משט ערים 2006

משט ערים 2006

משט הערים הקרוב אמור להיות משט היובל. מארגני המשט ובינהם אני מודעים לכך שיתכן וכבר היו יותר משטים מ-50 . (כנראה שרק "חתולי" יודע) אך כיוון שאירוע זה לא צוין עד עתה הוחלט לציינו במשט הבא. כחלק מההכנות למשט הוטל עליי לאסוף חומר ארכיוני על המשטים שעברו. אבקש משייטים שהשתתפו מכירים ויש להם סיפורים מעניינים על שיוטי הערים לדורותיהם להעביר אליי לדוא"ל [email protected] או לכתובת: בית הספר לקציני ים עכו ת.ד. 2066 עכו מיקוד 24100 כל חומר כגון תמונות תעודות גזרי עתונות יסרק ויוחזר לבעליו הצעה לפתוח בפורום זה שרשור/מיני פורום בנושא משטי הערים לדורותיהם. ושוב אני מצרף את הקישור לסרט הים בארכיון הסרטים של סטיבן שפילברג ומי יתן ושיוט הערים הבא ימלא את האופק במפרשים לבנים של סנוניות וליוויתניות
 
חייבים לספר על "הדרמה" במשט ערים

1984 (לא בטוח בדיוק בשנה) , במזרחית שהפכה את כל הסנוניות ,על הקו זינוק בעכו . מי זוכר? מי יכול לספר?
 
צפונית מערבית....

ואני ישבתי עם חבר במכונית, על שובר הגלים בעכו. רואים גוש שחור מתקרב מצפון מערב, מהר, הרבה שיפועים חדים מתחתיו. והגוש נחת על הסירות בדיוק בדקה לזינוק, מה שגרם לסירות להתהפך כמו דומינו, אחת על השניה. רק סירה אחת לא התהפכה! בפיקודו של יואל סלע. הספיקו להוריד ראשי וטסו עם החלוץ לחוף. . ממקום מושבי, האוטו רעד והתנדנד כמו לולב (אופל אסקונה) ולא ראיתי כלום מלבד קצה התורן הגבוה של היכטה המזניקה למשך דקה או דקותיים.
 

mosheik111

New member
../images/Emo41.gif|*מילת ../images/Emo121.gif צפ' מע'

על השובר אתה נמצא במחסה
 
הזיכרון מצוין....

צפונית מערבית! חד משמעי! מכת הרוח היתה כל כך חזקה, שאני התנדנדתי באוטו באזור קצה שובר הגלים! את "הגוש השחור" ראיתי למפרע. אבל העצמה היתה מעל ומעבר.!
 
גם היכטות שזינקו שעה קודם....

והפליגו ברובם עם ספיניקרים, ספגו נזקים לא קלים.
 

soso_sami

New member
נדמה לי שזה היה ב-85'

מה שבטוח הוא שבאותו היום ראיתי הכי הרבה תחתיות של סירות בעת ובעונה אחת גם אצל היכטות שנלחמו בעוז. אכן דקה לזינוק והכל התחרפן מסביב. יש אומרים סירה אחת שרדה ויש אומרים הסירה שלי שרדה. אם כל אלה הטוענים "הסירה שלי שרדה" צודקים, אז לא התהפכו כלל סירות....
כך או כך אני זוכר עבודה מרובה עם סירות המנוע לרבות חיל הים לנסות ולשלוט בברדק שהיה. אכן גם לדעתי האירוע המסעיר (תרתי משמע) ביותר שחוויתי בשיוטי הערים.
 

mosheik111

New member
../images/Emo92.gif מה שאני זוכר זה ../images/Emo121.gif../images/Emo121.gif

