מפות ימיות סרוקות של חופי ישראל

מפות ימיות סרוקות של חופי ישראל

ברשותי תוכנת ניווט ימי של חברת memory-map שמתאימה למחשב נייד וגם למחשב כף יד עם GPS. התוכנה מתאימה למפות בפורמט BSB או KAP . לאחרונה רכשתי מחברת maptech דיסק DVD עם כל המפות הימיות של הים התיכון (תורכיה, יוון, קרואטיה, איטליה, ספרד וכד') - $150 למי שמועניין. הבעיה שלי היא שהדיסק לא כולל מפות סרוקות של האזור שלנו. הורדתי מהאינטרנט מאתר כלשהו (לא זוכר איזה) מפות ימיות סרוקות של האיזור שלנו. הבעיה היא שהמפות הן בשחור לבן ומעודכנות לשנת 1984. האם מישהו יודע היכן ניתן להשיג (להוריד ו/או לרכוש) מפות ימיות מעודכנות יותר של האיזור שלנו?
 
כל כך קשה לנווט לאורך חופי ישראל...

שזקוקים לתוכנה. אפילו GPS פשוט כבר לא מספיק כניראה. רוב המפות של חופי ישראל אינן מעודכנות מספיק, (גם אלו של נייר) דברים חדשים שמפריעים באמת לשייט כמו : שינוי שיטחי אש, אוניה טבועה או חוות דגים גדולה (כמו זו צפונית לאשדוד) מקבלים עידכון בזמן. אבל יש דברים שמזמן לא קיימים כמו : מצוף סימון לגוררת טבוע באשקלון או חוות דגים מערבית לרשל"צ ממשיכים להופיע במפות של האדמירליתי מפות אלקטרוניות ומפות של מפ"י (תוצרת הארץ). יכטות מפרש שטות כה מהר שאי אפשר להוריד את העיניים מהמכשיר לאורך חופי הארץ מחשש להתקלות במיפגע ומפת נייר כבר לא מספיקה. זאת ההתרשמות שקובלתי בשנים אחרונות. יותר מ- 40 שנה אני שט לאורך חופי ישראל ורק ב- 15 שנה אחרונות נעזר ב-GPS, יש לי מחשב בספינה והיה לי מפות אלקטרוניות שתפסו נפח והמחשב "אכל" המון חשמל - אז מחקתי אותם. בן כה וכה במקונות המסובכים שיש להיכנס אליהם (כמו למכמורת בלילה) רק הכרת השטח ועינים טובות זה שיתן את הניתוב הבטוח. התמכרות לצעצועים אלקטרונים יוצרת מצב של חשיבה לקויה כמו לאחרונה מישהו התבקש לחלק 240 ל- 4 ואמר שאינו יכול לעשות זאת בלי מחשבון. אנחנו שטים לאט יש לנו זמן אפשר לתרגל ניווט ללא מכשירים לחידוד הידע והחשיבה, וכמתרקבים לחוף התעלמו בבקשה ממפה אלקטרונית (זה לא DGPS) לימדו את המפה קודם שימו לב למד עומק בלילב תחזיקו פנס גדול בהיכון. בשיטה זו היו פחות טעוית.
 

Roni Raviv

New member
GPS ומפה אלקטרונית 100% בעד!!

