תאונת שייט מצערת ומיותרת באיטליה עם 4 הרוגים

norulz

New member
תאונת שייט מצערת ומיותרת באיטליה עם 4 הרוגים

לפני 9 ימים ב-18 לאפריל,יצאה בוואריה 50 מרוונה שבצפון האדריאטי לכיוון סיציליה תחת סימנים של מזג אויר גבולי בהשפעת שקע שעבר על איטליה. כעבור 40 מיל התפתחה בעיה טכנית והסקיפר החליט להכנס לרימיני לביצוע תיקון. כעת כבר הכתה בורה בעוצמה מפותחת. למרות זאת הוחלט להכנס לרימיני.

בכניסה למרינה כבתה המנוע והצוות לא הספיק להרים מפרס והסירה נזרקה ע"י גל חוף בגובה 5 מטר על שובר הגלים. הקיל נפרד והסירה הייתה הפוכה על השובר. בשלב שני התורן נשבר הסירה כברה את הצוות תחתיה. כאמור 4 הרוגים ושני ניצולים.

כתבה וסרט בקישור זה http://sailinganarchy.com/tag/italy/

איטלקי אשר מעורב בחקירת התאונה פנה לחיפוש אחרי תחזיות מזג אורי וגלים לאותו יום. הצלחת לעזור לו עם ריצה חוזרת על נתונים היסטוריים. זה קל להיות חכם לאחר מעשה אך אני מרגיש שכדאי להביא כאן את התחזיות האלה כי הם המראים כיצד נראת "בורה" קטלנית בתחזית של יום קודם וזו הזדמנות ללמוד משהו על שייט באזור צפון האדריאטי.

מה שאני מרגיש ששווה להדגיש זה:
  • המהירות שבה ה"בורה" מתפתחת ונכנסת לאזור רחב בחוף האיטלקי
  • המהירות שהים עולה. הגלים הם בעיקר גלי רוח של סביב 3 מטר כמעט ללא גיבוע. הבעיה היא שזמן מחזור גלי הרוח הוא רק 5 שניות מה שמסמן גלים תלולים במיוחד.
*** התמונה היית בתחזית ***
השאלה היא: "האם הם בדקו תחזית כמו שצריך?"





































 

שלמה532

New member
תחזית הגלים לאותו יום-(בורה באדריאטי)

א-האירוע ב-18 לחודש.מאיזה יום התחזית שהצגת??
ב- מנסיון באדריאטי,האזהרות של האיטלקים באדריאטי על זג אויר קיצוני באדריאטי הינן טובות ובזמן.
ג-בהפלגות באדריאטי חשוב מאוד לבדוק במפה הסינופטית הבדלי לחצים בין איטליה =- ומערב וצפון מערב של האדריאטי,מנסיון זה עוזר בנוסף לתחזיות.
 

norulz

New member
התחזית מ-36 שעות קודם

שעת הייחוס של התחזית שהצגתי היא מיום לפני התאונה 17 באפריל שעת 00Z.
גם התחזיות האחרות (אפילו ה GFS) הראו בעוד מועד את ה"בורה" הצפוייה.

באמת אפשר היה לצפות לארוע עפ"י בדיקה של כל תחזית. הבעיה הייתה שבבוקר של ה-18 המבט לשמים הראה מזג אויר נהדר ללא סימן על השינוי הצפוי בעוד כמה שעות.
 

שלמה532

New member
תחזית הגלים לאותו יום

כנראה שלא רק בדקו את התחזית יום קודם,גם לא האזינו לתחזיות האיטלקיות והקרואטיות
ב-vhf ורצוי להזהיר את הישראלים שמפליגים באדריאטי בכל עונות השנה להיות מעודכנים בתחזיות ולעולם להיות קשובים ל-VHF-לאזהרות למינהן.בתקוה שלא יקרו עוד מקרים טרגיים מעין אלו.
 

zina71955

New member
עצוב מאוד ומעורר תהיות ולקחים. אני יכול רק לומר שהנוהג שלי

בכניסה (במנוע) לנמל במזג אוויר גרוע הוא להיכנס עם חלוץ סערה וראשי מצומצם מאוד משני טעמים. דהיינו, היגוי טוב יותר וחו"ח מנוע מושבת לפתע. חבל, חבל ועצוב.
 

שלמה532

New member
התמונות מה-18 באפריל

שלום,כמי שהפליג מספר שנים באדריאטי וגם "זכיתי " לבורה,האם התמונות שמופיעות בכתבה שלך הינם:תחזיות??או מצב אמיתי מאוחר יותר?? וכן מאיזה אתר הן???
 

norulz

New member
התחזי צפתה את הקיים בקירוב רב...

