תשלום ועד בית שוכר משכיר

sagit43

New member
תשלום ועד בית שוכר משכיר

שלום רב,
אני שוכרת דירה זו השנה השנייה ומשלמת שנה מראש את תשלום ועד הבית. לפני כשבעה חודשים נשלח לתיבת הדואר מכתב מועד הבית על ההחלטה להעלות את ועד הבית מאחר והם מתמודדים במצבים של ועד הבית לא קלאסי וקיימות הרבה הוצאות לתחזור ושימור הבניין. פניתי לועד ושלחו אליי קבלות על הוצאות ששילמתי במסגרת הועד. למשל קנו וילונות לכניסה, הליכון לחדר כושר. הוצאות שהינם לחלוטין לא מענייני לשלם כשוכרת. פניתי לבעל הדירה והוא מסרב בתוקף לשלם וטוען שעליי לשלם את וועד הבית במלואו. טיעון זה נראה לי לא הוגן מצידו. אני חתומה לשנה נוספת בדירה. מה אפשרי לעשות בנדון?
 
האמת המרה של חתימה על הסכם

אני לא בטוח שיש מקום לדבר על הגינות. מדברים על מה כתוב בהסכם. מה סוכם. אם אין כל סייג ומלוא דמי הועד ולא משנה למה הם מיועדים מוטלים בהסכם עליכם כשוכרים אז עליכם לשלם.
 

sagit43

New member
תשלום ועד

תודה על תשובתך המהירה אך הדברים לא נראים לי הגיוניים. אז על כל הוצאה אפשר לקרוא תשלום ועד הבית. גם התקנת מעלית והרחבת מרפסת. בחוזה כתוב באופן כללי כי עליי לשלם .
 
דמי ועד

הרחבת מרפסת היא לא חלק מדמי ועד. כל בניה או השבחת הבנין אינה חלק מדמי הועד.
דמי ועד כוללים כל מיני מרכיבים. חלקם או רובם טיפול בתחזוקה שוטפת של הבית. חלקם האחר הולך לפעמים לקופה שמורה עבור שיפוצים, או נועד לטפל בנושאים פחות שוטפים כגון איטום גג פעם בשנה וכו'. אני תמיד ממליץ לשוכר לנסות לסייג בחוזה שלו מול בעל הדירה את התשלום של דמי הועד לתשלום בגין התחזוקה השוטפת בלבד ולא לכלול בכך את כל סוגי העבודות והשיפוצים.
 

sagit43

New member
ועד בית

האם קנית הליכון לחדר כושר, התקנת אינטרקום דיגיטלי, קניית וילונות ללובי,
יציקת עמודי חנייה, קניית שולחנות וכיסאות לחדר דיירים- הינם הוצאות שעליי לשלם??
 
דמי ועד

למרות שעדיין התשובה בעקרון היא כן וכן וכן, וצר לי שזו תשובה שלא מוצאת חן ואני גם בהחלט מבין את ההרגשה שלכם כשוכרים, בכל זאת ארחיב קצת ואחלק את הרשימה שפירטת לחלוקה כזו:
וילונות לובי, אינטרקום - זה בלי ספק חלק רגיל מדמי ועד. זה אמנם לא דבר שוטף שקונים כל יום אבל הוא חלק רגיל מדמי ועד וגם שוכרים נהנים ממנו. לגיטימי.
הליכון לחדר כושר - כאן אני מסייג וזה תלוי מאוד בנסיבות - בבית בו לא היה חדר כושר ו"לפתע", במהלך תקופת השכירות, החליטו באסיפת דיירים "להשתגע" ולרכוש מכשירים ולארגן חדר כושר וכד' - זה מקרה בו הייתי פוטר שוכר מהשתתפות. זה תוספת חדשה ובלתי צפויה. לעומת זאת כאשר שוכר שכר דירה בבית יוקרתי שבו קיים חדר כושר (ויש להניח שהשוכר רשאי גם לעשות שימוש בחדר הכושר) עליו לצפות גם להוצאות תחזוקה והחלפה גם בחדר הכושר.
יציקת עמודי חניה - מקרה גבולי. זה יכול בהחלט להיות גם חלק מעבודת ועד רגילה של תחזוקה וניהול הרכוש המשותף ולכן גם שוכר חייב בה ויש להניח שיש לו גם שימוש בחניון.
שלחנות וכסאות- לא יודע. חדר דיירים קיים? היה בו ריהוט? שוכר עושה בו שימוש או יכול לעשות בו שימוש? אם לא היה ריהוט ולא היה חדר ולא היה בעת תחילת השכירות דבר כזה אז אולי ניתן לטעון שזה חידוש בלתי סביר ובלתי צפוי.
ואני חוזר לעקרון - המקור הוא הסכם השכירות ולא הצדק.
אתם שכרתם דירה בבית אותו ראיתם ובדקתם כולל בדיקה שהיה עליכם לעשות מראש של גובה דמי הועד. היום להתחיל ליצר אבחנות בין סוגי הוצאות בטענה שאני רק שוכר וכו' - זה קלוש משפטית.
 

