וריקוצלה, בקע מפשעתי ובעיית זרע...

Maive1

New member
וריקוצלה, בקע מפשעתי ובעיית זרע...


ד"ר הנכבד שלום רב. אנסה לתמצת את הרקע שלנו , מצטערת מראש על האורך:

1. בני 32, נשואים, בריאים , עושים ספורט ואוכלים מאוזן, מעולם לא עישנו
2. לפני כ6 שנים בעוד בעלי מתאמן קבוע בחדר כושר, החלו אצל בעלי כאבים במפשעה ימין, "שבאים והולכים " להגדרתו. הוא הלך לאורולוג שאיבחן וריקוצלה דרגה 1. אולם אולטרא סאונד קבע שאין וריקוצלה.
3. הכאבים נמשכו, בעלי המשיך להתאמן בחדר כושר, ולפני שנה וחצי הלכנו שוב לפרופסור אורולוג באופן פרטי, אמר שיש וריקוצלה דרגה 1 ואמר שאם אין בעיות פוריות אין מה לעשות. אז עוד לא ניסינו להביא ילדים. אולם, גם הוא לא מצא את המקור של הכאבים.
4. כיום, אנו מנסים להרות חצי שנה כבר ללא הצלחה. אצלי בינתיים בדיקות יוצאות הכל תקין . אצל בעלי בבדיקת זרע נתגלה: מורפולוגיה 2%, ריכוז 13 מיליון, ספירה כללית 58.8 מיליון, נפח 4.5, תנועה 62% מתוכה פרוגרסיבית: 54%.
5. הלכנו לרופא פיריון אמר שצריך הזרעות. עשינו הזרעה אחת (על בסיס טבעי ללא הורמונים). ביום ההזרעה: ריכוז צנח ל6 מיליון (!!), אך לאחר השבחה 23 מיליון, תנועה 50%, מתוכה פרוגרסיבית 17%. למצער ההזרעה נכשלה.

6. בגלל שהכאבים במפשעה שלו נמשכו (כבר 6 שנים!!) הלכנו שבוע שעבר שוב לייעוץ פרטי אצל פרופסור אורולוג מומחה אחר, שגם מומחה לפיריון הגבר .
הוא שלל וריקוצלה מכל וכל!!! ואמר שאין שום וריקוצלה ושיש לו בקע מפשעתי! שלח אותנו לא.ס מפשעות (שאכן הדגים בקע דו צדדי ובלוטות לימפה מעט מוגדלות) ועכשיו יש לנו תור לכירורג לקבל חוות דעת לגבי ניתוח. אמר שאין מה לעשות עם נתוני הזרע האלה (לא לעשות ניתוח וריקוצלה) ורק לעשות הזרעות.

שאלותיי:
1. האם יש קשר בין בקע למצב הזרע? האם ניתוח תיקון הבקע מסוכן לזרע/ יכול לפגוע באשכים?
2. כמה זמן לאחר ניתוח בקע לפרוסקופי אפשר לתת דגימה זרע להזרעה? (באוננות)
3. איך ייתכן צניחה מ13 מיליון ל6 מיליון בהפרש של שבוע ובתנועתיות? (זמן התנזרות של 3.5 ימים בשני המקרים). ? האם אכן יש סיכוי עם הזרעות בנתונים האלה או שצריך IVF?
4. איך נדע אם יש או אין וריקוצלה לאור הדעות החלוקות? והאם אכן אין מה לעשות (חוץ מהזרעות) במקרה אין וריקוצלה?

מודה לך מקרב לב על תשובתך ועל זמנך!!!

בכבוד רב.
 
וריקוצלה, בקע מפשעתי וזרע

שלום.

להלן תשובותיי לשאלות שהעלית:

1. אינני רופא, אך לאחר התיעצות עם רופא פריון נראה כי אין קשר ישיר בין הבקע לאיכות הזרע. עם זאת, לפי הגישה שלי, "הכל משפיע על הכל". כאבים ודאי שלא תורמים לאף מערכת בגוף ובהחלט ייתכן שהכאב הנגרם מהבקע גורם לירידה במצב הבריאותי הכללי ולכך עשויה להיות השפעה על איכות הזרע באופן עקיף. הניתוח, לעומת זאת, לא יכול לפגוע באשכים.

2. זרע נוצר לאורך תקופה של כ-3 חודשים, וכאמור, בהחלט ייתכן שהייצור נפגע כתוצאה מכאב ואי נחת. לפיכך, על מנת לקבל תוצאה מהימנה, הייתי ממתין לפחות את התקופה הזאת לאחר הניתוח. כמובן שמוטב להתייעץ עם הרופא המנתח בנושא.

