מאמר מעניין על עוגן/שרשרת/חבל (באנגלית)

Vitorz

New member
מאמר על עוגן

המאמר נראה מאד יסודי ומעניין. מישהו מתנדב לתמצת את המסקנות? גם הטרמינולוגיה מורכבת מדי.
 

Efraim

New member
מסקנות מהמאמר

משקל השרשרת לא מהווה גורם חשוב לעגינה בטוחה כמצב של רוחות חזקות. גודל העוגן עצמו והסוג שלו (עוגן מודרני מחזיק יותר טוב ליחידת משקל) משפיע והגורם הראשי הוא יחס בן עומק לאורך השרשרת. כל זה עד ליחס של 1:8 שיותר מזה ההשפעה יורדת. הוא גם מוסיף שמשקולת על העוגן לא מהווה גורם משפיע במצבים הללו.

בעקרון הוא כותב שכדאי לשים את המשקל בעוגן גדול יותר ושרשרת קלה יותר.

לפרטים נוספים על עגינה בטוחה, בטיחות, וכמובן הגשמת חלומות שייט כנסו לדף הפייסבוק שלי Efraim Schwartz או של Sailing Yacht Aliza
 

Efraim

New member
תיקון טעות קטנה:

כתבתי שמשקולת על העוגן לא מהווה גורם משפיע וצריך להיות:
שמשקולת על השרשרת לא מהווה גורם משפיע !

ולמי שהיו בעיות להגיע לדף שלי בפייסבוק:
https://www.facebook.com/efraim.schwartz
 
משקולת על השרשרת

מנסיוני עושה פלאים, ב2004 עגנתי בהוריקאן קטגוריה 5 במפרץ נידח במדגסקר, השתמשתי ב cqr 25 קילו על 60 מטר שרשרת 10mm בתור עוגן ראשי ועוד ברוס 20 קילו על 20 מטר שרשרת ן80 מטר חבל, הסירה סלופ 36 פיט 8.5 טון, ביום השלישי של הסערה העין חלפה בערך 80 מייל מזרחית לנו והרוח התחלפה מצפמע לדרמז ועלתה למשבים של מעל 100 קשר (לא אני לא מגזים!!!)
&nbsp
https://en.wikipedia.org/wiki/Cyclone_Gafilo
&nbsp
במשך שעות הלילה המאוחרות ועד שעלה האור הספקנו להיגרר יותר משני מייל בתוך המפרץ ועם האור הבנו שבעוד מייל וחצי אנחנו על המנגרובים..
כשהבנתי את זה אספתי יחד את כל חלקי המתכת שהיו לי בסירה קשרתי אותם יחד למקשה אחת יחד עם עוד עוגן ברוס 15 קילו והחלקתי אותם על שאקל ענק במורד השרשרת כשהם גם קשורים בחבל קצר אל הסירה (כל זה אגב במסכת צלילה כי הגשם דוקר כמו סיכות בעיניים ברוח כזו) , עם כל המשקולת הזו גררנו עוד בערך 200 מטר עד שנעצרנו סופית.
העומק במפרץ היה בערך 4-5 מטרים אפשר להוסיף בערך עוד לפחות מטר של ה surge
ועוד מטר של גיאות כלומר עומק ממוצע של 6-7 מטרים, לפני המשקולת השרשרת הייתה מתוחה כולה בזווית שמצביעה ישר על מיקום העוגן, לאחר שהורדנו עליה את המשקולת שמתי לב שנוצרה מן נדנדה במטרים הראשונים מהחרטום כך שהמשקולת כל הזמן מנסה להוריד את השרשרת למטה, כמובן שבמשבים החזקים השרשרת נמתחה שוב לגמרי, אבל לא נגררנו עוד.
לסיכום, מבחינתי משקל על השרשרת הציל את הסירה ואותנו באותה סערה.
אבל כמה שבועות לאחר מכן קניתי אצל מסגר מקומי עוגן אדמירלי 60 קילו למקרה שעוד ציקלון יחליט לארח לנו חברה, אבל מעולם לא נדרשתי לו.
&nbsp
&nbsp
 

zina71955

New member
מה שטוב במאמרים מקצועיים מסוג זה הוא שהם ממש לא "ראה וקדש"

יש אפשרות של דיון/ויכוח וסיעור מוחות. אני מסכים עם הרשומה שלעיל בה נאמר שבניגוד למאמר (או לפחות המסקנה כפי שתוארה ע"י אפרים) משקולת על אמצע השרשרת יש בה עזר רב למניעת גרר בעגינה ברוחות חזקות. כך לפחות מהניסיון שלי הן ביכטה והן באוניות. בהוריקן במפרץ סיינפואגוס/קובה ברוחות של 100 קשר במקום לעגון בשני עוגנים הורדנו את העוגן השני (החלקנו) על השרשרת שלהראשון. M.V.AMPAL זה עבד פלאים.
 

