בעיה בגלגול החוצה של מפרש ראשי

gb228

Active member
בעיה בגלגול החוצה של מפרש ראשי

תורן SELDEN עם מערכת גלגול, מפרש ראשי ללא שחיפים.
לפני זמן מה הורדתי את המפרש לצורך תיקוני תפרים. בזמן ההורדה שמתי לב שהמגלול (מוט האלומיניום שרץ לאורך התורן) קצת רופף והחלטתי למתוח אותו מעט על פי ההוראות של SELDEN.
החזרתי את המפרש ובהפלגה ראשונה הוא נתקע בהוצאה בגלל קפל בשפה האחורית שגרם לתקיעה במסלול. הנחתי שהבעיה נובעת מהכנסה של המפרש ללא מתח מספיק בפינה האחורית ולכן בצעתי שוב את כל ההתקנה של המפרש מחדש.
אתמול יצאתי שוב לבדוק את המפרש - הפעם המפרש יצא ללא תקיעה בשפה האחורית אבל כ 4-5 סיבובים לפני הסוף הוא נתקע בצורה שניסיתי לצייר בתמונה המצורפת (שמאל מצב התחלתי תקין, ימים מצב תקיעה). בציור גם הדגשתי נושא נוסף וזה שככל שהמפרש יוצא המגלול, בגלל הגמישות שלו, מקבל בטן שמקרבת אותו לחריץ היציאה - השילוב של המרחק והלחץ של חלק המפרש שיצא על ה"לשון" שנוצרה גורם לתקיעה. זה קורה באופן טבעי בערך בחצי התורן ובערך שם גם נוצרת התקלה.
אם אני ניגש לתורן ומסובב עם ידית, המפרש ממשיך לצאת ללא בעיה מיוחדת כי במצב זה אין לחץ מחלק המפרש שיצא כבר.
גלגול בחזרה פנימה נעשה ללא בעיות, אני לא מצליח לזהות שום בעיה בתהליך, אבל בכל זאת בנסיון הבא להוציא שוב נוצרת הלשון שגורמת לתקיעה.

למישהו יש רעיון מה הסיבה להווצרות התקלה הזו?
האם הידוק המגלול יכול לגרום לכך - אני די משוכנע שלא הידקתי יותר מדי, ההוראות של SELDEN מסבירות היטב איך להמנע מכך.

 

1שריל

New member
מנסה

תפירה/תיקון של המפרש בד"כ "מעבה" אותו ולכן עכשיו הוא אולי קצת יותר "דובי" וקשה לו לצאת/להכנס מהמוביל . אני גם מניח שהיכן שהוא מתקשה לצאת זה במקומות הנ"ל מציע לחזור ל "מתח" מוט הגילגול הקודם (אם שמרת) ואפילו לשחרר מעט יותר ולבדוק שוב
ניסיתי לעזור .הלוואי ויצליח
 

gb228

Active member
התפירה לא שינתה דבר

אבל באמת אבדוק שוב את נושא המתיחה כי קיבלתי על כך תשובה בפורום אחר בחו"ל (אם כי לא ברור לי הרגע למה זה השפיע דוקא לכוון הזה ולא להיפך) - מה גם שזהו השינוי המהותי היחיד שנעשה.
 

zina71955

New member
אני מציע לך לנסות שני דברים ורצוי בשתיל או רוח חלשה מאוד.

א. לשנות את המתח על המעלן, קרי, למתוח אותו יותר. כשהמפרש בחוץ כמובן.
ב. לשנות את אורך החבל על התוף המגולל כשהמפרש בפנים. קרי, יותר חבל על התוף כאשר המפרש מגולגל.
בנוסף, קח בחשבון שאחרי מספר שנים מפרשים כאלה נשחקים מאוד בשפה האחורית והבלאי של השפה האחורית (ביחוד בקייץ שלנו שבו מרבים להפליג) גורם לבעיות חוזרות ונשנות בהוצאתו של המפרש. אז - בן כמה שנים המפרש בו מדובר?
 

gb228

Active member
תודה, הנקודות האלו נבחנו

המעלן מתוח כפי שהיה תמיד (יש לי סימון עליו) שזה מצב מאוד מתוח עם מעט מאוד יכולת למתוח יותר מכך - ניסיתי דוקא קצת לשחרר ולא שינה.
אין תוף - זה לופ אינסופי שרץ על גלגלת בבסיס התורן.
מפרש לא מאוד ישן (6 שנים) ובמצב טוב מאוד - בד עדיין קשיח, אין שום "בטן רופסת", חזר מתיקון כך שכל התפרים תקינים.
 

