עזרה בשאלות

crmkubv09

New member
עזרה בשאלות

. הרוח מזרחית, אתה בדרכך מלימסול (קפריסין) לחיפה בקורס 135° מעלות. באיזה זווית
מקורבת נושבת הרוח על ספינתך? (מפנה וזווית לרוח ביחס לחרטום הספינה).
א. מפנה ימני כ 045°- מהחרטום. ג. מפנה שמאלי כ 045°- מהחרטום.
ב. מפנה ימני כ 145°- מהחרטום. ד. מפנה שמאלי כ 145°- מהחרטום.
הסבר:
:HEAVE TO - 2 . מהו המשפט הנכון ביותר בנוגע ל
א. הספינה מתקדמת לאט בזווית של 30-55 מעלות לרוח והגלים. החלוץ ממוקם מעל הרוח.
ב. הספינה מתקדמת לאט בזווית של 150 מעלות לרוח והגלים. החלוץ ממוקם מתחת לרוח.
ג. הספינה תשוט בקדמית חדה, שני המפרשים באותו דופן.
ד. הספינה תשוט במלאה במצב פרפר.
הסבר:
3 . בעת הפלגה ברוח צד חלשה, במפנה ימני, עליך לבצע סיבוב נגד הרוח. כיצד תנהג ועל מה תקפיד?
א. יש לסובב את הספינה שמאלה.
ב. בשלב ראשון יש לרדת ולשחרר ראשי בהתאם.
ג. אסובב את הספינה ימינה, אם הספינה תעצור מול הרוח בעת הסיבוב יש להפוך את כיוון לוח ההגה.
ד. אין לעשות דבר, הבדלי הגודל במפרשים וחוסר איזונם יסובבו את הספינה כנדרש.
הסבר:
4 . הנך מפליג בספינת מפרש מתל אביב להרצליה. הרוח צפונית בעוצמה של 15 קשרים. מה היא הדרך הנכונה עבורך להתקדם?
א. אפליג בכוח אל מול הרוח.
ב. אפליג ב"גלסים" בקדמית, 60 מעלות לרוח.
ג. אפליג ב"גלסים" בגבית, 130 מעלות לרוח.
ד. אפליג ישר ברוח צד ואשמור קורס.
הסבר:
300 הרוח הינה צפונית בעוצמה של 10 קשרים. הנך ⁰ 5 . הנך מפליג בספינת מפרש בכיוון 060 . מה הפעולה היעילה ביותר שתבצע? ⁰ מעוניין לשנות את כיוון ההפלגה לקורס
א. אדחוף את מוט ההגה שמאלה ואבצע מהפך.
ב. אדחוף את מוט ההגה שמאלה ואבצע סיבוב.
ג. אדחוף את מוט ההגה ימינה ואבצע מהפך.
ד. אדחוף את מוט ההגה ימינה ואבצע סיבוב.*מדובר במוט הגה, כמו בטופז
הסבר:
6 . מרשימת העוגנים הכתובים מטה, לאיזה עוגן תהיה אחיזה טובה יותר בקרקע חולית?
א. עוגן מחרשה
ב. עוגן פטריה
ג. עוגן חתול
ד. עוגן צף
הסבר:
7 . אתה מפליג במקביל לחוף ובמרחק של כ – 500 מטרים מהחוף. הרוח מתגברת ודוחפת
את הספינה לכיוון החוף, הנך נמצא בטווח של 5 שעות הפלגה ממעגן הבית, באיזו דרך פעולה עליך לנקוט?
א. אחזור למעגן הבית.
ב. אתרחק מהחוף במהירות.
ג. אגרור עוגן צף מהירכתיים.
ד. אמשיך כמתוכנן.
הסבר:
8 . הרוח מכיוון מזרח בדיוק, בעוצמה של 9 קשרים. אתה שט במפרשים בקורס 125° וקשה לך לשמור על קורס ההפלגה. מה עשויה להיות הסיבה האפשרית ביותר לכך?
א. הרוח חלשה מדי ולכן המפרש לא מנוצל.
ב. הרוח חזקה מדי וההטיה חזקה מדי ולכן קשה לשמור על הכיוון.
ג. אתה קרוב מידי לרוח, מהירותך במים גדולה מידי.
ד. אתה "קרוב" מידי לרוח, מהירותך במים קטנה מידי.
הסבר:
9 . מהו המשפט הנכון ביותר ביחס למצבים הבאים בהפלגה עם מפרשים?
א. ברוח קדמית חדה: הסטייה גדולה, הטיה חזקה, מהירות גבוהה מאוד, המפרש
במתיחה מרבית.
ב. ברוח מלאה: מהירות גבוהה עד בינונית, קיימת הטיה חזקה, יש סטייה, קיימת סכנת מהפך.
ג. ברוח צד: מהירות גבוהה עד גבוהה מאוד, סטייה בינונית, יש הטיה.
ד. ברוח קדמית קהה, מהירות נמוכה יותר מאשר בקדמית חדה, יש סטייה, המפרשים מתוחים קרוב לקו השדרית.
הסבר:
10 . אתה מפליג בספינת מפרש. לפתע נקרע המפרש הראשי והנך ממשיך את ההפלגה עם חלוץ בלבד. מה תהיה נטיית הספינה?
א. הספינה תמשיך להפליג ישר.
ב. נטיית הספינה לעלות לרוח.
ג. נטיית הספינה לרדת מהרוח.
ד. הספינה תסתובב מיד.
הסבר:
12 . מהו שקע חזיתי?
13 . מה ההבדל בין אפיק לרכס?
14 . אילו רוחות סערה אופייניות באזור הים התיכון? הסבר ופרט על 3 מהן.
 