ראובן, בעניין עידכון המפות אני מסכים עימך אך הבעיה שלי עם תפיסת קידמה כחסרון. לימוד השימוש בפלוטר או מחשב עם חיבור לGPS יחד עם המגבלות והסכנות שלו יכולים להיות יתרון לשייט. גם כשמד העומק האלקטרוני הומצא יש שטענו שאנך וחבל מספקים את הסחורה. למד את הדור הבא לעבוד נכון עם ציוד מתקדם ובלעדיו. ההתעלמות בהדרכה מאמצעים מודרניים מועילים פוגעת בבטיחות משום שהאמצעים קיימים והסקיפר הטרי או הוותיק ישתמש בה למרות שאינו מאומן היטב בטכנולוגיה החדשה ומגבלותיה ולא תמיד מפתח שיטת שימוש נכונה תוך שיקול זהיר של הבעד ונגד. מנסיוני האישי ולאחר כל ציקצוקי הלשון שאין זה מחליף פרקטיקה של ניווט קונבנציונלי על נייר וכל המתלווה לכך, היתרון של סט מפות אלקטרוניות ברור ביותר ולמשל לאיזור יוון (Blue Map של Garmin) מכיל מפה רציפה הניתנת לזום ווקטורי של 1100 מפות המבוססות על מפות נייר מפורטות ממקורות שונים וברמה יחסית טובה של עידכונים שוטפיםובמחירשל 200 דולר! קשה להתעלם מזה. המחיר של מפות נייר גבוה בהרבה ולכן רובנו מחזיקים במפות נייר עיקריות עליהם מבצעים ניווט ידני למקרה של כשל טכנולוגי אך כמה מחזיקים כלהמפות מפורטות מעודכנות ומוגדלות הקיימות עבור מסלול הפלגה כולל מקומות אלטרנטייבים? הנוחות והמהירות של מציאת פרמטרי הניווט לעגינה תחליפית תחת לחץ של סקיפר עקב תקלה או ים קשה ובמספר קטן של אנשי צוות היא גם יתרון בטיחותי. כל עוד אתה מכיר במגבלות ובסכנות ואינך מתייחס למפה אלקטרונית וGPS כראדאר ואינך מחליף חושים מחודדים והערכת מצב טובה, אני 100% בעד. פיתוח של תורת ניווט אחראית עם ציוד מתקדם תוךהבנת המגבלות רצוייה ואפילו נדרשת כתוספת לניווט הנלמד כיום.
 
הבעיה אינה בניווט אלה בניתוב

בצורה מסורתית (לא אכנס לסיבות - חומר לכתבה) בלימוד ימאות ובחינות שמים דגש על שגיאות מצפן וכו' דברים חשובים לעצמם אך אין דגש בלימוד עיוני או מעשי בניתוב. מי שרצה לנווט בים התיכון יכול לעשות זאת בשיטות עתיקות יומין ועד הניווט המודרני. כל זמן שיכטה מרוחקת מהחוף מרחק בטוח מבחינה בטיחותית כל שיטה טובה. בחומר לימוד בשפה האנגלית ליכטות וכל חומר עזר לתיפעול יכטות שם דגש על PILOTEGE - ניתוב ואז עוברים למשהו אחר. פה אנחנו זקוקים למפות מפורטות. גם מפה אלקטרונית וגם נייר רצוי שתיהיה זמינה ללימוד המעבר הקרוב לחוף אבל לא לסמוך רק על המיקום שנותנת. לדוגמא בכניסה למפרץ מסוים רוחב הפתח כ-30 מטר אנטנת ה-GPS בירכתיים מרחק של כ-7 מתחילת ה"קיל" שגיאת המכשיר יכולה להיות עד 15 מטר לא בטוח אם נסתמך על המפה שנעבור במקום הכי בטוח שקבענו. מד עומק מכ"מ (אם יש) פנס חזק (בלילה) ובראש וראשונה תצפית. שטתי עם מפות אלקטרוניות 8 שנים (C-MAP ו-NAVIONIC ) נכנסתי ויצאתי ביום ובלילה (כ- 40% מהמיקרים) כמעט לכל מפרצון בכל מעבר שיש בין אנטליה למאמריס ועוד כ- 20 מעגנים ביוון ו-10 בין מרמריס לאיסטנבול. ברוב המקרים המפה האלקטרונית היתה די מדויקת (סטיות עד 5 מטר מקסימום) אך לפחןת בכרבע מהמיקרים היו טעויות מסוכנות עד כדי מצב שאילו היינו על החוף - למרות ששטנו לפי מכ"מ מד עומק ותצפית במרלק בטוח מסכנה. יש שוני בין ניווט לניתוב ושייטים כמה שיהיו חובבי מיכשור (גם אני אוהב להשתמש וללמוד על מיכשור מודרני) אבל אין להזניח את היסודות ולתת בהם אמון מוחלט - ביחוד לא בקירבת החוף.
 

