מה דעתכם?

גל זקן

New member
מה דעתכם?

שלום.אני אוהב מאוד את השפה הספרדית, ואני רוצה לדעת מה דעתכם. ראיתי את התוכנית האחרונה של הכוכב הבא לאירוויזיון, ואני רוצה לדעת מה דעתכם. למה השופט בתוכנית אסף אמדורסקי חושב ששיר בספרדית לא יכול לייצג את ישראל באירוויזיון? לצערי אני מבין שהספרדית היא לא שפה חשובה ומדוברת בישראל, אבל הספרדית היא אחת השפות המדוברות בעולם וגם ספרד משתתפת באירוויזיון, שזה גם סוג של יתרון. אפשר אפילו לשיר בעברית ובספרדית, ואפילו גם באנגלית אם לא רוצים רק ספרדית. אם אתם רוצים לשיר רק בעברית אז בסדר, אני מבין את זה, אבל אם רוצים לשיר באנגלית, אני חושב שאפשר וצריך לשיר גם בספרדית ואפילו בשפות אחרות, כי גם האנגלית היא א שפת האם שלנו כמו השפות האחרות ואני חושב שגם שפות אחרות הן יפות ולא פחות חשובות. לצערי אני מבין ןיודע שהאנגלית היא השפה הבינלאומית אבל אני חושב שגם האנגלית היא לא שפת האם שלנו, ואם האנשים מסכימים שהשיר יהיה באנגלית, אז הוא גם יכול להיות בספרדית כי אני חושב שגם הספרדית היא שפה חשובה כי היא מאןד מדוברת בעולם. ואני חןשב שזה אפשרי כי דספסיטו למשל השיר שחוסה שר, הוא כיום השיר הכי נצפה ביוטיוב, ויש גם שירים אחרים בספרדית שנמצאים בין רשימת השירים הנצפים ביותר ביוטיוב, כלומר שזה משהו עולמי. אני גם לא מבין ולא מסכים עם זה שכולם חייבים לשיר באנגלית. לצערי הספרדית לא ממש מדוברת וחשובה באירופה כשפת אם, אלא בעיקר במדינות אמריקה הלטינית, שלא משתתפות בתחרות, אבל הגרמנית והצרפתית למשל יותר מדוברות באירופה ובאירוויזיון מאשר האנגלית כשפות אם וכשפות ראשיות במדינות, ויש גם יותר מדינות שדוברות גרמנית או צרפתית כשפת אם במדינות המשתתפות באירוויזיון. לצערי, כל האנשים לומדים אנגלית, אבל למה לא מתייחסים גם לשפות האם של האנשים במדינות? ולשפות של אירופה יש תרבות והיסטוריה ויופי משלהן. זה עצוב. יש לי גם שאלה אישית. למי שאוהב ספרדית: הייתם גם רןצים ששיר בספרדית ייצג אותנו ומדינות אחרות? באופן כללי, הייתם רוצים שיותר אנשים יכירו ויאהבו שירים בספרדית וגם שיאהבו לצפות בסרטים ובסדרות בספרדית? למי שלא מכיר ויודע ספרדית, הייתם מסכימים להכיר וללמוד קצת ספרדית, ולא לשלול ישר? הייתם מוכנים לפחות לנסות? אשמח לדעת מה דעתכם. מאןד מעציב אותי שרוב האנשים אוהבים ומעדיפים את האנגלית, ולא רוצים להכיר את הספרדית ואולי אפילו שפות אחרות. אפילו רק לצורך פנאי והנאה ולא דווקא בגלל שזה חשוב או לא. ואני באמת חושב שאנשים יכולים לאהוב גם שירים ותרבות בספרדית אם הם יהיו חשופים לתרבות בספרדית. אני אשמח אם בבקשה תוכלו לספר מה דעתכם, ואם יש משהו שאנחנו יכולים לעשות כדי לשנות את זה ולתת קצת מקום לשפות אחרות. תודה רבה.
 

alma velama

New member
אז אמדורסקי אמר. הוא לא כזה אורים ותומים.

