מצבר/י צרכנים. אשמח לחוכמת אנשי הפורום

לילב

New member
מצבר/י צרכנים. אשמח לחוכמת אנשי הפורום

בסירתי הצנועה יש כרגע מצבר אחד המשמש כמצבר צרכנים. (ועוד אחד כמצבר מנוע)
מצבר הצרכנים שבק חיים.

אשמח להבין לעומק (יש לי תפיסה טכנית טובה) - למה נכון יותר (ואולי לא נכון יותר), שיהיו שני מצברים לצרכנים בנוסף למצבר המנוע.
ואולי אני יכולה להמשיך להסתפק במצבר אחד.
זוכרת משהו מהקורס שמדבר על חיבור במקביל לעומת חיבור בטור, אבל לא זכור לי שהבנתי לאישורו למה צריך שניים לצרכנים, בהנחה כמובן שאחד מספק את הצריכה בסירה.

 

skipperrider

New member
הכל תלוי בצריכה גודל היאכטה ובסגנון השייט?

איני רואה כל יתרון ב-2 מצברי שירות או יותר אם מצבר אחד עושה היטב את העבודה.
הכול תלוי לדעתי בכמות הצריכה של המיכשור החשמל/אלקטרוני ביאכטה מול יכולת המצבר(ים) ומע' הטעינה לספק.
אני חי יפה עם יאכטה 38" עם מצבר שירות אחד של 130 אמפר ומצבר התנעה קטן ומפעיל מקרר-פלוטר-קשר-אוטו פיילוט-מד עומק/רוח-כננת עוגן וכו'.
כמובן שאני משתדל "לחסוך" צריכה ככל הניתן בכל עת.
לאלה החיים על יאכטה בקביעות או העוגנים זמן רב או מפליגים הרבה רק על מפרשים או עמוסי אלקטרוניקה...הדרישות אחרות.
שאלה נוספת היא כמה טעינה יכולה המערכת הקיימת אצלך לספק?
מצבר נוסף ומיותר גם מוסיף משקל מיותר וחיבורים מעבר לעלות הרכישה.
&nbsp
 

לילב

New member
מהן הדרישות האחרות?

ציטוט: "לאלה החיים על יאכטה בקביעות או העוגנים זמן רב או מפליגים הרבה רק על מפרשים או עמוסי אלקטרוניקה...הדרישות אחרות."

בעקרון אני מפליגה הרבה ובעתיד הלא רחוק מתכננת הפלגות ארוכות במטרה להפליג כמה שפחות עם מנוע.

אשמח להרחבה,
 

gb228

Active member
מה שחשוב זה קיבולת ה"בנק" ולא מספר המצברים

השאר זה אילוצים או העדפות.
אם ניתן להסתפק במצבר אחד - עדיף.
אם קיבולת המצבר עד כה שירתה את הצרכים והמצבר פשוט הזדקן - לקחת חדש באותה הקיבולת ואותה האיכות - לשים לב שסוג המצברים המיועדים להתנעה לא מתאים עבור מצברי שירות.
אם המצבר לא הספיק או מת בטרם עת - צריך לבדוק מה הצרכים ולפי זה לקבוע את הגודל הנדרש
ולא פחות חשוב - אמצעי הטעינה צריכים להתאים לגודל המצבר.
 

לילב

New member
אז לצורך העניין

אם עד כה המצבר היה 170 אמפר, ונתן את ההספק הרצוי, ואני אקנה אחד של 180 אמפר, זה בסדר. כלומר איך איזשהו "הכרח" שיהיו שניים?
 

gb228

Active member
כל עוד אפשר - עדיף מצבר אחד

הרבה יותר פשוט לתחזוקה.כפי שכתבתי בהתחלה - חשובה הקיבולת.
אם מצבר של 170 אמפר-שעה (קיבולת, ולא אמפר שהיא יחידת זרם) מספק את הצרכים, וניתן להשיג את זה כמצבר אחד אז זה עדיף על שני מצברים של 85 אמפר-שעה.
אם צריכים יותר קיבולת (נניח 300 אמפר-שעה) ולא ניתן להשיג את זה במצבר אחד, או שהמצבר הופך להיות כל כך גדול שקשה לטלטל אותו או למצוא לו מקום בסירה - זה הזמן לעבור למספר מצברים.
 

דרור ים

New member
הסיבה שישנם שני מצברים

היא בכדי להגדיל את "קיבולת" החשמל. זכרת נכון: מחברים אותם במקביל כי כך כל מצבר שנוסיף יגדיל את קיבולת החשמל שנוכל לאגור.
למה חשובה קיבולת החשמל? משוך שהמצבר נפרק במהלך ההפלגה על מפרשים כשצורכים חשמל להגה אוטומטי, מקרר, תאורה, מד עומק וכו'.
לאחר שהמצבר נפרק צריך לטעון אותו, כלומר להפעיל את המנוע.
אם את מפליגה הפלגות קצרות בלבד אז יהיה די במצבר אחד. תוכלי לצאת מהמרינה ולחזור ללא צורך להניע את המנוע לטעון את המבצר. אם את מפליגה הפלגות ארוכות יותר, אז תצטרכי להפעיל את המנוע לעיתים תכופות. המטרה במצבר הנוסף היא לאפשר פרק זמן ארוך בין טעינה לטעינה.
 

