תתחדש! חחח...

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
תתחדש! חחח... אני יושב על איזשהו סיפור ואני יודע שחסר בו איזשהו טאץ' שיהפוך אותו מ'תיאור אירועים' למשהו שיגרה את הקורא כהתרחשות סוחפת.
איני יודע איך אתה מתכוון להתעסק בנושא הנחיית הכתיבה, ואשמח אם תיתן כמה ציוני דרך על תכניותיך כאן...
תודה ובהצלחה!
 
ערב טוב
ברוך הבא לפורום.
כדי שהסיפור ירתק את הקורא, בין אם מדובר בתסריט ובין אם מדובר בספר, המטרה של הדמות הראשית שלך צריכה להיות חזקה כדי להוציא אותו למסע, והקונפליקטים שהוא עומד מולם צריכים להיות חזקים עוד יותר.
תרצה בשתי שורות להרחיב על הסיפור שלך?
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
ערב מצוין.
בכמה מלים לסכם הכל, מדובר בסיפור די מורכב על מערכת נישואין שכשלה ותהליך הגירושין שהיה מורכב ומלא חתחתים, תקוות, אכזבות וסחבת של זמן. במהלך הזמן, ניתנו גם פסקי דין "מעניינים" ...והנה מילאתי לך 2 שורות...
 
צהריים טובים
יש לך רקע לא רע בכלל לסיפור שיכול להיות קצת יותר מקורי, ושיכול לחדש משהו לצופה, שהרי גם הרווקים בנינו יודעים שגירושין הן דבר שיכול להיות מאוד מכוער וסחבת בלתי נגמרת, ואת זה אתה יכול להשיג אם יש לך דמות שיש לה מטרה ברורה והיא ניצבת בפני קונפליקטים חדים. בלי מטרה אין לך דמות ובלי קונפליקט אין לך סיפור.

אם ניקח לדוגמה:
צחי מחליט לסיים 20 שנות נישואים כושלים, ומודיע למיכל, רעייתו, על רצונו להתגרש, אולם זו מסרבת לתת לו גט וממרת את חייו, ומביאה אותו לכדי מעשה קיצון.

מה שנתתי לך זו סתם דוגמה לדמות, מטרה ומכשול. מאבק הגירושים הוא הרקע לקונפליקטים רחבים יותר.

הייתי מציע לך לחזור קצת אחורה, לסכם בשתי שורות את הסיפור שלך, לפי הדוגמה שנתתי לך, ובעיקר לדעת את הסוף. לאחר מכן תקציר רחב יותר של הסיפור (כמו שיש באתרים שמוכרים כרטיסי קולנוע) ….
עוד הייתי ממליץ לך לא להעמיס על הצופה/קורא שורה של "פסקי דין מעניינים" כהגדרתך, כי המטרה שלך היא לא לכתוב סיפור דרמת בית משפט. תשמור על העולם של הסיפור כמה שיותר קטן, מהודק ומפותח.

מה אתה אומר?
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
האמת שהסיפור הזה הוא "די רחוק" מהתיאור הסכמטי שתיארת.
משך התקופה בה בני הזוג היו יחדיו נמדדת בימים ספורים. האישה עזבה את הארץ ועברה לארה"ב. לכן, הקשר שנותר, התבסס על התכתבות ועל מעט שיחות טלפון. הבעל חשש, שאם הוא יהיה זה שיפתח בהליכי הגירושין, הוא ימצא את עצמו בעמדה נחותה, ולכן דחה את הגשת כתב התביעה לגירושין לבית הדין.
הסיפור מתבסס על הלך רוחו של הבעל, על מכתבים שקיבל מאשתו ועל (כן... תתפלא), על מה שהתרחש בדיונים. ומה שנשמע שם, אינו מייצג נאמנה את מה שקורה בד"כ בביה"ד, כי במקרה הזה, נשמעו מפי הדיינים אמירות והחלטות שאינן שגורות בפיהם בד"כ.