הבעייה אצלנו היא שלכוכב הבא אין ממש מעורבות בבחירה או בכתיבה של השיר. הכותבים והיוצרים אצלנו לאירוויזיון (שהם בדרך כלל מאותו הכפר ומאותו מיליה) ממילא לא הכי מבריקים בחריזה באנגלית או במיומנות משכמה ומעלה במשלבים השונים של השפה, אז על אחת כמה וכמה בספרדית זה לא יקרה.
כפי שמותר היום לשיר 100% אנגלית, וגם זה אחרי שנים של קיבעון מחשבתי מעיק, מותר לשיר בכל שפה או שילוב שפות שרוצים כל עוד הדבר נובע מהמטען התרבותי של הכותבים, אבל במצב בו משדכים לזוכה שיר אחד ויחיד, ספק אם הרקע של המבצע נלקח בחשבון ועד כמה הוא יכול להשפיע על גירסתו הסופית של השיר (אלא אם כן יש לו פרסונה ואוטוריטה במשקל כבד כמו חובי סטאר).
 

גל זקן

New member
אני לא מבין למה חושבים ככה בארץ

אני באמת לא מבין למה בארץ ובעולם חושבים ככה. גם בדה וויס בעונה האחרונה אביב גפן ושאר השופטים אמרו ששירים בספרדית לא מתאימים לישראל
ואני באמת לא מבין למה משום שהיא אחת השפות המדוברות בעולם, אני חושב שגם היא שפה חשובה כיום ואנשים רבים יכולים לאהןב אותה, אם הם יכירו אותה.
אני חושב שגם שיר בספרדית יכול להצליח באירוויזיון או לפחות עם קצת ספרדית. אבל כולם רוצים לשיר באנגלית.
לגבי השפות האחרות אתה מסכים איתי קצת? אתה חושב שזה חשוב וכדאי שהמדינות ישירו בשפות שלהן? אני מתכוון לשפות החשובות, כמו גרמנית וצרפתית, שמדוברות יותר במדינות באירופה מבחינת שפת אם.
אתה יודע אם אנחנו יכולים השנה להשפיע על בחירת השיר? הרי בעבר כן היה אפשר, בקדם אירוויזיון וכ'ו..
חשןב לי לדעת מה אתה חןשב. היית מסכים שישירו גם בספרדית או אפילו בשפות אחרות? או שאתה מעדיף את האנגלית כמו כולם?
אשמח אם עוד אנשים יןכלו לספר מה הם חושבים. זה מאוד חשוב לי לךדעת מנ אתםמ חושבים ואולי נצליח ךשנות דברים. תודה רבה
 

Brady

New member
ספרדית


אני משוחד כי זו שפה מדהימה.
למה לא. אני בעד כל שיר כל עוד הוא טוב. ההסתייגות היחידה שלי בשפות באירו זה רק שזה לא יהיה קטע זול ומתחנף מראש (שירי שלום בערבית-עברית-אמהרית וכאלה)
עפו על זואי מ16 ולא שמעתי הרבה תלונות על הצרפתית הלא קשורה שלה.
 

GM1988

Well-known member
אז מה.. רוצים טודו בום מישראל באירוויזיון?


אתה ספרדי או דובר ספרדית?
כי עולה מהדברים שלך שאתה איכשהו קשור לעדה הזו אם ככ חשוב לך השפה.
אני בעד כל שפה כשמדובר בשיר טוב.
ברוסיה לדוגמה שלחו שירים באוקראינית ואודמורטית והיה אחלה!
אבל נראה לי שישראל רוצה יותר להיקלט עכשיו עם האנגלית לאור ההצלחה בשנים האחרונות.
 