Efraim

New member
אכן במאמרים כמו בהמלצות "מומחים" תמיד נדרשת תובנה אישית

הבקשה היתה לסכם את "מסקנות המאמר" טזה בדיוק מה שכתבתי ללא כל תוספת של דעה אישית או תובנות שלי.
זה החלק החשוב שאני מעביר שנים רבות בפורום וכמובן מהווה בסיס חשוב בשיטה שלי להגשמת חלומות ופתרון בעיות.
גישת הגיון בריא:
היכולת להפריד את החשוב מהטפל – להקשיב לכל אחד, ללמוד, ולהבין. אבל תמיד לזכור שבנוסף להקשבה, יש לוודא הבנה ולשאול:
"מה התאוריה שמסבירה ומאשרת את עצתך?"

המלצה: אם היועץ לא יכול לספק הסבר הגיוני טוב אז אמור בנימוס:
"תודה רבה, אני אקח את עצתך בחשבון לפעולתי בעתיד"
אבל אל תבצע לפני שתבין את התאוריה ומשמעות (השפעת) ההמלצה על התוצאה הסופית!

  • אל תאמין לדברים שאתה לא מבין או לא מסוגל לוודע!
  • אם זה לא הגיוני אל תבצע!!! (למד, אסוף ידע עד שיהיה הגיוני)

מי שמתעניין בשיפור היכולות שלו להגיע לתוצאות מוצלחות יותר בפתרון בעיות בזמן שייט או במימוש חלומות שייט... שיכנס בבקשה לדף הפייסבוק שלי ויחליט אם הסדנה שאני מתכנן להעביר בחיפה ב23 לדצמבר ובתל אביב ב 6 בינואר מתאימה לו.

 

Efraim

New member
תובנה שלי מהמאמר ושילוב של הנסיון שלי עם המפרשית עליזה

המאמר מתיחס נכונה לנקודה חשובה מאוד:
יש גבול למשקל שמפרשית יכולה לשאת בחרטום. (כלומר משקל כולל של מדלה עוגן, העוגן עצמו, והשרשרת הראשית) לכן היות ורוב הספינות הן סדרתיות ולא תוכננו כמו עליזה לשייט בלתי מוגבל (לפי הדרישות שלנו) חשוב להבין את המיגבלה. אחרת אם פשוט תשים את השרשרת הגדולה/חזקה/כבדה ביותר ואת העוגן הכבד ביותר אכן תקבל בטיחות בעגינה אבל בעייתיות בזמן השייט.
במאמר הכותב מתרכז במצב אחד בלבד - כאשר הרוחות חזקות מספיק בשביל למתוח את השרשרת לגמרי כך שהוא כותב שהמסקנה שלו שאין יתרון לשרשרת כבדה יותר והוא מרחיב שבמצב שהוא כותב גם משקולת שתושחל על השרשרת במטרה לשפר את זוית השרשרת כלפי העוגן היא לא תצליח לעשות זאת בגלל הרוח החזקה.

אז אין לי טענות לגבי המסקנה בתנאי שהקורא מבין את המצב המיוחד שהכותב מתיחס אליו.

הבעייתיות מגיעה כאשר הקורא המצוי לא נכנס לעובי הקורה, לא בדיוק מבין את הגיאומטריה של עגינה ואת הכוחות שמופעלים על הספינה, השרשרת, והעוגן ומתיחס רק למסקנה סופית (או אפילו לא קורא ורק מבקש שמישהו יכתוב עבורו את המסקנה.)

מסיבה זו הוספתי את מה שכתבתי על שימוש בהגיון בריא.


לענין התובנות שלי מהמאמר ובהתיחסות לנסיוני על עליזה:
התכנון שלי היה לשרשרת ארוכה (יחסית) של 91.5 מטר. עם אפשרות להוספת חבל עגינה נוסף של כ 90 מטר. וזה בשביל לפתור את בעיית זווית העוגן והאחיזה שלנו בקרקע בזמן רוחות חזקות מאוד (עד לחוזק של הוריקן). בנוסף התכנון כלל עוגן שמתאים למפרשית שגדולה בהרבה מעליזה (העוגן הראשי שלנו שוקל 55 קילו) והוא עוגן שתוכנן ונבנה בידי אבא שלי על סמך התובנות שלו. (התוצאה טובה מאוד והוא מחזיק כמעט כמו העוגנים מהדור השלישי שקיימים היום, יש לזכור שהוא תוכנן ונבנה ב 1990.) וגולת הכותרת היא מדלה עוגן הידראולי שמסוגל להרים 1.5 טון (שזה בערך פי שלוש מהמשקל הכולל של כל השרשרת עם שני העוגנים שלי!) כלומר כבר נקודת המוצא שלנו היא שתכננו שעליזה תוכל לשאת בחרטום משקל רב יותר של מערכת עגינה ולהרים את העוגנים כם ככל השרשרת מתוחה כלפי מטה ללא מגע בקרקע! (רוב מערכות העגינה של סירות סדרתיות לא מסוגלות להרים עוגן ושרשרת שנפלו בים עמוק ישר למטה. ומדלה עוגן חשמלי (אפילו חזק) יתחמם במצב קיצוני כזה ועלול להישבר.