ים לבן שמיים שחורים.השתתפתי בזינוק המוקדם של גלשני הרוח הענן השכיב את כל הגולשים היינו סה"כ כעשרה,אני מול פתח הקישון והיתר מול רמב"ם למצוף,אני על גלשן STRATO F-2,סירת משטרה חילצה את הגולשים מלבד שניים גד אברהם ויהודה אטדגי חברי הנבחרת שהלל עמית אימן ושחזרו בגלישה. מאוחר יותר כאשר הגענו לחוף התברר הנזק לסנוניות,ודווח ברדיו על 70 כן 70 קשר רוח ועל מטוס קל שנפל באיזור מחניים לגבי השנה אולי 85 הרוח דרומית מערבית קטלנית
 

sagy70

New member
ליאור אני לא יודע אם אתה זוכר אבל

מושיק ארוש בטוח זוכר היה גם אליעזר מורנו עם זכור לי טוב היה גם סיני דהן אח שלך. זה היה בתחילת שנות ה- 80 1981 עד 1983 לא זוכר בדיוק מתי, שיוטי הערים היו מחולקים ליומיים ביום הראשון מת"א יפו לשדות ים וביום השני משדות ים לחיפה. ביום הראשון בין ת"א לשדות ים התחזקה הצפונית אני ילד בן 11 לערך שהוריי המשוגעים שלחו אותי לשיוט זה, רועד מקור ללא חליפת גלישה כמעט לאף אחד מאיתנו. זכור לי שלמושיק הייתה חליפת סערה כחולה אוברול מחייל הים, כל השאר רק מעיל רוח קופאים מקור. מול מכמורת התחילה הבעיה כאשר הצפונית אחלה משתוללת לה לפתע רואים באוויר רקטות מצנח אדומות ללא הפסק. מס' דבורים של חייל הים הגיע לסייע למס' סנוניות שהתהפכו מול מכמורת וממש התנפצו על הסלעים. ידוע לי ששניים מהסנוניות הם של קציני ים עכו ולאחת מהם קראו מיכל בצבע ירוק אשר שוחזרה לימים. אנחנו על העלי קמחי שמככבת עד היום בתחרויות יצאנו ללא נזק עד אשר ביצענו החפה בגלים בשדות ים ולשמחתנו לא התהפכנו בהחפה כמו רבים שהתהפכו לנגד עניינו ויצאו עם נזקים. מושיק עם זכור לך חוויות מאז תספר וגם לשייטים אחרים שהיו בשיוט ואולי אלה שהיו בסירות של קציני ים ואחרות יספרו מראות ענייהם את החוויות. שגיא קידר (קליינהנדלר)
 
אני חושב שאתה מתכוון ל-1981....

אני לקחתי אז את המקום הראשון בשני הימים על הסירה "ברוך מליניאק" מהפועל-חיפה (סנונית ישראלית, מערך גדול). מקום שני, סירה חדשה לחלוטין, "צפניה כרמל" מזבולון בת-ים. . ביום הראשון זינקו כ-80 ביפו, סיימו 40 בשדות-ים. ביום השני זינקו פחות מ-40, רבים פחדו לצאת או שהיו בעיות בסירות. המסלול קוצר לנווה-ים. אנחנו, הפועל חיפה עם שלוש סנוניות, המשכנו להפליג כרגיל עד חיפה/קישון וסיימנו ללא תקלות ונזקים!
 

רון 198

New member
שיוט הערים 1981

בשיוט הערים 1981 פיקדתי על ליויתנית בשם "ארתור וינטר" של "זבולון חיפה" שהיתה הליויתנית הגדולה בארץ.12 מ" אורך ו-2.5 מ" רוחב.לקראת שעות הצהריים התחילה רוח צפונית מערבית חזקה וכל הים היה מכוסה "ברבורים". עקב דליפה חזקה מהשידרית החלטתי להכנס למעגן "מכמורת". נכנסתי עם מערך מלא במהירות גבוהה ולידי ניסו להכנס למעגן גם שתי הסנוניות של קציני ים עכו.למרות קריאותי שיפליגו אחרי פנימה הם העדיפו למצוא לעצמם פתח חדש למעגן. ומצאו את עצמם די מהר על שולחנות הסלעים צפונית לפתח.אחרי נבנסה למעגן גם ליויתנית גדולה של צופי ים תל אביב כמדומני ה"גרוסמן".כל חניכי ומדריכי "מבואות ים" עמדו על הסלעים וצפו במחזה.
 

