אירוח בפורום: ביטוח סיעודי- כל מה שרציתם לשאול

ruven7

Active member
עונה מנסיון ולא כמומחה

הורי רכשו בזמנו ביטוח פרטי מעבר למה שהיה בקופה במסגרת הביטוח שלהם וכשאבי ז"ל היה במצב סיעודי הוא קיבל משניהם.
כמובן לבדוק לכמה זמן הם תקפים ועלויות.במקרה שלנו הפרטי היה יקר יותר והכניס יותר כסף,כמובן שתלוי מתי החלו ההפקדות וסכומן.
 
תשובה

שלום,
ככלל, ניתן לרכוש ביטוח סיעוד פרטי החל מגיל 3 (לביטוחים של קופה"ח ניתן להצטרף כבר בסמוך ללידה) וכדאי להצטרף לביטוח סיעודי בגיל צעיר ככל האפשר. אמנם הסיכון להיקלע למצב סיעודי גדול יותר ומאפיין בעיקר את גיל הזיקנה, אולם כל אחד בכל גיל עלול להיקלע למצב זה. בישראל חיים עשרות אלפי צעירים שהפכו סיעודיים כתוצאה ממחלות או תאונות.
מעבר לכך, הרי שביטוחי הסיעוד הפרטיים מאופיינים בכך שהפרמיה (התשלום החודשי) אותה משלם המבוטח הינה קבועה וזו נקבעת על פי גילו בעת ההצטרפות לביטוח. מצב זה משמעותו שככל שמצטרפים בגיל צעיר יותר, משלמים פרמיה נמוכה יותר לכל אורך שנות הביטוח. כמו כן, קיים בפוליסות הפרטיות מרכיב שנקרא ערכי סילוק. ערכי הסילוק הם בעצם צבירה של זכויות לאורך שנות התשלום. המשמעות היא שגם במצב בו מפסיק המבוטח לשלם עבור הביטוח בשלב מסוים, הוא ימשיך למעשה להיות מבוטח על סכום ביטוח חלקי, בהתאם לוותק שצבר במהלך שנות התשלום. לדוגמה, בתכנון כלכלי נבון, ניתן לרכוש עבור ילד ביטוח זול יחסית (בשל גילו הצעיר), לשלם את הביטוח במשך כמה עשרות שנים ולהפסיק את התשלום בשלב כלשהו. הילד, יישאר מבוטח לכל המשך חייו על סכום ביטוח חלקי.
יתרון נוסף בהצטרפות מוקדמת הוא מצב הבריאות. ההצטרפות לביטוח כרוכה במילוי הצהרת בריאות ותהליך חיתום. פעמים רבות, ככל שאנו מתבגרים, חל שינוי במצב הבריאות שאינו מאפשר קבלה לביטוח.
 
תשובה

שלום גיא,
הסיעוד אינו נכלל בסל הבריאות הממלכתי והטיפול בחולה הסיעודי מוטל עפ"י חוק על בני משפחתו של החולה.
עם זאת, במסגרת חוק הסיעוד של הביטוח הלאומי ניתן לקבל סיוע הניתן בצורה של שעות טיפול. הזכאות היא עבור חולים סיעודיים מעבר לגיל הפרישה המצויים בביתם. אלה נדרשים לעבור מבחני תפקוד ומבחני הכנסה, על פיהם נקבע היקף הסיוע שיכול להגיע עד לכדי 18 שעות בשבוע, לכל היותר.
משרד הבריאות מסייע במימון אשפוז סיעודי לחולים העומדים בקריטריונים תפקודיים מסויימים ובהתאם למצבם הכלכלי ולמבחני הכנסה שצריכים לעבור גם ילדיהם.
ככלל, מעבר לעובדה שמדובר בסיוע חלקי בלבד אל מול הצורך הקיים, מדובר ברובד ראשוני וסוציאלי הנועד בעיקר על מנת לתת מענה כלשהו בעיקר לבני השכבות החלשות
 
תשובה

שלום דבורי,
ביטוחי הסיעוד לחברי קופות החולים הם ביטוחים מסחריים לכל דבר ועניין המנוהלים ע"י חברות ביטוח. עם זאת מדובר בביטוחים קבוצתיים, שהינם הסכם בין חברת הביטוח לבין קופת החולים.
היתרון הגדול של ביטוחי הסיעוד לחברי קופות החולים הוא במחיר הזול יחסית אותו משלמים המבוטחים. עם זאת, בניגוד לביטוח פרטי, מדובר בהסכם לתקופה מוגדרת, דבר שנותן וודאות קטנה יותר מאשר בביטוח פרטי. בתום התקופה יכולים תנאי הביטוח והמחירים להשתנות. כמו כן, בביטוחים הקבוצתיים הפרמיה אינה קבועה, אלא משתנה עפ"י גיל ובין תקופות הביטוח ולא נצברים למבוטח ערכי סילוק.
בביטוח של קופת החולים במקרה של אשפוז, הכיסוי הוא מסוג של שיפוי (החזר אל מול הוצאה).
מעבר לכך, מאחר ומדובר בפוליסות מסוג פיצוי, ניתן להיות מבוטח בכמה ביטוחים ולקבל גמלת סיעוד מכמה ביטוחים במקביל.
גבי
 
תשובה

שלום נטשה,
כמובן שלא ניתן להצטרף לביטוח לאחר שכבר קרה מקרה הביטוח.
 