בהתיחסות להוספת משקולת למצבי חירום:
אף על פי שהמערכת טובה ועובדת יפה ב 95% מהמקרים אנחנו תכננו גם פתרון למקרי חירום ומצבים יוצאי דופן. במצבים כאלו אני מוסיף עוגן נוסף של 50 קילו (מסוג דנפורט) ומחבר אותו לעוגן הראשי על השרשרת הראשית. הדבר חוסך לי את הוספת המשקולת (להבהיר שאף פעם לא הייתי צריך לנסות להוסיף גם משקולת לאחר שהוספתי עוגן משני), ופותר את בעיית הזוית של העוגנים כיון שיש לי מספיק שרשרת כבדה וחזקה לעגינה ב 11+ מטר עומק בהסתמכות על שרשרת של 91 מטר ביחס עגינה של 1:8 ללא הוספה של חבל! ושני עוגנים שמחזיקים את עליזה בביטחה באוחות חזקות מאוד וכל זה ללא בעיה של תוספות שעלולות לגרום להשהיה בהרמת עוגן (איסוף המשקולת גורם לתוספת זמן הרמה) ותןך הורדת סיכון כתוצאה מהסתבכות של המשקולת או העוגן השני.
אם עדיין יש צורך בהרחבה נוספת אז כל פניה במסר אישי אלי תזכה אתכם בהתיחסות ותשובה לשאלותיכם.

 
היי אפרים

כשעולה הצורך באיזה מרחק מהעוגן הראשי אתה מחבר את המשני על השרשרת?
ומה קורה לדוגמא במצב שאתה כבר עוגן עם סקופ של נניח 60 מטר בחוץ ומתחיל לגרור באמצע הלילה תוך כדי סקוול?
 

Efraim

New member
נתונים נוספים על עגינה עם המפרשית עליזה

העוגן הנוסף של עליזה מתחבר ישירות לגוף העוגן הראשי!.(להסבר מדוייק מדוע אני עושה זאת בניגוד למקובל תצטרך לבא לאחת ההרצאות או סדנאות שאני מעביר בישראל בביקורי הקרוב. זה פשוט מסובך ולא ניתן להעברה בפורמט של הפורום.)

באשר אני עוגן עם אורך שרשרת נכון עם שני העוגנים ביחס הנכון (1:7) אני עדיין יכול בשלב ראשון לשחרר יותר שרשרת ולעלות ליחס של 1:10 לדוגמה. עד היום במשך 24 שנה של שייט הבעיה נפתרה על ידי הורדת יותר שרשרת למים (שים לב שההשפעה היא גם הורדת זוית עקב אורך השרשרת יחסית לעומק העוגן וגם שהשרשרת הנוספת שוקלת הרבה.) יש לי שרשרת של חצי אינץ (12.5 מ"מ) ואם אני מוסיף עוד 30 מטר ל60 שכבר במים אני בעצם מוסיף עוד כ 125 קילו של משקולת שזה משקל השרשרת הנוספת!!! ונראה לי שזה הרבה יותר משקל מכל משקולת סטנדרטית שקיימת בשוק, וגם הרבה יותר מכל התוספות שאתה הוספת במקרה שתארת למעלה בשירשור. (הוספת ברוס 15 קילו פלוס עוד עשר או עשרים קילו משקולת? אפילו בהתחשב בהבדלי הגודל בן עליזה (30 טון) לספינתך, לדעתי הוספת 30 מטר שרשרת ו 125 קילו יותר אפקטיבית ממשקולת בלבד.)

גרירה של עוגן אחד גדול (55 קילו) שננעץ היטב עם עליזה היא מקרה די נדיר. הוספה של עוגן נוסף של 50 קילו שננעץ גם הוא בצורה טובה (מוודע בצלילה במקרים שיש סכנה לרוחות חזקות) תפתור 99% מהמקרים של רוח חזקה. שארית המקרים (קרה לי פעמיים ב24 שנות שייט עם מאות עגינות) פשוט מוסיפים מנוע בס"לד מספיק ישר לתוך הרוח בשביל להוריד לחץ מהשרשרת או שמרימים שרשרת ומסתלקים (אם זה הפתרון הטוב יותר במקום לעמוד במקום עם מנוע עובד.)

