מכ״מ - חכמת ההמון

yorammelnik

New member
מכ״מ - חכמת ההמון

בוקר טוב
אודה לדעות אנשי הפורום לצורך במכ״מ ביאכטת מפרש.
תודה מראש....
 

סינבד

New member
מכ"ם מול AIS

לדעתי חייב שיהיה לך לפחות אחד משני אלו.
ההבדל ביניהם מתמצה להבנתי בעלות וקלות ההתקנה אבל זה עניין חד פעמי ואולי אפשר להתעלם ממנו. ההבדל המשמעותי הוא שהAIS פאסיבי ואילו המכ"ם אקטיבי. מה שאומר שכלי שייט שלא משדר AIS לא ייראה על המסך בעוד שכלי שייט, או מכשול אחר, לא יכול "להתחבא" מהמכ"ם. זה לדעתי ההבדל הכי משמעותי בין השניים. עוד הבדל הוא בנוחות התפעול. את הAIS צריך רק להפעיל והוא כבר יתן לך את כל המידע שהוא מקבל על כלי השייט. כולל שמו, יעד ההפלגה, מהירותו המרחק שבו הוא יעבור אותך ומתי זה יקרה.
את המכ"ם לעומת זאת צריך לכוון בהתאם לתנאי הים ומזג האוויר כדי להשיג איכות גילוי הכי טובה, צריך לחשב בכוחות עצמך האם קיימת סכנת התנגשות וכן הלאה.

לכן התשובה לשאלתך היא עד כמה אתה מיומן, או מוכן ללמוד, להפעיל מכ"ם והאם אתה בנוי להתעסקות הזו או שאתה מוכן לסמוך על הסובבים אותך שאכן ישדרו AIS, בין אם הם נדרשים לכך על פי החוק ובין אם לאו.

אבל הכי חשוב - לזכור את דבריו של קפטן היינצה שאמר לי, כשראה אותי תוקע את ראשי במסך המכ"ם, הוא אמר: "אנחנו מפליגים בים, לא במכ"ם" ושלח אותי החוצה לקיים תצפית כהלכתה. וזה נכון בין אם זה מסך מכ"ם או מסך AIS.המסך הוא רק כלי עזר כדי לכוון אותך באיזה כיוון לחפש את המטרות שסביבך.
 

amikeren

New member
מכם מול AIS

במכם צריך היות מיומן בהפעלה. היתרון היחיד שלו הוא, שגם מי שלא משדר AIS אפשרי לראות אותו. כמו כן צורך הרבה יותר חשמל.
AIS משדר/מקלט. רוב כלי השייט רואים אותך עם כל הנתונים עליך.
קל מאד להבין מי נמצא סביבך ואם אתם בסכנת התנגשות. מאפשר לך לקרא לו בקשר כי אתה יודע את פרטיו.
אם אדם על הסיפון יש לו מכשיר איתור מתאים ונפל לים, בAIS אפשר לראות אותו.
https://www.aliexpress.com/item/ONW...908.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dUPNlV1
 

dora92

New member
משדר אדם במים

יש לקחת בחשבון עצירה במכס לצורך אישור משרד התקשורת !! כמו כן תשלום המשלוח ותשלום לפי ימים במכס עד לקבלת האישור
 

amikeren

New member
הגיע ישר לדאר ליד ביתי ללא שום תוספות תשלום

כמו כן ללא משרד התקשורת
 

zina71955

New member
ראה להלן

אם הייתי מפליג בתעלה האנגלית או בגרייט בנקס הייתי מצטייד גם במכ"ם ומשקיע בלימוד הההפעלה שלו. בים התיכון _ הצטיידתי ב AIS. שני המכשירים מתוכננים למנוע התנגשויות בים (למכ"מ יש היסטוריה משלו) ולמרות זאת לא נראה שכמות ההתנגשויות פחת (מטש מיטיב לדעת את התשובה ממני). כפי שאמר אותו רב חובל
(וגם אני אמרתי דברים דומים) אם תתקע את ראשך יותר מידי במכשירים תזנח את השטח.
 

מאיר ריבא

New member
שתי הערות לעניין הראדאר

א. צריכת חשמל - הדור החדש של המכשירים (חפש chirp radar) צורך מעט מאוד חשמל. מצד שני, בד"כ הוא אינו מתחבר למסכי MFD ישנים, כך שאם המשך אינו מתאים, העלות הכוללת יכולה להיות גבוהה למדי.
ב. שיקול חשוב לדעתי הוא עניין הפלגות לילה. לדעתי ככל שמפליגים יותר בחושך (ערפל...)התועלת של הראדאר עולה. את זה למדתי מספינה שבאה ממש מולנו (מדוייק על החרטום) ללא AIS וללא אורות! אין לי ספק שלולא הראדאר היינו מתנגשים. פיניתי דרך ולאחר שחלפה ראינו אור ירכתיים. אורות ירוק.אדום לא פעלו.
וכמובן בחושך, הראדאר יתן פרטים על מהירות וכיון של ספינות נטולות AIS.