תשובה

שלום ברוך,
לא. בפוליסות הסיעוד קיים סעיף של שחרור מפרמיה, שמשמעותו הינה שמרגע שמבוטח הוכר כסיעודי ולאורך התקופה בה הוא מקבל תגמולי ביטוח, הוא מפסיק לשלם את הפרמיה בגין הביטוח.
 
תשובה

שלום אילנה,
במקרים רבים ניתן בהחלט לממש את הזכויות ולתבוע גם לאחר פטירתו של המבוטח. הדבר יחייב אתכם להוכיח באמצעות מסמכים רפואיים כי המבוטח היה במצב סיעודי כמוגדר בפוליסה.
מעבר לכך, יש לקחת בחשבון את תקופת ההתיישנות, אשר ככלל, עומדת של 3 שנים. במקרה בו אתם נתקלים בקושי, אתם יכולים כמובן להיעזר באיש מקצוע המתמחה בתחום.
 
תשובה

שלום צביקה,
כפי שעניתי לשאלה דומה אחרת, ההצטרפות לביטוח מותנית במילוי הצהרת בריאות וחיתום. חברת הביטוח רשאית להחליט באם לקבל את המועמד לביטוח ובאילו תנאים. כמובן שהדבר תלוי במצבכם הרפואי, חומרת המחלה ובמדיניותה של חברת הביטוח. זו יכולה להחליט לדחות אתכם מביטוח או לקבל אתכם גם אם בתוספת פרמיה.
ממליץ לפנות לסוכן ביטוח המתמחה בתחום אשר יוכל לסייע לכם בתהליך.
 
תשובה

שלום מורן,
לעניין ביטוח סיעודי, ADL הן 6 פעולות יומיומיות אשר על פיהן מוגדר מקרה הביטוח בביטוח סיעודי. מדובר בפעולות של לקום ולשכב, להתלבש ולהתפשט, להתרחץ, לאכול ולשתות, להתנייד ולשלוט על הסוגרים. אדם אשר אינו מסוגל לבצע בכוחות עצמו חלק מהותי של כמה מהפעולות (3 פעולות במרבית הפוליסות) הללו, מוכר כסיעודי.
בחינת יכולתו ומצבו התפקודי של אדם, נקבע באמצעות שימוש במבחני הערכה תפקודית ועל בסיס מסמכים וחומרים רפואיים.
למידע נוסף מוזמנת להיכנס לאתר "אופק זהב" www.ofekzahav.com
 
תשובה

שלום שלומי,
עניתי לשאלה נוספת דומה בעניין זה.
ככלל, באמצעות חוק הסיעוד של הביטוח הלאומי ניתן לקבל שעות טיפול. קיימות 3 רמות זכאות על פיהן ניתן לקבל 9.75, 16 או 18 שעות שבועיות. היקף השעות נקבע על פי מצבו הרפואי והתפקודי של החולה ועל פי מצבו הכספי על פי מבחן הכנסות אותו הוא נדרש לעבור. כך, מי שהכנסתו גבוהה מהשכר הממוצע במשק, יוכל לקבל בפועל רק 50% מהזכויות אותן הוא זכאי היה לקבל על פי מצבו הרפואי תפקודי ומי שהכנסתו גבוהה יותר מאשר פי 1.5 מהשכר הממוצע במשק לא יקבל כל סיוע, ללא קשר למצבו הרפואי. בנוסף, ניתן להמיר חלק משעות הטפיול בשירותים ובמוצרים (כדוגמת מועדון יום, סופגנים וכו'...).
במקרה של העסקת עובד זר, הביטוח הלאומי ישלם את חלקו היחסי בשכרו של העובד, בהתאם לשיעור הזכאות שנקבע.
פרטים נוספים והרחבה בנושא תוכל למצוא באתר הביטוח הלאומי או באתר אופק זהב בכתובת www.ofekzahav.com
 
תשובה
שלום ,
כמובן שקשה לתת תשובה ברורה באם אימך במצב סיעודי, רק על פי המתואר. בכדי להבין את המצב, יש לבחון באופן מעמיק ויסודי את המסמכים הרפואיים ולבצע בדיקות נוספות. חשוב לבחון ולהבין גם את תוצאות ההערכות התפקודיות שבוצעו לאימך ואת מכתבי ושיקולי הדחיה של חברת הביטוח והביטוח הלאומי.
עם זאת, ומתוך הדברים שנכתבו, בהחלט ייתכן וניתן לבצע פעולות לבירור העניין ולשינוי הקביעה.
אתם יכולים לפנות ליעוץ (גלעד מנהל הפורום הוא עו"ד המתמחה בתחום). בטוח שגלעד יכווין אותך ויסייע בשמחה למימוש הזכויות ככל שניתן.
 