לילב

New member
אז אם אני מבינה נכון

שני מצברים בעצם נותנים לי יותר זמן עבודה על מצברים ללא צורך בטעינה (דרך המנוע, או באמצעות מטען חוף).

 

NorthPacific

New member
זה לא רק מספר המצברים זה הקיבולת שלהם

2 מצברים של 90 אמפר מחוברים במקביל שווים למצבר יחיד של 180 אמפר.
 

לילב

New member
ויש יתרון לזה או לזה?

אולי היתרון היחיד שאני יכולה לחשוב עליו זה לא לשים את כל הביצים בסל אחד

מצד שני, לתחזק שניים במקום אחד, לרבות ענייני חיווט וכד'
 

doront64

New member
לי דווקא יש נסיון מוצלח עם שניים

כל מה שכתבו קודמי נכון בהיבט הטכני. מצבר אחד של 170 אמפר שעה שווה ערך ביכולות ל 2 מצברים של 85 אמפר שעה. ייתכן גם שיש בזה יתרון בכך שעלותו של מצבר אחד גדול, נמוכה מזו של שניים קטנים יותר, וגם נדרש פחות מקום וחיווט בסירה.
מצד שני - שני מצברים קטנים יותר מאפשרים גיבוי במקרה של תקלה.
מנסיוני האישי: בהפלגה בין איים ביוון הרגשתי ריח חזק של גופרית בתא שליד המצברים. ריח כזה אופייני מאד לבעייה של טעינת יתר של מצברים והתחממות, שיכולה להגיע עד סדק בגוף שלו או חלילה פיצוץ מצבר. הסיבה היתה שאחד משני מצברי השירות סבל מקצרים פנימיים, והתחמם מאד. שתי דקות עבודה של ניתוק הקטבים של המצבר התקול, ונותרתי עם מצבר אחד תקין של 85 אמפר שעה. אפשר לחיות עם זה בסדר גמור, תוך הקפדה על טעינה תכופה יותר, עד שמגיעים למקום בו יש מצברים חדשים לקניה. אם זה קורה במצבר אחד גדול - הבעיה כמובן יותר קשה.
 

NorthPacific

New member
מבחינת מצבר אחד או שניים יש יתורונות לכאן ולכאן,

אבל לדעתי בסופו של דבר השיקול זה כמה מקום יש לך, אם את רק מחליפה את הישן בחדש, הפתרון הפשוט הוא להחליף מצבר במצבר, אם את חושבת להגדיל את כמות האמפר-שעה, נניח בשביל הדוגמא את רוצה 300 אמפר שעה במקום 180, תבדקי גדלים של מצברים והעלות שלהם, וככה תוכלי להחליט מה מתאים לך מבחינה פיזית בתוך הסירה (כאשר אופטימלית המצברים צריכים להיות צמודים אחד לשני). ככה תוכלי להחליט האם להשאר עם מצבר אחד או שנים או שלושה, גם יכול להיות שיהיה שיקול כספי, אולי מצבר אחד של X יעלה יותר או פחות משניים של חצי X.

מבחינת כמות האמפר שעה, בשלב הראשון תנסי למפות איזה צרכנים יש לך, מכשירים אורות ניווט מקרר תאורה וכו, וכמה כל אחד לוקח לשעת עבודה, לעיתים אפשר למצא את הנתון הזה בעמוד היצרן של כל מכשיר.
גם תנסי לחשוב כמה שעות עובד כל מכשיר במצב של הפלגה, במצב של עגינה וכו, וככה תוכלי לדעת מה בערך הצריכה שלך והאם הגודל של המצבר הנוכחי מספק. (אפשר לנצל מצבר עד בערך 50% מהקיבולת שלו)

לפני שמגדילים את המצברים, הייתי מנסה להיות חסכוני כמה שיותר מבחינת צריכת אנרגיה, אם יש צרכן אחד שהוא בזבזן במיוחד הייתי שוקל להחליף אותו או להפעיל אותו יותר במתינות. אם תהי חסכונית בצריכה יהיה לך גם יותר קל לעבור בהמשך לאנרגיות חלופיות כמו תאים סולרים וגנרטור רוח.
 

שייקה90

New member
ושלא תעיזי לחבר מצברים בתור...


לדעתי עניין בטיחות השייט הוא מה שקובע. כלומר..מצבר אחד לצרכנים ומצבר שני להתנעות... לא נעים להיתקע עם מצבר אחד גמור בים.תמיד טוב שיהיה רזבה בסירה. ואם תחברי שני מצברים בתור..המתח יוכפל. ורואה שהתקדמת יפה בתחום השייט... זוכר את תקופת הלימודים שלך כאן לרשיון..גם אז שאלת הרבה שאלות.. כל הכבוד.
 
למעלה