"הקול הקורא של התאגיד נותן עדיפות ל'הכוכב הבא'
בבחירת הנציג לאירוויזיון"
https://e.walla.co.il/item/3168273
עכשיו זה רשמי: כאן תאגיד השידור הישראלי יוותר גם בשנה הקרובה על שידור בחירת הזמר, הזמרת או ההרכב שייצגו את ישראל באירוויזיון, כפי שפורסם לראשונה בוואלה! תרבות לפני כשבועיים.
היום (ראשון) הוציא התאגיד קול קורא לערוצי ברודקאסט אחרים להפקה ושידור של משדרי בחירת הנציג הישראלי לתחרות אירוויזיון 2019, שצפויה להתקיים בישראל. משדר הקדם, אם כן, לא יחזור השנה בשום דרך לשידור בערוץ הציבורי, והקרב האפשרי כעת על בחירת הנציג לתחרות הוא בין קשת, שבחרה את הנציג בארבע השנים האחרונות בתכניתה "הכוכב הבא לאירוויזיון", לרשת, שעל פי פרסום בוואלה! ברנז'ה בחודש שעבר מעוניינת להפיק את התחרות במסגרת העונה הבאה של "אקס פקטור", אם כי הדבר לא הוכרז רשמית. בהקשר זה, מעניין לציין כי לפני מספר ימים החליטה מלטה כי תבחר את הנציג שלה לאירוויזיון באמצעות התכנית "אקס פקטור".
בשיחה עם וואלה! תרבות, גורמים בתעשיה מתחו ביקורת על כך שהתאגיד שוב מוותר על נכס יקר כמו משדר בחירת הנציגות הישראלית לאירוויזיון, שהיה צפוי להניב רייטינג גבוה, תהודה וחסויות.
"החלטת התאגיד להוציא מידיה את תחרות הקדם גם הפעם - תמוהה", אמר גורם משמעותי בתעשייה לוואלה! תרבות, "זאת, לאחר שהתאגיד כבר סיים את תקופת 'ההרצה' שלו. לפיכך, מה שהיה נכון אולי לשלהי ימי רשות השידור ולתאגיד בהרצה - אינו מתאים יותר. הרי תחרות האירוויזיון הביאה לתאגיד למעלה מ-35 אחוז רייטינג! במקום להשתמש בקדם כמקפצת רייטינג שיסייע לתאגיד להביא קהל צופים צעיר וחדש - הוא שוב מכניס לעצמו גול עצמי ונותן לערוץ אחר מתנה שתסייע לו להמשיך להתחזק".
בהקשר לסוגיה זאת, גורם בתאגיד אמר לוואלה! תרבות לפני שבועיים כי השיקולים לכך הם "תקציב יקר ולוחות זמנים דחוקים", וציין גם את העומס הגדול הצפוי מהפקת ושידור האירוויזיון בתאגיד. בתגובה לכך, אמר היום גורם בכיר בעולם ההפקות: "הטענות האלה הן קשקוש. קדם אירוויזיון והתוכניות המקדימות עלו בעבר בסך הכל כמיליון שקל וחצי. למה התאגיד צריך סוכן משנה? זה כאילו שרשת ג' יצטרכו לשדר תכנית שלהם אצל המתחרה, גלי צה"ל. הקדם אירוויזיון זו תכנית דגל של השידור הציבורי - למה התאגיד שוב מוותרים עליה לאחרים?"
בצד זאת, גורמים בתעשיה שעיינו בקול הקורא הוסיפו חשד שהתאגיד מעניק בו עדיפות מסויימת ל"כוכב הבא לאירוויזיון" של קשת וטדי. זאת, בין השאר, בעקבות סעיף 8 ג', העוסק באופן בחירת ההצעות, ולפיו צוות הבחינה יבחן אותן גם לפי "הצלחת התכנית המוזיקלית ו/או פורמט התכנית המוזיקלית בעונות קודמות, לרבות - שיעורי צפיה וביקורות שקיבלה התכנית".
לדברי גורם בתעשייה, הסעיף מעניק העדפה ל"הכוכב הבא לאירוויזיון", מכיוון שהיו לתוכנית אחוזי צפייה גבוהים מאלה של "The Voice" ו'אקס פקטור'". הבעייתיות כאן, לדברי הגורם, נובעת מכך שמן הסתם, "הכוכב הבא לאירוויזיון" מלכתחילה השיג הרבה מהרייטינג שלו בזכות החיבור לתחרות הזמר האירופאית.
תנאי אחר להשתתפות בקול הקורא קובע "הוא כי עונה/ות קודמות של התוכנית המוזיקלית המוצעת ו/או הפורמט כבר
הופקו ושודרו בעבר בישראל ו/או בעולם". להלן, תוכניתם החדשה של אייל גולן ואביב גפן לא תוכל לבחור את הנציג לאירוויזיון, וכך גם כל פורמט חדש - לא חשוב כמה מקורי, מבריק ויצירתי יהיה.