תשובה

שלום,
לא משוכנע שלגמרי הבנתי את המתואר ובודאי שקשה לי לתת תשובה מסודרת וברורה מבלי להיכנס לעובי הקורה ולבחון את המסמכים השונים לעומקם ולהבין טוב יותר את מצבה של אימך והמגבלות התפקודיות הנובעות ממנו.
מניח שהכוונה היא לסיוע מהביטוח הלאומי. במקרה כזה, באפשרותכם לקבל מהביטוח הלאומי את דו"ח וממצאי ההערכה התפקודית על מנת להבין את הסיבות לדחיה.
כמו כן, עומדת לכם הזכות להגיש תביעה חוזרת ובקשה נוספת עקב החמרה.
בהחלט חשוב ונכון שלא לוותר ולעמוד על זכותכם וזכותה לקבל את המגיע לה, בעיקר על רקע מצבה הקשה.
באם אתם מרגישים שנדרש לכם צורך בכך, אתם יכולים כמובן להיעזר באיש מקצוע המתמחה בתחום.
 
תשובה

זהבה שלום,
אכן גמלת הסיעוד ניתנת ע"י הביטוח הלאומי בצורה של שעות טיפול ולא כגמלה כספית. עם זאת, במצבים מסוימים ניתן לקבל גמלה בכסף ובלבד שהזכאי לגמלת סיעוד עומד בתנאים שונים ובהם, בין היתר, העסקת מטפל צמוד שאינו בן משפחה. ממה שתיארת ולאור סירובה של אימך לקבל סיוע, לא בטוח שאפשרות זו רלוונטית או תעזור לכם.
 
תשובה

שלום "רק שואלת",
כעיקרון, ביטוח הסיעוד הקבוצתי לחברי קופת החולים מומלץ וראוי להצטרף אליו בגיל צעיר ככל האפשר (ניתן ונכון להצטרף החל מלידה). למרות מגבלותיו, ביטוח זה מהווה רובד הגנה ראשוני כדאי. מעבר לעובדה שכל אדם בכל גיל עלול להיקלע למצב סיעודי, הביטוח הוא ללא תשלום למבוטחים עד גיל 18 וגם לאחר מכן מדובר בעלות של שקלים בודדים בכל חודש.
 
תשובה

שלום שי,
מבין את התחושות בעקבות הכתבות והכותרות בתקשורת. בהחלט חושב שיש מקום לביקורת, ואני אף שותף ומסכים לה בחלק מהמקרים.
לצד זאת, יש לי לא מעט ביקורת גם על גופי התקשורת המציגים פעמים רבות תמונה חלקית, שטחית, בלתי מדויקת ולעיתים מעוותת של המצב שמביאה לכך שהציבור מאבד אמון בוצר חשוב והכרחי כדוגמת בטוח סיעודי. .
הפיקוח על הביטוח פועל בשנים האחרנות בצורה אינטנסיבית על מנת להסדיר את אופן ישוב התביעות בתחום והכניס נהלים והנחיות המחייבים את חברות הביטוח ושיש בהם בכדי לשפר את המצב, להקל על המבוטחים ולקבוע תהליכי ישוב תביעות שנעשים בצורה הגונה, שקופה ועניינית יותר.
הטיפול באדם סיעודי טומן בחובו הוצאות כספיות כבדות מאד, שמשפחות רבות אינן יכולות לעמוד בהן ממקורותיהן העצמיים.
במציאות הקיימת בה הסיעוד אינו נכלל במסגרת חוק ביטוח הבריאות הממלכתי (למרות הבטחות חוזרות ונשנות להכניסו לסל) וכל עוד הטיפול מוטל עפ"י חוק על בני המשפחה, מהווים ביטוחי הסיעוד את הפתרון היחיד, למעשה, והנכון ביותר למימון עלויות כבדות אלה.
ביטוח סיעודי מונע, פעמים רבות, את הצורך בשימוש במקורות הכספיים של המשפחה שנחסכו בעמל רב ובמשך שנים רבות ואף יכול להציל משפחות מקריסה כלכלית.
יש לזכור שלמרות הביקורת המוצדקת בחלקה, כאמור, עשרות אלפי מבוטחים מקבלים גמלת סיעוד מידי חודש ומרבית התביעות משולמות.
בכל מקרה, עדיף בעיניי מצב בו יהיה למי לפנות ועם מי לדון על הזכות לקבל את תגמולי הביטוח (גם אם צריך יהיה להתווכח לשם כך) , מאשר מצב בו כלל אין למי לפנות.
כמו כן, חשוב שלצד המבוטח יהיה סוכן ביטוח המתמחה בתחום, על מנת שיתאים את המוצרים הנכונים עבורו ויסייע לו במימוש זכויותיו בעת תביעה.
 
