מבחן ניווט א- שגיאת דויאציה במפה 1000

romiz

New member
מבחן ניווט א- שגיאת דויאציה במפה 1000

איך מחשבים את שגיאת הדויאציה ל 2016
אם רק רשומה השגיאה במפה 1000 נכון ל 2006 .(רשום 4E)
לא מצאתי בשום מקום מה השינוי השנתי
והאם באמת נדרש לחשב את השינוי ?
 
אם אני לא טועה כשלא רשומה השנה בשאלה לא צריך לחשב

תבדוק במאגר התשובות שפורסמו ברשת.
 

gb228

Active member
אתה לא קורא נכון את הנתונים

בשנת 2006 הוריאציה הייתה 4 מעלות ו 4 דקות מזרח ובסוגריים מופיע התיקון השנתי - 4 דקות מזרח
 

zina71955

New member
כדי שלבחור תהיה תשובה מובנת הרי החישוב הפשוט

4 מעלות ו 4 דקות מז + ( 4 כפול 10 ) = 4 מעלות ו 44 דקות מז.
שיהיה לך בהצלחה
ו - תבדיל היטב בין וריאציה ( זוית השגיאה במצפן מגנטי בין הצפון הגיאוגרפי למגנטי כנגד מיקומך) לבין דויאציה (שהיא זוית השגיאה במצפן מגנטי הנגרמת ע"י השפעת חומרים פרומגנטים/חשמליים בספינה ומתקבלת ע"י מדידה מקומית שתוצאתה עקומת דויאציה)
 

romiz

New member
תודה רבה
להסברים

 

skipperrider

New member
הערה ושאלה...

אני מעל עשור משיט 60 עם כמה אלפי מיילים ימיים מתחת לקיל.
בעת לימודי התייחסתי ברצינות רבה לכל ה"חישוביאדה" הזאת של ואריאציות/דויאציות אולם מעולם לא נזקקתי לכך בפועל.אני עדיין מסוגל להשתמש היטב במפת נייר-סרגל ומחוגה למציאת מיקומי בעת קריסת האלקטרוניקה על היאכטה אולם מסופקתני אם אני זוכר משהו מכל החישובים הנ"ל.
דעתי כיום היא שהדבר דומה ללימוד ניפנופי הידיים בפניות לרשיון על אופנוע כמה עשורים אחרי שהאופנועים צויידו במאותתים חשמליים.
אשמח להתייחסויות לאישוש או ביטול דעתי הנ"ל.
האם אין נושאים רלוונטיים יותר ללמד את השייט המתחיל?
 

gb228

Active member
הכל שאלה של מה הדיוק שאתה מחפש

יש בעייה מסוימת בטיעון שלך - האם הצורך בחישוב וריאציה ודויאציה אף פעם לא היה קיים? אם לא היה קיים צורך מדוע השתמשו בו?
אם ניקח את דוגמת האופנוע שנתת - במקרה של כשל במערכת האיתות האם לא תחזור בדיוק לאותה שיטה ששימשה אותך לפני שהיתה כזו?
כך גם במקרה של כשל במערכת ה GPS - האם לא תחזור לשיטה ששימשה אותך לפני שהופיע?
אני מניח שגם לפני עידן ה GPS היו כאלו שהתחשבו בשגיאות האלו כשקבעו את מיקומם במפה והיו כאלו שלא - כל אחד לפי הדיוק שקיווה להשיג.
 

skipperrider

New member
הצורך בודאי שפ ע ם היה קיים.

ועל כך אין כלל ויכוח...גם נדרשה פעם מיומנות בשימוש בסקסטנט וידע בניווט עפ"י כוכבים ועוד.
אולם כיום?
כשכל טאבלט וסמרטפון כוללים ג'יפיאס כגיבוי למע' החשמל והפלוטר?
לא סביר יותר במקרה של כשל להשתמש בהם או בג'יפיאס על סוללות ול א להתחיל חישובי דויאציה/וריאציה ?
אבהיר שאין לי מאומה נגד העשרת ידע כללי ולמוד תחומים לעומק רק כדי להרחיב דעת-להיפך.
השאלה היא אם במסגרת זמן קצרה יחסית של לימודי השייט לא חבל"ז וצריך ללמד דברים אקוטיים יותר?
&nbsp
 

zina71955

New member
אם נלמד אך ורק את החומר של ה day's work נלמד מעט מאוד

אם כבר לומדים ומסמיכים מן הראוי הוא שחומר בסיסי יילמד. המצפן המגנטי ושגיאותיו הוא בהחלט חומר בסיסי.
 

gb228

Active member
האמת היא שאני מחזיק גם סקסטנט בסירה

אמנם לא מאוד משוכלל, אבל בצמוד אליו הספר
CELESTIAL NAVIGATION IN THE GPS AGE ומחשבון מדעי כך שבמקרה של כשל כללי אוכל לדעת מיקום, גם אם זה בשגיאה של 5-10 מייל (במיומנות הנמוכה שלי - מישהו מנוסה כנראה יצליח להגיע לדיוק טוב יותר).
 