סינבד

New member
חתיכת מבחן פתחת פה

הרוח מזרחית, אתה בדרכך מלימסול (קפריסין) לחיפה בקורס 135° מעלות. באיזה זווית
מקורבת נושבת הרוח על ספינתך? (מפנה וזווית לרוח ביחס לחרטום הספינה).
א. מפנה ימני כ 045°- מהחרטום. ג. מפנה שמאלי כ 045°- מהחרטום.
ב. מפנה ימני כ 145°- מהחרטום. ד. מפנה שמאלי כ 145°- מהחרטום.
הסבר: כאשר אתה מפליג דרום מזרחה המזרח נמצא משמאלך ולכן המפנה שמאלי (הרוח מכה בדופן שמאל) 135 (הקורס שלך) פחות 90 (כיוון הרוח) נותן זווית של 45 מעלות בין הקורס שלך לרוח.

:HEAVE TO - 2 . מהו המשפט הנכון ביותר בנוגע ל
א. הספינה מתקדמת לאט בזווית של 30-55 מעלות לרוח והגלים. החלוץ ממוקם מעל הרוח.
ב. הספינה מתקדמת לאט בזווית של 150 מעלות לרוח והגלים. החלוץ ממוקם מתחת לרוח.
ג. הספינה תשוט בקדמית חדה, שני המפרשים באותו דופן.
ד. הספינה תשוט במלאה במצב פרפר.
הסבר: HEAVE TO הוא בעצם נסיון "לעצור" את הספינה בלב ים ולהחזיק אותה הכי יציבה שאפשר. לצורך כך מותחים חלוץ קטן בדופן שבמעלה הרוח ואת הראשי המצומצם מותחים לקדמית.ומסובבים את ההגה עד הסוף "אל תוך" הרוח. כתוצאה מכך כשמהירות הסירה יורדת ההגה פחות משפיע והחלוץ "מוריד" את החרטום מהרוח. אלא שאז הראשי מתמלא ברוח והסירה צוברת מהירות, מה שמוסיף השפעה להגה שמעלה את הסירה עד קרוב לרוח. וכך הסירה שטה לאט מאד בזווית המצויינת בתשובה.