גל זקן

New member
תגובה

אני לא ספרדי ואני לא דובר ספרדית או ממוצא ספרדי או לטיני. אני פשוט אוהב מאוד את השפה הספרדית, למדתי אותה תוך כדי צפייה בטלנובלות מגיל קטן ומשמיעת שירים. אני מאוד אוהב ספרדית ובגלל זה מעציב אותי שזה מה שחושבים עליה ושלא רוצים אפילו לנסות להכיר אותה ולצפות ולשמוע דברים בספרדית.
אני גם חושב ששיר בספרדית, או לפחןת קצת בספרדית, כן מתאים לאירוויזיון ויכול להצליח גם בעולם.
אתה יודע אם יש אפשרות השנה להשפיע על בחירת השיר, כמו שהיה בעבר?
אני חושב שאם לא רוצים לשיר רק בעברית, אז אפשר למשיר גם בספרדית ובשפות אחרות ולהצליח. אני חושב שאנחנו ושאר המדינות לא צריכות לשיר רק באנגלית, כי לדעתי זו תחרות שאמורה להציג את השפה והתרבות של כל מדינה. ושאם לא רוצים לשיר רק בשפת המדינה, אז אפשר גם לשיר בשפות אחרות, ולא רק באנגלית, כי לדעתי זה לא הוגן ופחות מעניין ותחרותי.
יש משהו קטן שאתה מסכים איתי? אשמח לדעת מה דעתך.
אשמח לקרוא גם דעות של אנשים אחרים. אני יודע שזה אולי לא כל כך חשוב לכם, אבל כן מעניין אותי לדעת מה אתם חושבים. תודה רבה.
 

GM1988

Well-known member
כתבתי על זה בעבר בפורום

שמבחינתי זו תחרות של חגיגת שפות ותרבויות וראה גם כמה שירים גדולים זכו בתחרות הזו בזכות האתניות שלהם.
מצד שני אנגלית זו שפה בינלאומית שעובדת ברוב המקרים ומתגלגלת הרבה יותר טוב בלשון ובאוזן של האנשים, מה גם שטכנית, המוסיקה של המערב היא גם זו ששולטת בעולם והרבה ממנה מהווה השראה עצומה לאותם הזמרים שמשתתפים באירוויזיון, ככה שלא פלא שהם גם רוצים לקבל יותר הכרה בשפה הזו , ולא עם שיר בספרדית.

מצד שלישי, כששולחים שיר טוב, זה לא משנה באיזו שפה זה.
אירוויזיון זה שואו וזה דורש שיר טוב וזמר שנותן חשק לאנשים להתלהב ממנו, וכמובן הופעה מקורית!

וסתם מחשבה שאני תוהה לגביה שלא קשורה לדיון.
מדונה קנתה בית השנה בליסבון ונראה שהיא מאד מתלהבת מהמקום.
ובדיוק השנה האירוויזיון גם מגיע לשם.. ואני ממש סקרן אם כחלק מהיותה תושבת המקום היא שמעה על התחרות הזו בכלל והיא תרצה ללכת לראות
 

tajci

New member
אני לא ממש מבין אותך

ספרדית אחלה שפה ויש המון מוזיקה שאני אוהב בשפה הזאת.
המתחרה הספרדי נראה לא קשור לייצוג שלנו.
אני גם לא מבין למה לשלוח שיר בספרדית ממדינה שלא דוברת את השפה/ שהספרדית שפה רשמית (תמיד זה נראה מגוחך בעיני למשל, שרומניה שרה בספרדית לא זוכר מתי...).
בקיצור אני נגד, אלא אם כן מדובר בלאדינו (יסמין לוי יכול להיות אופציה מעניינת, למרות שאני פחות מתחבר לז'אנר), שיש לה שורשים עמוקים בתרבות שלנו.
מעניין שדוקא ספרד בשנים האחרונות מאבדת את עצמה לדעת ולא מקפידה על שירים מלאים בספרדית. ספרד היא אחת מהמדינות שאני יותר אוהב בתחרות, מקווה שבעקבות הכשלונות האחרונים יחזרו לשלוח קלאסיקות בשפת המקור(וישנו את השיטות ההזויות שהן בוחרים, מאז פסטורה סולר לא אהבתי את הבחירות שלהם פרט לבארי, שהיתה צריכה לשיר בספרדית מלאה).
 

GM1988

Well-known member
אני חושב שהוא יותר התכוון לאפשרות שאם זוכה

מתמודד ספרדי או כזה ששר בספרדית, אז לשבץ לו שיר בשפה הזו ולשלוח לתחרות.
אני חושב שזה כן דבר מתקבל בהתחשב בכך שיש זמרים שיותר מתחברים לשפה מסוימת והקול שלהם יותר מתבטא בשפה הזו, אז למה באמת לא ללכת עם זה.
כמו שאמרתי בדוגמה של רוסיה ששלחו סבתות מאודמורטיה ששרו בשפה שהן רגילות אליה, ועזבו שזה גימיק ובלה בלה.. כל הקונספט היה גאוני ומרקיד בטירוף!

