שאלות לגבי זרע תורם

EstiB2

New member
שאלות לגבי זרע תורם

שלום רב,
אני בת 41, לא סובלת מבעיות כלשהן, מדדים תקינים, בחודשים האחרונים בטיפולי פוריות עם זרע תורם. עברתי שתי הזרעות, ראשונה 'טבעית' עם תזמון אוביטרל, שנייה עם גונאל ואוביטרל (היו שני זקיקים בשלים), וכרגע ממתינה לתוצאות. אם וכאשר...השלב הבא יהיה IVF. בהזרעה השנייה החלטתי לעשות הזרעה כפולה (בהמלצת פרופסור זיידמן) וכמו כן בקשתי לקבל מדדי איכות של זרע התורם (גם בהמלצתו). בבנק הזרע ממש לא אהבו את הבקשה שלי ("כל התורמים עברו סינון ובדיקות קפדניות... יש לנו את הזרע הכי איכותי בארץ..."), אבל לאחר שכנוע הצלחתי לקבל מהם שני מדדים, אשמח אם תוכל להאיר ולהעיר על המדדים הללו, מה פירושם?
14 * 10 מליון בתנועה מתקדמת
52% תנועה.
- האם יש מקום לשקול החלפת תורם?
- אילו מדדים הם אופטימליים?
- האם זה נכון שבניגוד לזרע רגיל, שיכול לחיות 72 שעות, אורך חיי זרע תורם הוא רק 12-24 שעות? אם כך, האם אין זה מוריד דרסטית את אפקטיביות ההזרעות עד כדי אחוזי הצלחה מזעריים? ועד כמה IVF מגדיל סיכוי (בהשוואה ל IVF עם זרע 'רגיל' שלא עבר הקפאה והפשרה)?
תודה,
א.
 
זרע תורם

שלום.

בבנקי זרע עושים בירור מקיף מאוד לגבי התורמים עצמם כמעט מכל בחינה אפשרית. עם זאת, הדרישות העיקריות מהזרע עצמו - שיהיו מספיק תאי זרע ושיהיה אחוז גבוה מהם בתנועה מהירה.

לעתים, כאשר זרע תורם איכותי מכיל תאים רבים מאוד בתנועה, הבנקים מבצעים "חלוקה" של המנה למספר מנות קטנות יותר, כיוון שאין שום משמעות ל-100 מיליון תאי זרע בתנועה בהזרעה תוך רחמית וללא שום בעיה ניתן להסתפק ב-10 מיליון (במצב טבעי, בקושי מיליון מצליח לעבור את צוואר הרחם). לפיכך, לא ניתן לדעת מה היה ריכוז תאי הזרע ההתחלתי של התורם שלך, אבל 14 מיליון תאים בתנועה מתקדמת הם די והותר (על מדדי זרע קפוא ארחיב מיד). בכל מקרה, מי שמדדי הזרע שלו אינם אופטימליים, לא מתקבל להיות תורם.

לגבי אורך חיי הזרע, יש לקחת בחשבון שמדובר בזרע קפוא ומופשר. על אף שהוא בטוח לחלוטין בשימוש, הקפאה במינוס 196 מעלות לא מיטיבה עם התאים וחלק ניכר מהם לא שורדים את ההקפאה. רק כ-30 עד 50 אחוז מתאי הזרע שהוקפאו והופשרו שומרים על יכולת התנועה ומאבדים אותה מהר יותר מתאים טריים. עדיין, 5 מיליון תאי זרע שישרדו מתוך ה-14 שהיו לתורם שלך הם פי 5 מהמצב הטבעי וכמובן שגם ההזרעה עצמה מבוצעת בהתאם למועד הביוץ ולכן אין סיבה לחשוש.

עם זאת, יש לקחת בחשבון פקטור הרבה יותר חשוב - גיל הנתרמת. בגיל 40 הסיכוי להיכנס להריון באמצעות הזרעה עומד על אחוזים בודדים. להפריה חוץ גופית ישנו סיכוי גבוה הרבה יותר, ביחוד במיקרומניפולציה (ICSI). במעבדת MFC (אותה אני מנהל) התחילו לאחרונה לבצע מיון מורפולוגי לתאי זרע מתורם לפני המיקרומניפולציה (IMSI), על מנת להעלות את הסיכויים אף יותר.

לסיכום - לא רואה צורך להחליף תורם. בהחלט רואה צורך לעלות מדרגה מבחינת טיפולי הפריון.

שיהיה המון בהצלחה!
 

EstiB2

New member
תודה רבה ד"ר, ושאלה לגבי ICSI

מתי מחליטים לבצע ICSI? האם זה פונקציה של 'גיל' הביציות או של מצב הזרע (קפוא-מופשר)? או של שניהם ביחד? אילו תוצאות וכמה סבבים בטיפול IVF יגרמו לרופא שלי להחליט לעשות ICSI? והאם כרוכה בכך עלות נוספת? סיכונים נוספים לעובר (חשש למומים כי זו עוד התערבות בתהליך שהי צריך להיות טבעי - מזריקים זרע שבאופן טבעי לא היה מפרה ביצית..)? אשמח לדעת קצת יותר על הפרוצדורה הזו.

תודה,
א.
 
התויות ל-ICSI

ההתויה העיקרית לביצוע ICSI היא זרע לא תקין, אם כי לעתים, מיעוט ביציות משמש התויה גם כן. במידה ומבצעים IVF רגיל וישנן הפריות, אין ממש סיבה לביצוע ICSI. בכל מקרה, ביצועו אינו כרוך בעלות נוספת. מבחינת סיכונים, למרות הרעש הרב סביב הנושא, טרם הוכח קשר בין שימוש במיקרומניפולציה לפגיעה בהתפתחות העובר. עם זאת, בל נשכח שמדובר בהחדרה מכנית של הזרע לתוך הביצית, שלעתים (רחוקות) יכולה לגרום להרס הביצית.
 
למעלה