3 . בעת הפלגה ברוח צד חלשה, במפנה ימני, עליך לבצע סיבוב נגד הרוח. כיצד תנהג ועל מה תקפיד?
א. יש לסובב את הספינה שמאלה.
ב. בשלב ראשון יש לרדת ולשחרר ראשי בהתאם.
ג. אסובב את הספינה ימינה, אם הספינה תעצור מול הרוח בעת הסיבוב יש להפוך את כיוון לוח ההגה.
ד. אין לעשות דבר, הבדלי הגודל במפרשים וחוסר איזונם יסובבו את הספינה כנדרש.
הסבר: במפנה ימני הרוח מכה בדופן ימין ולכן כדי להסתובב יש לפנות ימינה. אם הספינה תעצור מול הרוח היא תתחיל להדחף אחורה על ידי הרוח ואז היפוך ההגה יגרום לספינה להשלים את הסיבוב.

4 . הנך מפליג בספינת מפרש מתל אביב להרצליה. הרוח צפונית בעוצמה של 15 קשרים. מה היא הדרך הנכונה עבורך להתקדם?
א. אפליג בכוח אל מול הרוח.
ב. אפליג ב"גלסים" בקדמית, 60 מעלות לרוח.
ג. אפליג ב"גלסים" בגבית, 130 מעלות לרוח.
ד. אפליג ישר ברוח צד ואשמור קורס.
הסבר:תשובה זו היא הנכונה. אף אחד מהדברים המוצעים בתשובות האחרות לא יביא אותי מת"א להרצליה בתנאי מזה"א המתוארים בשאלה.

300 הרוח הינה צפונית בעוצמה של 10 קשרים. הנך ⁰ 5 . הנך מפליג בספינת מפרש בכיוון 060 . מה הפעולה היעילה ביותר שתבצע? ⁰ מעוניין לשנות את כיוון ההפלגה לקורס
א. אדחוף את מוט ההגה שמאלה ואבצע מהפך.
ב. אדחוף את מוט ההגה שמאלה ואבצע סיבוב.
ג. אדחוף את מוט ההגה ימינה ואבצע מהפך.
ד. אדחוף את מוט ההגה ימינה ואבצע סיבוב.*מדובר במוט הגה, כמו בטופז
הסבר:אני מפליג קדמית במפנה שמאלי. כדי לשנות את כוון ההפלגה לקדמית במפנה ימני יש לסובב את הסירה שמאלה, נגד הרוח. לצורך כך יש לדחוף את מוט ההגה ימינה, בניגוד להיגוי בעזרת גלגל הגה שאז יש לסובב את גלגל ההגה שמאלה.

6 . מרשימת העוגנים הכתובים מטה, לאיזה עוגן תהיה אחיזה טובה יותר בקרקע חולית?
א. עוגן מחרשה
ב. עוגן פטריה
ג. עוגן חתול
ד. עוגן צף
הסבר: עוגן פטריה הוא העוגן שיצבור מסת חול הגדולה ביותר מבין העוגנים המצויינים בשאלה.

7 . אתה מפליג במקביל לחוף ובמרחק של כ – 500 מטרים מהחוף. הרוח מתגברת ודוחפת
את הספינה לכיוון החוף, הנך נמצא בטווח של 5 שעות הפלגה ממעגן הבית, באיזו דרך פעולה עליך לנקוט?
א. אחזור למעגן הבית.
ב. אתרחק מהחוף במהירות.
ג. אגרור עוגן צף מהירכתיים.
ד. אמשיך כמתוכנן.
הסבר: אם אין כל תקלה בספינה אין שום סיבה שלא להמשיך בהפלגה כמתוכנן.

8 . הרוח מכיוון מזרח בדיוק, בעוצמה של 9 קשרים. אתה שט במפרשים בקורס 125° וקשה לך לשמור על קורס ההפלגה. מה עשויה להיות הסיבה האפשרית ביותר לכך?
א. הרוח חלשה מדי ולכן המפרש לא מנוצל.
ב. הרוח חזקה מדי וההטיה חזקה מדי ולכן קשה לשמור על הכיוון.
ג. אתה קרוב מידי לרוח, מהירותך במים גדולה מידי.
ד. אתה "קרוב" מידי לרוח, מהירותך במים קטנה מידי.
הסבר:הזווית בין הקורס שבחרת לרוח היא 35 מעלות. קרוב לגבול היכולת של סירת מפרש לשוט "נגד הרוח" ולכן אפשר שתיתקל בקשיים המתוארים בשאלה.