zina71955

New member
עוד דבר קטן

שיחרור טופינג ליפט שייך לנוהל הרגיל של הוצאת ראשי מתגלגל. אבל. תנסה לא רק לשחרר את הטופינג ליפט אלא לנסות להוציא את המפרש ידנית ללא כננת. דהיינו, יד שמאל אוחזת בחבל התוף ויד ימין בפינת ה clew של המפרש. אתה מושך ביד ימין במפרש ובשמאל משחרר את חבל התוף בהתאמה. בצורה זו יש לך יותר רגש בתנועת המפרש. ואתה יכול גם ל"שחק" את המפרש פנימה החוצה. זו השיטה שבה אני מוציא את המפרש באופן קבוע. בכל מקרה ובכל שיטה, כאשר השפה האחורית מתבלה יש צרות עם ההוצאה.
 

gb228

Active member
אילן, המנגנון אצלי שונה

כפי שכתבתי אין תוף שאוסף חבל.
יש לולאה אינסופית שעוברת על גלגלת בבסיס התורן (שמחוברת עם גיר למנגנון הגלגול). משיכה לכל כוון גורמת לסבוב לצד זה או אחר של הגלגלת. למעשה היא משמשת רק להכנסת המפרש ובזמן הוצאה נותנים ללולאה להיות חופשית והגלגלת מסתובבת חופשי.
הוצאת המפרש נעשית על ידי משיכה של ה OUTHAUL שזה בדיוק כמו למשוך עם היד את הקצה האחורי של המפרש.

דוקא בהכנסה יש לבצע פעולה דומה למה שכתבת - מושכים בלולאה בכוון הנכון כדי לייצר תנועת גלגול ומחזיקים את ה OUTHAUL תחת מתח כדי לשמור על מפרש חלק תוך כדי ההכנסה.
 

zina71955

New member
כן, אני מכיר את השיטה הזו. הוצאתי למישהוא בשיטה זו מפרש

תקוע ע"י משיכה ידנית מבוקרת ולא באאוטהול. הכנסת ראשי לתורן בלחץ קל (אני עושה זאת בקידמית כהה) היא נוהל שיגרתי. מכל מקום, לא מן הנמנע שיש כאן יותר מסיבה אחת. ספר לנו את ה happy end .
 
לעניות דעתי, עושה רושם שהמפרש יוצא יותר מהר במנור מאשר בראש

נסה למתוח בום או לשחרר את הטופ ליפט.

בהצלחה!

 

gb228

Active member
תודה, הנקודה נבדקה כבר

שיטת ההכנסה וההוצאה שלי לא השתנתה כבר שנים ומתאימה להוראות של SELDEN (ההמלצה שלהם היא להקפיד בזמן ההכנסה על בומוואנג מתוח כדי למשוך את המנור כלפי מטה ושחרור OUTHAUL תוך שמירה על מתח כדי למנוע נפנוף והבטחת כניסה חלקה ללא קפלים).
בכל זאת בזמן הבדיקות עבדתי בכמה מצבים - עם בומוואנג מתוח יותת או פחות, עם טפונגליפט ברמות מתח שונות, מיתר ראשי מתוח יותר או פחות.
 

gb228

Active member
תודה לתגובות

העיקרון המנחה שלי בהבנת הבעיה הוא "מה השתנה בצורה משמעותית מהמצב הקודם?"
1. המפרש תוקן - נראית לי השפעה זניחה כי לא היה מדובר בהוספה של בד או טלאים אלא בתיקון מספר תפרים שהחלו להיפרם.
2. פירוק והרכבה של המפרש - נכון שיכולה להיות בעיה בהשחלה לא תקינה, אבל חזרתי על הפעולה הזו פעמיים ולפחות ממה שניתן לראות בעין כשהמפרש פתוח הוא מושחל בצורה נקייה לכל אורכו.
3. שיניתי את מתח מוט הגלגול - גם כאן הלכתי לפי הוראות היצרן אבל השתמשתי בשיטה שאינה מדויקת לחלוטין - אוחזים במוט ביד ומותחים עד להחלקת האחיזה - ייתכן ואפילו בגילי אחיזת היד שלי חזקה מדי. בקריאה נוספת ייתכן ויש מצב למתיחת יתר - יש הנחייה נוספת אותה לא בדקתי שהמוט צריך להיות מתוח רק במידה כזו שאינו פוגע בדפנות התורן כשמנענעים אותו - את זה אבדוק בביקור הבא בסירה (ואם אשיג עד אז מד מומנט זה כנראה יהיה הכי מדויק).
 