Sail

New member
נתונים

ה- GPS הוא garnim eTrexLegend המחובר ל- IBM R-40 בכבל נתונים. במחשב תוכנת MapSource של grmin מתארת את המסלול. לפי מכשור זה טיפסתי על השובר המערבי. בפועל נכנסתי בביטחה דרך הכניסה המערבית
 

Roni Raviv

New member
פחות מ 100%

כוונתי שאני 100% בעד שימוש בטכנולוגיה המתקדמת , אינני אומר שאני סומך ב100% על מה שהיא מציגה ואינני נוקט בשיקולים הגיוניים. לא הייתי נכנס למעגן יפו בראות לקויה ללא כל קשר לשיטת הניווט. אינני בטוח אך לקחת בחשבון סטיה פוטנציאלית של 100 מטר בין המפה והGPS רצויה. מבחינתי אוסף הנתונים מצפייה בשטח, ספרות ונתונים ממיכשור זה ואחר כמכלול צריכים להגיע להתאמה גבוהה מאד על מנת לדעת בדיוק היכן אני ולעבור במקומות לא מוכרים צרים ומסוכנים. נתקלתי באי דיוקי דטום ומיפוי בעיקר בחופי טורקיה וביוון, לעומת זאת קרואטיה ואיטליה היו מדוייקים יותר. בקסטלו במפה המפורטת יש סטיה של כ70 מטר למשל. הצגה נוספת על המחשב של תצ"א עם tracking מאפשר דיוק גדול יותר בגלל הדטום הזהה אך אין לי סימוכין שיבטיחו זאת בכל מקום, מהנסיון של השנתיים האחרונות מצאתי התאמה מדהימה בין התצ"א הGPS והשטח. שמירת TRACK קודם לכניסה חוזרת תאפשר לחזור במצבים של ראות לקויה אך כל זה קשור לפיתוח שיטות הגיוניות שיש לבחון אותם תוך התנסות ונסיונם של אחרים. אני בטוח שיש מה ללמוד משיטות הפעולה של אחרים אך הם אינם מופיעים עדיין כשיטה מסודרת.
 
ראובן לא מדובר בצעצועים. מדובר בכלי עבודה מהשורה הראשונה אם זה מחשב, מפה-אלקטרונית וGPS או צ'רטפלוטר ששום יאכטה כבר לא יוצאת היום מפתח המפעל בלעדיו. מדובר בכלי עבודה שצריך להבין ולהתמחות בהם (לא מאוד מסובך-אפילו קל אם באים בגישה נכונה) כמו מכ"ם AIS, מנוע דיזל והגה אוטומטי שמצויים כבר בכל ספינה היום. כששטים יותר מ 4 שעות מפעילים את רובם. אכן לחלק מהמפליגים אין מיומנות להפעיל אותם אבל לרוב אלו שאני מכיר יש בהחלט. ולמי שאין מיומנות אני בספק אם יסתדר עם GPS ומפת נייר. ובוא נהיה ריאליים ולא נרמה את אף אחד, אם לא מדובר בהפלגת תלמידים אז ברוב המקרים מפת הנייר נשארת מגולגלת בארון. נכנסו תקנים חדשים שמאפשרים לחבר את כל מכשירי הספינה קרי: הניווט, התקשורת, ההגה, החשמל והמנוע ביחד, מה שעושה את החיים קלים הרבה יותר קלים. אגב הדיוק של GPS כבר הרבה שנים אינו 15 מטר - כל המקלטים המודרניים בפועל מדוייקים לכדי פחות מ10 מטר ןעם WAAS או EGNOS הדיוק מגיע ל 1-3 מטר. לנקיקים צרים זה לא טוב, אבל כשעוברים בקורינתוס הצג מראה ספינה במרכז התעלה ולא ביבשה (מה שעלול לקרות עם מקלטי GPS ישנים). לדבר אחד אני מסכים פילוטאג' עושים עם עינייים מחוץ לספינה.
 