3. לא מדובר בצניחה. תנודתיות הזרע היא דבר נורמלי והפרמטרים יכולים לנוע בצורה משמעותית מיום ליום. לא רואה סיבה לדאגה במקרה שלך. בכל מקרה, נתונים אלה מספיקים לחלוטין עבור הזרעה.

4. חשוב לזכור כי לא תמיד קיים קשר בין וריקוצלה לאיכות הזרע, במיוחד כאשר שני רופאים מומחים לא מגיעים לאותה מסקנה לגבי קיומה. נראה כי גם אם היא קיימת, מדובר בדרגה קלה ביותר שלא מצריכה התערבות (אבל מעקב - כן). לכן, לעת עתה, אין מניעה מלהמשיך בהזרעות. כמובן, שאם, לא עלינו, ההזרעות לא יניבו הצלחה, ככל הנראה תיאלצו לעבור להפריות.

בהצלחה!
 

Maive1

New member
תודה רבה לך! עוד שאלה קטנה ברשותך


ד"ר הנכבד תודה רבה על זמנך.
כאמור בעלי עשה רק בדיקת זרע אחת לפני חודש וחצי וכאמור הייה ריכוז נמוך נמוך (13 מ' אך ספירה כללית 58.8 לאחר 4 ימי התנזרות) ומורפולוגיה 2%.
מאז עשינו 2 הזרעות (+השבחות) ונתוני הריכוז רק הלכו והדרדרו:
בהשבחה ראשונה: ריכוז 6 מ' לפני (23 מ' לאחר השבחה) התנזרות של 3 ימים
השבחה שנייה: ריכוז 4 מ' לפני (!!) ולאחר השבחה- 6 מ' אך התנזרות של יום וחצי בלבד. (האם יכול להיות שבגלל זה ירד הריכוז?)
שאלותיי:
1. 3 רופאים שונים, הרופא פוריות שלי, גניקולוגית ואורולוג אמרו שאלו נתונים טובים להזרעה. אולם ממה שאני קוראת (וקראתי המון) אלו נתונים נמוכים מאוד... האם יש לנו סיכוי ספונטני עדיין? ומה הסיכוי בהזרעות בשילוב של ריכוז נמוך ומורפולוגיה 2%? (התנועה טובה בין 40-50% פרוגרסיבית)

2. הבנתי שמסף זרע ירוד מסוים, "מקפיצים" ישר ל IVF. האם ידוע לך בכללית מהו המדד הזה? כלומר כמה גרוע הזרע צריך להיות בשביל שיעבירו אותנו לIVF? מרגיש לי בזבזו זמן ההזרעות האלו, בהינתן שאצלי הכל תקין ויש בעיה ידועה כה קשה בזרע... מה דעתך?
3. מתי כדאי לעשות עוד בדיקת זרע?

המון תודה!!!
 
נתוני זרע

שלום.

1. אין שום בעיה לבצע הזרעה עם 4-6 מיליון תאי זרע בתנועה. בכל מקרה, במצב הטבעי, גם אם מדובר בכמות התחלתית של 50 מיליון,לרחם יגיע רק כמיליון. לעומת זאת, עבור הריון ספונטני, רצוי שיהיה סדר גודל של כ-10 מיליון בתנועה פרוגרסיבית (כלומר כאלה שנעים קדימה). ההזרעה בעצם חוסכת לתאי הזרע את המסע הארוך דרך הנרתיק וצוואר הרחם שרובם המוחלט לא שורד. לגבי סיכוי להצלחת תהליך זה או אחר, לצערי, אין לי תשובה והכתובת כאן צריכה להיות הרופא המטפל שלך.
2. במצב הזרע של בעלך, בהיעדר התוויות נוספות, לא נראה כי היה צורך "להקפיץ" אתכם ל-IVF. אל תמהרי לשם, תמיד כדאי להתחיל מהטיפול ה"רך" יותר. כמו שרשמתי קודם, בסופו של דבר, אם ההזרעות לא יצליחו, לא תהיה שום מניעה לנסות גם ב-IVF.
3. בדיקת הזרע הכי אמינה תהיה לאחר 3 חודשים. עם זאת, זה ברור כי אם אתם נמצאים בטיפולי פוריות, זה בזבוז זמן יקר. בכל זאת, הייתי מציע להמתין חודש ולבצע בדיקה נוספת, אבל חשוב ביותר להקפיד על מספר מתאים של ימי התנזרות! במקרה שלכם, נראה כי פרק זמן של 3-5 ימים יהיה אופטימלי. כמו כן, בפרק הזמן הזה הייתי מנסה לבחון האם יש משהו בסביבתכם שעשוי להשפיע על איכות הזרע לרעה, ואני מתכוון לכל דבר, החל ממחסור בשעות שינה ועד לבישת תחתונים צמודים מדי.
בהצלחה!
 
למעלה