הבעיה פה היא אחרת לדעתי, שתכלס התכנית סוגרת דיל עם כותבים מסוימים מראש, ואלה עוד איכשהו מגרדים כמה אחוזי בגרות בתעודה כדי לכתוב שיר מלא באנגלית סבירה, אז תחשבו מה זה יהיה עם ספרדית.
 

alma velama

New member
או יידיש...מוסיקת כליזמר עושה חיל באירופה.

בחברה רב-תרבותית שלנו שהיא גם חברה קולטת עלייה, זאת צביעות לשלול ממישהו את הזכות לייצג את המדינה על בסיס השפה. ההצבעה בסופו של דבר לגבי זהות המבצע היא רק מסך עשן לתימרונים של ההפקה לקראת משדר הגמר, כך שאין לנו באמת מלה בנושא. רוב הזמרים רוצים לפרוץ קדימה ולהגיע לכמה שיותר קהלים והדרך הכי יעילה לעשות את זה היא לשיר באנגלית, דבר שמגביר את הסיכוי לחתום על חוזה עם לייבל נחשב. שירי מימון יכלה לפרוץ באירופה אחרי האירוויזיון אבל זה נכשל כתוצאה משילוב של החלטות מקצועיות שגויות ונסיבות אישיות שהכריעו את הכף לטובת ביסוס הקריירה בארץ. הגישה בארץ לאירוויזיון היא שילוב של פרובינציאליות ודינוזאוריות בפעולה...אין עם מי לדבר.
 

GM1988

Well-known member
לשירי היה איזה הבזק קטן בחול לא ?

אני זוכר שיצא אלבום עם שירים באנגלית וכל זה..
באותה תקופה לא היה אייטונז כדי שיהיה יותר נוח למכור את זה אז לא יודע מה קרה עם זה בסוף.
 

GM1988

Well-known member
וואי ממש מגניב! לא ידעתי שהיא הופיעה בטקס הזה

וגם זכתה.
 

גל זקן

New member
אני פשוט חושב אחרת

אני חושב שבאירוויזיון אפשר להציג ולהכיר לעולם את השפות והמדינות של כל המדינות המשתתפות. לדעתי, כאשר המדינות שרות באנגלית, הן לא באמת מייצגות את המדינות והתרבןת שלהן. אני חושב שזה חשוב שהמדינות ישירו בשפות שלהם. כי כמו שכתבתם, האנגלית היא כבר השפה הבינלאומית, כמעט הכל היום זה אנגלית, כולם חייבים ללמוד ולדעת אנגלית, ובגלל זה גם רוב האנשים מעדיפים ואוהבים היום בעיקר את האנגלית ופחות שפות אחרות. אם לא רוציפ לשיר בשפות של המדינה, אני חושב שזה אפשרי וגם יותר הוגן שהמדינות יוכלו
וירצו לשיר גם בשפות אחרות. אני למשל אוהב מאוד ספרדית, והיה מאןד משמח אותי ששירים בספרדית יהיו יותר נפוצים ואהובים באירוויזיון ובכלל באופן כללי בעולם, ומעציב אותי לדעת שלא מנסים לקבל את הספרדית ואפילו שפות אחרות. אני יודע שזה נשמע מוזר ובטח אתם שואלים מה אכפת לי מאחרים, אבל אני באמת לא מבין איך בעולם ובאירוויזיון מתעלמים כמעט משפות אחרות, בעיקר מהשפות הגדולות, כמו הספרדית שאני אןהב, וכמו הגרמנית והצרפתית, ששתיהן אפילו יותר מדוברות ונפוצות באירופה ובאירוויזיון כשפות אם מאשר האנגלית.
כתבת למשל שרומניה שרה לפני כמה שנים בספרדית, שהיא לא קשורה לרומניה, אבל היא גם שרה באנגלית, והשיר דווקא היה נחמד והצליח יחסית. אני מאוד שמחתי שמדינה שלא דוברת ספרדית בחרה לשיר גם בספרדית. אני חושב שגם האנגלית היא לא שפת האם של רומניה, נכון היא השפה הבינלאומית, אבל היא גם לא שפת האם שלה, ולכן אני חושב שגם שיר בספרדית ובשפות אחרות
כן יכולות לייצג ולהצליח באירוויזיון, ולא רק שירים באנגלית, כי אני חושב שצריך לתת מקום גם לשפות אחרות, אם לא רוצים לשיר בשפות האם של המדינה.
הלוואי שזה ישתנה ושגם אנחנו נוכל להשפיע על בחירת השיר. סליחה שחפרתי, אני פשוט כותב לפי מה שאני חושב ולפי מה שאני אוהב. יש פה מישהו שגם חושב קצת כמוני?
 

