אזוספרמיה

אזוספרמיה

שלום רב,
אני ובת זוגי מנסים להיכנס להריון.
שתי בדיקות זרע שעברתי הצביעו על אזוספרמיה. לא נצפו תאי זרע במשקע לאחר סירכוז ובטיפות.
בעקבות כך הופניתי לבדיקות פרופיל הורמון-אנדו בדם, לאולטרה סאונד אשכים ולבדיקות גנטיות. בבדיקות הדם נמצאה רמה גבוהה של FSH (18.5). האולטרה סאונד יצא תקין פרט לוריקוצלה דרגה 1 עם היפוך קל של זרימה באחד האשכים.
עוד אין לי את תוצאות הבדיקות הגנטיות (קריוטיפ וכרומוזום Y). כמו כן, נבדקתי לנשאות סיסטיק פיברוזיס בעבר, והתוצאה הייתה שלילית.

מה הצעדים הבאים מבחינתי? האם לעשות ביופסיה של האשך? חיפוש אינטנסיבי של תאי זרע? טיפול אחר?
מהן המשמעויות של תוצאה חיובית באחת או יותר מהבדיקות הגנטיות?
האם יש למישהו המלצה על רופא מטפל ו\או מרפאה באיזור חיפה?
 
אזוספרמיה

שלום רב.

ראשית, הדבר החשוב ביותר - התייעץ עם הרופא המטפל שלך. הוא מכיר את המקרה שלכם בצורה הטובה ביותר והתמונה שיש לו רחבה בהרבה ממה שיהיה לכל אחד אחר. עם זאת, ודאי שלא יזיק גם לקבל חוו"ד נוספת מרופא אורולוג אחר.

כעת, בעניין הצעדים הבאים. מקרים רבים של אזוספרמיה הם בעצם, מה שנקרא "אזוספרמיה וירטואלית", כלומר ישנו ייצור של תאי זרע, אבל הוא כל כך מזערי שבדיקת המעבדה לא מגלה אותו או שהוא לא מגיע כלל לזרמה. במקרים כאלה, סביר שהרופא ימליץ על ביופסיה של האשך. עם זאת, לעתים, בטרם ההפניה לביופסיה, הרופא יפנה לחיפוש מורחב של תאי זרע, שבמהלכו תיסרק הדגימה במלואה בנסיון לאתר תאי זרע בודדים. השיטה לא מקובלת על כל הרופאים, אך נכון לעכשיו חסכה ללא מעט מטופלים את הניתוח.

לגבי תוצאות הבדיקות הגנטיות כפי שציינת אותן, בדיקת קריוטיפ נותנת תשובה לגבי מספר הכרומוזומים וכאשר מדובר באזוספרמיה, בודקים האם קיים עתק נוסף של כרומוזום X, מה שידוע בתור תסמונת קליינפלטר. בדיקה גנטית חשובה נוספת היא בדיקת חסרים בכרומוזום Y, שנמצאו קשורים לירידה בייצור הזרע עד לרמה של אזוספרמיה. לצערי, בשני המצבים האלה לא קיים טיפול שיכול לשפר את המצב והפתרון בד"כ מתמקד, כפי שציינתי במציאת אותם תאי הזרע הבודדים שהגוף עשוי לייצר.

לגבי רופא - אשמח אם גולשי הפורום יוכלו לסייע.
 
תוצאות חדשות ועדכון

שלום שוב,
תודה רבה על המידע והתשובות.

ביצעתי חיפוש מורחב לתאי זרע, שגם בו לא התגלו כלל תאי זרע. עם זאת, הציטולוגיה בבדיקה הייתה חיובית לתאי דם לבנים ואדומים ובתרבית הזירמה נמצא החיידק אוראפלסמה אוראליטיקום. המליצו לי על טיפול אנטיביוטי ועל בדיקת טרנס רקטל אולטרסאונד.

מה בדיוק החיידק הזה והאם הוא יכול להיות המקור לבעיותיי?
מה זו בדיקת טרנס רקטל אולטרסאונד?

תודה
 
אוראפלסמה

שלום.
האוראפלסמה הוא חיידק שנמצא אצל רוב האוכלוסיה הבוגרת וברובם המוחלט של המקרים לא גורם לשום תופעות לואי. כשהוא מתפרץ בכל זאת, אחת מתופעות הלוואי יכולה להיות חסימה בצינוריות יתרת האשך וכתוצאה מכך, אזוספרמיה חסימתית. במקרה שלך ישנם סימנים לדלקת ולכן הטיפול האנטיביוטי מתבקש בכל מקרה, גם אם האוראפלסמה היא לא הגורם לאזוספרמיה.
בדיקת האולטרסאונד הטרנס-רקטלית היא בעצם אולטרסאונד של הערמונית - סביר להניח שהיו ממצאים שהצביעו על הצורך לכך (אוראפלסמה יכולה לגרום גם לדלקת בערמונית).
 
תודה ושאלה

לצערי האורולוג שלי נתן חוות דעת סותרת. לטענתו האוראפלסמה הוא חידק הנפוץ גם בקרב גברים עם ספירת זרע תקינה, ולכן נוכחותו אינה מצביעה על דבר. המלצתו, בניגוד להמלצת המכון של ברטוב ולהמלצתך, הייתה לא ליטול את האנטיביוטיקה ולא לבצע את בדיקת האולטראסאונד הטרנס-רקטלית.

האם לדעתך הוא מפספס משהו? אילו סימנים לדלקת יש במקרה שלי מלבד נוכחות החיידקים?
 
אוראפלסמה וטיפול אנטיביוטי

שלום.

ראשית וכפי שציינתי בתשובות הקודמות שלי, הכתובת הכי מהימנה לפניה היא הרופא המטפל שלך שמכיר את המקרה שלך טוב יותר מכל אחד אחר. נכון, רפואה היא לא מתמטיקה ובהחלט ייתכנו דעות שונות (לשם כך קיימים גם הפורומים), וודאי שמותר לשאול את הרופא לגבי טיפול אחר שהוא לאו דווקא המליץ עליו. אך בסופו של יום, המילה הסופית היא של הרופא, כיוון שהוא זה שנוטל את האחריות על תוצאות הטיפול. למיטב הבנתי, הייעוץ שכתבת עליו בהודעה הקודמת הגיע ממעבדת ברטוב ולא מהרופא שלך ולכן היא יותר בגדר הצעה או עצה ולא ייעוץ רפואי (כמו בכל פורום מקצועי באינטרנט, כולל פורום זה).

לגבי אוראפלסמה, כאמור, מרבית האוכלוסיה הבוגרת בעולם נושאת את החיידק ללא תופעות לואי כלשהן. נראה שלא היא שגרמה לתמונה הקלינית כפי שהאורולוג רואה אותה ולכן הוא לא המליץ על הטיפולים הנידונים.

ולסיכום - כמובן בגדר "עצה" - אם הופנית לחיפוש תאי זרע נדירים ע"י רופא, כנראה שהיה לו יסוד להניח כי יש סיכוי למצוא אותם. אל תתייאש והתיעץ עם הרופא לגבי האפשרות לביצוע חיפוש נוסף טרם הניתוח.

בהצלחה!
 

runa10

New member
רופא מומלץ בחיפה

בחיפה ד״ר רענן טל מקבל בבית חולים רמב״ם,
מומלץ להתייעץ איתו ואם צריך לעבור אצלו כל פרוצדורה שתתבקש.
הוא נחשב בין המובילים בתחום ומאוד מאוד נחמד.
 
למעלה