לצד הביקורות על ויתור הנכס והחשד להעדפת קשת וטדי, נשמעו גם מחמאות בתעשייה. זאת, בין השאר, בזכות סעיף הקובע כי יופקו "תכנים משלימים" - תכני טלוויזיה שיופקו עבור התאגיד, ויהיו מיועדים לשידור בלעדי בערוצי התאגיד ובפלטפורמות התאגיד השונות, לפני, במקביל או לאחר שידור התכנית המוזיקלית על ידי הזוכה. התכנים המשלימים יכולים להיות מז'אנרים שונים, למשל תוכניות דוקומנטריות, תכניות מאחורי הקלעים, תכניות אולפן בסגנון"האחות הקטנה" שליווה את "האח הגדול" וכיוצא בכך.
נוסף לכך, הקול הקורא משופר לעומת העבר מבחינת התאגיד בכך שהוא מציב כתנאים גם "שיתוף פעולה בכל הקשור בחשיפת האמן והשיר המייצגים ובהכנות לקראת אירוויזיון 2019"; "שיתוף פעולה בקידום האירוויזיון בטלוויזיה, בדיגיטל וברדיו"; "חשיפה לתאגיד במסגרת התכנית המוזיקלית ובמסגרות נוספות"; ותנאי ל"חבילת קידום הכוללת חשיפה לתכנים שונים של התאגיד בערוץ הזוכה".
למרות התחושה של העדפת קשת וטדי, בתעשייה נשמעה גם הערכה כי בסופו של דבר, גוף השידור שיציע את הסכום הגדול ביותר, עשויי להיות בעל הסיכויים הגדולים ביותר לזכות.
מכאן נמסר בתגובה: "המכרז פתוח לכולם, ללא העדפה כזו או אחרת, ובשונה מהעבר התאגיד מבקש להיות מעורב ושותף מלא בתהליך. המטרה היא לבחור מוצר אופימלי, בעל פוטנציאל להצליח והמבוסס על פורמט מוכח, לאו דווקא בישראל. הוויתור על הפקה עצמאית הוא תוצאה של לוחות זמנים דוחקים ועלויות לצד העובדה שעלינו להתמקד השנה בהפקת האירוויזיון".
בבחירת הנציג לאירוויזיון"
https://e.walla.co.il/item/3168273
עכשיו זה רשמי: כאן תאגיד השידור הישראלי יוותר גם בשנה הקרובה על שידור בחירת הזמר, הזמרת או ההרכב שייצגו את ישראל באירוויזיון, כפי שפורסם לראשונה בוואלה! תרבות לפני כשבועיים.
היום (ראשון) הוציא התאגיד קול קורא לערוצי ברודקאסט אחרים להפקה ושידור של משדרי בחירת הנציג הישראלי לתחרות אירוויזיון 2019, שצפויה להתקיים בישראל. משדר הקדם, אם כן, לא יחזור השנה בשום דרך לשידור בערוץ הציבורי, והקרב האפשרי כעת על בחירת הנציג לתחרות הוא בין קשת, שבחרה את הנציג בארבע השנים האחרונות בתכניתה "הכוכב הבא לאירוויזיון", לרשת, שעל פי פרסום בוואלה! ברנז'ה בחודש שעבר מעוניינת להפיק את התחרות במסגרת העונה הבאה של "אקס פקטור", אם כי הדבר לא הוכרז רשמית. בהקשר זה, מעניין לציין כי לפני מספר ימים החליטה מלטה כי תבחר את הנציג שלה לאירוויזיון באמצעות התכנית "אקס פקטור".
בשיחה עם וואלה! תרבות, גורמים בתעשיה מתחו ביקורת על כך שהתאגיד שוב מוותר על נכס יקר כמו משדר בחירת הנציגות הישראלית לאירוויזיון, שהיה צפוי להניב רייטינג גבוה, תהודה וחסויות.
"החלטת התאגיד להוציא מידיה את תחרות הקדם גם הפעם - תמוהה", אמר גורם משמעותי בתעשייה לוואלה! תרבות, "זאת, לאחר שהתאגיד כבר סיים את תקופת 'ההרצה' שלו. לפיכך, מה שהיה נכון אולי לשלהי ימי רשות השידור ולתאגיד בהרצה - אינו מתאים יותר. הרי תחרות האירוויזיון הביאה לתאגיד למעלה מ-35 אחוז רייטינג! במקום להשתמש בקדם כמקפצת רייטינג שיסייע לתאגיד להביא קהל צופים צעיר וחדש - הוא שוב מכניס לעצמו גול עצמי ונותן לערוץ אחר מתנה שתסייע לו להמשיך להתחזק".