tajci

New member
אני מסכים לגבי חזרה לשפת המקור

מקווה שבעקבות הזכייה של פורטוגל, מדינות רבות יחזרו לשפת מקור. אין ספק שכחובב ותיק של התחרות האנגלית קצת הרסה את האופי המיוחד של התחרות. בגלל זה פחות אהבתי את השיר שלנו בשנה שעברה. חלק מהמדינות כבר החלו בשינוי חוקי שפה/ דרישות מאומנים להקפיד על צליל מקומי(יוון למשל)
 

Brady

New member
אני :)

טוב, בערך. נחלק את זה ל2:
יוצר שאוהב לשיר באנגלית (או ספרדית, נגיד) וזו השפה שהוא הכי מרגיש בנוח איתה. אם אני למשל הייתי כותב שירים, הם היו באנגלית. זה העולם התרבותי שהכי עיצב והשפיע עליי, ואליו אני הכי מחובר. זה אומר שאני לא "אותנטי"? (מילה שכבר הפכה לקלישאה בעולם האירו) התשובה - לא. זה אומר שאני וכל מי שמזדהה איתי לא ראויים להביע את עצמנו בתחרות? לא, והאמת שאני מפחד מאנשים שטוענים אחרת. נשמע כמו תגובת אנטי פרנואידית לעולם המתקדם שאנחנו חיים בו.
הצד השני - אמנים במדינות השונות שכל דבר שהם הוציאו היה בשפת המקום ובסגנון אחר לחלוטין מהפופ הבנאלי באנגלית שהם החליטו - או נאלצו - לשלוח לאירו. ואותו שיר הוא חסר טעם ותכלית גם בלי קשר לשפה שלו. זה בא ביחד לרוב. זו בעיה, ובזה אני בטח מזלזל.
לא קשה להבדיל בין השניים. מספיק לשמוע את השיר ואת האמן בלייב בשביל להבחין בהבדל.
 