zina71955

New member
Rolled charts in the cupboard is a bad

practice at sea. Most chart plotters and electronic charts proved to contain an error which is changable from one chart to another. and, for yachting the electronic chart is mostly needed while coasting and not in the open sea away from shore. And this is exactly where it is not fully dependable. Roni and Ron are experienced yachts'men, but when we analize this subject one must remember that thousands of skippers are sailing with very little experience and they think that these are toys and not tools as they should be referedto. And any tool is as good as it's operator, no less no more.. So the chart on the table is not yet substituted by electronic gadgets. Remember that the IMO has approved electronic charts for ships only partially and those apparatus are much more sofisticated and expensive than the "toys" we have on yachts. Yes Ron, TOYS in comparison with IMO approvals. And the approval is valid only if you have on board 2 systems working concurrently, either 2 electronic or one electronic and one paper on the chart table
 
אילן שלום שמחתי לקרוא כתמיד ויש כמה אבלים: 1. אי אפשר לעצור את הטכנולוגיה: כל היאכטות הקטנות החדשות מותקן בהם צ'ארטפלוטר ובגדולות - (רציף A בהרצליה למשל) כבר שכחו ממפות נייר - גם הקפטינים האנגליים). 2. אגב טעויות מעבר ממפה למפה קורות במערכות שמבוססות על מפות סרוקות או ראסטר (יש טעות אינהרנטית בנקודת הייחוס או שהמפות לא מדויקות במקור בתורכיה מדובר בחלק מהמקומות על מיפוי ישן מאוד) אני מזמין אותך לראות דיוק של מערכת וקטורית עד כדי מיקום הספינה ברציף הנכון. 3. כל יצרני הציוד מכסים את עצמם בהודעת הפתיחה במכשירים בכך שאחריות הניווט עליך ולא עליהם. וכך זה ישאר גם אם הציוד העתידי יהיה מדוייק ברמה של סנטימטרים. 4. IMO אינו אינדיקציה טובה במקרה זה, כי אנחנו מכירים זה מקרוב שישנן השפעות פוליטיות וחצי מקצועיות על גופים שולטים. עד כמה שהדבר מפתיע אין חובת התקנת GPS במטוסי נוסעים והטייס האוטומטי משועבד למערכות משואות רדיו משנות ה -60. גם שם הפילוטאג' (נחיתה והסעה) נעשים בראיה. על מערכות לנחיתה אוטומטית מושלמת אני שומע ורואה כבר יותר מ 10 שנים.
 

zina71955

New member
New and developing technologies

can not and should not be stopped. But first a remark to Rafi . The subject is not the use of the GPS but the relevant use of electronic charts as a substitute to proper navigation, especially coastal navigation. As to myself I use the GPS together with conventional charts, as arule. And I have 3 electronic chart systems in a pemanent computer on board (not a carry on lap top). Non of them is accurate enough. However, we are talking here about the philosophy of navigational conduct at sea and not about the sofistication of instrumentations. And to Ron. I do agree the electeronic charts based on vectors are much more accurate than others and Garmin do produce such charts. To most users those charts are too expensive, thus most users are using the non accurate systems, and most users are conducting the navigation philosophy in the wrong way ie depending on gadgets, and when those gadgets fails they are the usears) at a loss and this is the problem. As to IMO, you can't compare them with local activities with international ones. It is true that IMO is entirely free from political preassures but not in this respect. And , if talking about this subject, one can't escape from the impression that all the gadget makers and suppliers are marketing their instruments on the basis of the human nature of the users, who are non proffessional, "playing" with sofisticated instrumentation like kids, forgetting that the sea is not a childs match. Since, at sea every thing is beautifull and peacefull when the sun is shining, and all this goes astray when the circumestances deteriorates. As to the aviation industry, I know that it is still prohibited, officially to use GPS on board aeroplanes, surprisingly. I am travelling a lot by air and happened to be in cockpits at times. They use Omega Navigation systems and radio beacons rather than satelites ones. However, eventhough, it is impressive to notice the much lower rate of accidents in air comparing to the sea. The answer, to my opinion is in the profficiency, education and working procedures, and not in instrumentation
 

zina71955

New member
I'm sorry, corrections

Please read As to IMO, you can't compare local activities with international ones.It is true that IMO is not entirely free from etc.etc.
 