להבין, זו תשובה לשאלות ספציפיות ללא ההסבר התאורתי המלא של המערכת ושל המצב. בשביל להבין יותר דרושה שיחה עניינית... וכאן בפורום זה לא המקום לעשות זאת. (ראה הערה מודגשת למעלה)

 

Efraim

New member
שמח שמישהו מעריך את הפשטות והבהירות בהגיון בריא


בעקבות שירשור זה וכמה אחרים שהשתתפתי בהם בחודשים האחרונים אני אפתח שירשור חדש בנושא שכולל גם שימוש "בהגיון בריא" כחלק מפילוסופית השייט שלי ודבר שאני משתדל להקנות לשייטים נוספים.
 

Efraim

New member
נראה שאתה צריך להיות מהיר יותר בקריאה בפורום


לצערי פספסת דיון מעניין שהיה פה קודם אבל נעלם


אני מקווה שנוכל לדון בו שוב בעתיד הקרוב.
 

מטש2

New member
התובנות שלי מהמאמר....

אם לקצר, כמו שהוא מסכם בסוף, אם המשקל בחרטום מוגבל למשקל מסוים (וזה תמיד נכון) אז יש עדיפות לעוגן יותר גדול על פני שרשרת יותר עבה.

אבל צריך כמובן שהעוגן יימשך במקביל לקרקע, ולכן הוא ממליץ גם על שרשרת ארוכה. עם שתי ההמלצות האלו אני באופן כללי מסכים אם כי כמובן צריך להיזהר שהשרשרת לא תהיה דקה מדי...
לא ראיתי שהוא מתנגד למשקולת על השרשרת - ואם הוא כן מתנגד אז פה אנו חלוקים. צריך לזכור שבימאות טובה רצוי תמיד לדעת (ולבצע) מה עוד אפשר לעשות אם מגיעים למצבי קיצון בהם התגובות לפי הספר לא מספקות, ותיאור המקרה בהוריקן מראה בדיוק איך זה עזר. ללמוד ולהפנים.

לדעתי (ונסיוני)הוא טועה לגבי אניות - זה אמנם לא הפורום אבל בכל זאת - כשהוא חושב שהן לא מושפעות מגלים ומסוול. כל מי שעמד עם אנייה על עוגן באשדוד מכיר את התופעה שהים מתחזק וכדאי לברוח: העוגן בדרך כלל מתנתק מהאחיזה לא בגלל הרוח אלא בגלל הגלים שבבת אחת מעלים את החרטום ועוקרים אותו מהאחיזה. כל כמה שנים יש מישהו שלא נזהר והופך לטוטל לוס. שמעתי גם על אניות שעמדו בהוריקן על עוגן עם מנוע עובד לאט קדימה רוב הזמן, שגם זו אופציה במקרה חירום ....
 

zina71955

New member
בקצרה מנסיוני

1. גרירת העוגן (במידה והוא נעוץ כראוי) נגרמת ע"י מכות הן ממכות רוח והן מגלים. מבחינה זו פעולת הגלים היא הקריטית מבין השניים. וזה תקף הן לאוניות והן ליכטות. אז, אם יש גם גלים - ברח.
2. לכן, למשקל השרשרת יש משמעות וכן יש משמעות למשקולת שמוחלקת לאמצע השרשרת. שני האלמנטים ממתנים את מתיחת השרשרת במכות רוח.
3. עוגן שני על יד הראשי טוב מאוד אבל. א. הוא לא מחליף את משקל השרשרת שממתנת את המתיחה במכות רוח. ו ב. צריך לחברו כ 2 מטר מאחורי הראשי כדי
שתיווצר נעיצה . שניים ביחד עלולים להפריע לנעיצה.
4. אם מתיחת השרשרת לא נמנעת יש להפעיל מנוע ולתמרן כפי שמטש כתב. עשיתי זאת לא פעם גם כשהעגינה צלחה, למען הביטחון הנפשי שלי.
 

מטש2

New member
ועוד נקודה חשובה

הוזכר למעלה שהסכנה שגלים היא מהמכות הפתאומיות והחזקות שעלולות לעקור את העוגן ולכן משקולת יכולה לעזור. מכות כאלו קורות כמובן לא רק בעליה וירידה של החרטום אלא גם ב YAW (שינויי כיוון) חזק ופתאומי של כלי השייט. אבל הנקודה החשובה היא שלכל המערכת יש נקודות תורפה, ומכה חזקה יכולה במקרים קיצוניים גם לקרוע את השרשרת או את החיזוק לסיפון. לכן כדאי מאד שתהיה גמישות במידת האפשר - המשקל של השרשרת או המשקולת בוודאי עוזרים כאן , ואפשר וצריך גם לקשור את השרשרת בנוסף לכננת -- והכי חשוב להחזיק משמרת עוגן אקטיבית.
זו כבר כמובן תובנה פרטית שלי, בלי קשר למאמר.
 
למעלה