התחזית מ-36 שעות לפני צפתה רוח של 35 קשר. בפועל הייתה עד 40 קשר.
התחזית של 12 שעות פני כבר הראתה את הרוח המדוייקת. בבדיקה הלכנו לתחזית הקודמת של ה-17 לאפריל כי אולי הצוות לא ראה תחזיות של בוקר ה-18.

תחזית הגלים של 36 שעות לפני צפתה גלי רוח של 3.3 מטר במחזור 5 שנ' וגל משמעות של 3.4 מטר. גלים אשר יכולים להיות בגובה כפול במיים רדודים.

ראיתי תחזיות של מודלים אחרים לאותו תאריך וכולם זיהו את ה"בורה".
 

doront64

New member
כמה מחשבות בעקבות קריאת הכתבה

ראשית מסתבר שהצוות היה מנוסה מאד, סקיפר מקצועי ואיש צוות נוסף שהקיף את העולם. מסתבר שגם המנוסים ביותר יודעים לטעות, ואולי אפילו הנסיון הרב הוביל לעודף בטחון, אבל זו רק ספקולציה.
בכתבה מוזכרות שתי טעויות שנעשו - הראשונה שבכלל יצאו לים לאור התחזית, וזה די ברור. השניה היתה ההפלגה קרוב לחוף והנסיון להיכנס בגלי חוף נשברים למרינה שהיא כנראה לא קלה. סביר מאד להניח שאילו הם היו נשארים בים הפתוח, כמה מייל מהחוף, הם היו חוטפים טלטולים קשים, וזה בטח מפחיד ולא כיף, אבל סירה מודרנית של 50 פיט אמורה לעמוד בזה בכבוד. לא ברורה מהות התקלה שבגללה הם החליטו להיכנס, אבל כל עוד לא מדובר בחדירת מים וסכנת טביעה, המסקנה שלי היא שעדיף להישאר בחוץ, ואמנם לסבול, אבל לחכות עד יעבור זעם. מסתבר שזה מה שעשו שתי מעבורות גדולות שהמתינו מחוץ לנמל באותו זמן. אם זה טוב למעבורות, זה כנראה נכון גם לנו. מאחל לכולנו שנלמד את הלקחים, אך לשעולם לא נזדקק ליישם אותם.
 

מטש2

New member
לא בטוח לגבי המעבורות, אבל ייתכן שהיה ניתן למנוע

זה שמעבורות לא נכנסו לנמל לא אומר כלום לגבי הסכנות ליאכטות. מעבורות הן אניות עם שטח רוח עצום, וברוח חזקה הנתבים ורבי החובלים מעדיפים לא לקשור כאלה אניות. גם בנמלי הארץ לא קושרים אניות ברוחות חזקות - מעל 25 קשר כמדומני - כאשר יאכטות עדיין לא מאוימות.
אבל אילן (זינה) העלה נקודה חשובה שעברה מתחת לרדאר וללא תגובה : מפרשים. התאונה קרתה כאשר המנוע נכבה (קורה) והצוות ניסה להרים מפרש אבל לא הצליח . ובאמת הרמת מפרש ברוח חזקה ובלי שליטה על המנוע, כאשר הסירה עם הדופן לרוח ולגלים ומתנודדת בפראות, יכולה להיות מעל לכוחותיו של צוות מנוסה. לכן בכניסה למרינה אני ממליץ כבר הרבה זמן להשאיר לפחות מפרש אחד שייתן אפשרות לתמרון עם המנוע כבה. לפחות שתי סירות שהלכו "טוטל לוס" במרינה הרצלייה היו ניצלות אם היה מפרש למעלה. במקרה הנוכחי, ייתכן שמפרשים למעלה היו מצילים 4 אנשים ממוות.

נכון שהכי קל זה לתת עצות מהחוף, ועל כל תאונה ימית יש 100 מומחים בחוף וכיו'ב, אבל אני מאמין ביתירות של אמצעי ההנעה. תתחילו להיכנס ולצאת עם מפרשים. הנסיון המצטבר לעשות את זה במצבים סטנדרטיים (אימונים) ייתן לכם את הביטחון לעשות זאת במצבי קיצון.

וזה לא סותר את הדעה של דורון לגבי האפשרות להישאר בים עד יעבור זעם, שייתכן ובאמת היה הפיתרון הכי טוב. זה רק משלים את התמונה.
 

norulz

New member
ההערה מחייבת התייחסות כי זלזול הייתה אולי הסיבה לתאונה

שלום טל,

אני לא יכול שלא להגיב על קביעתך לגבי איכות תחזיות מזג אויר לשייט כי אני מאמין שאין בהערתך זילזול!