sagit43

New member
דמי ועד

תודה על התשובה המהירה והמקיפה.
לא ברור לי מדוע אני כשוכרת צריכה לשלם על כל ההוצאות הללו, כאשר ההנאה שאני "מפיקה" מהן הינה זמנית ביותר. הרי בשנה הבאה יגיע שוכר חדש, בעל הדירה מתהדר על חשבוני כתוצאה מהתשלומים שאני שילמתי , ולמעשה יגיע דייר חדש שיהנה מכל זה על חשבוני.
מקובל לשלם על שימוש, נניח קלקול ההליכון בחדש הכושר.
או תיקון של אינרטרקום דיגיטלי- אך קנייה של אינטרקום , נראה לי לא נכון בעליל
 
צדק מול חובה

אני שב ומסביר. את צריכה לשלם רק בגלל שהתחייבת לשלם. התחייבת לשלם גם דמי שכירות. נניח שאת נוסעת למיקונוס לחודש. בחודש הזה את לא נהנית כלל מהמושכר. מדוע עליך לשלם דמי שכירות? התשובה: כי התחייבת.
השאלה איזה הנאה את מפיקה מהרכוש המשותף או מההוצאות אינה רלבנטית. אגב היא גם לא רלבנטית עבור בעל דירה ולא רק עבור שוכר.
 

אורי318

New member
התשובה שלך עומדת בסתירה לחוק

אין שום קשר לצדק מול חובה
חוק השכירות והשאילה לאחר התיקון משנת 2017 קובע שחובת התשלום של השוכר היא רק מכוח סעיף 25ט
בנוסף, סעיף 25יד לחוק הנ"ל קובע שסעיף 25ט הוא קוגנטי - ולכן לא ניתן להתנות עליו בחוזה השכירות.
לפיכך - סעיף 25ט קובע שחובת התשלום לוועד הבית אשר חלה על השוכר היא מוגבלת רק לגבי ההוצאות השוטפות ולא לגבי ההוצאות החד-פעמיות
בנוסף - ס' 25ט הנ"ל שולל במפורש חובת תשלום על נושאים "לרכישה או להשבחה של מערכות או מיתקנים קבועים"
כיוון שמדובר על וילונות, או הליכון, או ציוד לחדר כושר, כל אלה אינם בגדר הוצאה שוטפת שניתן על פי חוק לחייב בה שוכר.
 
התשובה שלך מטעה ושגויה

למרות שאני לא מבזבז את זמני בפורום על פלפולים מיותרים מול משפטנים והפורום שלי מוקדש לסיוע, בשפה פשוטה ובהירה, לבעלי דירות, שוכרים, דיירים ואזרחים באשר הם (ולא עורכי דין למיניהם), הבטחתי תגובה להרצאה המלומדת שקיבלנו על חוק השכירות והשאילה ולהלן בקצרה:

הבסיס של חוק השכירות היה ונשאר תחולה שיורית, כלומר החוק חל רק כשאין כוונה אחרת משתמעת מן ההסכם בין הצדדים. זה הבסיס. לכן כפי שאמרתי כאשר יש הסכם שכירות וזה המצב שתואר בשאלה, הסכם השכירות הוא שמכריע וקובע ביחסי הצדדים משכיר-שוכר וחוק השכירות לא חל.
רק אם יש נושאים שלא נקבעו בהסכם בין הצדדים - הדגש על שלא נקבעו בהסכם - אז ורק אז ניתן להשלימם לפי הנוהג שהצדדים להסכם ראו אותו כמקובל עליהם ובאין נוהג כזה – לפי הנוהג שצדדים סבירים רואים אותו כחל בעסקאות מאותו סוג.
כאן זה לא המקרה היות ובהסכם השכירות כמו בכל הסכם שכירות כמעט יש סעיף מפורש וכוללני המטיל את חובת תשלום דמי הועד על כיתפי השוכר.
לכן התשובה של המלומד המשפטי היא מטעה ושגויה.

ואם לא די בכך, ודי בכך, אבל כדי להוסיף מעל ומעבר אעיר גם: נניח לרגע שלא היה עולה מהסכם השכירות כוונה של הצדדים לגבי סוגיית דמי הועד, ואז החוק היה חל. עדיין רוב הפריטים שצויינו בשאלה הם חלק מדמי הועד בהם מחוייב שוכר, שכן חוק השכירות מחריג מחובה זו רק "תשלום המיועד לרכישה או להשבחה של מערכות או מיתקנים קבועים המשרתים את הדירה המושכרת". רכישה או השבחה להבדיל מתיקון או תחזוקה, כולל לא שוטפת. כלומר אפילו היה חוק השכירות חל - והוא לא חל על הסכם מפורש כוונה מפורשת בין צדדים - עדיין התשובה הראשונה לשואל השוכר, לא משתנה.
ולבסוף אוסיף כי הפרשנות של המפקחים על המקרקעין ביחס ל"תוספת לקיים", השבחה, וכד' היא פרשנות מצמצמת, כלומר הנטייה היא לאשר כחלק מדמי הועד גם תשלומים לא שוטפים עבור התקנת אינטרקום אפילו כתוספת, לעיתים גם מצלמות אבטחה כתוספת ועוד.
 
