הפתיע אותי שאין כאן שום דיון על תזונה

metro12

New member
הפתיע אותי שאין כאן שום דיון על תזונה

הרי ידוע שיש אלמנטים של תזונה, סתם מאכלים רגילי ולא תוספים מלאכותיים, שיכולים לעזור לגוף לייצר זרע איכותי למשל. יכול להיות שהרופאים לא יודעים כלום על זה לכן מפנים אותנו ישר לטיפולי הפריה תרופתיים? אוכל לתת דוגמאות של מאכלים למי שמעוניין.
 
תזונה ופוריות הגבר

שלום.
נושא השפעת התזונה על פוריות הינו נושא מדובר למדי, אך עד היום לא קיים בו קונצנזוס. אם באפשרותך לשתף עמנו מאמרים מדעיים המצביעים על קשר בין סוג מסוים של מזון לשיפור באיכות הזרע בפרט ובפוריות בכלל, זאו תהיה תרומה משמעותית מאוד לפורום ואני בהחלט מברך על כך.
 

metro12

New member
יש מיגוון מחקרים ומאמרים בנושא. הנה קצת

הנה דוגמאות למי שיש סבלנות לקרוא :
1.16 Conclusion This review concludes that uncontrollable intake of phytoestogen could lead to oligospermia (low sperm count) and azoospermia (no sperm at all) which is a complicated medical condition that is mostly responsible for childlessness caused by males and responsible for marital issues. The damage caused by phytoestrogens does not have symptoms and cannot be known without proper medical screening.
Link:
http://www.sciencepub.net/academia/aa081016/08_31346aaj081016_73_80.pdf


STUDY QUESTION
Is adherence to the Mediterranean diet (MedDiet) associated with better semen quality in men of subfertile couples attempting fertility?
SUMMARY ANSWER
Greater adherence to the MedDiet, as assessed through the validated Mediterranean diet score (MedDietScore), was significantly associated with higher sperm concentration, total sperm count and sperm motility.
https://academic.oup.com/humrep/art...-to-the-Mediterranean?redirectedFrom=fulltext

Diabetes Mellitus, Testicular Damages and Seafood: A Curious Relationship.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27324876
 
מאמרים בנושא תזונה ופוריות הגבר

ראשית, תודה רבה על השיתוף.
הבא נתמצת את המאמרים לטובת גולשי הפורום.

המאמר הראשון הוא בעצם סקירה המדברת על השפעת אסטרוגנים ממקור צמחי על התפתחות מערכות הרביה ועל הפוריות. על רגל אחת - האסטרוגנים הם ההורמונים ה"נקביים" שקיימים גם בבעלי חיים וגם בצמחים. מי שצורך מזונות עשירים באסטרוגנים ממקור צמחי (פיטואסטרוגנים), שהמפורסם מביניהם הוא סויה, מעלה את ריכוז האסטרוגנים ואת רמת פעילותם בגוף. כיוון שהמאזן ההורמונלי הקיים בגופנו הוא מאוד עדין ויש מערכת גומלין מאוד הדוקה בין ההורמונים השונים, הרי שלהעלתו המלאכותית של אחד מהם ודאי תהיה השפעה על השאר. עם זאת, הסקירה, לצערי לא עומדת בקריטריונים של מאמר מדעי, בייחוד לאור העובדה שרובה ככולה מתרכזת בהשפעת הפיטואסטרוגנים על ההתפתחות העוברית ואף מודה שמעט מאוד מחקר נעשה בזכרים בוגרים ועדיין איכשהו המסקנה הסופית שלה היא שפיטואסטרוגנים יכולים לגרום לאזוספרמיה (מחסור מוחלט של תאי זרע). לפיכך, לא הייתי מתייחס לסקירה זו כמקור מהימן. עם זאת, בהחלט הייתי נמנע מצריכה בלתי מבוקרת של פיטואסטרוגנים - אך בעצם, הדבר תקף לגבי עוד המון דברים שאנחנו מכניסים לגוף.

המאמר השני מדבר על השפעתה החיובית של דיאטה ים-תיכונית (ריבוי אכילת ירקות, החלפת חמאה בשמן זית, שימוש בתבלינים במקום מלח) על פרמטרים שונים של איכות הזרע. מצד אחד, המחקר מראה שאצל גברים אשר מקפידים על הדיאטה הים-תיכונית, נתוני הזרע היו טובים בצורה משמעותית לעומת כאלה שלא. מצד שני, כותבי המאמר מודים שלא ניתן לקבוע סיבתיות (causality) בין הדיאטה לפרמטרים של הזרע. אוסיף ואומר כי בסבירות גבוהה, אלה שמקפידים על תזונה בריאה מקפידים גם על אורח חיים בריא יותר ולכן סביר שפרמטרים רפואיים שונים שלהם יהיו טובים יותר ביחס לאוכלוסיה שאינה מקפידה.