הכי טוב (והכי יקר...) גם וגם.
 

מאיר ריבא

New member
ברור שחושך זה לא ערפל...

סה"כ צרפתי את שני המצבים (השונים) בהם יכולה להיות תועלת מהראדאר...
 

מטש2

New member
דעת מיעוט .... אין צורך

את דעתי כבר היבעתי לא פעם כאן בפורום : לעניות דעתי מכ"מ ו-AIS אינם ממש דרושים לסירת מפרש, בעיקר כאלו שבמזרח הים התיכון.

כמו שאילן (זינה) כתב, יש במפורש נטייה להתמכרות למכשירים, על חשבון מה שהמחוקק מגדיר כ"תצפית נאותה".

AIS כמקלט ייתן לך מידע על כלי שייט גדולים בסביבה. קשה להניח שלא תראה אותם בעיין. המקרה של אנייה ללא אורות מול החרטום שכתב מאיר הוא כל כך חריג שסכנות אחרות מאפילות עליו. סטטיסטית זה מקרה בודד ששמעתי עליו, לעומת כמה מקרים בהם הקיל התנתק והסירה טבעה. מצד שני צריך לדעת ש- AIS לבד לא מוגדר ע"י IMO כמכשיר למניעת התנגשויות, אלא אך ורק כעזר במידה והוא מגובה במידע מהרדאר, שהוא המכשיר החוקי המוגדר בחוקי הדרך.

ורדאר הוא בעייתי. צריך לדעת להפעיל אותו - כל אחד חושב שזה מאד פשוט, אבל קצינים בצי הסוחר נדרשים להשתלמות של 5 ימים בהפעלת רדאר, ובזמנו (לפני הרבה שנים..) מוכ"ם בחיל הים עבר קורס של מספר שבועות (עברתי גם וגם). יש דוגמאות על אסונות כתוצאה מאי הבנת המידע מהרדאר, הידועה ביותר היא יאכטה של 50+ פיט שנחצתה לשניים בתעלה האנגלית בערפל היות והסקיפר חשב שהוא יודע מה הרדאר אומר לו לגבי אניה חוצה. הבעיה היא בעיקר בתמונת רדאר בטווחים קצרים שאז גם הטווח לא תמיד מדויק אבל בעיקר שינויי כיוון ומהירות אינם מחושבים למשך זמן ארוך. אני מכיר מקרה של 11 איש שנהרגו בטביעת אניה לאחר התנגשות (במזג אוויר סוער אבל יפה!) בגלל תלות כזו ברדאר.

לסיכום, מבחינתי זה מיותר אבל יש הרבה שרוצים להרגיש את פלאי הטכניקה. אישית אני מעדיף צופה שיישב בחוץ ויראה כל הזמן מה קורה, גם לסירה וגם למפרשים. התנגשויות עם אניות קורות בדרך כלל כשאף אחד לא מסתכל.
 

doront64

New member
מהנסיון שלי

בשנים הראשונות הפלגתי ללא מכם וללא AIS. כפי שנאמר פה, תצפית נאותה, הכרת חוקי הדרך והקפדה להיות חכם ולאו דווקא צודק נותנת מענה לרוב מכריע של המקרים. אין תחליף לעיניים ערניות.
&nbsp
לאחרונה החלטתי להוסיף AIS משתי סיבות. הוא נותן יותר שקט נפשי כשיש בסביבתך כמה אוניות במקביל, ופותר את מה שחוויתי כקושי הכי גדול בתצפית, שהוא אומדן המרחק בלילה. גם כשאתה רואה את כלי השיט, ומזהה את כיוון השייט שלו, להעריך את הטווח ממנו בלילה זה משימה לא קלה. היתרון הזה שנותן AIS, בשילוב של משדר חירום ל AIS למי שעושה משמרת לילה בקוקפיט, למקרה שחלילה נפל למים נראה לי שווה את המחיר הלא נוראי שלו.
יש היום מקלטי AIS פשוטים במחירים נוחים, תוצרת quark ( לא מקבל מהם אחוזים...) סביב 100 דולר, שמתקשרים באמצעות ווי פי למחשב נייד או טאבלט. יש לי שילוב של מכשיר כזה שמותקן בפנים ומחובר עם מפצל לאנטנת הקשר, עם טאבלט פשוט וזול שנמצא איתי בקוקפיט. עובד מצויין. חוסך צורך בחיווט, קניית מסך ובעיקר - מאפשר לך להשאר בחוץ ולשלב בין תצפית נאותה והצצה זריזה במסך. ביחס למכ"מ, והצורך בהתקנה שלו, העלות קטנה בהרבה.
מי שרוצה יכול כמובן להוסיף משדר AIS אבל זו כבר אופרה אחרת.
 

מאיר ריבא

New member
מכשירים...