רון 198

New member
שיוט הערים 1984

יצאתי לשיוט עם "אדווה" חדשה שבניתי,ממעגן הספורט בקישון.הזינוק היה ליד תעשיות פטרוכימיות בעכו.על קו הזינוק הסתדרו הסנוניות פתאום הבחנתי שכל האופק השחיר ועל פני הים רצה "מכת רוח" אדירה.רצתי לשחרר את הראשי והצלחתי להוריד אותו ולשכב עליו,ובאותו רגע הגיע הרוח.היא היתה כל כך חזקה שהצליחה להשכיב את האדווה עד הלזבזת.לאחר מכן התחיל גשם כבד עם ברד. דרך אגב הרוח היתה מערבית.
 
שאלה?....

איך הגיעו סירות וחפצים מקו הזינוק שהיה סמוך מאוד לאי-הזבובים, לחוף ארגמן ואפילו כמעט לשפך הנעמן?
 

mosheik111

New member
אז ככה

אתה עמדת על השובר כך שלא יכולת להרגיש, הגיעו לנעמן ולחוף הארגמן בגלל המערבית או ... הדר' מער'
 

easy swissa

New member
שיוט ערים - הזינוק מעכו רוח 65 קשר

אני זוכר את השיוט כמו אתמול, זו היתה אחת החוויות החשובות בנערותי. יצאתנו לשיוט הערים כל שייטי נבחרת המועדון ב420 , הסירה היתה סנונית אדומה של זבולון בת - ים, מפרשי בוב מאן, ספינקר שתפרתי עם אלון סלמון אצלו בבית, (יש לי תמונות מהשיוט, צריך לחפור ואפרסם כאן בהמשך) הזינוק היה ממש מול פתח היציאה מנמל הדייג עכו, האופק הצפונ מערבי והצפוני היה מוסתר מהחומות, כך שלא ניתן היה לצפות את מה שעוד עומד להתרחש. את השיוט ארגן מרכז הפועל, בניהולו של שימשון בובר, שהיה שוב כמו תמיד שופט קו הזינוק. אילן קליגר, אותם ימים רכז מרכז הפועל ניהל את השיוט והלוגיסטיקה מהחוף. שלושה זינוקים תוכננו לאותו יום חמים ונעים, הזינוק הראשון היה ליאכטות, השני לגלשני הרוח ולבסוף הסנוניות. אני זוכר שצפינו ביאכטות שהפליגו דרומה ברוח קלה, ניסינו לנתח לאן תחוג הרוח ומה האסטרטגיה המועדפת שלנו... עולה דגל 10 דקות, צוותים מקצועיים יחסית לאותם הימים היו על קו הזינוק, צוות מקיבוץ גנוסר בפיקודו של ארז קפלן, שייט נבחרת ישראל אז, צוות של קיבוץ שדות ים בפיקודו של יואל סלע ועדת הענקים של משפחת אמיר, מרבית המועדונים התחרותיים שלחו צוותים מקצועיים על דגם הסנונית, היתה זו אחת מהשנים הטובות של הדגם בישראל. דגל 5 דקות עולה, והסירות מתחילות בריקוד איטי לקראת הזינוק, הצוותים בודקים את הייתרון על הקו, כיוונוני מפרשים אחרונים והדריכות בעיצומה, עולה דגל הדקה - צהוב עם נקודה שחורה, כולנו מסתדרים יפה יפה על קו הזינוק, הסירה של קיבוץ גנוסר פורצת קדימה לזינוק מוקדם, ,,,20 שניות לזינוק, שימשון בקולו הרועם צועק לגנוסר שהם כבר בחוץ, ומתחיל להקריא זמנים לכל צי הסירוץ, 10 9 8 7 6 5 ...ואז פתאום משום מקום נהיה חושך, השמיים נעלמו בין ה 5 שניות ל 4 שניות, עדיין שתיל, שימשון ממשיך 4 3 2 ו...