ומה הוחלט באסיפת הדיירים? האם השתתפתם באסיפות?

אנחנו גם שוכרים, ובמתחם שלנו הוחלט על שיפוץ.
באסיפת הדיירים הציעו להעלות את דמי הועד החודשיים, על מנת שיתרת הגביה תשמש להוצאות של השיפוץ.
אנחנו כשוכרים התנגדנו, ודרשנו שיפרידו בין דמי הועד השוטפים להוצאות השיפוץ (מבחינתי רכישת הליכון כמו אצלכם זה "שיפוץ" ולא "שוטף").
בסופו של דבר הוחלט להעלות את דמי הועד בחלק קטן ממה שרצו, כדי ליצור "קופת חירום" לועד (למקרי סתימות, נזילות ושאר מריעין בישין שצריכים טיפול מידי, ואין זמן להמתין לגבייה), ואת היתר לגבות בנפרד.
הסיכום יצא בכתב, ואותו העברנו לבעל הבית ששילם את הסכום של השיפוץ ואנחנו "ספגנו" את העלייה הקטנה בדמי הועד.

במקרה של הביניין שלכם - תדרשו אסיפת דיירים. תשטחו את הטיעונים שלכם מול יתר הדיירים, ותבקשו להפריד את הוצאות השיפוצים והשדרוגים מדמי הועד הקבועים. ככה תוכלו לדרוש מבעל הבית.
כל עוד יתר הדיירים בביניין הסכימו שזה יעשה במסגרת התשלום השוטף - בעל הבית שלכם צודק, ועם כל הצער והתסכול - אין מה לעשות
 
דמי ועד

אסיפת בעלי הדירות רשאית לקבוע שחלק מדמי הועד ישמשו רזרבה או קרן אחזקה וכד', ולכן גם להחליט על העלאת דמי הועד והשוכר יהיה חייב לשלם זאת.
 
נכון. אבל אסיפת הדיירים יכולה גם להחליט להפריד את התשלום

לכן שאלתי - האם הייתה אסיפת דיריים?

לצערי, מנסיוני, הרבה פעמים שוכרים לא טורחים להשתתף באסיפות הדיירים, ואז מתלוננים על החלטות שהתקבלו בהן שמשפיעות ישירות עליהם (כמו החלטה להעלות את דמי הועד השוטפים לצורך הקמת קרן אחזקה או שיפוץ)
 

puptits

New member
את קצת מתבלבלת כשוכרת

שוכרים אינם רשאים להשתתף ולהצביע באסיפות אלא בייפוי כח מבעל הנכס (מה שלא קיים או קורה)
חובת תשלום ועד בית חלה על בעל הנכס ולא על השוכרים, כך ששוכרים אינם מעניינים את הועד.
את נושא חלוקה/אופן/ ואם בכלל לשלם ועד בית את עושה מסגרת חוזה השכירות שלך מול הבעלים.

לא מתעסקים עם השוכרים שלא משלמים אצלינו, אלא ישר פונים לבעל הנכס.
אם הוא דואג לתשלום מהשוכר, אחלה ואם לאו אז זה הוא
אין לשוכר כל עניין עם ניהול הבניין, למשכיר (בעל הנכס) יש ועוד איך ורק לו נותנים דין וחשבון לגבי ניהול הבניין וההחלטות.
השוכרים הם כאב הראש של בעל הנכס ולא של הועד משום בחינה.
 
מעמד שוכר בבית משותף

כדי ששוכר יוכל בכלל להשתתף ולהצביע באסיפת בעלי דירות הוא זקוק ליפוי כוח מבעל הדירה. לשוכר יש מעמד לא עצמאי ומאוד חלש בבית משותף. הוא "אורח". זכויותיו נשענות על זכויות בעל הדירה המשכיר. את רוב האנרגיה צריך השוכר להשקיע מול המשכיר שלו, בהסכם או לאחר מכן בהסכמות שונות.
 

sagit43

New member
דמי ועד-שוכרים לא מוזמנים לישיבות ועד

לא הוזמנו לישיבות ועד. ולכן לא ידענו מה קונים. הסיבה ששמתי לב הוא המכתב שהועד הוציא על כך שדמי ועד יעלו מאחר ויש פעולות השבחה לבניין ולכן דמי הועד יעלו.
איני מבינה מדוע שמזגן מתקלקל התיקון באחריות בעל הדירה. ולמה שצריך לקנות הליכון לחדר כושר אני כשוכרת צריכה לרכוש .
 
בית עם חדר כושר

כשאת שוכרת דירה בבית משותף שיש בו חדר כושר את מראש יודעת וחייבת לדעת שזה מייקר מאוד את האחזקה החודשית. כמו שאת יכולה כשוכר להנות מחדר הכושר את גם משלמת על כך. אלא אם כן בחוזה השכירות סייגת את זה.
 
למעלה