Roni Raviv

New member
מעניין לשמוע את דעתכם

אני מנסה לאחרונה ניווט עם תצלומי לווין של google earth באופן הבא: עבור 20 דולר לשנה ניתן לחבר אתהGPS לGoogle Earth ולראות את המיקום הפיזי על גבי תצלום הלווין ( פלוטר מבוסס תצ"א). על מנת להתגבר על כך שאינני ONLINE בזמן ההפלגה, אני "מטייל" לאורך המסלול המשוער לפני יציאה לים וכך התצלומים נשמרים ב Cash Memory של הדפדפן וזמינים כל הזמן ללא חיבור לאינטרנט. אני מפעיל את זה בחלון נוסף למפה האלקטרונית ואני צופה בשניהם במקביל. ההתאמה של הדטום WG84 של התצלום הלוויני לזה של הGPS היא אבסולוטית ולכן יכולת לנווט במדויק באיזורים של מיפוי עם סטיות דטום של כ100מטר המבוסס על מפות ישנות כמו למשל איזור קסטלוריזון. אשמח לשמוע את דעתכם לגבי השיטה.
 
גם אני עובד כך. כמה הערות: בפלוטרים החדשים יש תצלום אוויר ברזולוציה מצויינת של מרינות ומקומות מענינים וכן חלק מהפילוטבוק. בתוכנת גרמין בלוצארט אפשר להביא ולראות תצלום חופף של גוגל בהתאם למיקום במפה. גוגל מנסה מזה זמן מערכת ניווט ימית משולבת של תמונה ומפה. ולא לא עושים פילוטאג' על המסך אלא עם ראש בחוץ אחרי שכל המידע במוח ואיש צוות תפקידו לרענן ולהזהיר.
 
למה לא להשתמש ב GPS?

מה רע בשימוש בGPS? עם כל הכבוד לסקיפרים הותיקים ששוללים מכל וכל את השימוש בטכנולוגיות החדשות, אני, איזו בושה, רק 8-9 שנים סקיפר, מתבייש להודות שאני כן משתמש ב GPS. המכשיר נותן תשובות לשאלות שאפילו ממפות הנייר המפורטות והידרות ביותר לא תקבל: מהי מהירותך, מה המרחק ליעד (כן תקבל תשובה זו) וכמובן זמן הגעה משוער. ומכיוון שאני בין כה משתמש ב GPS, מה רע בהוספת תוכנת ניווט למכשיר, כך שגם אוכל לראות בדיוק היכן אני נמצא, ובאם אני בכיוון הנכון. בהפלגתי הקודמת בקרואטיה, עמדתי ליד ההגה כשעל צווארי תלוי מחשב כף יד עם GPS משולב ועם תוכנת הניווט (שציינתי בהודעתי הקודמת), וכל זה נמצא במרחק הצצה (כמו שעון יד). זה כמובן לא תחליף לצפיה החוצה, מן הסתם כדי לראות אם אין סירות / אוניות בקרבתך. והמפה הימית (מנייר) שימשה בעיקר לתכנון המסלול היומי וקביעת היעד הבא. ובקשר לשאלתי המקורית, איך להשיג מפות ימיות דיגיטליות של אזורנו, לא קיבלתי תשובה. אני מסכים שזה לא קשה במיוחד לנווט בין המפרצים והאיים הרבים שמול אזור המרינה בהרצליה... אבל אם מכשיר ה GPS בין כה וכה נמצא אצלי (מהירות, זמן הגעה ליעד וכד') אז שתהיה גם מפה ימית מתאימה.
 