לאור העובדה, שמסכת הגירושין התפרסה על פני תקופה ממושכת, הסיפור מתאר את מערך ההליכים שהתרחשו "מאחורי הקלעים". כנגד כל הסיכויים, וללא כל סיוע של עו"ד, הבעל היה זה שהניע את כל גלגלי השיניים האימתניים של המערכת.
למרות חוסר הניסיון של גיבורנו, הוא הצליח להכניע את אותה מערכת שוחקת, וצעד אחר צעד, הוא התקדם לעבר הניצחון הגורף. בסופו של דבר, הוא אמנם ניצח, אך הוא גם נחל מפלה קשה ומאכזבת, מפלה שמלווה אותו לאורך שנים ארוכות.
 

חביף

New member
כלומר -
נקודת המבט שאתה מקדם היא של "היעדר" ולא של "נוכחות", לכן כל התהליך צריך להתמקד בהיעדר הנבנה מקטעי נוכחות מיזעריים.
מהם קטעי הנוכחות? שיחות הטלפון? פסקי דין? מהי מערכת הכוחות בתוך הזוג? היא החזקה הוא החלש, ואולי ההיפך?
הזכרת עורך דין, מערכת שוחקת? מהי נקודת המבט הבונה את "ההיעדר" הזה - על סמך מה השיפוט הזה מגיע?
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
תשובות:
אכן... החומר מכיל זיכרונות מרגעים שבהם בני הזוג היו ביחד. קיים תיאור של התרשמות ושיחות, ובהמשך, מתוארות שיחות טלפון ומכתבים. אז כן. יש קטעי נוכחות כאלה ואחרים.

ואכן, רציתי להראות את מה שקורה מעבר לדלת המוגפת של ביה"ד... כיצד מתנהלים שם הדיונים: מה נאמר ומה נרשם בפרוטוקול (לא תמיד הדברים חופפים)... ו/או, כיצד מתנהל מי שבא בגפו לדיונים, ונאלץ להתמודד מול עו"ד שמנסה לטרפד הליכים.

אז נכון. הזכרתי עורכ(ת) דין, ודיברתי על 'מערכת שוחקת', ולא מתוך כוונות רעות חלילה. מישהו טעה, ובשל הטעות הזו התובע עמד לאבד זמן ממושך מאד. אילולא החזיק בכל רגע נתון אצבע על הדופק, סביר שהטיפול בענייניו היה מתעכב זמן ממושך מאד, מבלי שהייתה יכולה להיות לו כל שליטה בדבר.

וה"היעדר" הזה בא על סמך העובדה, שהגברת מיאנה להגיע לדיונים, וכל מה שנקבע במהלכם, נקבע בעיקר "במעמד צד אחד", גם אם לצד האחר הייתה נציגה שייצגה אותה ברשלנות רבה. 2 רמזים לקביעתי האחרונה?
1. עצם העובדה שאישה מינתה עו"ד ממין נקבה, לא תרמה רבות לחיזוק כוחה וטיעוניה מול הדיינים.
2. עוה"ד גם התחייבה בפני הדיינים למלא אחר דרישותיהם, אבל דבר מאמירותיה לא התבצע בשטח.
 

חביף

New member
אז איך אתה מתחיל..
למרות ששאלה מקדימה - יש לך כבר תיק מחקר? כל החומר התיעודי - האמיתי - בידיך?
ברורות לך הדמויות עד הסוף?
אז איפה אתה מתחיל?
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
כן. למעשה. יש הכל. והיכן אני מתחיל? אולי ברקע של הגיבור.
במה הוא עסק. היכן "נתקע" וכיצד הגיע למצב בו הכיר את המועמדת להיות שותפתו לחיים.
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
מה שמוזר לי... זה שלא קיבלתי הודעה על כך שהגבת לי ורק עכשיו
(ולגמרי במקרה) גיליתי זאת. זה ממש מוזר. כי בפורומים אחרים אני מקבל תמיד דיווח על הודעות חדשות. אתה מוזמן לאותת לי באישי ששלחת תגובה... כי אחרת.. מי יודע מתי אשיב לך...
 
זה התסריט הראשון שלך ?
אם כן, המבנה די מורכב לתסריט ראשון. הייתי מציע לך לכתוב סיפור שהמבנה שלו פשוט יותר. כך או כך, לא די להראות מה קורה מאחורי דלתיים סגורות, זה חשוב בהחלט, אבל אתה לא רוצה ליצור תאטרון כורסאות. תגדיר מטרה ברורה לדמויות שלך .
&nbsp
 
למעלה