9 . מהו המשפט הנכון ביותר ביחס למצבים הבאים בהפלגה עם מפרשים?
א. ברוח קדמית חדה: הסטייה גדולה, הטיה חזקה, מהירות גבוהה מאוד, המפרש
במתיחה מרבית.
ב. ברוח מלאה: מהירות גבוהה עד בינונית, קיימת הטיה חזקה, יש סטייה, קיימת סכנת מהפך.
ג. ברוח צד: מהירות גבוהה עד גבוהה מאוד, סטייה בינונית, יש הטיה.
ד. ברוח קדמית קהה, מהירות נמוכה יותר מאשר בקדמית חדה, יש סטייה, המפרשים מתוחים קרוב לקו השדרית.
הסבר: ברוח קדמית חדה המהירות איננה גבוהה מאד. ברוח מלאה לא קיימת הטיה חזקה ולא סטיה. בקדמית קהה המהירות גבוהה מאשר בקדמית חדה.

10 . אתה מפליג בספינת מפרש. לפתע נקרע המפרש הראשי והנך ממשיך את ההפלגה עם חלוץ בלבד. מה תהיה נטיית הספינה?
א. הספינה תמשיך להפליג ישר.
ב. נטיית הספינה לעלות לרוח.
ג. נטיית הספינה לרדת מהרוח.
ד. הספינה תסתובב מיד.
הסבר: החלוץ נמצא קדימה מציר הסיבוב של הספינה ולכן לחץ הרוח על החלוץ גורם לספינה "לרדת".

12 . מהו שקע חזיתי?
שקע חזיתי הוא מערכת סינופטית שבה נפגשים גושי אוויר חמים, עם גושי אוויר קרים. גושי האוויר אינם מתערבבים זה בזה, וכל גוש נע בתנועה סיבובית המתכנסת לתוך השקע קווי המפגש של גושי האוויר החמים והקרים נקראים "חזיתות", והשקע שהם מתכנסים לתוכו נקרא "שקע חזיתי".

13 . מה ההבדל בין אפיק לרכס?
אפיק הוא שלוחה של שקע ברומטרי ואילו רכס הוא שלוחה של רמה ברומטרית.
14 . אילו רוחות סערה אופייניות באזור הים התיכון? הסבר ופרט על 3 מהן.
מלטמי נושבת בקיץ ועד תחילת האביב. הרוח שבצפונה מתחילה כרוח צפון מזרחית משתנה בדרומה לצפון מערבית בד"כ מהירותה 25-35 קשר אך היא יכולה להגיע גם למהירות של 60 קשר.
בורה רוח הנושבת בים האדריאטי מכוון צפון מזרח בעיקר בחורף עצמתה מגיעה ל 7 בסולם בופורט אך יכולה להגיע גם ל8 ואפילו 9.
מיסטרל רוח המשפיעה בעיקר על חופה המזרחי של צרפת, ממרסי עד סנט טרופז. עוצמת הרוח יכולה להיות גם מעל עוצמה 6 בופורט וזה בעיקר בחדשי החורף אך היא מופיעה גם בקיץ.



ט.ל.ח
 

מאיר ריבא

New member
שאלה 7

אינני יודע לאיזו תשובה מצפים בוחני רספ"ן.
אני הייתי בוחר בתשובה "מתרחק מהחוף" עקב הסכנה שהרוח תתגבר וכל תקלה תגרור את הספינה לאזור סכנה.
 

מטש2

New member
גם אני...אבל גם שאלה 10 בעייתית

כמובן שבמקרה של ספינה שנגררת לחוף, ימאות טובה מחייבת התרחקות מהחוף במהירות.

