הארכיון זוכר הכל...מה נגמר עם טל נוי? היא גמוררררההההה!
הירידה ברמת השירים לא החלה אתמול או שלשום: היא חלק מתהליך מתמשך שהחל בביטול פסטיבל הזמר ואחר כך בביטול הקדם אירוויזיון. כל הנסיונות להחזיר את פסטיבל הזמר נחלו כשלונות צורבים ובעידן תכניות הריאליטי מוסיקה, אי אפשר להחזיר את השד לבקבוק.
דרך אגב, 'קשת' ארגנה ב-2003 את 'פסטיבל השירים של ישראל' בקול תרועה רמה עם 12 שירים. ב-2004 השתתפו רק 6 שירים בהפקה מצומצמת וחסכונית, ומאז לא נשמע יותר דבר הפסטיבל במחוזותינו. הכישלון היה כה בולט, ש'קשת' עשתה הכל להשכיח אותו ואת זכרו.
בעניין הנוסחה החאפרית הנוכחית, הכל התחיל אחרי שב-2013 ניסתה המפיקה טלי אשכולי, שהיא מי שהגתה ויזמה את רעיון הייצוג הישראלי באמצעות הכוכב הבא, להרים קדם בסגנון המלודי עם 30 שירים. התירוץ בזמנו היה ציון 40 שנות השתתפות בתחרות. הקדם הרב-שלבי הזה הסתיים עם פרישה מתוקשרת של קתלין רייטר והאשמות על ניגודי עניינים שהשופטים היו נגועים בהם. אף אחד לא זוכר כמעט את השירים שבלטו שם משום שלכל היותר היו 4-5 כאלה.
אחרי שרשות השידור כשלה פעם נוספת עם מיי פיינגולד, הוחלט להעביר את הליך הבחירה לידי 'קשת' ולידי 'הכוכב הבא' - בין היתר גם בגלל מצבה המעורער של רשות השידור והאי-ודאות סביב המשך הפעלתה. התאגיד בגילגולו הנוכחי הוא גוף חלש וחסר שיניים שאין לו מחלקת תרבות ובידור משל עצמו וכל עניינו הוא לשמר את הקיים. כל עוד התאגיד לא פותח את ההסכם מול 'קשת' כדי למנוע מצב בו אין כל קשר בין בחירת הנציג לשירים הנשלחים לוועדה לבחירת השיר במועד סמוך מאד לדד ליין של ה-EBU, הפארסה תמשיך לחזור על עצמה מדי שנה.
ברגע ש'הכוכב הבא' תחטוף מכה קלה בכנף, מישהו אולי יצביע על האבסורד שבלוחות הזמנים, בנוהלי העבודה, בנתק שבין המבצעים ליוצרים במסגרת הפורמט הנוכחי ובמגרעותיו האינהרנטיים. 'הכוכב הבא' חייבת לכל הפחות להעמיד 4 זמרים שמסוגלים לייצג את המדינה באירוויזיון ולהצמיד להם שירים במעמד הגמר עצמו. הקול הקורא להגשת השירים צריך להתפרסם עוד בנובמבר או דצמבר כדי שהגמר עצמו יתקיים בסוף פברואר או תחילת מרץ.
התאגיד אינו יכול להתחרות עם אחוזי הצפייה של 'קשת' או 'רשת' ובמציאות שלנו אין מנוס מהמשך בחירת הזמר והשיר באמצעות הפלטפורמה שהן מציעות, אבל כל מי שנותן לקיבעון של 'הכוכב הבא' להימשך עושה זאת רק משום שהוא חתול שרוצה לשמור על השמנת וליהנות מבלעדיות על ההליך ומקידום אנשי שלומו.
לו רצה בכך התאגיד, הוא יכל לפתוח את ההסכמים ולרענן את ההתקשרויות, אבל הבעייה היא שהאירוויזיון נמצא כרגע בתחתית סולם העדיפויות שלו. כאמור, רק אם ישראל תישאר השנה בחצי הגמר, יש סיכוי שהקשר הגורדי עם קשת יתחיל להיפרם. אם נטע עולה לגמר, לא תהיה שום סיבה להחליף סוס מנצח עם כל הפגמים המובנים בו כי טרם הוכח אחרת.