המאמר השלישי, שגם הוא בעצם סקירה, עוסק ביכולת של מזונות נוגדי חמצון (מאכלי ים במקרה הזה) לסתור את השפעתה המזיקה של הסכרת על פוריות הגבר. מבלי להיכנס לביוכימיה של התא, אומר שלחומרים נוגדי חמצון בהחלט עשויה להיות השפעה במיתון הנזק הנגרם על ידי הסכרת. עם זאת, על אף שישנם מגוון מזונות עשירים בחומרים נוגדי חמצון, ומאכלי הים ביניהם, עד כה לא הוכחה יעילותם בגוף חי (in vivo) ומשרד הבריאות האמריקאי אף אוסר לפרסם מזונות אלה כמזונות "בריאים". כמו במאמר הקודם, גם כאן מצוין בפירוש שלאורח חיים בריא כללי השפעה חיובית על הפוריות.

לסיכום - הנוסחה לשיפור מצב הזרע כנראה נעוצה בדבר פשוט שכולנו מנסים ולא כולנו מצליחים בו - אורח חיים בריא. הפסקת עישון, צמצום בצריכת אלכוהול, סוכרים ונתרן, אכילת מגוון ירקות ושמירה על תזונה מאוזנת וכושר גופני יעשו פלאות בגופנו ועל הדרך, ככל הנראה - גם בפוריות שלנו.

בהצלחה!
 

metro12

New member
לד"ר פבל הנכבד

האם לגבר עם בעיית פוריות היית ממליץ קודם כל בחינה מדוקדקת של התזונה ואורח החיים שלו לפני התחלת טיפולים, בכוונה להעלות את איכות וכמות הזרע? והאם היית ממליץ בפניו על שינוי בהרגלי חיים לפני התחלת טיפולים? או שאין טעם לנסות להגיע לתוצאות בדרך טבעית וזולה יחסית כמו שינוי הרגלים?
 
אורח חיים בריא ופוריות הגבר

שאלה מצוינת!

ראשית, אשאל אותך - האם אתה בעצמך לא היית ממליץ למישהו על אורח חיים בריא, בלי קשר לבעית פוריות?

שנית, כן, בעיניי יש מקום להתייחס לאורח החיים כאשר חוקרים הרקע לאי הפוריות ואני גם מאמין שרופאים עושים זאת. דוגמא - מס' מחקרים הראו שקנאביס פוגע בתפקוד הזרע. אז אם יש לך בעית פוריות ואתה מעשן, כדאי שתשקול להפסיק. אם אתה בעודף משקל, המאזן ההורמונלי שלך עשוי להיות מופר וייצור הזרע ייפגע - כדאי שתוריד במשקל. עם זאת, חייבים לקחת בחשבון שאין בכוחו של אורח חיים בריא לרפא מחלות. לא אשכים טמירים, לא בעיות גנטיות ולא חשיפה לחומרים מסרטנים או טוקסיים.

שלישית - זוג הסובל מבעית פוריות רוצה תוצאות - הוא רוצה לחבק תינוק. שינוי הרגלים הוא דבר שקשה הן לביצוע, הן להתמדה והן למעקב על ידי רופא. לפיכך, למעט אולי מקרים בודדים, הוא לא יוכל להחליף טיפול שהוכח מדעית כיעיל ובטוח - גם אם הטיפול כולל פעולות לא נעימות למטופל ובעיקר למטופלת. לכן, שינוי באורח החיים לא יכול לבוא במקום טיפול רפואי, אבל טוב יעשה הרופא אם במקביל יתן את דעתו על הרגלים שאולי כדאי לשנות.
 

metro12

New member
נוטה להסכים איתך אבל...

כאשר טיפולים נכשלים במשך שנים, כדאי שהרופא יבדוק גם הרגלי תזונה של הפציינט כדי לוודא יעילות הטיפול. בלשון המעטה...
 

metro12

New member
שיפור בפרמטרים של הזרע ע"י תזונה

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19091331
מחקר שפורסם ב 2008. השפעת הסלניום בתזונה.
CONCLUSIONS:
These results indicate that supplemental selenium and N-acetyl-cysteine improve semen quality. We advocate their use for male infertility treatment.
 
שיפור זרע באמצעת תזונה

איני שולל כי ישנם מאכלים המכילים מרכיבים המיטיבים עם הזרע או עם כל מערכת אחרת בגוף האדם (וביניהם סלניום המסייע לפעילות אנזימים נוגדי חמצון). עם זאת, בעיון מהיר בספריית קוקרן הסוקרת מאמרים רפואיים נמצא שמבין כלל המחקרים שבדקו את הקשר בין נוגדי חמצון לשיפור בפרמטרים של הזרע, ישנה לכך עדות חלשה רק בארבעה מחקרים קטנים. השאר לא עמדו במבחן האמינות, בין היתר כיוון שמומנו על ידי ארגונים ש(במקרה) שיווקו את אותו תוסף המזון שהמחקר בחן.

כאמור, תזונה יכולה לעשות הבדל משמעותי בהיבטים שונים של בריאות האדם, אך אין בכוחה לרפא מחלות או להעלים תסמונות. עם זאת, כל עוד אותו תוסף מזון/ויטמין/מרכיב אינם גורמים לנזק, אין מניעה מליטול אותן.