אבל גם התשובה לשאלה 10 - איך מגיבה סירה עם חלוץ בלבד - בעייתית. שלא כמו בסירות פתוחות (קרוולים ולוויתניות) עם חלוץ קטן, שם באמת היינו מרגישים שהסירה יורדת, יאכטות בדרך כלל לא יתרגשו וימשיכו להפליג כרגיל. זה בגלל שילוב של מבנה הידרודינמי מתאים ומהירות יותר גבוהה, אבל בעיקר בגלל הלחץ שמפעיל המיתר על הסירה - בדרך כלל המיתר קשור אחורנית ממרכז הסיבוב או מאד קרוב אליו.
 

zina71955

New member
מבחינת ימאות נכונה/טובה אף אחת מהתשובות לא רלבנטית בשאלה 10

מה שאני עושה/עשיתי במקרה כזה הוא להעלות מיד מפרש אחר במקום הראשי שאני מגלגלו על המנור. אין לכם? אז שיהיה לכם.
 

מאיר ריבא

New member
אילן - אתה עונה על שאלה שונה...

זה מבחן עם תשובות סגורות. צריך לענות בדיוק על השאלה שנשאלה.
השאלה המדוייקת - מה קורה לספינה.
אתה עונה על שאלה - מה לעשות במקרה זה.
 

zina71955

New member
אני יודע מאיר. אני מנסה להראות את האבסורד שלדעתי קיים

בכל השיטה הזו.
 

סינבד

New member
מסכים עם שניכם.

בתשובה לשאלה 7 בחרתי להמשיך כרגיל משום שגם אם הרוח דוחפת את הספינה לכיוון החוף אפשר להמשיך כרגיל תוך תיקון הקורס כנגד הליווי (leeway) ובכך למנוע את ההסחפות לכיוון החוף. אך אין זה מן הנמנע שבוחני רספ"ן באמת מבקשים לראות את התשובה: מתרחק במהירות מהחוף.
&nbsp
בתשובה לשאלה 10, גם אם המיתר קשור מאחור, מרכז הלחץ של החלוץ נמצא קדימה מציר הסיבוב של היאכטה ולכן היא תרצה לרדת. מאד יתכן שזה יהיה בלתי מורגש או כמעט בלתי מורגש בגלל המבנה ההידרודינמי של הספינה אבל אין לי ספק שזו התשובה שהבוחנים מבקשים לראות.
 

סינבד

New member
מסכים עם שניכם.

בתשובה לשאלה 7 בחרתי להמשיך כרגיל משום שגם אם הרוח דוחפת את הספינה לכיוון החוף אפשר להמשיך כרגיל תוך תיקון הקורס כנגד הליווי (leeway) ובכך למנוע את ההסחפות לכיוון החוף. אך אין זה מן הנמנע שבוחני רספ"ן באמת מבקשים לראות את התשובה: מתרחק במהירות מהחוף.
&nbsp
בתשובה לשאלה 10, גם אם המיתר קשור מאחור, מרכז הלחץ של החלוץ נמצא קדימה מציר הסיבוב של היאכטה ולכן היא תרצה לרדת. מאד יתכן שזה יהיה בלתי מורגש או כמעט בלתי מורגש בגלל המבנה ההידרודינמי של הספינה אבל אין לי ספק שזו התשובה שהבוחנים מבקשים לראות.
 

מטש2

New member
"מרכז הלחץ של החלוץ" זה כבר פיסיקה. לכן ערכתי היום ניסוי...

אזהרה : התובנות שאני מביע כאן לא נועדו כדי לעבור את מבחני רספ"ן. להם יש את התובנות שלהם וצריך לענות בהתאם למה שהבוחן רוצה לראות.

ועכשיו להתנהגות הסירה רק עם חלוץ. סינבד הסביר למה הסירה צריכה לרדת , וכמו פיסיקאי טוב בדקתי אם הניסוי מתאים לתיאוריה. ניסיתי את זה היום אחה"צ ברוח צפונית צפונית מערבית נחמדה של 12-15 קשר, רק עם חלוץ, בקדמית חדה. הקורס הראשוני היה 283, עזבתי את ההגה באמצע בלי לגעת, והסירה שמרה קורס למשך כמה דקות טובות. מדי פעם הגלים הורידו אותה קצת אבל היא חזרה מהר לקורס. ואז, עם מכת הרוח הראשונה, הסירה (קצת) נשכבה וכצפוי התחילה לעלות. לא לרדת, לעלות . ניכנסה לרוח במתינות עד שהגיעה לקורס 295 לפני שתיקנו שוב עם ההגה. אותה התנהגות נצפתה פעמיים נוספות בקדמית ופעם אחת ברוח צד....
כך שמומלץ לכל אחד לבדוק את התנהגות הסירה הספציפית שלו בעצמו ולא לסמוך על תיאוריות. בהזדמנות אחרת אסביר גם למה זה קורה.