מטש2

New member
זה דיוק יפה מאד. שאפו

מציאת מיקום על יאכטה עם סקסטנט הרבה יותר קשה מאשר באנייה גדולה, בעיקר (אבל לא רק) בגלל הקרבה למיים והאופק ה"לא מסודר" (הגובה מהמיים שווה או קטן לגובה הגלים). כך ש 5-10 מייל זה יפה מאד. באניות היינו אמנם מגיעים לדיוק של מייל אחד, אבל זה עם נסיון יום יומי ועם אופק די מסודר. וגם שם היו מקרים שפתאון התצפית זזה ב40-50 מייל מסיבה לא ברורה (טעות במדידה או תנאי אטמוספרה וכו').
 

gb228

Active member
הכוונה שלי הייתה במצב די יציב

בסה"כ תרגלתי את זה לא הרבה ותמיד במצבים נוחים - בעיקר כדי לדעת שאני מבין את העיקרון ולא בגלל צורך אמיתי. לא יצא לי לתרגל במצב ים שמשבש את האופק ומטלטל את הסירה יותר מדי (שווה בדיקה מתישהו)
בכל מקרה גם טעות גדולה יותר עדיפה על חוסר ידיעה מוחלט.
 

gb228

Active member
הזכרת לי שבאמת פעם היה גם מבחן בנווט אסטרונומי

לא זוכר אם למשיט 30 או למעבר למשיט 60.
הוא באמת בוטל לפני כ 20 שנים עם הפיכתו של ה GPS למשהו זמין.
נווט חופי הוא כנראה ידע בסיסי נדרש - נדמה לי שגם בקורס ה COASTAL של ה RYA הוא נלמד.
 

מטש2

New member
ווריאציה ודוויאציה

יש להניח שרוב השייטים בפורום הזה לא יזדקקו אי פעם לחישוב דוויאציה או ווריאציה. ובאמת כל זמן שיש מנגנון לחישוב COG - לא יודע איך זה בעברית - אפשר להתעלם ולכוון את הסירה לפי ה- COG.

גם כשאין COG, כלומר אין פוזישן (מיקום), כשמפליגים בטווחים קצרים יחסית (כן, גם לקפריסין זה קצר יחסית) באזור בו הווריאציה קטנה כמו אצלנו (4 מעלות), הטעות בכיוון יכולה להיות נסבלת ובאותו סדר גודל של הסחיפה בגלל רוחות וזרמים. לא נורא. זה כמובן בתנאי שאין לך גוש ברזל בצמוד למצפן - למשל עוגן רזרבי - שייתן דוויאציה גדולה, וזה דבר שכדאי לבדוק מדי פעם בהפלגות חופיות (למשל לבדוק את הטרנזיט ביפו).
לעומת זאת, בהפלגות למרחקים ארוכים (נניח חציית אוקיינוס) או באיזורים עם ווריאציה גבוהה (נניח 20 מעלות ויותר ) התעלמות יכולה להיות מאד בעיתית, אם היא באה יחד עם חוסר מיקום מסיבה כלשהי שלא מאפשר לדעת מה ה COG.

לגבי מיקום צריך לזכור שה -GPS מאד אמין אבל הוא עדיין תלוי בהרמת כפתור בוושינגטון, ויש מקרים שפתאום הוא לא עובד - ראינו את זה במזרח הים התיכון מיד לאחר התאומים, כשהציים של מדינות המערב התחילו להתכנס ליד קפריסין. איבוד מיקום יכול לקרות גם במקרה של פגיעת ברק שיכולה לא עלינו לטגן את כל האלקטרוניקה.
אז אני חושב שכן צריך ללמוד את העקרונות, ותמיד כדאי לאלו שלא בטוחים להחזיק בסירה חוברת שמסבירה איך להשתמש בזה כשצריכים.
ולא לשכוח את הפואטיקה - בלי שום ווריאציה :
And all I ask is a tall ship, and a star to steer her by.
 
בעיקרון אתה צודק. ואם אתה רק מוריד מיקום למפת נייר ושט COG
או אפילו כיוון מצפן אזי אין צורך בהן.

הVAR והDEV שימשו אותנו כששטנו שנים רבות בתעלה האנגלית (ובעיקר ניבחנו על מפות התעלה), שם יש מלא מגדלורים נוחים לנווטי תכווינים. כנראה שעברו הימים אבל איפשהו היה צריך לשים את הקו המגדיר את הידע שצריך לדעת כסקיפר...
 

skipperrider

New member
תודה למגיבים.וכמה הרהורים...

קראתי בתשומת לב את הדעות.
רובן אגב מדור ה"אולד סקול" (לא כינוי גנאי!) ולא נשמע קולם של משיטים חובבים ללא עבר של ר/ח וכו'?
רובנו אני מניח משייטים להנאתם במסלולים קצרים במזרח ומרכז הים התיכון.
קורס השייט הקיים מעצם טבעו מוגבל בזמן ולכן עדיין לא השתכנעתי שנדרשת העמקה עד לרמה החישובית בהכרת שיגיונות המצפן.
למדתי בשעתו את החומר ממורה נפלא ואני זוכר לפחות 2 תלמידים שירדו מרעיון הרישיון בעקבות הקושי ללמוד זאת.
מאידך זוכר עצמי בשנים הראשונות בסקיפר:
עם פיק ברכיים בכל כניסה ויציאה מ/ל מרינה צפופה...
עם תסכול גדול מהעדר ידע בתחזוקת מערכות היאכטה...
מטעויות רבות בהפעלת פלוטר ומיצוי כל שיש לו לתת...
מחשש רב וחוסר בטחון בפיענוח מפות מז"א ותחזיות...
בשטויות רבות שעשיתי בניסיונות עגינה מסורבלים...
בהכנת וכתיבת מסלול לשיוט חסר ולקוי...
מכיוון מפרשים ותפעולם במצבים שונים...
ועוד...ועוד...
את הזמן האבוד (והמיותר?) ניתן לדעתי לנצל טוב יותר להרחבה והעמקה בנושאים רלוונטיים הן בתיאוריה והן בשייט המעשי.
נכון שאין תחליף לשייט ממש כסקיפר בים אולם הכשרה רלוונטית יותר לבטח תקל על ההתחלה.
את נושא הדויאציה/וריאציה ועוד...הייתי משאיר כאופציה להרחבה לימודית למתעתדים לחצות אוקיינוסים בקצות תבל?
&nbsp
&nbsp
 
למעלה