מצ"ב הקישור לתקציר של הסקר

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25504418
 

metro12

New member
מדובר בתוספים נוגדי חימצון מלאכותיים

נבדקו שם רק הקשרים מחקריים של אנטיאוקסידנטים (נוגדי חימצון) שנלקחו כתוספים מלאכותיים והשפעתם על הפוריות. אני התכוונתי להעלות את העניין שהכוונה (אוריינטציה) תזונתית יכולה לשפר את הפוריות או לפחות את הסיכוי לשיפור בפוריות בלי נטילה של תרופות או פתרונות מלאכותיים. זה כל העניין, כי ברגע שנוטלים תוספים מלאכותיים ולא טבעיים, המנגנון הטבעי בגוף משתבש וכבר אי אפשר להצביע מה לא תקין אצל אותו גבר. הרפואה הקונבנציונלית יודעת רק לפתור בעיות פוריות ע"י תרופות מלאכותיות, והגיע הזמן להעלות את המודעות לפתרונות הטבעיים שהולכים ונשכחים. כמטופל הייתי מעריך הרבה יותר רופא שהיה בוחן גם את המדדים הכימיים שלי בדם כגון הורמונים ורעלנים, ובודק ע"י דיאטן את התפריט היומי שאני אוכל, לפני שיכניס אותי למעגל הטיפולים ה"חדשניים".
 
אז תבקש מראש הפניה לתזונאי/ת

בשביל זה אין צורך בפניה לרופא מומחה לפריון. את ההפניה תוכל לקחת מרופא המשפחה, או ללכת לתזונאי/ת באופן פרטי.
בירור הורמונלי הוא חלק מבירור שרופאי פריון מבצעים.
לגבי רעלנים- על איזה רעלנים אתה בדיוק מדבר? לא לכולם יש בכלל קיטים מתאימים לבדיקה.
ואתה יודע, אף אחד לא מכריח אותך ללכת לרופא פריון.
 

metro12

New member
סליחה אדון מט חנק נראה לי שלא הבנת

כדאי שתקרא את כל השרשור לפני שאתה נותן עצות. אני בכל מקרה לא זקוק לטיפולים או יעוץ, אבל אחרים כן.
 
נראה שאתה לא הבנת

וקראתי את כל השרשור.
חדשות לבקרים מתפרסמים מחקרים בנושא תזונה עם מסקנות סותרות. הסיבה שיש בעיות מתודולוגיות אינהרנטיות בביצוע מחקרים אמינים בנושא תזונה וקושי בבידוד משתנים.
כל אדם שחיי אורח חיים לא בריא מומלץ לו לשפר את אורח חייו. אין צורך להמתין לבעיות פריון בשביל זה. וגם אין צורך ברופא פריון בשביל זה. אפשר להתייעץ עם רופא משפחה + תזונאי.
כשפונה זוג או מישהי למרפאת פריון, לרוב זה נעשה בגיל מבוגר. אין זמן לבצע "ניסויים" כדי לבדוק היפותזות שממילא התוקף שלהן אינו חזק. מה גם שזה לא בתחום מומחיותו של רופא הפריון. כמו שנאמר לך ע"י ד"ר פבל איציקסון- רופא הפריון צריך לתת מענה.
ולעשות חיפוש ב Pubmed או בגוגל ולצטט רק את המסקנות של המאמר זה לא מספיק.
 

metro12

New member
לידיעתך, פציינטים בוטחים ברופאים

שיביאו לידיעתם לפחות את המידע והאפשרויות שעומדות לרשותם, אם זה שינוי תזונתי ואם זה טיפול רפואי. מה שאני מנסה להציף זה שלא צריך להתעלם במכוון מהנושא התזונתי כדי לקדם טיפולים רפואיים. אותו מטופל תמים מגיע לטיפול ללא ידע בכלל, ותפקיד המערכת הרפואית להסביר לו ולא לנתב אותו ישר לטיפולי פוריות קונבנציונליים (אבל רווחיים...)
 
לידיעתך אתה

רופאים מחויבים להביא לפציינטים את כל המידע המבוסס בהתאם ל guidelines העדכניים. אתה מוזמן להביא לי את ה guideline העדכני בטיפולי פריון שמנחה לגבי בירור ושינוי תזונתי , בצירוף רמת ההמלצה (I- IV) ורמת הביסוס (A-C).
יש לי תחושה שלא תמצא כזה.
רופא (או המערכת הרפואית) לא אמור להביא מידע לא מבוסס , או שאין עליו הסכמה בקהילה הרפואית / מדעית. מידע כזה, הפציינט יכול למצוא גם לבד בשיטוט באינטרנט - בדיוק כפי שאתה עשית.
אף אחד לא מתעלם במכוון מהנושא התזונתי, בדיוק כפי שד"ר איציקסון כבר השיב לך בהתחלה.
 
למעלה