גל זקן

New member
תגובה

אני לא חושב שאתה לא אותנטי ואין לי בעיה עם מה שאתה אוהב. אני מכבד ומבין את השירים שאתה אוהב ומעדיף. אבל אני רק חושב שגם שהאירוויזיון זו תחרות שאמורה ויכולה להציג את השפה והתרבות של המדינות השונות ובגלל זה אני חושב שצריך לשיר ולתת מקום גם לשפות האם של כל המדינות. ואני חושב שזה עצוב שכל המדינות כמעט שרות באנגלית, כי אני חושב שזו לא מטרת התחרות. אני חושב שהאירוויזיון הוא הזדמנות טובה לחשוף א
ת העולם לשפות ותרבויות אחרות ולא רק לאנגלית. עכשיו כל מה שאני אכתוב זה באופן כללי, מחוץ למה שקשור לאירוויזיון. כמו שכתבתי, אני מאוד אוהב את השפה הספרדית, והייתי כל כך רוצה שיותר אנשים יוכלו להיחשף אליה, ירצו להכיר וללמוד אותה ויאהבו לשמוע שירים ולראות סרטים וסדרות בספרדית. הייתי גם מאוד רוצה שיגיעו לארץ יותר סרטים וסדרות בספרדית לטלויזיה ולקולנוע. לצערי, כמעט הכל היום זה אנגלית, רוב האנשים אוהבים את האנגלית בעיקר בגלל שהם היו חייבים ללמוד אותה ולדעת אותה. אני חושב שאם יותר אנשים יוכלו וירצו להיחשף לספרדית ולשפות אחרות, הסיכוי שהם יאהבו וירצו ללמוד ולראות ולשמוע דברים בשפות אחרות, יהיה גדול יותר. לפחות יהיה להם רקע וקצת משהו מהספרדית ומשפות אחרות. אבל לצערי בגלל שהאנגלית היא השפה הבינלאומית וכולם חייבים לדעת אותה כי היא השפה השולטת, אז פחות אנשים מעדיפים ורוצים ךלמוד ולהכיר את הספרדית ושפות אחרות כי נראה להם דבר מוזר ופחות חשוב ןיפה. ואני חושב שזה לא נכון, שיש גם שפוץ אחרות שהן יפות, ושזה גם חשוב ללמוד ולדעת שפות אחרות ולא רק אנגלית. ואני לא מבין למה בישראל ובעולם מתעלמים כמעט משפות אחרות. אתה יודע אם אפשר לעשות משהו כדי לשנות את המצב? אתה יודע מה צריך לקרות כדי שהספרדית תוכל להפוך לשפה חשובה בעולם, כדי שאנשים יסכימו ללמוד אותה, לשמוע ולראןת דבריפ בספרדית? אתה יודע איך אפשר לגרום לכך שאנשים יבינו שזה חשוב ללמוד ספרדית ושפות אחרות באופן כללי? אתה יודע אם יש אפשרות להביא לארץ יותר סרטים ןסדרות בספרדית? ואין לי בעיה גם עם שפות אחרות. אתה יודע למי אני יכול לפנות שיעזור לי עם זה? אין לי בעיה לשלם בשביל זה.. תודה רבה.
 

GM1988

Well-known member
מה בעצם קרה בכוכב הבא שזה עורר בך עניין?

אני נמנע בכל תוקף לצפות בתכנית הזו, אז אם תוכל לספר לי בכמה משפטים זה יהיה יותר מובן אולי על מה אתה מדבר.
 

גל זקן

New member
זה לא ספציפי רק על התוכנית

זה לא רק לתוכנית ולמה שקורה באירוויזיון עצמו. אני גם מתכוון למה שקורה היום בעולם באופן כללי. מצטער, אני יודע שזה קצת יוצא מהנושא של הפורום, אבל זה גם מתקשר לזה ולהכל. אני אוהב מאוד את השפה הספרדית, והייתי רוצה מאוד שיותר אנשים יוכלו להכיר ולאהוב אותה. וכך גם יותר תרבות ודברים בספרדית יגיעו לארץ, ויהיו גם נפוצים ואהובים בעולם. אבל לצערי, האנגלית היא השפה הבינלאומית, ורוב האנשים רוצים ללמוד רק אנגלית ובגלל זה בעיקר אוהבים את האנגלית, והם פשוט מתעלמים ומזלזלים בשפות אחרות, שאני באמת חושב שהן יפות, וגם לדעתי לא פחות חשובות מהאנגלית. אני רואה שכיום הכל כמעט זה אנגלית, זה חובה לדעת ולהשתמש רק באנגלית בעולם, אז למה לא להביא קצת יותר מתרבויות ומשפות אחרות? לפחות שאנשים יכירו קצת ויאהבו גם מוזיקה בשפות אחרות, וגם קצת דרך סרטים וסדרות? באמת, לפחות קצת, שיהיה קצת מקום לשפות אחרות, ולא רק לאנגלית. אני באמת לא מבין למה בעולם מעדיפים כמעט רק את האנגלית ומתעלמים כמעט משפות אחרות. אני חושב שזה דבר עצוב שזה ככה, והייתי רוצה שישתנה לפחות קצת. תודה רבה.
 

GM1988

Well-known member
את זה כבר הבנתי

אתה חוזר על אותם הדברים שכתבת ב10 ההודעות למעלה.
שאלתי אם היה משהו בתכנית שעורר בך עניין כזה, אולי קטלו מישהו שהוא ספרדי או יוצר ספרדי והיה דיון מסוים וכו'...

אם זה רק באופן כללי לפי טעמך האישי אז זה משהו אחר.
באותה מידה מישהו אחר יגיד למה לא מתחשבים ביפנים או בהודים ושולחים שירים בשפות האלה לאירוויזיון.
 
למעלה