בהקשר לסוגיה זאת, גורם בתאגיד אמר לוואלה! תרבות לפני שבועיים כי השיקולים לכך הם "תקציב יקר ולוחות זמנים דחוקים", וציין גם את העומס הגדול הצפוי מהפקת ושידור האירוויזיון בתאגיד. בתגובה לכך, אמר היום גורם בכיר בעולם ההפקות: "הטענות האלה הן קשקוש. קדם אירוויזיון והתוכניות המקדימות עלו בעבר בסך הכל כמיליון שקל וחצי. למה התאגיד צריך סוכן משנה? זה כאילו שרשת ג' יצטרכו לשדר תכנית שלהם אצל המתחרה, גלי צה"ל. הקדם אירוויזיון זו תכנית דגל של השידור הציבורי - למה התאגיד שוב מוותרים עליה לאחרים?"
בצד זאת, גורמים בתעשיה שעיינו בקול הקורא הוסיפו חשד שהתאגיד מעניק בו עדיפות מסויימת ל"כוכב הבא לאירוויזיון" של קשת וטדי. זאת, בין השאר, בעקבות סעיף 8 ג', העוסק באופן בחירת ההצעות, ולפיו צוות הבחינה יבחן אותן גם לפי "הצלחת התכנית המוזיקלית ו/או פורמט התכנית המוזיקלית בעונות קודמות, לרבות - שיעורי צפיה וביקורות שקיבלה התכנית".
לדברי גורם בתעשייה, הסעיף מעניק העדפה ל"הכוכב הבא לאירוויזיון", מכיוון שהיו לתוכנית אחוזי צפייה גבוהים מאלה של "The Voice" ו'אקס פקטור'". הבעייתיות כאן, לדברי הגורם, נובעת מכך שמן הסתם, "הכוכב הבא לאירוויזיון" מלכתחילה השיג הרבה מהרייטינג שלו בזכות החיבור לתחרות הזמר האירופאית.
תנאי אחר להשתתפות בקול הקורא קובע "הוא כי עונה/ות קודמות של התוכנית המוזיקלית המוצעת ו/או הפורמט כבר
הופקו ושודרו בעבר בישראל ו/או בעולם". להלן, תוכניתם החדשה של אייל גולן ואביב גפן לא תוכל לבחור את הנציג לאירוויזיון, וכך גם כל פורמט חדש - לא חשוב כמה מקורי, מבריק ויצירתי יהיה.
לצד הביקורות על ויתור הנכס והחשד להעדפת קשת וטדי, נשמעו גם מחמאות בתעשייה. זאת, בין השאר, בזכות סעיף הקובע כי יופקו "תכנים משלימים" - תכני טלוויזיה שיופקו עבור התאגיד, ויהיו מיועדים לשידור בלעדי בערוצי התאגיד ובפלטפורמות התאגיד השונות, לפני, במקביל או לאחר שידור התכנית המוזיקלית על ידי הזוכה. התכנים המשלימים יכולים להיות מז'אנרים שונים, למשל תוכניות דוקומנטריות, תכניות מאחורי הקלעים, תכניות אולפן בסגנון"האחות הקטנה" שליווה את "האח הגדול" וכיוצא בכך.
נוסף לכך, הקול הקורא משופר לעומת העבר מבחינת התאגיד בכך שהוא מציב כתנאים גם "שיתוף פעולה בכל הקשור בחשיפת האמן והשיר המייצגים ובהכנות לקראת אירוויזיון 2019"; "שיתוף פעולה בקידום האירוויזיון בטלוויזיה, בדיגיטל וברדיו"; "חשיפה לתאגיד במסגרת התכנית המוזיקלית ובמסגרות נוספות"; ותנאי ל"חבילת קידום הכוללת חשיפה לתכנים שונים של התאגיד בערוץ הזוכה".
למרות התחושה של העדפת קשת וטדי, בתעשייה נשמעה גם הערכה כי בסופו של דבר, גוף השידור שיציע את הסכום הגדול ביותר, עשויי להיות בעל הסיכויים הגדולים ביותר לזכות.
מכאן נמסר בתגובה: "המכרז פתוח לכולם, ללא העדפה כזו או אחרת, ובשונה מהעבר התאגיד מבקש להיות מעורב ושותף מלא בתהליך. המטרה היא לבחור מוצר אופימלי, בעל פוטנציאל להצליח והמבוסס על פורמט מוכח, לאו דווקא בישראל. הוויתור על הפקה עצמאית הוא תוצאה של לוחות זמנים דוחקים ועלויות לצד העובדה שעלינו להתמקד השנה בהפקת האירוויזיון".