 

מאיר ריבא

New member
השפעת מפרשים

אין לי דוקטורט כמו למטש, רק תואר ראשון בפיסיקה, אך גם אני ערכתי ניסוי.
בשנה שעברה, דב (השותף שלי לנאקרה 6.0 שהיא קטמרן ספורטיבי בעגה של רספ"ן) עשינו את התרגיל הבא.
יצאנו מחוף גורדון, הרמנו את ההגאים באוויר כך שהם פסקו לפעול) והתחלנו לשוט ע"י שימוש במפרשים בלבד - חלוץ וראשי, אותם מתחנו ושחררנו לסרוגין.
כשמתחנו חלוץ ושחרררנו ראשי - הסירה ירדה.
כשמתחנו ראשי ושחררנו חלוץ, הסירה עלתה.
כך שטנו עד יפו, הסתובבנו, וחזרנו לאזור חוף גורדון כולל ירידה עד החוף (בדרך עקפנו קטמרן אחר, קטן יותר ששט יותר לאט).
היום, באופן די רוטיני, אנחנו יוצאים מחוף גורדון עד קרבת שובר הגלים המגן על החוף עם הגאים מורמים בעזרת מפרשים בלבד (כדי להמנע מחבטה של ההגאים בקרקעית באזור המים הרדודים).
כפי שמטש כתב - כדאי לבדוק על הסירה הספציפית. לגבי הנאקרה - אין לי ספק שהחלוץ מוריד והראשי מעלה.
 

מטש2

New member
זה לא מפתיע בסירות פתוחות בלי קיל

הייתי מצפה באמת שזה יקרה (כלומר הסירה תרד מהרוח רק עם חלוץ) בסירות פתוחות ללא קיל, וכן בסירות איטיות וכבדות. בסירות יותר "אקטיביות" הייתי מצפה לתגובה הפוכה כמו שקורה בגין פאלאס. ולכן באמת חשוב לבדוק כל כלי שייט לגופו.
מאיר - לצערי לא הצלחתי להרים את ההגה בניסוי שלי, לא נורא.
 

zina71955

New member
אז. כמו שמטש כתב לעיל. סירה,סירה והתנהלותה/התנהגותה.

בסירה שלי, (סליחה, זו שהייתה שלי) ברוח של 20-30 קשר אני נשאר עם
stay sail של 15 מ"ר והיא יציבה לחלוטין בהיגוי וההטיה. ולא לחינם כתבתי לעיל שאני לא אוהב את השיטה של רספ"ן. יש להניח שאני הייתי נכשל היום בבחינות האלה.
 

מאיר ריבא

New member
מטש - לא רכשת אופציה של הגה מתרומם?

כשאגיע ל'בת-ים' (חורפת ביוון) נעשה ניסוי מפרשים. גם סירה זו ללא קיל אבל החלוץ קטן מאוד יחסית לראשי (בניגוד לנאקרה 6.0 בה החלוץ גדול יחסית) וגם שם ההגה לא ירצה להתרומם

כנראה שיהיה הבדל בהתנהגות בין שייט עם ראשי "זרוק" לבין שייט ללא ראשי כלל.
היות והראשי מלא שחיפים, הוא אינו מאבד צורה גם כשהו משוחרר כך שאני מניח שהוא יעשה עבודה גם משוחרר.
אין כמו ניסוי בשטח - קדימה למעבדה...
 

מטש2

New member
אנחנו עובדים על ההגה, אבל הוא מתעקש להישאר סטרייט

בניסויים כמו בניסויים : רצוי במספר חוזקי רוח, עם הטייה ובלי הטייה וכו'......
 
למעלה