אין ספק שאין תחליף לצופה המסתכל על הים, אבל:
מכשיר AIS עוזר במיוחד בלילה ובמיוחד לאנשי צוות פחות מיומנים לזהות ספינות היכולות להוות סכנה (ולהזהיר את הסקיפר לפי הצורך).
דבר שני, חשוב לא פחות לדעתי אלה המצבים הלא נדירים (לעומת הארוע של הספינה ללא אורות...) בהם אניה גדולה נמצאת בטווח מסוכן ומתעלמת מקיומך.
ללא AIS אתה יכול רק לקרוא לה בצורה "מעורפלת", בעוד כשיש AIS פשוט קוראים לה בשם. עוד לא קרה לי שספינה שפניתי אלי בשמה לא ענתה.
ולגבי ראדאר, אני מסכים (זה די ברור) שראדאר צריך לדעת להפעיל. זו עסקת חבילה, קניית מכשיר ולימוד תפעול.
גם מפרשים שאינך יודע להפעיל לא תורמים הרבה...אדם שמסתפק ברכישת מכשיר ראדאר בלי לימוד תפעול חבל על כספו ורק יוצר סכנה של בטחון מזוייף.
וכפי שכבר כתבתי, לדעתי מי שמפליג רק ביום יכול להסתדר מצויין ללא AIS וללא ראדאר.
 

מטש2

New member
דעתי על הפלגת לילה ...

מאיש צוות לא מנוסה שנמצא לבד במשמרת בלילה, אני דורש להעיר אותי מיד כשהוא רואה אור כלשהו. וודאי שאם הוא לא מנוסה לא ארצה שיחליט לבד אם מה שהוא רואה בעיין מסתדר עם ה AIS או עם הרדאר.
מאחד שקצת יותר מנוסה, כמו מקציני משמרת באניות, אני מצפה (ומסביר!) לשמור על תקנה 7 בחוקי הדרך, כלומר

(i) Such risk shall be deemed to exist if the compass bearing of an approaching vessel does not appreciably change;

(ii) Such risk may sometimes exist even when an appreciable bearing change is evident, particularly when approaching a very large vessel or a tow or when approaching a vessel at close range.

כלומר, ברגע שהוא רואה אור כלשהו - גם אם אי אפשר לראות מה כלי השייט השני עושה או מה המרחק שלו - לקחת אליו כיוון ולראות אם הכיוון משתנה. באניות קציני משמרת יודעים מה לעשות עם המידע הזה ואיך לפנות, ובסירות אני מבקש בד"כ לקרוא לי אם הכיוון לא משתנה או אם כלי השייט השני נראה קרוב (עדיין בלי להעריך מרחק).
לגבי ביטחון עצמי בלילה, זה אינדיבידואלי וגם (לא רק, לא תמיד) מגיע בדרך כלל עם הזמן והנסיון. כך שמבחינתי מי שמרגיש שהוא צריך AIS או רדאר כדי להרגיש יותר טוב - קדימה, זו סירה שלו וכסף שלו והוא מפליג כדי ליהנות. רק שיזכור שהכי שחשוב זו תצפית נאותה...
יש מי שמציף את הסירה באלקטרוניקה ומרגיש כמו מפקד משחתת, לבריאות, ויש מי שמתנזר ומפליג בלי. הייתי בשני הקצוות. בחציית האוקינוס האחרונה לא זכור לי שפתחנו מכשירים, ובחציות קודמות לא היו לי מכשירים ממילא.
 

zina71955

New member
כמוני כמוך מטש. למעט ענייין קטן. ראיתי כבר הרבה שייטים שטענו

שהם בעלי ניסיון. ונוכחתי לדעת שלהד"ם. אז "מנוסה" זה או שאני מכיר אותו שהוא כזה או שהוכיח לי שהוא כזה. גם בצי הסוחר היו חובלים שלישים שאת המשמרת שלהם עשיתי מהחלון בקבינה או בגשר
 

מאיר ריבא

New member
עודף מכשירים...

א. אין לי ויכוח עם מטש, כל מה שכתב נכון.
ב. מכשירים מוסיפים מידע. החוכמה היא לא לשכוח שיש עולם מחוץ למסך...אבל אני לא רואה סיבה להמנע ממכשירים כדי להכריח אנשים להסתכל החוצה.
ג. גם אני חציתי אוקיינוס כשמערכות הניווט היו סגורות (ראדאר ו-AIS לא היו בספינה ממילא). פעם ביום פתחנו GPS ידני קטן לראות היכן אנחנו...מצד שני הפלגתי קטעים ארוכים עם חבר שהספיק כבר להקיף את העולם ועכשיו נמצא בסיבוב שני, ובלילה, באזור דרום קובה, פתחנו ראדאר - לא ספינה אחת ולא שתיים חלפו לידנו ללא אורות ובמהירות מופרזת (לדעתי ספינות מבריחים) והיה מועיל לדעת היכן הן ולאן הם שטות - תצפית עין לא היתה עוזרת הרבה.
אז כל אחד שיחליט מה שנראה לו נכון אחרי שקרא את כל העצות והאזהרות
 
למעלה