נצפוצות שייט היאכטות לא הייתה מגיעה למה שהיא היום (בהשוואה לשנות השבעים) אם לא היו מתקיימים שני דברים:
  1. GPS שמאשר גם לאלה שאינם נווטים מלידה שלא לעלות על שרטונים
  2. תחזיות מזג אויר אשר השתפרו פלאים הן בדיוק והן בטווח התחזית בעשורים האחרונים ומאפשרים לדעת בדיוק רב למדי מה צפוי בימים הקרובים.
אני מניח שיצאת לשוט יותר מפעם אחת ואני מניח שאתה שט בעיקר בים התיכון ואני מניח שאתה אכן בודק ביסודיות תחזית לפני שאתה יוצא לשייט ואני מניח שמקור האינפורמציה שלך הוא מהאינטרנט. אם כל זה נכון, אזי בחירתך של אתרי תחזית היא כנראה לא מיטבית.

יש אכן בעייה! לגבי הים התיכון (שבה מזג אויר הוא מאד מקומי) המרשתת מפוצצת במקורות תחזית פחות מתאימים ויש בה רק מעט אתרים אשר באמת נותנים חיזוי למז"א מקומי. מה ההבדל? בגדול מודלים גלובליים (כגון GFS) נותנים רק מז"א בקנ"מ סינופטי ומודלים אזוריים נותנים גם תחזית לתופעות מז"א מקומיות.
למי שרוצה להעמיק יותר יש כתבה קצרה על ההבדלים במודלים

הבעיה היא שאתרים פופולריים כמו Wind Guru, Wind Finder ואפילו Predict Wind נופלים לקטגוריה הראשונה. הם לא טועים בגדול אך מפספסים המון.

בים התיכון צריך לחפש ולהעדיף מקורות תחזית שהן על בסיס מודלים אזוריים והאמון בתחזיות צפוי לחזור.
 

טל פש

New member
אכן - לא הייתי מודע להבדל בין מודלים אזוריים לגלובליים

בדרך כלל אני רואה בים התיכון תופעות לוקליות לחלוטין לא צפויות.
לדוגמה , לפני שנתיים הפלגתי באיוניים והתחזית (שסיפקו גם במרינה בלפקס) אמרה שבוע עם אפס רוח.
במצאות לא ירדנו מה 20קשר ולפעמים קיבלנו גם 30 - רוח מקומית שיורדת מההרים.
 

zina71955

New member
אתיחס בכל זאת למרות שגם אני, כמטש, לא אוהב עצות מהרציף

א. הבלוג ויומן הסירה שלי מלאים ברישומי מזג אויר אקטואלי שהיה היפוכו של התחזית. אבל. צריך לקחת תחזית ולהתחשב בה.
ב. אני מתייחס להגדרות סקיפר מקצועי וצוות בעל ניסיון. יש הגדרה ברורה? מסופקני. על פי אמות המידה שלי הניסיון/מקצוע הוא לא רק מספר המיילים שהופלג אלא, ובעיקר הפקת הלקחים שנעשתה/נלמדה לאורך זמן וההתנהלות לפיה. לעניין זה יש לי מספר תהיות ושאלות שנשארו פתוחות ושום ועדת חקירה לא תוכל לבררן עד הסוף במקרה זה. לא נותר (כמעט) את מי לשאול.
- אם נלקחה תחזית שצפתה את הבורה מדוע יצאו לים?
- איזו תקלה היתה? אם זו היתה תקלה חשמלית או במנוע מדוע להסתכן בכניסה לנמל במזג אוויר כזה?
- ולדורון, והאחרים. במזג אוויר כזה אוניות אשר עוגנות בהמתנה בקטע החוף שבין מסטרה לאנקונה מרימות עוגן ומפליגות אל החוף הקרואטי. בבורה כזו הגלים הגבוהים ביותר נוצרים בחוף האיטלקי 5-6 מטר והם קצרים מאוד ומסוכנים מאוד. אני קראתי לים הזה בשעתו "ים לבן". אז הפלגה במפרשים אל החוף שמנגד הייתה מתבקשת. שם יש משבים חזקים יותר אך גלים נמוכים מאוד קרוב לחוף.
- ו Approach . במזג אוויר כזה אסור להיכנס לנמל לאורך שובר הגלים . שובר הגלים הוא המקום המסוכן ביותר בשטח. מקום בו הגלים נשברים מעומק של 5 מטר ויותר ישירות על קיר אבנים ולא במדורג אל החוף. חובה לבחור נתיב דיאגונאלי. כהה אל הפתח. ממה שראיתי וןמהכרתי את השטח זה לא היה הנתיב שנבחר.
- ולבסוף - המפרשים. אני רק הזכרתי. מטש הסביר. זכרו זאת היטב. רק לדוגמא. נכנסתי פעם לפאפוס במזג אוויר לא נעים ובסוול של 4 מטר עם חלוץ סערה וראשי. רב חובל הנמל עמד על הרציף וצהל. ויש עוד.
 
למעלה