל אופן, ענית לשאלתי.
2-4. טוב לדעת.
5. בעיקרון ענית על השאלה כבר בתשובה הראשונה, אבל לשמח לקרוא גם את הגרסה המורחבת.
6. לי אישית לא משנה אם קומיקס יפורסם בעהרית או אנגלית בארץ (אין לי ילדים וההעדפה שלי תמיד תהיה לאנגלית, שפת מקור או לא). מעניין לראות את הגישה שלך (זה נכתב בחיוב, כן?) לעומת הניסינות להחדרת נובלות גרפיות וקומיקס לישראל בשנים האחרונות באמצעות תרגומים לעברית (בון, סנדמן וכו').
 

Guy Hasson

New member
שלום לכולם

תודה רבה על האירוח, ותודה לולאדיק שיזם ופעל לקראתו.

נראה שכדאי שאני פשוט אתחיל לענות על השאלות שלכם...
 

Guy Hasson

New member
תודה רבה לכולם!

תודה רבה לכולם על השאלות! ותודה לוולאדיק על האירוח!
אתם מוזמנים לאתר שלנו, לפייסבוק שלנו, ולטוויטר שלנו. אתם מוזמנים לשאול עוד שאלות שם וגם לראות ארט מקורי, לקרוא ביקורות, ולקבל חדשות מאיתנו.

לילה טוב!
 
למעלה