zina71955

New member
gb שש שנים לראשי מתגלגל זה + - הזמן שבו באזורינו השפה

האחורית כבר מתבלה מספיק כדי להתחיל לעשות צרות. כל זאת בכפוף למספר ההוצאות/הכנסות של המפרש בפרק זמן נתון. כשהגעתי למצב זה, משכתי את הזמו ככל האפשר. החלפת המפרש פתרה את הבעיה. (אני עכשיו בשלישי)
אינני בטוח ששינוי קל בלחץ הורטיקאלי על בסיס המוט המגולל יגרום לבעיה כזו. מעלן רפוי ,בד מפרש שהתבלה ושיטת הוצאה לא נכונה הם לעניות דעתי הסיבות לבעיות אלו. יש עוד סיבה - תורן מוטה קצת הצידה
 

gb228

Active member
זה נכון כאשר יש תהליך מתמשך

של בעיות קטנות ש"מחליקים" אותן עד שהן הופכות עם הזמן לבעיות גדולות.
כאן יש מצב של פעולה חלקה, ללא כל בעיה, ביצוע פעולת תחזוקה מסוימת ולאחריה בבת אחת פעולה לא תקינה - המסקנה שלי היא בעיה בפעולת התחזוקה שבוצעה.
 

avrunin1

New member
ראשי מתגלגל

שלום חברים
מכיוון שאני נתקל באותה הבעיה ניסיתי פתרונות שונים שלא צלחו
מה שכן עזר החלפת המפרש עם רואצ גדול למפרש משולש רגיל
מומחה טען בפני שמיכוון שלאורך השנים המפרש נמתח המעלן מגיע גבוהה מדי בזמן המתיחה וכדי למנוע את הבעיה יש לקצר מעט את גובה המפרש כך שהוא לא יגיע גבוהה מדי ויתקע את הסיבוב.
 
כמה דברים: זה נראה וקשה להבין מהמלל האם מה ש"מציץ ותוקע"
זה שפה אחורית שהתקפלה או חלק מבטן המפרש שהשתרבבה כמו "בקע טבורי" אצל תינוקות?
האם גלילה רגעית פנימה והוצאה פותרת את הבעייה?
אני חושב שבאחת מההורטות למפרש מתגלגל מבקשים לשמור על מתח גם בהוצאה כדי למנוע מצב של "טיסה לא מבוקרת החוצה" מהתורן.
 

gb228

Active member
קיוויתי שהציור יבהיר

זה חלק מ"בטן" המפרש שכאילו משיגה ביציאה את החלק שאמור באותו רגע להישלף ולכן נתקעת בינולבין יתרת המפרש המגולגל ותרוקעת את כל העסק.
בשיטה הזו של SELDEN אין כל דרך ליצור מתח נגדי ל OUTHAUL ולכן מוציא עם חרטום לרוח כדי שהרוח לא תשלוף את המפרש בבת אחת (מעבר לכך שבמצב כזה מאוד קשה למתוח את ה OUTHAUL)
 

mirmirony

New member
צודק

גם בהוצאה כמו בהכנסה יש לעבוד עם שני המיתרים במקביל . יש לשמור על מתח קל ואם מתחיל להתקע לשחק מעט פנימה החוצה עם המיתר הטבעתי (שעובר דרך הווינץ שעל התורן)
 

1שריל

New member
ראשי

אין שום סיבה למשחקים . יש דרך להכניסו ולהוציאו כמו שאמור להיות .כל מצב אחר דורש בירור וטיפול . במקרה הנ"ל לפי מה שכתב ותאר השואל ובמידה והרכיב חזרה בהתאם להוראות/ מה שהיה חזר למקום נישאר רק לבצע fine tuning של המגלול ובעקבות תיקון המפרש אף לשחרר מעט מהמקום שהיה בראשונה .משחקי הכנסה/הוצאה קטנים גורמים לנזקים גדולים בד"כ
 
בכל ההסבר המלומד כאן, נשכחה המלצה...

בנוסף לכל הנכתב כאן, ממליץ שהגילגול חזרה של המפרש לתוך התורן יתבצע כאשר המפרש מנופח לצד הנגדי שהוא מתגלגל לתוך התורן.
בציור שהוצג כאן לדוגמה, המפרש יהיה במפנה ימני.
 
למעלה