תשובה

שלום אשר,
התייחסתי לדברים גם בתשובה לשאלה אחרת שנשאלה.
ביטוח הסיעוד לחברי קופות החולים הוא ביטוח קבוצתי. יתרונו הגדול הוא במחיר הזול יחסית וחסרונותיו העיקריים נוגעים לעובדה שהפרמיה בו משתנה, הוא אינו צובר ערכי סילוק ומאחר ומדובר בהסכם לתקופה מוגבלת, לא קיימת ודאות לגבי תנאיו לאורך זמן ובטווח הארוך. כמו כן, ראוי לציין שביטוח זה אינו מכסה מקרי ביטוח שאירעו עקב תאונות דרכים ותאונות עבודה, בניגוד לביטוחים הפרטיים.
למרות מגבלותיו, מדובר בביטוח שכדאי להצטרף אליו, ולו בזכות מחירו הזול יחסית, תוך הכרת החסרונות ולהתייחס אליו כאל רובד ראשוני ובסיסי, לצד ביטוח פרטי שמשלים את מערך ההגנה.
למידע ופרטים נוספים תוכל להיכנס לאתר "אופק זהב" wwww.ofekzahav.com
 
תשובה לגיא

שלום גיא,
עניתי לשאלתך כבר בתחילה. תוכל לראות תשובתי בשרשור.
בכל מקרה ולנוחותך, ראה תשובתי גם כאן:
הסיעוד אינו נכלל בסל הבריאות הממלכתי והטיפול בחולה הסיעודי מוטל עפ"י חוק על בני משפחתו של החולה.
עם זאת, במסגרת חוק הסיעוד של הביטוח הלאומי ניתן לקבל סיוע הניתן בצורה של שעות טיפול. הזכאות היא עבור חולים סיעודיים מעבר לגיל הפרישה המצויים בביתם. אלה נדרשים לעבור מבחני תפקוד ומבחני הכנסה, על פיהם נקבע היקף הסיוע שיכול להגיע עד לכדי 18 שעות בשבוע, לכל היותר.
משרד הבריאות מסייע במימון אשפוז סיעודי לחולים העומדים בקריטריונים תפקודיים מסויימים ובהתאם למצבם הכלכלי ולמבחני הכנסה שצריכים לעבור גם ילדיהם.
ככלל, מעבר לעובדה שמדובר בסיוע חלקי בלבד אל מול הצורך הקיים, מדובר ברובד ראשוני וסוציאלי הנועד בעיקר על מנת לתת מענה כלשהו בעיקר לבני השכבות החלשות.

לגבי שאלתך בנוגע לסדרת הכתבות בחדשות 2 והכותרות בתקשורת בכלל, אנא ראה תשובתי לשאלה דומה ששאל שי.
 
ויזואליות

מניח שהכוונה לממצאים אותם ראתה ומהם התרשמה המעריכה, אולם נזהר מלתת פירוש מבלי לראות את ההקשר במסמך כולו.
כפי שכתבתי, מתרשם שנכון לפנות שוב ולבקש בחינה חוזרת של המקרה לאור החמרה.
במידת הצורך, מוזמן להעביר לעיוני את החומר ואת תשובת המל"ל ואנסה להבין ולתת סיוע ראשוני.
יכולים כמובן לפנות לעו"ד (גלעד מנהל הפורום הוא עו"ד המתמחה בתביעות סיעוד) שיכווין ויסייע לכם בתהליך.
 
ממצאים ויזואליים

גולן שלום,
מנסיוני, לעתים השימוש בביטוי (מכובס) זה, הכוונה לחוקר שצילם את החולה הסיעודי ובעקבות ממצאי החקירה החליטו לדחות את התביעה.
גלעד רמתי, עו"ד
 
תשלום תגמולי ביטוח סיעודי לאחר פטירה

אילנה שלום,
בהמשך לתשובתו של גבי, את מוזמנת לשאול כאן או בפורום או בטלפון במס' 03-6249313.
בברכה,
גלעד רמתי, עו"ד
 
למעלה