sailor1

New member
מפות דיגיטליות לאזורנו

טוב אני מודה אני נהנה לשחק ב"צעצועים למבוגרים" אז אפשר למצוא אצלי כמה כאלה (לא רוטטים). בזמנו רכשתי גם תווין מפות מתוצרת GARMIN ורציתי לרכוש עבורו מפות ואז התברר לי כי החברה הזו החליפה את פורמט המפות שמתאים למכשיר זה וכל שאוכל למצוא יהיה לא מעודכן (מסתבר שגם כשהיה חדש לא היה מאד מעודכן) וגם המחיר הנדרש היה יותר מפי שלוש ממחיר התווין שקניתי. אז החלטתי להשאר עם התוכנה שהשתמשתי במקור ה"SEACLEAR" שאהבתי אותה ועדיין אוהב בגלל המחיר שלה "0" שקלים ומכיוון שאת מפות הנייר אני מקפיד להחזיק על השולחן בהפלגה לחו"ל אבל מתחת למחשב (לגיבוי) ובמחשב מוצגת אותה מפה שסרקתי מבעוד מועד (לא כל כך קשה לבצע סריקה) יתרון נוסף התוכנה יודעת להציג את נתוני הAIS ותאמין לי בפסח האחרון כשחזרתי מהרצליה לעכו בלילה כשרציתי לחצות את נתיב הכניסה לנמל חיפה מאד שמחתי שהיה לי את המכשיר הזה כאשר אניה טורקית החליטה לעשות מרוץ מול אניה אחרת ולהגיע לפניה לתור הכניסה וכמובן שאני לא נספרתי ממטר אצלהם. מכיוון שיכולתי לזהות את המתקרב החלטתי להשאר מחוץ למרוץ עד שיחלוף על פני. כן גם ראדאר יש לי אמרתי כבר שאני אוהב צעצועים אבל ב AIS זה נראה טוב יותר וגם יש תמיד אפשרות להתקשר ישירות עם MMSI או בשם המפורש. ד"א נוכחתי לדעת כי המפות החדשות של מפ"י מדויקות מאד. לא יצא לי לחצות את השובר בכניסה לאף מרינה בארץ. במקום שלא היתי בו קודם אני לא אכנס רק בעזרת המפה האלקטרונית ואשתדל לתכנן כך שאגיע באור יום (את זה אני עדיין יכול לחשב גם בלי הצעצועים). אגב מכשירי GPS יש לי ארבעה בספינה (לגיבוי) בהפלגה לחו"ל גם שני מחשבים (לגיבוי כבר אמרתי). אז לסיכום מפות דיגיטליות עדכניות לאזורנו אני קצת בספק. לסרוק מפות מעודכנות (כשהמקור הוא שלך ולשימוש עצמי) אפשרי ולא מסובך. עד כאן בנושא "צעצועים" וכל אחד יחליט לעצמו אם מה הוא אוהב ל"שחק" אז בהצלחה וחג עצמאות שמח לכולם יוני
 

zerez

New member
בזמנו מצאתי רק מפות וקטוריות

עד כמה שהבנתי אין אף גוף שהוציא מפות סרוקות לארץ אבל אפשר לסרוק מפות נייר ולכייל אותן. אני, דרך אגב, משתמש ב ozi explorer. לגבי מה שנכתב כאן על GPS. אני מתייחס אל הכלי הנפלא הזה כאל עזר ניווט ולא כלי ניווט וככזה הוא נפלא בניווט יבשתי וגם בניווט ימי. אני לא נותן לו לנהל לי את החיים אבל בהחלט נותן לו להוביל אותי בדרך שאני קבעתי מראש ולא הייתה פעם אחת שלא הגעתי למחוז חפצי. מה שאסור לשכוח זה את השגיאות המצטברות של מערכת הניווט, ל GPS יש את חוסר הדיוק שלו ולמפות יש את חוסר הדיוק שלהן שביחד מקבלים שגיאה שיכולה להגיע בקלות ל 100 מטר ואפילו יותר כך שאי אפשר לסמוך על GPS במעברים צרים או קריטיים.
 
למעלה