אופס - הבן אדם לא מצליח לתת את האות מרוב עוצמת מכת הרוח שהצליפה בו. הסירות הושלכו עם מכת הרוח עשרות מטרים בשורה יפה יפה של קידמית לכיוון דרום, הרוח הולכת ומתגברת, אחרי 10 שניות התחילו הסירות להתהפך כמו שורת כלפים, עשרות ילדים ושייטים התפזרו לכל עבר, האתר נראה כמו שדה קרקעיות וראשי ילדים צפים. כל הסנוניות התהפכו למעט שתי סירות, זו שלנו, וזו שבה צוות השדות ימים, פעולות מהירות והחלטיות אפשרו לנו לשרוד את האימה, מעניין ששתי גישות שונות, אך החלטיות ומהירות הצילו אותנו מהתהפכות והתרסקות בגלי החוף שעלו והגביהו בקצב רצחני. גישה אחת - בה אני בחרתי, היתה כמובן מייד לחתוך עם סכין את המעלנים של הראשי והחלוץ, (הסירה המשיכה לטוס עוד דקות ארוכות בהטיה על סף התהפכות עם 2 טרפזים וארבעה אנשים עליהם...שמאזנים את התורן בלבד) לאחר מכן הטלנו עוגן מתוך ידיעה וכוונה שאין סיכוי בעוצמת רוח הזו שהעוגן יאחוז בקרקעית, אך לפחות יאפשר לנו החפה עם חרטום לגלים., מה שכך אכן היה. הגענו בבטחה לחוף. פעולתנו המהירה והנכונה לעניות דעתי, אפשרה לנו לצפות סביב במתרחש ולהזדעדע כמו שצריך מהמחזה. ראינו עשרות סירות הפוכות שנסחפות לקראת גלי החוף, לידם עשרות רבות של ילדים אוחזים בסירה, עד שמגיע גל חוף שהופך ומגלגל את הסירה, קורע את התורן לגזרים, שוב את ההגה והחרב כאילו היו עשויים מנייר, והמזעזע מכל שכל הילדים מושלכים לכל עבר, ומעל כולם אנו רואים את השדות ימים עם גישה השניה - יואל החליט שהוא עושה הכל להגיע כמה יותר מהר לחוף, יואל, מפיל כמובן את הראשי, חותך את מיתרי החלוץ בסכין ונותן לו להתנפנף, מוריד את הסירה עם חרטום לכיוון החוף וירכתיים לגלי החוף, וטס טס טס, כל הצוות יושב על דף הירכתיים לשמור על החרטום מהתחרטמות, יואל מצלחי לרדת לחוף תוך כדי גלישה מטורפת על אחד הגלים, מצליח לנווט את הסירה בין הראשים הצפים, בין המשוטים, גלגלי ההצלה והצידניות הצפות בכל הים, יואל מגיע בבטחה לחוף. אחרי כמה דקות של התאוששות, הצטרפנו לצוות של אילן קליגר באיסוף האנשים והציודים. נס גדול היה שם - אף אחד לא נפגש מהסנוניות עופר בוצר הוביל את הגלשנים, כמה גלשנים יחד עם עופר הלכו לאיבוד, הם כבר היו הרבה בעומק ולא היתה להם הפרבילגיה להזרק לחוף כמונו, היאכטות איבדו 2 תרנים וים של נזקים.היאכטות ביכלל היו כבר מול ראש כרמל, קיבלנו מהם דיווחים של 67 קשר בכניסת המכה - שאגב רק התגברה עד שנעלמה כלא היתה כעבור שעתיים. הכל אמיתי והיה שם בדיוק כמו שראיתי במו עני, נשבע לכם איזי
 
הכל נכון אבל בערך....

בעכו המכה נרגעה כלה היתה אחרי פחות מחצי שעה. היכטות קיבלו את המכה כשעה מאוחר יותר ודווקא את השוליים שהיו חזקות לאורך זמן גדול יותר מאשר בעכו. בעכו עבר "הצנטרום" של השיגעון.
 

easy swissa

New member
תמיד מהרכב הכל נראה יותר טוב...

אני זוכר רק את מה שנבנה אצלי עם השנים בסיפור, הכל יכול להיות... איזי
 
אני יודע מנסיוני בכלל, שכאשר...

אתה "בתוך האירוע" ההזמן תמיד יותר גדול. חוץ מזה, בזמנו הצטערתי תחילה שלא השתתפתי, אבל אחרי המקרה נרגעתי.
 
למעלה